2014-08-07, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norgex5
Varför har nya Retina Pro CD-läsare då?

Därför att dem inte har det. Du tänker kanske på MacBook Pro utan Retina. Kolla näst längst ned på denna länk (superdrive är CD-läsare).

http://store.apple.com/se/mac/compare
Citera
2014-08-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyzew
Därför att dem inte har det. Du tänker kanske på MacBook Pro utan Retina. Kolla näst längst ned på denna länk (superdrive är CD-läsare).

http://store.apple.com/se/mac/compare

Hehe

Om vi leker med tanken att jag ska köpa en Pro Retina så skiljer det cirka 2k för att få 8GB istället för 4GB.
Men här: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro
så hittar jag två 13 tum 8 GB, vad är skillnaden mellan dessa?

128 GB PCIe-baserad flashlagring1 vs 256 GB PCIe-baserad flashlagring1?
Vet inte ens vad det innebär, men ändå skiljer det nästan 2k?

Air hittar jag förövrigt inte i 8GB.
Citera
2014-08-07, 18:09
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Hehe

Om vi leker med tanken att jag ska köpa en Pro Retina så skiljer det cirka 2k för att få 8GB istället för 4GB.
Men här: http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro
så hittar jag två 13 tum 8 GB, vad är skillnaden mellan dessa?

Vet inte ens vad det innebär, men ändå skiljer det nästan 2k?

Air hittar jag förövrigt inte i 8GB.
Ska du jobba i AutoCAD rekommenderar jag en full HD-skärm. Dessutom är det bra med 8GB RAM-minne. Köp så avancerad dator du kan, matlab kan kvadda din dator om den är extrakänslig för kodning. Macbook Air är därför ingen lösning om man är oförsiktig. Jag testade den i affären och var inte helt nöjd med skärmen. Någon kund berättade för mig som har provat olika CAD-program på Air och Pro Retina så är skillnaden natt och dag. Han sa till mig att när du har köpt Pro Retina vill du aldrig gå tillbaka till vanliga skärmar.

Känner du att priset är maffigt rekommenderas Asus Vivobook med touch-skärm.
Då får du 500GB i hårddisken, 8GB RAM-minne och full HD-skärm (1080p). Air har inte full HD-skärm. Det har Pro Retina och Asus Vivobook. Enda nackdelen med Vivobook är Windows 8, många är inte förtjust i den mjukvaran. Det är antingen det eller överdyr Mac för din del. Du måste ha en bra skärm och prestanda.

Vivobook väger 1.8 kg vilket är 0,5 kg mer än Air. Den är extra tunn och smidig att bära med sig.
Dessvärre är batteritiden ett skämt, den kan bara gå upp till 5h.
Citera
2014-08-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Ska du jobba i AutoCAD rekommenderar jag en full HD-skärm. Dessutom är det bra med 8GB RAM-minne. Köp så avancerad dator du kan, matlab kan kvadda din dator om den är extrakänslig för kodning. Macbook Air är därför ingen lösning om man är oförsiktig. Jag testade den i affären och var inte helt nöjd med skärmen. Någon kund berättade för mig som har provat olika CAD-program på Air och Pro Retina så är skillnaden natt och dag. Han sa till mig att när du har köpt Pro Retina vill du aldrig gå tillbaka till vanliga skärmar.

Då får du 500GB i hårddisken, 8GB RAM-minne och full HD-skärm (1080p). Air har inte full HD-skärm. Det har Pro Retina och Asus Vivobook. Enda nackdelen med Vivobook är Windows 8, många är inte förtjust i den mjukvaran. Det är antingen det eller överdyr Mac för din del. Du måste ha en bra skärm och prestanda.

Vivobook väger 1.8 kg vilket är 0,5 kg mer än Air. Den är extra tunn och smidig att bära med sig.

Tack för bra information Då kör jag på en Pro Retina 8GB!
Men vilken av dom?

Citera
2014-08-07, 19:22
Medlem
Citat:

Det där är den "vanliga" lagringen på datorn. Beror helt på hur mycket du kommer vilja ha på datorn. Om du bara ska använda den till studier så räcker 128 GB men om du vill ha filmer, musik, en mängd bilder + några spel skulle jag nog gå på 256 GB. Vill du även köra Windows i bootcamp bör du köra på den större.
Citera
2014-08-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejo
Det där är den "vanliga" lagringen på datorn. Beror helt på hur mycket du kommer vilja ha på datorn. Om du bara ska använda den till studier så räcker 128 GB men om du vill ha filmer, musik, en mängd bilder + några spel skulle jag nog gå på 256 GB. Vill du även köra Windows i bootcamp bör du köra på den större.

Windows Bootcamp? Är det bättre att köpa från Apple eller gäller samma garantier via exempelvis Elgiganten?
Citera
2014-08-07, 19:30
Medlem
Citat:
Windows Bootcamp? Är det bättre att köpa från Apple eller gäller samma garantier via exempelvis Elgiganten?

Bootcamp är en mjukvara på Apples datorer som låter dig installera Windows på en del av hårddisken om du skulle vilja eller behöva det, och i detta fall försvinner ju lite av lagringsutrymmet till Windows.

Har tyvärr ingen koll på garantier från diverse återförsäljare eller Apples garanti. Men det kan du ju kanske kolla med Elgigantens support?
Citera
2014-08-07, 20:03
Medlem
Citat:
Tack för bra information Då kör jag på en Pro Retina 8GB!
Men vilken av dom?

Jag rekommenderar att du går in och kollar på din nuvarande dator och kollar hur stor hårddisk den har och hur du upplevde det. Det går ju alltid att köpa extern hårddisk för att lagra stora mängder filer man inte använder så ofta men det är alltid skönt med lite extra utrymme på datorn.

Edit: Airen går förövrigt att uppgradera till 8 GB RAM när du beställer från apples hemsida (se länk). Nu verkar du dock inte vara inne på den längre men uppgraderingsallternativ finns givetvis för alla datorer.

http://store.apple.com/se/buy-mac/ma.../B&step=config
Senast redigerad av Fyzew 2014-08-07 kl. 20:27.
Citera
2014-08-07, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster

Sökte på Vivobooken lite snabbt och såg bland annat att det inte är SSD-hårddisk. Dessutom verkar den vara svår att hitta i butik. Förstår inte heller varför du säger att man måste ha bra prestanda och bra skärm. Det är inte svart på vitt vad som är bra prestanda utan det är något som ändras gradvis. Bättre prestanda är dyrare och det bästa är om man betalar för den prestanda som man kommer använda.

Håller inte med om att macen är överdyr. Alltid när jag kollar up PC-datorer med liknande hårdvara så är PC-datorn inte alls mycket billigare än macen. Jag tycker man får vad man betalar för.
Citera
2014-08-07, 22:00
Medlem
Citat:

Apples 1 års garanti gäller oavsett.

Är du studerande (vilket du kommer att vara) erbjuder Apple 10 % rabatt på originalpriserna för MacBooks (vilket Elgiganten prismatchar så du får 10 % där med). Fördelen med att köpa datorn direkt från Apple är att du som student får ett presentkort på 700 kr som du kan spendera på Appleprodukter.

Tänker du ha datorn ett bra tag skulle jag välja 8 GB RAM (kommer som standard nu med de nya modellerna) och 256 GB.
Citera
2014-08-07, 22:01
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Texten som fanns där är som ett främmande språk för mig, ville mest veta konkreta skillnader och argument varför jag kan satsa på en Pro Retina, vad som gör den bättre förutom skärmen.

Air:
+ Lätt
+ Bättre batteritid
+ Saknar CD? Kan inte spela sims?

Pro:
+ Bättre skärm
- Tyngre
- Sämre batteritid

CD läsare försvann för 2 år sen på alla macar.
Citera
2014-08-12, 12:07
Medlem
Tack för hjälpen alla!

Har bestämt mig för en Pro Retina med 16GB. Apple Care känns som en extremt dryg extra kostnad att lägga ut. Är det dumt att skippa denna?

Måste även vänta tills jag får mitt studentkort till jag kan beställa för att kunna nyttja rabatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in