2014-08-12, 18:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillGal
Det funkar inte att vara aktiv bibeltroende kristen och aktiv homosexuell utan ånger.

Speak for yourself.

I så fall är det en fråga om hurvida det öht finns några "aktiva bibeltroende kristna" om bokstavtrogenhet skall efterlevas och ... desutom ... vem som har den "rätta" tolkningsmetodologin.
Citera
2014-08-12, 18:53
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du hittar flera olika bibelställen som pekar på att homosexualtet är en synd. I gamla testamentet så står det lite intressant i 3 Moseboken 18:22 du kan även titta i 1 Korinthierbrevet 6:9-10 mm. Vill du har fler referenser så kolla mitt första inlägg.

För övreigt är frågeställningen i tråden fel ställd. Ingen riktig kristen hatar bögar utan en riktig kristen hatar synden men älskar syndaren.

Det spelar ingen roll för en kristen vad det står i GT. Dessa regler var för judarna. För övrigt så påstås Paulus vara den som skrev 1Korinthierbrevet.
Senast redigerad av Megatron 2014-08-12 kl. 18:56.
Citera
2014-08-12, 18:54
Medlem
senhackarens avatar
Det är mest dem katoliker som har packat på småpojkar där bak, som gormat mest om att homosexuella störda personer. Snacka om att kasta kasta dynamit inne i ett stängt rum som man befinner sig i.
Citera
2014-08-12, 20:59
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Det spelar ingen roll för en kristen vad det står i GT. Dessa regler var för judarna. För övrigt så påstås Paulus vara den som skrev 1Korinthierbrevet.

Vilken kyrka tillhör du "dödens ord" eller först dagars heliga?
Citera
2014-08-12, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det spelar ingen roll för en kristen vad det står i GT.

Jaså, vad var det då som Jesus postulerade funktion på jorden har som underlag?
Citera
2014-08-12, 22:13
Medlem
goran744s avatar
Det är individer som hatar bögar.
Citera
2014-08-12, 22:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är individer som hatar bögar.

Och GT-'guden' (som du dyrkar) har inga åsikter om homosexualitet?
Citera
2014-08-12, 22:30
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vilken kyrka tillhör du "dödens ord" eller först dagars heliga?

Vad menar du? Vilken kristen idag följer GT?

Citat:
När du köper en hebreisk slav skall han tjäna i sex år, men det sjunde året skall han friges utan betalning
(2 Mos 21:2)

Citat:
Herren sade till Mose:
Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.
(4 Mos 15:32)

Citat:
Den som slår sin far eller mor skall straffas med döden
(2 Mos 21:15)

Några exempel...

Jag ska absolut inte prata för alla kristna och jag är själv inte religös. Men jag har inte träffat eller hört någon kristen som påstå sig följa GT. Nya regler gällde efter Jesus.
Citera
2014-08-12, 22:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men jag har inte träffat eller hört någon kristen som påstå sig följa GT.

Följa och följa ... det är faktisk underlaget.

Citat:
Nya regler gällde efter Jesus.

Delvis.
Citera
2014-08-12, 22:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Jag ska absolut inte prata för alla kristna och jag är själv inte religös. Men jag har inte träffat eller hört någon kristen som påstå sig följa GT. Nya regler gällde efter Jesus.

Jag är verkligen inponerad. Först erkänner du att du inte är intresserad eller över huvud taget bryr dig om saken och allt du vet är i princip hörsägen. Ändå uttalar du dig med en alkoholiserad kommunalpolitikers envihet.
Citera
2014-08-12, 23:27
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Vad menar du? Vilken kristen idag följer GT?

(2 Mos 21:2)

(4 Mos 15:32)

(2 Mos 21:15)

Några exempel...

Notera att det är vår del av den aktiva gärningen eller handlingen i ovanstående exempel som förändrats. Det är fortfarande fel i Guds ögon att t.ex. misshandla sin mor. Skillnaden nu är att vi så som kristna inte har en moralisk skyldighet att straffa människor som gör det med döden. Samma sak gäller homosexualitet. Så det är lite missvisande att säga att vi kristna idag inte följer GT.
Citera
2014-08-13, 03:08
Bannlyst
Citat:

Så du menar tex att de tio budorden inte är giltiga längre?

Homosexualitet bryter det femte budordet om äktenskapsbrott. Allt förutom sex mellan en gift man och hans hustru är synd.

Det är riktigt att både Jesus och Paulus utvecklade hur synden fungerar och såklart förlåtelsen.

Hela västvärldens lagsystem är baserat på de tio budorden och även andra gammaltestamentliga lagar.

Det enda som inte är giltigt för kristna är det som var speciellt för judarna och deras förbund med Gud, och sånt som sker i templet som inte finns längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in