Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-08-10, 13:08
Jag har hört att internetoperatörerna själva kan se vart man surfar. Hur mycket kan de se och sparas uppgifterna hos teleoperatörerna för all framtid? Någon tidsgräns?

Kan de se gamla mail som skickats och vad som skrivits?

Någon som jobbat hos en teleoperatör och testat?
Citera
2014-08-10, 13:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Jag har hört att internetoperatörerna själva kan se vart man surfar. Hur mycket kan de se och sparas uppgifterna hos teleoperatörerna för all framtid? Någon tidsgräns?

Kan de se gamla mail som skickats och vad som skrivits?

Någon som jobbat hos en teleoperatör och testat?

Ja. Teoretiskt sett kan de såklart se precis ALLT du gör som inte är krypterat.

Även om du enbart kör mot tjänster som krypterar så kan de såklart se vilka tjänster du använder genom att kika på DNS.

Så, du måste använda en VPN-tjänst då kan din Internetleverantörer inte se detta (om du satt upp det rätt), men då kan såklart VPN-operatören se allt istället.
Citera
2014-08-10, 13:13
Medlem
Loxuss avatar
Är man orolig för sin integritet byter man internetleverantör till Bahnhof.
Citera
2014-08-10, 13:16
Medlem
Adikatpws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Är man orolig för sin integritet byter man internetleverantör till Bahnhof.

Så kan det väl vara, men Bahnhof måste också följa den svenska lagen.

EckiEcki förklarade väldigt bra. Dock så glömde han att tillägga att operatörerna sparar uppgifter i ett halvår sen raderas dom.
Citera
2014-08-10, 13:18
Fy fan man blir livrädd att de åsikter, tankar och mönster man haft ska slå tillbaka. Jag tror att Många Flashbackar använt sin vanliga mail..
Citera
2014-08-10, 13:20
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw

EckiEcki förklarade väldigt bra. Dock så glömde han att tillägga att operatörerna sparar uppgifter i ett halvår sen raderas dom.
JAAAAAA . Nu slipper jag va paranoid.
Citera
2014-08-10, 13:23
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adikatpw

Man skall inte vara så säker på att de raderas efter ett halvår.

Lagen säger att information skall sparas bara så länge som de behövs... Och eftersom svenska företag har lagkrav att all information som berör bokföring och affärer måste sparas i minst tio år så ser jag inget hinder att spara CDR-informationen lika länge.

Det har dock inte prövats i domstol ännu.
Citera
2014-08-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja. Teoretiskt sett kan de såklart se precis ALLT du gör som inte är krypterat.

Även om du enbart kör mot tjänster som krypterar så kan de såklart se vilka tjänster du använder genom att kika på DNS.

Så, du måste använda en VPN-tjänst då kan din Internetleverantörer inte se detta (om du satt upp det rätt), men då kan såklart VPN-operatören se allt istället.

Jag arbetar inom telebranschen och det du skriver stämmer inte överhuvudtaget.
Du har fel i två punkter.

Nummer ett: Tre,Tele2 och Telenor se vad du gör, då alla dessa operatörer inte lagrar någon trafikdata så där har du fel.
Praktiskt sätt (inte teoretiskt) så kan man se vad en användare gör under en kort tid, innan datan har raderats. Ett exempel är om det kanske är någon avundsjuk pojkvän som är överbeskyddande så kan den kolla sin flickväns trafik om vad hon gör i ungefär 5minuter, sedan så raderas all data per automatik dock så sparas det loggar och det noteras varje gång en personal går in och använder sig av dessa uppgifter.
SMS/MMS har operatörerna "tillgång" till att läsa.
Så hitta inte på rätt upp och ner.

Nummer två: Jag vet inte hur Telia har det med datatrafik då jag inte jobbar där men låt oss säga att de lagrar datatrafik. Då kan du använda dig av en VPN som inte sparar loggar, exempel: anonine och mullvad. Här kan varken operatörerna eller VPN-LEVERANTÖRERNA komma åt någon data.

Ville bara lägga fram den korrekta informationen.
Citera
2014-08-10, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Man skall inte vara så säker på att de raderas efter ett halvår.

Lagen säger att information skall sparas bara så länge som de behövs... Och eftersom svenska företag har lagkrav att all information som berör bokföring och affärer måste sparas i minst tio år så ser jag inget hinder att spara CDR-informationen lika länge.

Det har dock inte prövats i domstol ännu.

Nej, lagen säger inte att information skall sparas så länge när det kommer till datatrafik inom teleoperatörerna.
I April så ändrades detta.
Citera
2014-08-10, 13:37
Medlem
Loxuss avatar
Bahnhof sparar inte information.
Citera
2014-08-10, 13:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Jag arbetar inom telebranschen och det du skriver stämmer inte överhuvudtaget.
Du har fel i två punkter.

Nummer ett: Tre,Tele2 och Telenor se vad du gör, då alla dessa operatörer inte lagrar någon trafikdata så där har du fel.

Så,du menar att operatörerna inte generera CDR? Det gjorde de då minsann på min tid på Skanova och Comhem.

Du verkar också glömma bort de tvingades och transparenta proxies som börjar bli vanliga för (exempelvis) HTTP.

Du verkar också glömma mailproxyservrar osv osv

Vidare så sade trådstartaren inget om under vilka omständigheter som operatörerna kunde se aktivitet. Han frågade bara om de KUNDE, vilket jag tänker fortsätta hävda att de kan.
Citera
2014-08-10, 13:38
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tholbox
Nej, lagen säger inte att information skall sparas så länge när det kommer till datatrafik inom teleoperatörerna.
I April så ändrades detta.

Jovisst, men som jag sa: det har inte prövats i domstol gällande om plikterna kring bokföring väger tyngre än integritetsfrågorna.
Jag skulle vilja se en sådan process dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in