Citat:
Ursprungligen postat av
patriot8
Jag vet att HMF inte inbegriper svenskar, men nu blev hon av källan att döma endast dömd för förolämpning. Kanske skulle negern/invandrarmannen också blivit dömd för det samma om flickan gjort en motanmälan, även om det är föga troligt att det skulle leda till en fällande dom för att inte säga omöjligt, sannolikheten att ärendet tas upp överhuvudtaget är minimal.
Lagtexten skiljer inte på etniciteter, så du vet fel. Det du pratar om är ett uttalande Justitiekanslern har gjort. (Om du nu känner till det, jag antar att du bara kastar ur dig något du hört någon gång. Eller antar, med tanke på din signatur.)
TS:
Appropå själva uttalande "Jävla svenne" så är det inte direkt hets mot folkgrupps-material eftersom det inte är så kränkande, det är helt enkelt ett mer personligt påhopp skulle jag vilja påstå.
Att säga "Jävla iranier" bara sådär, personligt, till en enskild iranier är inte heller hets mot folkgrupp eftersom det inte syftar på att nedvärdera den folkgrupp som personen tillhör, det är helt enkelt inget missaktande i uttrycket.
Att däremot säga "Alla svenskar är så jävla blåsta" skulle kunna gå som hets mot folkgrupp då det uppenbart syftar på svenskar i allmänhet och inte på en enskild person.
Neger är däremot ett gammalt nedvärderande namn som är hyfsat negativt laddat. "Svenne" har ingen sådan historia.
Sen beror det självklart på hur man agerar med uttrycken också. Det är inte bara ordvalet som har betydelse.