2014-08-11, 12:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det räcker med att vara människa för att se ner på andra och rättfärdiga sina handlingar och utifrån sin egen värld.

Va' sorgligt ... ursäkten för ens egen exlusiva elitism är "dom andra gör det också".
Citera
2014-08-11, 12:31
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer
Och hur vet du att det inte gäller för kristna idag?

Vilken metod använder du för att konsekvent och korrekt kunna välja bort vissa verser och behålla andra?

Min syn på det här skiljer sig antagligen en aning från vad andra kristna tror.

Jag är inte israelit, jag tillhör gruppen som kallas hedningar. Så jag läser Bibeln från pärm till pärm för att hitta någonting om oss hedningar. Jag hittar ingenting om oss i GT. Inte heller hittar jag någonting om oss i Evangelierna. Det är först i slutet av Apostlagärningarna som Gud vänder sig till oss hedningar:

Citat:
Ursprungligen postat av Apg. 28:28
Därför skall ni veta att det är till hedningarna som Gud nu har sänt frälsningen och de kommer att lyssna.

Det här är någonting unikt i Bibeln. Framtill denna punkt hade fokus helt legat på Israel, men här flyttades fokus till oss istället. Det som Paulus, Kristi apostel till oss hedningar, skrev efter denna tidpunkt är det som gäller för oss. Det betyder inte, som framgår av tidigare bibelcitat i tråden, att resten av Bibeln saknar relevans. Men allt måste tolkas utifrån det som Paulus skrev specifikt till oss.

Citat:
Så, antingen så står du upp för de värderingar som finns i gamla testamentet, eller så förkastar du dem. Men om du förkastar dem hur skall du då nå frälsning?

Som sagt var:

Citat:
Ursprungligen postat av Ef. 2:8-9
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen skall berömma sig.

Man blir alltså inte frälst genom att avrätta homosexuella eller genom att avhålla sig från homosex. Men det gör inte att Guds syn på homosexualitet förändrats.

Citat:
Dessutom så inser du också att homosexuella, precis som alla andra minoriteter i samhället, tar psykisk skada av att bli fördömda på grund av deras läggning, och att fördömande leder till hat och fysiskt våld?

Det där är bara tramsigt. Ska jag låta bli att tala folk som tänker ta livet av sig till rätta bara för att de kan bli upprörda av det? Att hjälpa människor att komma till insikt om vad som är rätt och fel är någonting bra.
Citera
2014-08-11, 12:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Det där är bara tramsigt. Ska jag låta bli att tala folk som tänker ta livet av sig till rätta bara för att de kan bli upprörda av det? Att hjälpa människor att komma till insikt om vad som är rätt och fel är någonting bra.

Noodlis, så uppblåst och självgod du är.

"For their own good" med ett tramsigt och semantik-akrobatisk självrättfärdighets-skapende hämtat från en bronsålders-mytologi.
Citera
2014-08-11, 12:49
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

"For their own good" med ett tramsigt och semantik-akrobatisk självrättfärdighets-skapende hämtat från en bronsålders-mytologi.

Så du tycker att jag har fel? Men har du tänkt på att jag kan ta psykisk skada av att du påpekar det? Tänk om påpekande leder till hat eller fysiskt våld gentemot mig!
Citera
2014-08-11, 13:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

För att inte nämna att h*n behöver en antik bok som talar om att det är medmänskligt att hjälpa deprimerade människor.
Citera
2014-08-11, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Så du tycker att jag har fel? Men har du tänkt på att jag kan ta psykisk skada av att du påpekar det? Tänk om påpekande leder till hat eller fysiskt våld gentemot mig!

Hatet är en risk jag tar ... och som du också får ta ... när du tramsar.

Du borde vara bra skyddad mot fysisk våld genom din forum-anonymitet.

Kommer det mer irrelevant retorik av samma typ från ditt håll, eller kan du fokusera på ämnet?
Citera
2014-08-11, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
För att inte nämna att h*n behöver en antik bok som talar om att det är medmänskligt att hjälpa deprimerade människor.

Naturligvis. Dessa pådyvlare brukar inte bara anse att dom har rätten till specifikt att applicera: "For your own good", men också att deres "For your own good" är det enda "true good".
Citera
2014-08-12, 14:49
Medlem
Ärligt talat så skulle jag betrakta romersk-katolska kyrkan som icke-hatisk mot hbt-personer sett ur ett relativt perspektiv jämfört med andra kyrkor i allmänhet.
Citera
2014-08-12, 14:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kierkegaard
Ärligt talat så skulle jag betrakta romersk-katolska kyrkan som icke-hatisk mot hbt-personer sett ur ett relativt perspektiv jämfört med andra kyrkor i allmänhet.

Ett generellt intryck* jag själv har.

* alltså en "åsikt", som behövar förtydligande och belägg för att bli ett sakligt argument.
Citera
2014-08-12, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kierkegaard

Katolska kyrkan är inte hatiska mot bögar, och det är inte andra kyrkor heller.

Däremot läser man på runt 10 ställen i bibeln, att homosexualitet är fel.

Det är inga problem att ha en homosexuell läggning som katolsk eller vilken kristen kyrka som helst.

Problemet är om man lever ut sina homosexuella fantasier - eftersom det är en synd som är "avskyvärd" enligt bibeln. Visst finns förlåtelse genom frälsningen, men synden i sig är oacceptabel från ett bibliskt perspektiv. Det funkar inte att vara aktiv bibeltroende kristen och aktiv homosexuell utan ånger.

Homosexuella som tar inställningen att det är rätt och riktigt att leva ut sin homosexualitet hamnar i konflikt med bibeltroende kyrkor.
Citera
2014-08-12, 16:54
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Katolska kyrkan är inte hatiska mot bögar, och det är inte andra kyrkor heller.

Däremot läser man på runt 10 ställen i bibeln, att homosexualitet är fel.

Nu står det väldigt mycket i bibeln på många olika ställen. Det enda stället som det egentligen nämns (i NT då det är den delen som kristna följer) är där Paulus anser att det är fel. Det finns självklart ingen universell sanning hur detta ska tolkas så man kan heller inte säga att bibeln säger att det är fel. Detta är självklart irrelevant för oss som tycker att bibeln är nonsens och inte har någon koppling till religon. Men det har en enorm påverkan på alla dessa vilsna människor som underordnar sig dessa predikanters påtryckningar.
Citera
2014-08-12, 18:39
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Nu står det väldigt mycket i bibeln på många olika ställen. Det enda stället som det egentligen nämns (i NT då det är den delen som kristna följer) är där Paulus anser att det är fel. Det finns självklart ingen universell sanning hur detta ska tolkas så man kan heller inte säga att bibeln säger att det är fel. Detta är självklart irrelevant för oss som tycker att bibeln är nonsens och inte har någon koppling till religon. Men det har en enorm påverkan på alla dessa vilsna människor som underordnar sig dessa predikanters påtryckningar.
Du hittar flera olika bibelställen som pekar på att homosexualtet är en synd. I gamla testamentet så står det lite intressant i 3 Moseboken 18:22 du kan även titta i 1 Korinthierbrevet 6:9-10 mm. Vill du har fler referenser så kolla mitt första inlägg.

För övreigt är frågeställningen i tråden fel ställd. Ingen riktig kristen hatar bögar utan en riktig kristen hatar synden men älskar syndaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in