• 1
  • 2
2014-08-11, 13:06
Medlem
Många skulle nog säga att människan oftast är både ond och god, men är det inte som så att de flesta människor innerst inne är egoistiska kräk?

Min erfarenhet är att människan oftast är ytligt snäll/trevlig, men att den i slutändan bara tänker på sig själv och handlar på ett svekfullt och egoistiskt sätt.

Vad är dina erfarenheter kring detta?

Och om jag nu har rätt, borde man isf inte då själv köra racet fullt ut och likt ett ånglok ta för sig av det man vill ha, sluta tänka på andra människors känslor och helt enkelt uppfylla sig själv fullt ut? Alltså börja se allt som ett spel och inget annat?
Citera
2014-08-11, 13:10
Medlem
curiamobiliums avatar
Det finns mycket forskning på detta som du bör googla fram. Den säger i korthet att människan är en givmild varelse som vill hjälpa andra.
Citera
2014-08-11, 13:11
Medlem
Jag tror att människan egentligen är en väldigt egoistisk varelse som sätter sig själv i främsta rummet. Samtidigt så tror jag på att människa ha både goda och onda sidor. Men jag håller med om att många verkar så snälla och omtänksamma men att de egentligen bara tänker på sig själva och sitt eget bästa. Att strunta i andras känslor och bara köra sitt eget race tror jag inte på, jag tror att människor mår bra av att bry sig om andra. Svårt att ge något bra svar på din fråga, tycker det är så mycket både och.
Citera
2014-08-11, 13:11
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Människor har anlag empati kodat i sitt DNA. De flesta har nog någon form av godhet inom sig. De som inte har det, psykopater, är betydligt färre
Senast redigerad av FlashbackImprover 2014-08-11 kl. 13:15.
Citera
2014-08-11, 13:19
Medlem
Jag tror att många människor tenderar att vilja ha mer, men självklart inte alla. Visst kanske man önskar ibland att man hade råd med det ena eller det andra men om man tänker efter lite så är det ofta mer än önskan än en nödvändighet. Det enda jag känner att jag kanske skulle vilja ha lite mer pengar (och tid) till är resor. Det är något som ständigt fyller mitt liv med glädje så det är kanske möjligheten att åka vart jag vill hur som helst utan ekonomisk begränsning som jag saknar mest.

Jag kan inte tala för alla men jag själv har alltid varit ganska pluggsmart, pigg och driven och hade nog kunnat ta mig igenom de flesta utbildningar. Men jag gav upp en hög lön och prestige för att följa det som jag tyckte kändes rätt för mig och gick en utbildning på 5 år som knappast lönar sig rent ekonomiskt, men som ger mig glädje.

Jag har även skänkt pengar till BRIS trots att jag levde på CSN och extrajobb för att jag tycker det är viktigare än att jag ska ha råd med lite extra. Det har liksom alltid fungerat för mig och jag tycker faktiskt synd om människor som i första hand drivs av siffror på kontot. För mig är det inte glädje men jag förstår att det är det för andra.

Jag vill heller inte döma någon, min bror är framgångsrik och tjänade vid 26 års ålder mer än vad pappa 50+ gör idag. Då har farsan en chefsposition. Dock har hans framgång förändrat honom också, mindre ödmjuk och mer dömande mot andra som inte lyckats lika bra. Mer intolerant mot människor och sånt där som jag ofta försöker markera starkt emot när jag känner av det.

Men exemplet du beskriver låter lite som allmänningens tragedi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nningens_dilemma
Citera
2014-08-11, 14:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Det finns mycket forskning på detta som du bör googla fram. Den säger i korthet att människan är en givmild varelse som vill hjälpa andra.
Detta stämmer inte. Det är grundläggande forskning inom psykologi som kommit fram till att vi är egoister som agerar i vårt egenintresse (detta kan ses speciellt tydligt hos små barn), först när föräldrarna lär dig artificiella regler så rättar du dig efter dem i viss grad.
Citera
2014-08-11, 15:19
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Detta stämmer inte. Det är grundläggande forskning inom psykologi som kommit fram till att vi är egoister som agerar i vårt egenintresse (detta kan ses speciellt tydligt hos små barn), först när föräldrarna lär dig artificiella regler så rättar du dig efter dem i viss grad.
Jodå, det stämmer visst... den Australiensiske biologen Jeremy Griffith beskriver väldigt bra med en mängd exempel hur altruismen är grundläggande för människans natur...
Citera
2014-08-11, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinnparne
Många skulle nog säga att människan oftast är både ond och god, men är det inte som så att de flesta människor innerst inne är egoistiska kräk?

Min erfarenhet är att människan oftast är ytligt snäll/trevlig, men att den i slutändan bara tänker på sig själv och handlar på ett svekfullt och egoistiskt sätt.

Vad är dina erfarenheter kring detta?

Och om jag nu har rätt, borde man isf inte då själv köra racet fullt ut och likt ett ånglok ta för sig av det man vill ha, sluta tänka på andra människors känslor och helt enkelt uppfylla sig själv fullt ut? Alltså börja se allt som ett spel och inget annat?

Vad du malar upp ar falskhet. Marks att du ar kvinna. Att vara falsk och ljuga ar givetvis kontraproduktivt men att vara egoistisk ar inget annat an ratt. Man bor tanka och bry sig om sig sjalv och skita i vad andra sysslar med, det ar det ratta. Varfor? Jo, for du kan aldrig nagonsin hjalpa nagon annan manniska. Det ar omojligt! Det ar hyckleri!

Men att vara falsk och luras infor andra, t ex bara smink och pa annat satt lassas vara nagot annat an det man ar ar givetvvis fel.

Vidare: andras kanslor kan du inte paverka. Det ar en illusion. Kanslolivet ar som ett vagspel, omojligt att begripa sig pa.

Vidare: vad finns det att ta for sig forutom kunskap? Ingenting har ju nagot varde om du inte vet hur du anvander saken. Vad finns det som ar viktigt for manniskan egentligen? Mat! Bra mat! Lamplig mat! En god miljo dar man inte behover bara sa mycket klader! I ovrigt finns det ju inget att ta for sig! Det ar bara drommar och illusioner allt det dar. Sag att du borjar "kora racet ut", lassas att du ar cynisk ( du har kanske sett skadespelare pa TV ), men sa far du ett sar pa fingret som blir infekterat, dom amputerar din arm, ditt liv blir ett helvete etc etc. Kontentan, det ar ingen ide att tanka pa det dar sattet.

Sa har skall man tanka: hur skall jag gora for att leva sa bra som mojligt? Skall jag dricka en liter bio mjolk om dan eller skall jag sluka i mig 200 gram choklad? Typ sa dar. Det ar dom enkla sakerna som ar avgorande for livslyckan. Lat aven saker och ting ske, skit i allt! Du kan inte paverka nagot anda utom dom riktigt sma sakerna - kanske! T ex att valja ett mjolkpacket i affaren genom att grava dar bakom och genast slurka i dig mjolklitern utanfor affaren kan vara en intressant vana. Bryt ocksa vanorna, pa sa vis lar man sig!

Strunt i vad andra haller pa med, vagra! Civilt motstand ar den ratta vagen! Gor inte som dom andra! Gor som du kanner ar ratt.
Senast redigerad av Tinman 2014-08-11 kl. 17:37.
Citera
2014-08-11, 19:57
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jodå, det stämmer visst... den Australiensiske biologen Jeremy Griffith beskriver väldigt bra med en mängd exempel hur altruismen är grundläggande för människans natur...
Tyvärr har denna biologs åsikter inga stöd i verkligheten.
Citera
2014-08-11, 20:04
Medlem
QkNNs avatar
Allt har ju sin gräns för vad en vän är värd. 1 miljon för att förlora en riktig vän? Hade jag haft någon riktig vän vet jag inte om jag tagit miljonen. Men men..

Tror de flesta vill ge och vara givmilda och snälla med varandra, även om de inte alla gånger får chansen till det.
Citera
2014-08-11, 20:19
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Tyvärr har denna biologs åsikter inga stöd i verkligheten.
Nähä...men dina åsikter har det då, menar du? Till stöd för Jeremy's åsikter står ju t.ex. professor Harry Prosen... vilken professor stödjer dina åsikter?
Citera
2014-08-12, 01:17
Medlem
Dingo-Bads avatar
Jag tror att människan är ond och egoist från början.

Det kan vara för att man ska klara sig för att överleva ute i naturen.

Men nu så är människan så pass utväxlade,
det skapar turbulens hos människan.

Jag tror oxå att vi håller på bli ond o god, vi ligger mitten.

Vissa kulturer och länder det skiljer sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in