2014-08-11, 00:34
Medlem
Professor.Wers avatar
Vad jag inte förstår är detta:

Vad är vitsen med att avsky homosexuella för att det står att det är 'fel' i gamla testamentet - samtidigt som man helt sonika exempelvis arbetar på vilosabbaten, trots att det tydligt står i andra Mosebok 35:2 att den som gör detta skall dödas. Varför låter man inte stena sin egen son till döds om denne är olydig? (Femte Moseboken 21:18)

Jag är förbannat less på människor som tror sig vara duktiga och trogna till sin religion för att de ser ner på andra och rättfärdigar det genom ett Bibelcitat samtidigt som de ignorerar allt annat i Bibeln som inte faller dem i smaken.
Citera
2014-08-11, 00:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer

Vad är vitsen med att avsky homosexuella för att det står att det är 'fel' i gamla testamentet - samtidigt som man helt sonika exempelvis arbetar på vilosabbaten, trots att det tydligt står i andra Mosebok 35:2 att den som gör detta skall dödas. Varför låter man inte stena sin egen son till döds om denne är olydig? (Femte Moseboken 21:18)

Jag är förbannat less på människor som tror sig vara duktiga och trogna till sin religion för att de ser ner på andra och rättfärdigar det genom ett Bibelcitat samtidigt som de ignorerar allt annat i Bibeln som inte faller dem i smaken.

Det behöver man då verkligen INTE vara troende för att ha som egenskap. Det räcker med att vara människa för att se ner på andra och rättfärdiga sina handlingar och utifrån sin egen värld.
Citera
2014-08-11, 01:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Det är de flesta människor och hör INTE ihop enbart med religion. Träffar jag tio individer så är 7 av dem anti.

Du borde skaffa nya vänner.
Citera
2014-08-11, 01:01
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wnaxr
Jag är inte katolik, men det du ger uttryck för är höjden av egoism. Om någon är på väg att begå ett misstag, t.ex. ta livet av sig, så är det väl ganska naturligt att man försöker tala personen till rätta. Samma sak med homosexualitet. Vad som är rätt och fel kan inte avgöras genom en egoistisk nyttokalkyl.

Härlig liten kristendomsfascism där. Med ditt resonemang borde du låsas in på psyket tills du slutar tro på sagor.
Citera
2014-08-11, 01:07
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Förstår du varför man inte ska ta livet av sig? Jag menar, det är väl din ensak om du gör det. Vad du gör med ditt liv angår väl ingen annan, eller hur? Så är det givetvis inte. Ditt liv är en gåva du fått av Gud och som du har att sköta om efter bästa förmåga. Det samma gäller din kropp.

Citat:
3 Mos. 18:22
Du skall inte ligga med en man som en man ligger med en kvinna. Det är avskyvärt.

Så du menar att GT är något att se upp till? Intressant... ur ett psykiatriskt perspektiv förstås. De flesta kristna med lite grann bakom pannbenet brukar annars undvika citat från GT.
Citera
2014-08-11, 01:44
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Professor.Wer

Bra fråga!

Jag är kristen och anser att homosexualitet är moraliskt förkastligt med stöd i det som står i 3 Mos. 18:22. Samtidigt finns det mycket i GT (och även i NT) som jag inte anser gäller för oss kristna idag. Jag tror exempelvis inte att vi har en moralisk plikt att avrätta homosexuella som föreskrivs i 3 Mos. 20:13.

Jag tror att vi lever under en tidsperiod av nåd. Våra handlingar spelar ingen som helst roll för vår frälsning. Men det betyder inte att de utsagor om vad som är rätt och fel som Gud gett oss plötsligt blivit ogiltiga. Det som var avskyvärt i GT är fortfarande lika avskyvärt idag.

Aposteln Paulus förklarar:

Citat:
Ursprungligen postat av Ef. 2:8-9
Ty av nåden är ni frälsta genom tron, och det inte av er själva, Guds gåva är det, inte av gärningar, för att ingen skall berömma sig.

Citat:
Ursprungligen postat av 1 Tim. 1:8-11
Men vi vet att lagen är god, om man brukar den rätt, och vet att lagen inte är till för den rättfärdige utan för laglösa och olydiga, för ogudaktiga och syndare, för oheliga och oandliga människor, fadermördare och modermördare, dråpare, otuktiga, homosexuella, slavhandlare, lögnare, menedare och vad helst annat som strider emot den sunda läran, enligt den salige Gudens härliga evangelium som har anförtrotts åt mig.

Den roll lagen har idag är alltså att visa på vad som är rätt och fel, inte att tvinga människor att följa den. Jag vill alltså inte straffa homosexuella, men jag tvekar inte att informera dem om att det de håller på med är moraliskt fel när jag får tillfälle till det.
Citera
2014-08-11, 01:54
Medlem
wnaxrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Härlig liten kristendomsfascism där. Med ditt resonemang borde du låsas in på psyket tills du slutar tro på sagor.

Så det är alltså fel att försöka övertala självmordskandidater att inte ta sina liv?
Citera
2014-08-11, 10:08
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Så det är alltså fel att försöka övertala självmordskandidater att inte ta sina liv?

Det där är är ett ganska grovt argumentationsfel, tycker du inte?

Det enda felet i sammanhanget är människor med så pass grava vanföreställningar att de vill anpassa samhället och medmänniskor efter sina sagoböcker. Snacka om egoism.
Citera
2014-08-11, 10:59
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=wnaxr|49896347]
Citat:
Den roll lagen har idag är alltså att visa på vad som är rätt och fel,
Du må ha en roll, men den är inkompetent utifrån att vila på bibeln. Bibeln är inget underlag som kan täcka sådant som individers sexualitet, att du inte förstår det själv, säger hur verklighetsfrämmande du är i att enbart säga det du säger.
Citat:
inte att tvinga människor att följa den.
Bibeln är en bok bland böcker, att inte kunna förhålla sig till en nutid utan att kasta sig bak till en poetiskt dramatiserad antologi, är i sig lite hälsofarligt - tycker du utgör snarare en risk än en hjälp.
Citat:
Jag vill alltså inte straffa homosexuella, men jag tvekar inte att informera dem om att det de håller på med är moraliskt fel när jag får tillfälle till det.
Att överskatta sig så pass, på sådan irrationell basis och så frånvarande relaterat vad som diskuteras = att "dina råd" tyvärr saknar det infomrationsvärde som du själv överskattar det till att vara.
Citera
2014-08-11, 11:31
Medlem
Professor.Wers avatar
Citat:
Bra fråga!

Jag är kristen och anser att homosexualitet är moraliskt förkastligt med stöd i det som står i 3 Mos. 18:22. Samtidigt finns det mycket i GT (och även i NT) som jag inte anser gäller för oss kristna idag. Jag tror exempelvis inte att vi har en moralisk plikt att avrätta homosexuella som föreskrivs i 3 Mos. 20:13.

Och hur vet du att det inte gäller för kristna idag?

Vilken metod använder du för att konsekvent och korrekt kunna välja bort vissa verser och behålla andra?

Citat:
Jag tror att vi lever under en tidsperiod av nåd. Våra handlingar spelar ingen som helst roll för vår frälsning. Men det betyder inte att de utsagor om vad som är rätt och fel som Gud gett oss plötsligt blivit ogiltiga. Det som var avskyvärt i GT är fortfarande lika avskyvärt idag.

Så, antingen så står du upp för de värderingar som finns i gamla testamentet, eller så förkastar du dem. Men om du förkastar dem hur skall du då nå frälsning?

Dessutom så inser du också att homosexuella, precis som alla andra minoriteter i samhället, tar psykisk skada av att bli fördömda på grund av deras läggning, och att fördömande leder till hat och fysiskt våld?
Senast redigerad av Professor.Wer 2014-08-11 kl. 11:34.
Citera
2014-08-11, 12:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordicus
Abort kan jag förstå att många är emot men homosexualitet? Det påverkar ju ingen annans liv för fem öre, vad är grejen?

Jämförd med stora delar av protestantismen (t.ex. kalvinistisk inspirerade falanger) och islam framstår katolicismen inte som den största boven.
Citera
2014-08-11, 12:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Träffar jag tio individer så är 7 av dem anti.

Antingen levar du i en selektivt miljö, alternativt är du själv selektiv in ditt amatör-pollande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in