Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-08-09, 21:49
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
Blir inte klok på detta. Senaste veckorna har jag fått en tilltagande klåda på underbenen, underarmarna och i viss mån på kinderna och käkbenen samt fingrarna. Det är inga utslag alls, men det kilar och när jag kliat blir naturligtvis områdena rödflammiga. Vaknar av att jag rivit hål på huden på benen och kinden med naglarna.

Det har uppkommit nu sedan vi haft sån tryckande värme, men sedan har det fortsatt även nu när det blivit lite svalare. Nattetid brukar jag svettas i områdena på de håriga underbenen. Sedan kliar det.

Allergi?
Skabb? Löss?
Annat?
Vilka näringsbrister kan ge klåda?

Har glutenintolerans.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-08-09 kl. 21:56.
Citera
2014-08-09, 22:06
  #2
Medlem
Skulle kunna bero på torr hud.
Citera
2014-08-09, 22:11
  #3
Medlem
Leverpåverkan?
Citera
2014-08-09, 22:36
  #4
Medlem
Skulle också säga leverpåverkan. Har du ätit några mediciner nyligen?
Citera
2014-08-09, 23:46
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donv
Skulle också säga leverpåverkan. Har du ätit några mediciner nyligen?

Nej jag varken äter några mediciner, tar några kosttillskott eller dricker alkohol.

Jag har dock fortfarande folsyreförgiftning och som de inte vet vad den kommer av eller hur de ska få ned. Min kropp reglerar inte folsyran som den ska och så fort jag ätit normala mängder folsyra så nås förgiftningsnivåer. Kroppen ska ju reglera det själv normalt. Folsyra finns i det mesta.
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-08-09 kl. 23:51.
Citera
2014-08-10, 01:06
  #6
Medlem
RoaldDahls avatar
Har läst på nu och misstänker att det stämmer in på att jag fått en allergisk reaktion av solskyddsmedel. Det har kanske inte haft så stor betydelse att det gick ut 02 2014, utan mer att jag inte tål något ingående ämne - och att jag kanske strukit på för mycket av den nu mycket trögflytande sörjan.

Behandling: undvik medlet, stod det.
Citera
2014-08-10, 01:07
  #7
Medlem
Soleksem är min gissning. Jag har också haft en helvetes klåda på underbenen, samt på magen.
Det kom efter jag varit ute på en flera timmar lång cykeltur i bara shorts för en vecka eller två sen. Det är bättre nu, fast det kliar lite grann fortfarande. Troligtvis så vänjer kroppen sej vid solen efter hand, men jag har heller inte varit ute utan kläder så mycket på det senaste.
Citera
2014-08-10, 12:54
  #8
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Soleksem är min gissning. Jag har också haft en helvetes klåda på underbenen, samt på magen.
Det kom efter jag varit ute på en flera timmar lång cykeltur i bara shorts för en vecka eller två sen. Det är bättre nu, fast det kliar lite grann fortfarande. Troligtvis så vänjer kroppen sej vid solen efter hand, men jag har heller inte varit ute utan kläder så mycket på det senaste.

M-hm, men för att det ska vara soleksem så måste det väl finnas små knottriga utslag? Jag har inga utslag alls, förrän jag river på huden, då ser den ju inte klok ut...., blir lite lätt "svullen" här och var då.

Men redan i maj-juni så hade jag en minipärs av kliande på ena underarmens undersida och det var efter en långpromenad i solljus. Då var det lite knottrigt på underarmen då också. Gick över "av sig själv".

Idag ta ett varmt rensande bad, lämplig aloe vera/youghurt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback