Citat:
Ursprungligen postat av
EckiEcki
Ja. Teoretiskt sett kan de såklart se precis ALLT du gör som inte är krypterat.
Även om du enbart kör mot tjänster som krypterar så kan de såklart se vilka tjänster du använder genom att kika på DNS.
Så, du måste använda en VPN-tjänst då kan din Internetleverantörer inte se detta (om du satt upp det rätt), men då kan såklart VPN-operatören se allt istället.
Jag arbetar inom telebranschen och det du skriver stämmer inte överhuvudtaget.
Du har fel i två punkter.
Nummer ett: Tre,Tele2 och Telenor se vad du gör, då alla dessa operatörer inte lagrar någon trafikdata så där har du fel.
Praktiskt sätt (inte teoretiskt) så kan man se vad en användare gör under en kort tid, innan datan har raderats. Ett exempel är om det kanske är någon avundsjuk pojkvän som är överbeskyddande så kan den kolla sin flickväns trafik om vad hon gör i ungefär 5minuter, sedan så raderas all data per automatik dock så sparas det loggar och det noteras varje gång en personal går in och använder sig av dessa uppgifter.
SMS/MMS har operatörerna "tillgång" till att läsa.
Så hitta inte på rätt upp och ner.
Nummer två: Jag vet inte hur Telia har det med datatrafik då jag inte jobbar där men låt oss säga att de lagrar datatrafik. Då kan du använda dig av en VPN som inte sparar loggar, exempel: anonine och mullvad. Här kan varken operatörerna eller VPN-LEVERANTÖRERNA komma åt någon data.
Ville bara lägga fram den korrekta informationen.