Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Och hur vet du att det inte gäller för kristna idag?
Vilken metod använder du för att konsekvent och korrekt kunna välja bort vissa verser och behålla andra?
Min syn på det här skiljer sig antagligen en aning från vad andra kristna tror.
Jag är inte israelit, jag tillhör gruppen som kallas hedningar. Så jag läser Bibeln från pärm till pärm för att hitta någonting om oss hedningar. Jag hittar ingenting om oss i GT. Inte heller hittar jag någonting om oss i Evangelierna. Det är först i slutet av Apostlagärningarna som Gud vänder sig till oss hedningar:
Citat:
Ursprungligen postat av Apg. 28:28
Därför skall ni veta att det är till hedningarna som Gud nu har sänt frälsningen och de kommer att lyssna.
Det här är någonting unikt i Bibeln. Framtill denna punkt hade fokus helt legat på Israel, men här flyttades fokus till oss istället. Det som Paulus, Kristi apostel till oss hedningar, skrev efter denna tidpunkt är det som gäller för oss. Det betyder inte, som framgår av tidigare bibelcitat i tråden, att resten av Bibeln saknar relevans. Men allt måste tolkas utifrån det som Paulus skrev specifikt till oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Så, antingen så står du upp för de värderingar som finns i gamla testamentet, eller så förkastar du dem. Men om du förkastar dem hur skall du då nå frälsning?
Som sagt var:
Citat:
Ursprungligen postat av Ef. 2:8-9
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen skall berömma sig.
Man blir alltså inte frälst genom att avrätta homosexuella eller genom att avhålla sig från homosex. Men det gör inte att Guds syn på homosexualitet förändrats.
Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
Dessutom så inser du också att homosexuella, precis som alla andra minoriteter i samhället, tar psykisk skada av att bli fördömda på grund av deras läggning, och att fördömande leder till hat och fysiskt våld?
Det där är bara tramsigt. Ska jag låta bli att tala folk som tänker ta livet av sig till rätta bara för att de kan bli upprörda av det? Att hjälpa människor att komma till insikt om vad som är rätt och fel är någonting bra.