Citat:
Ursprungligen postat av
norgex5
Hehe
Om vi leker med tanken att jag ska köpa en Pro Retina så skiljer det cirka 2k för att få 8GB istället för 4GB.
Men här:
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-pro
så hittar jag två 13 tum 8 GB, vad är skillnaden mellan dessa?
128 GB PCIe-baserad flashlagring1
vs 256 GB PCIe-baserad flashlagring1?
Vet inte ens vad det innebär, men ändå skiljer det nästan 2k?
Air hittar jag förövrigt inte i 8GB.
Ska du jobba i AutoCAD rekommenderar jag en full HD-skärm. Dessutom är det bra med 8GB RAM-minne. Köp så avancerad dator du kan, matlab kan kvadda din dator om den är extrakänslig för kodning. Macbook Air är därför ingen lösning om man är oförsiktig. Jag testade den i affären och var inte helt nöjd med skärmen. Någon kund berättade för mig som har provat olika CAD-program på Air och Pro Retina så är skillnaden natt och dag. Han sa till mig att när du har köpt Pro Retina vill du aldrig gå tillbaka till vanliga skärmar.
Känner du att priset är maffigt rekommenderas Asus Vivobook med touch-skärm.
Då får du 500GB i hårddisken, 8GB RAM-minne och full HD-skärm (1080p). Air har inte full HD-skärm. Det har Pro Retina och Asus Vivobook. Enda nackdelen med Vivobook är Windows 8, många är inte förtjust i den mjukvaran. Det är antingen det eller överdyr Mac för din del. Du måste ha en bra skärm och prestanda.
Vivobook väger 1.8 kg vilket är 0,5 kg mer än Air. Den är extra tunn och smidig att bära med sig.
Dessvärre är batteritiden ett skämt, den kan bara gå upp till 5h.