2014-08-06, 22:09
Medlem
xDEFiLEDs avatar
I höstas hamnade den unga tjejen i ett bråk med en 29-årig invandrarman. Hon erkänner att hon sagt "jävla neger" till mannen, efter att han hade ropat "håll käften jävla svennar" till henne och hennes kompis. Mannen blev kränkt och polisanmälde flickan - och nu har Uddevalla tingsrätt dömt henne för förolämpning. Hon ska betala 1.500 kronor i dagsböter, enligt domen.

Då undrar jag hur detta går ihop? Denna lag som hon blev dömd under avser exempelvis förolämpning som anspelar på ras, hudfärg, religion, sexuell läggning, etniska ursprung eller myndighetsutövning. Om han kallade henne ett tillmäle som anspelar på hennes etniska ursprung bör väl han också bli dömd?

Dock vill jag veta om Fria Tider har en hundraprocentig källa på att han gjorde detta nedvärderande uttalande gentemot henne först. Så det vore intressant om någon har förhörsrapporten eller själva domen, så man får läsa exakt vad hon har uppgett att han sagt åt henne först.

Källor:
Fria Tider
Bohusläningen.se
Citera
2014-08-06, 22:10
Moderator
manamanahs avatar
Integration och invandring --> Juridik
/Moderator
Citera
2014-08-06, 22:23
Medlem
patriot8s avatar
Jag vet att HMF inte inbegriper svenskar, men nu blev hon av källan att döma endast dömd för förolämpning. Kanske skulle negern/invandrarmannen också blivit dömd för det samma om flickan gjort en motanmälan, även om det är föga troligt att det skulle leda till en fällande dom för att inte säga omöjligt, sannolikheten att ärendet tas upp överhuvudtaget är minimal.
Citera
2014-08-06, 22:24
Medlem
endures avatar
Ja, att bli kallad "svennejävel" är väl inte så snällt, men det är knappast så utpräglat nedsättande som "neger". Att bli kallad svensk är kanske inte så farligt, trots allt.

Eftersom flickan bara fick 1 500 kr i böter, vilket är det lägsta beloppet för dagsböter, bedömdes det vara ett lindrigt brott. M.a.o. fick hon 30 dagsböter ā 50 kr av möjliga 150 dagsböter.
Citera
2014-08-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
Dock vill jag veta om Fria Tider har en hundraprocentig källa på att han gjorde detta nedvärderande uttalande gentemot henne först. Så det vore intressant om någon har förhörsrapporten eller själva domen, så man får läsa exakt vad hon har uppgett att han sagt åt henne först.

Källor:
Fria Tider
Bohusläningen.se

Ja det skulle vara intressant att få veta den riktiga sanningen.
När jag googlar denna händelse så får jag två olika versioner, alla rasist-sidor påstår att han sagt "jävla svenne", men det nämns det inget om på vanliga tidningssidor.

Är det oftast/alltid ren lögn som skrivs på rasistsidor, eller är det verkligen vanliga tidningar som vill dölja "sanningen"?
Citera
2014-08-06, 22:56
Medlem
Hamnkakas avatar
Dum jömförelse. "Svenne" är inte särskilt kränkande (jag skulle iaf inte ta illa upp) medan "neger" är det. Det står det t.o.m. och ja, det är som att kalla någon "hora". Man kan polisanmälas. Känner en som blev polisanmäld och fick en "prick" i registret och fick böta en klasskamrat efter han kallade henne för "hora". :-)
Citera
2014-08-06, 23:03
Medlem
xDEFiLEDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Dum jömförelse. "Svenne" är inte särskilt kränkande (jag skulle iaf inte ta illa upp) medan "neger" är det. Det står det t.o.m. och ja, det är som att kalla någon "hora". Man kan polisanmälas. Känner en som blev polisanmäld och fick en "prick" i registret och fick böta en klasskamrat efter han kallade henne för "hora". :-)

På vilket vis är "jävla svenne" inte kränkande? Det är ju uppenbart menat att vara nedlåtande. Jag tar personligen lika illa vid mig av att bli kallad sådant, som jag kan tänka mig att mörkhyade tar illa vid sig av att bli kallad neger. Säger invandrare så åt en svensk, är det absolut rasism då denne gör en nedvärderande kommentar baserat på ens etniska ursprung.
Citera
2014-08-06, 23:19
Medlem
Hamnkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
På vilket vis är "jävla svenne" inte kränkande? Det är ju uppenbart menat att vara nedlåtande. Jag tar personligen lika illa vid mig av att bli kallad sådant, som jag kan tänka mig att mörkhyade tar illa vid sig av att bli kallad neger. Säger invandrare så åt en svensk, är det absolut rasism då denne gör en nedvärderande kommentar baserat på ens etniska ursprung.
"Jävla svenne", JA. MEN nu skrev jag bara "svenne". Snälla, läs rätt.
Citera
2014-08-06, 23:27
Medlem
Ttoclaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Ja, att bli kallad "svennejävel" är väl inte så snällt, men det är knappast så utpräglat nedsättande som "neger". Att bli kallad svensk är kanske inte så farligt, trots allt.

Eftersom flickan bara fick 1 500 kr i böter, vilket är det lägsta beloppet för dagsböter, bedömdes det vara ett lindrigt brott. M.a.o. fick hon 30 dagsböter ā 50 kr av möjliga 150 dagsböter.

Okej då ska vi alltså tåla att bli kallade för svennar? Det är inte med kärlek dom kallar oss för det. Du vet att dom största rasisterna är invandrarna själva?
Citera
2014-08-06, 23:43
Medlem
senaps avatar
Vet inte vad lagen säger, men personligen tycker jag att sättet någonting sägs på borde vara av större intresse än själva ordvalet. Om kvinnan i fråga levererade ett "jävla neger" som en comeback på den svarte mannens aggressiva "håll käften jävla svennar" så borde hon i min mening friats. Då har han själv agnat kroken och har således ingen rätt att bli arg när han får napp. Är hon däremot någon slags Bohuslänsk urnasse och det var hon som började bråka känner jag ingen större sympati. Då är det bara att tugga i sig det sura äpplet.

Däremot ogillar jag denna typ av domar eftersom det är ett jäkla otyg att uppmuntra folk att känna sig kränkta. Att ge honom rätt lär ju inte göra honom mindre känslig i framtiden, tvärtom. Det är som att träna en hund. "Duktig kränkt man, här får du din belöning".

Vad killen behöver är inte 1500 spänn, vad han behöver är ett kompisgäng som skrattar gott och säger åt honom att växa upp.

Den lättkränkte ska inte daltas med, hen ska härdas.
Citera
2014-08-06, 23:43
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patriot8
Jag vet att HMF inte inbegriper svenskar, men nu blev hon av källan att döma endast dömd för förolämpning. Kanske skulle negern/invandrarmannen också blivit dömd för det samma om flickan gjort en motanmälan, även om det är föga troligt att det skulle leda till en fällande dom för att inte säga omöjligt, sannolikheten att ärendet tas upp överhuvudtaget är minimal.

Lagtexten skiljer inte på etniciteter, så du vet fel. Det du pratar om är ett uttalande Justitiekanslern har gjort. (Om du nu känner till det, jag antar att du bara kastar ur dig något du hört någon gång. Eller antar, med tanke på din signatur.)

TS:
Appropå själva uttalande "Jävla svenne" så är det inte direkt hets mot folkgrupps-material eftersom det inte är så kränkande, det är helt enkelt ett mer personligt påhopp skulle jag vilja påstå.

Att säga "Jävla iranier" bara sådär, personligt, till en enskild iranier är inte heller hets mot folkgrupp eftersom det inte syftar på att nedvärdera den folkgrupp som personen tillhör, det är helt enkelt inget missaktande i uttrycket.
Att däremot säga "Alla svenskar är så jävla blåsta" skulle kunna gå som hets mot folkgrupp då det uppenbart syftar på svenskar i allmänhet och inte på en enskild person.

Neger är däremot ett gammalt nedvärderande namn som är hyfsat negativt laddat. "Svenne" har ingen sådan historia.

Sen beror det självklart på hur man agerar med uttrycken också. Det är inte bara ordvalet som har betydelse.
Senast redigerad av wh0re 2014-08-06 kl. 23:46.
Citera
2014-08-06, 23:50
Medlem
patriot8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Vad som är kränkande är subjektivt och individuellt, att som svensk bli kallad svenne kan va nog så kränkande för att som neger bli kallad neger, allt handlar om vem pesonen ifråga som utsätts är..

Hur som hälst, neger betyder negroid man, varför skulle det i sig vara mer kränkande än svenne i betydelsen av svensk? Båda anspelar på ras och etnicitet. Visst, neger har fått dålig klang men det har också svenne fått, så varför ska man som svensk acceptera att bli kränkt på grund av sitt ursprung medan man som neger inte behöver tåla minsta lilla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in