• 1
  • 2
2014-08-07, 15:31
Medlem
Hej!
Jag ska studera civilingenjör till hösten och är i stort behov av en ny bärbar dator och är väldigt inne på att unna mig en Mac, men vilken av dessa modeller ska jag välja? Jag är inte särskilt datakunnig så skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Just nu spenderar jag inte särskilt mycket tid vid datorn alls, surfar lite och har de flesta bilderna sparat på hårddisken. Är ingen som laddar ner massa filmer och spelar inga spel.
Men jag har kommer förmodligen använda den en hel del till studier och annat när jag börjar plugga och vill därför ha en dator som är snabb och pallar mycket.

Just nu är jag väl inne på antingen en Air eller en Pro Retina, men då är frågan vilken jag ska köp och hur många GB jag bör välja? Vill att den ska vara enkel att bära och det skiljde inte så mycket mellan Pro retina och Air?

Lägger hellre en extra slant än att snåla, men vilken rekommenderar ni?
Citera
2014-08-07, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norgex5
Hej!
Jag ska studera civilingenjör till hösten och är i stort behov av en ny bärbar dator och är väldigt inne på att unna mig en Mac, men vilken av dessa modeller ska jag välja? Jag är inte särskilt datakunnig så skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Just nu spenderar jag inte särskilt mycket tid vid datorn alls, surfar lite och har de flesta bilderna sparat på hårddisken. Är ingen som laddar ner massa filmer och spelar inga spel.
Men jag har kommer förmodligen använda den en hel del till studier och annat när jag börjar plugga och vill därför ha en dator som är snabb och pallar mycket.

Just nu är jag väl inne på antingen en Air eller en Pro Retina, men då är frågan vilken jag ska köp och hur många GB jag bör välja? Vill att den ska vara enkel att bära och det skiljde inte så mycket mellan Pro retina och Air?

Lägger hellre en extra slant än att snåla, men vilken rekommenderar ni?

Macbook pro är den lite större datorn som kan vara lite klumpig ibland, men Jag kör i mitt pluggande på Macbook Air, den är lite lättare med mindre utrymme på hårddisken, men jag anser att den funkar väldigt bra, men Macbook är egentligen ingenting för mig men den är simpel när det gäller arbete och liknande, sen vet jag att även PC har väldigt bra saker som är relaterade till arbete men då måste man köpa program osv till, eller så kan man ladda ner "Open office" Macbook eller PC är en smakesak tor jag, Macbook Air skulle nog jag köpa eftersom den är smal och smidig, den laggar inte men den har inte så mycket minne men om man inte ska tanka ner filmer på den osv så har den gott om utrymme för arbetsdokument, annars är det bara att köpa till en annan hårddisk
Citera
2014-08-07, 15:48
Medlem
Pastmasters avatar
Jag har köpt en Pro Retina för 13 000 och fått presentkort för 700 kr i appstore.

Ska du ha en Macbook ska du helst köpa den som har 8GB RAM minne och inte mindre än 256 i lagringsutrymme i hårddisken.

Välj storlek 13,3".
Citera
2014-08-07, 15:50
Medlem
BonerBatmans avatar
Ser inga som helst fördelar med en pro i ditt fall. Enbart nackdelar då den är tyngre och klumpigare. Jag hade valt Air, alla dagar i veckan.
Senast redigerad av BonerBatman 2014-08-07 kl. 15:53.
Citera
2014-08-07, 16:11
Medlem
Men det skiljer väl inte särskilt mycket i vikt på retinan? Den har ju även bättre skärm? Dock sämre batteritid än Air. Åh, kluven jag är.
Citera
2014-08-07, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Ser inga som helst fördelar med en pro i ditt fall. Enbart nackdelar då den är tyngre och klumpigare. Jag hade valt Air, alla dagar i veckan.

Pro Retina är dock inte så klumpig. 13,3" Retina väger 220 gram mer än 13,3" Air och Retinan är 1 cm tjockare än där Airen är som tjockast. I dem 220 grammen är det en del prestanda. Dock verkar inte TS ha så höga krav så en air räcker nog.

TS, kolla här:
http://www.apple.com/se/macbook-air/specs.html
http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Edit: Skärmen på Retinan tycker jag är en stor bonus. Är som att läsa en bok.
Citera
2014-08-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyzew
Pro Retina är dock inte så klumpig. 13,3" Retina väger 220 gram mer än 13,3" Air och Retinan är 1 cm tjockare än där Airen är som tjockast. I dem 220 grammen är det en del prestanda. Dock verkar inte TS ha så höga krav så en air räcker nog.

TS, kolla här:
http://www.apple.com/se/macbook-air/specs.html
http://www.apple.com/se/macbook-pro/specs-retina/

Edit: Skärmen på Retinan tycker jag är en stor bonus. Är som att läsa en bok.

Tack för bra svar allihopa!

Som jag sa lägger jag hellre någon tusenlapp extra om det är värt det Huvudsaken datorn inte är så tung! Men har inte förstått skillnaden mellan Pro Retina riktigt, är det enbart skärmen eller har denna andra egenskaper som Air saknar? Hur mycket GB bör man välja? 4 eller 8 GB?
Citera
2014-08-07, 17:19
Medlem
Citat:
Tack för bra svar allihopa!

Som jag sa lägger jag hellre någon tusenlapp extra om det är värt det Huvudsaken datorn inte är så tung! Men har inte förstått skillnaden mellan Pro Retina riktigt, är det enbart skärmen eller har denna andra egenskaper som Air saknar? Hur mycket GB bör man välja? 4 eller 8 GB?

Skillnaden mellan airen och retinan presenteras så tydligt det bara går på de två länkarna jag gav dig. Men skärmen är väl en av de tydligaste skillnaderna, speciellt om du inte ska köra en massa tunga program. Då lär du inte lika tydligt märka av om airen har lite sämre processor till exempel. Gå till en butik och testa hur mycket du "lider" av skärmkvaliteten på airen.

Kör på 8 GB RAM-minne tycker jag.
Senast redigerad av Fyzew 2014-08-07 kl. 17:22.
Citera
2014-08-07, 17:28
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan airen och retinan presenteras så tydligt det bara går på de två länkarna jag gav dig. Men skärmen är väl en av de tydligaste skillnaderna, speciellt om du inte ska köra en massa tunga program. Då lär du inte lika tydligt märka av om airen har lite sämre processor till exempel. Gå till en butik och testa hur mycket du "lider" av skärmkvaliteten på airen.

Kör på 8 GB RAM-minne tycker jag.

Texten som fanns där är som ett främmande språk för mig, ville mest veta konkreta skillnader och argument varför jag kan satsa på en Pro Retina, vad som gör den bättre förutom skärmen.

Air:
+ Lätt
+ Bättre batteritid
+ Saknar CD? Kan inte spela sims?

Pro:
+ Bättre skärm
- Tyngre
- Sämre batteritid
Citera
2014-08-07, 17:39
Medlem
Finns bara en mac som är optimal för studier på högskolan enligt mig och det är 11.6 macbook air med 8gb ram liten lätt och enkel att få plats med överallt.
Citera
2014-08-07, 17:44
Medlem
Citat:
Texten som fanns där är som ett främmande språk för mig, ville mest veta konkreta skillnader och argument varför jag kan satsa på en Pro Retina, vad som gör den bättre förutom skärmen.

Air:
+ Lätt
+ Bättre batteritid
+ Saknar CD? Kan inte spela sims?

Pro:
+ Bättre skärm
- Tyngre
- Sämre batteritid

Bra att du sätter + på att den saknar CD-läsare. Det är på väg ut nämligen så det vore dumt att köpa en ny dator med CD-läsare. Istället har det blivit vanligare att köpa spelen online. Du glömde att sätta bättre prestanda på Pro.
Citera
2014-08-07, 17:45
Medlem
Citat:
Bra att du sätter + på att den saknar CD-läsare. Det är på väg ut nämligen så det vore dumt att köpa en ny dator med CD-läsare. Istället har det blivit vanligare att köpa spelen online. Du glömde att sätta bättre prestanda på Pro.

Varför har nya Retina Pro CD-läsare då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in