Citat:
Ursprungligen postat av
sinnparne
Många skulle nog säga att människan oftast är både ond och god, men är det inte som så att de flesta människor innerst inne är egoistiska kräk?
Min erfarenhet är att människan oftast är ytligt snäll/trevlig, men att den i slutändan bara tänker på sig själv och handlar på ett svekfullt och egoistiskt sätt.
Vad är dina erfarenheter kring detta?
Och om jag nu har rätt, borde man isf inte då själv köra racet fullt ut och likt ett ånglok ta för sig av det man vill ha, sluta tänka på andra människors känslor och helt enkelt uppfylla sig själv fullt ut? Alltså börja se allt som ett spel och inget annat?
Vad du malar upp ar falskhet. Marks att du ar kvinna. Att vara falsk och ljuga ar givetvis kontraproduktivt men att vara egoistisk ar inget annat an ratt. Man bor tanka och bry sig om sig sjalv och skita i vad andra sysslar med, det ar det ratta. Varfor? Jo, for du kan aldrig nagonsin hjalpa nagon annan manniska. Det ar omojligt! Det ar hyckleri!
Men att vara falsk och luras infor andra, t ex bara smink och pa annat satt lassas vara nagot annat an det man ar ar givetvvis fel.
Vidare: andras kanslor kan du inte paverka. Det ar en illusion. Kanslolivet ar som ett vagspel, omojligt att begripa sig pa.
Vidare: vad finns det att ta for sig forutom kunskap? Ingenting har ju nagot varde om du inte vet hur du anvander saken. Vad finns det som ar viktigt for manniskan egentligen? Mat! Bra mat! Lamplig mat! En god miljo dar man inte behover bara sa mycket klader! I ovrigt finns det ju inget att ta for sig! Det ar bara drommar och illusioner allt det dar. Sag att du borjar "kora racet ut", lassas att du ar cynisk ( du har kanske sett skadespelare pa TV ), men sa far du ett sar pa fingret som blir infekterat, dom amputerar din arm, ditt liv blir ett helvete etc etc. Kontentan, det ar ingen ide att tanka pa det dar sattet.
Sa har skall man tanka: hur skall jag gora for att leva sa bra som mojligt? Skall jag dricka en liter bio mjolk om dan eller skall jag sluka i mig 200 gram choklad? Typ sa dar. Det ar dom enkla sakerna som ar avgorande for livslyckan. Lat aven saker och ting ske, skit i allt! Du kan inte paverka nagot anda utom dom riktigt sma sakerna - kanske! T ex att valja ett mjolkpacket i affaren genom att grava dar bakom och genast slurka i dig mjolklitern utanfor affaren kan vara en intressant vana. Bryt ocksa vanorna, pa sa vis lar man sig!
Strunt i vad andra haller pa med, vagra! Civilt motstand ar den ratta vagen! Gor inte som dom andra! Gor som du kanner ar ratt.