2014-08-06, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Lagtexten skiljer inte på etniciteter, så du vet fel. Det du pratar om är ett uttalande Justitiekanslern har gjort. (Om du nu känner till det, jag antar att du bara kastar ur dig något du hört någon gång. Eller antar, med tanke på din signatur.)

TS:
Appropå själva uttalande "Jävla svenne" så är det inte direkt hets mot folkgrupps-material eftersom det inte är så kränkande, det är helt enkelt ett mer personligt påhopp skulle jag vilja påstå.

Att säga "Jävla iranier" bara sådär, personligt, till en enskild iranier är inte heller hets mot folkgrupp eftersom det inte syftar på att nedvärdera den folkgrupp som personen tillhör, det är helt enkelt inget missaktande i uttrycket.
Att däremot säga "Alla svenskar är så jävla blåsta" skulle kunna gå som hets mot folkgrupp då det uppenbart syftar på svenskar i allmänhet och inte på en enskild person.

Neger är däremot ett gammalt nedvärderande namn som är hyfsat negativt laddat. "Svenne" har ingen sådan historia.

Sen beror det självklart på hur man agerar med uttrycken också. Det är inte bara ordvalet som har betydelse.

Huruvida något är HMF eller inte bör vara OT i den här tråden. Att förolämpa någon är ett brott, helt enkelt (5 kap 3 § BrB). Jävla svenne bör kunna räknas som en sådan förolämpning.

Man bör dock notera 5 kap 5 § BrB. Huvudregeln är att enbart målsägande kan föra åtal (mao får åklagare inte åtala), men finns det exempelvis en anspelning på ras/etnicitet/nationalitet så får åklagare föra åtal om målsägaren anmäler brottet. Både jävla svenne och jävla neger torde utgöra sådana förolämpningar.
Citera
2014-08-07, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
I höstas hamnade den unga tjejen i ett bråk med en 29-årig invandrarman. Hon erkänner att hon sagt "jävla neger" till mannen, efter att han hade ropat "håll käften jävla svennar" till henne och hennes kompis. Mannen blev kränkt och polisanmälde flickan - och nu har Uddevalla tingsrätt dömt henne för förolämpning. Hon ska betala 1.500 kronor i dagsböter, enligt domen.

Då undrar jag hur detta går ihop? Denna lag som hon blev dömd under avser exempelvis förolämpning som anspelar på ras, hudfärg, religion, sexuell läggning, etniska ursprung eller myndighetsutövning. Om han kallade henne ett tillmäle som anspelar på hennes etniska ursprung bör väl han också bli dömd?

Dock vill jag veta om Fria Tider har en hundraprocentig källa på att han gjorde detta nedvärderande uttalande gentemot henne först. Så det vore intressant om någon har förhörsrapporten eller själva domen, så man får läsa exakt vad hon har uppgett att han sagt åt henne först.

Källor:
Fria Tider
Bohusläningen.se

Den här har varit uppe förr. Annars är det märkligt lik. Hon är den ende som är dömd, eftersom hennes förelämplning har beskrivits inte bara av honom, utan även av obeoende vittne och henne själv. Om något annat finns inte bevis, så där blir det intet. För övrigt kom hon bara på att han sagt det efter en stund.

Frihetshatarna ljuger på friskt som vanlig. Dom är inte bare inte trovärdig, utan snarare antitrovärdiga; påstår de att något som passar dem har hänt, är det mindre sannolikt att det faktiskt skett.
Citera
2014-08-07, 00:05
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Ja det skulle vara intressant att få veta den riktiga sanningen.
När jag googlar denna händelse så får jag två olika versioner, alla rasist-sidor påstår att han sagt "jävla svenne", men det nämns det inget om på vanliga tidningssidor.

Är det oftast/alltid ren lögn som skrivs på rasistsidor, eller är det verkligen vanliga tidningar som vill dölja "sanningen"?

Hade du förväntat dig att pk-media skulle ta upp det då? Hade det inte varit för att hela ärendet bygger på att en tjej kallat en neger för en jävla neger så hade man inte sagt ett ord om att en neger var iblandad. Vill du ha mer bevis på hur man vinklar så kan du ju se länken i TS, Bohuslänningen, där en stackars 29-årig "pojke" blivit utsatt för denna dödsknarkarnazist. Jo, man skriver faktiskt pojke två gånger i texten, är det en pojke enligt dig?

Ensamkommande "barn" och nu snart 30-åriga "pojkar", bränn alla tryckpressar!
Citera
2014-08-07, 00:11
Bannlyst
Bli kallad svenne är ju en komplimang. Neger däremot är ju det sämsta man kan vara. Såklart det inte är roligt för honom att bli påmind om sin hudfärg.
Citera
2014-08-07, 00:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xDEFiLED
I höstas hamnade den unga tjejen i ett bråk med en 29-årig invandrarman. Hon erkänner att hon sagt "jävla neger" till mannen, efter att han hade ropat "håll käften jävla svennar" till henne och hennes kompis. Mannen blev kränkt och polisanmälde flickan - och nu har Uddevalla tingsrätt dömt henne för förolämpning. Hon ska betala 1.500 kronor i dagsböter, enligt domen.

Då undrar jag hur detta går ihop? Denna lag som hon blev dömd under avser exempelvis förolämpning som anspelar på ras, hudfärg, religion, sexuell läggning, etniska ursprung eller myndighetsutövning. Om han kallade henne ett tillmäle som anspelar på hennes etniska ursprung bör väl han också bli dömd?

Dock vill jag veta om Fria Tider har en hundraprocentig källa på att han gjorde detta nedvärderande uttalande gentemot henne först. Så det vore intressant om någon har förhörsrapporten eller själva domen, så man får läsa exakt vad hon har uppgett att han sagt åt henne först.

Källor:
Fria Tider
Bohusläningen.se

Bakgrunden finns här nedan, för det måste väl vara samma fall.

(FB) Flicka använde vardagligt språk-kallade neger för neger, får böta 1500 kr!

Som du kan se i domen erkänner inte Mustafa att han sagt något förolämpande, vilket Frida erkänt. Därför går det inte att bevisa huruvida det hon påstår att han sagt verkligen sagts och följaktligen inte heller då om det eventuellt är en förolämpning.

Naturligtvis är det här i stort fullständigt sjukligt som rättvisa betraktat, men så sjuk och absurd är svensk rättvisa. Så bisarra är våra lagar och så bisarrt tolkas de. Vad som är fel på dem får man märkligt nog inte diskutera i juridikforumet, men det går att diskutera i den andra tråden.
Citera
2014-08-07, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Dum jömförelse. "Svenne" är inte särskilt kränkande (jag skulle iaf inte ta illa upp) medan "neger" är det. Det står det t.o.m. och ja, det är som att kalla någon "hora". Man kan polisanmälas. Känner en som blev polisanmäld och fick en "prick" i registret och fick böta en klasskamrat efter han kallade henne för "hora". :-)
Neger är inte nedsättande. Det är politiken som gjort det så. Vilket ord bör man använda för att säga samma sak utan att riskera straff? Din rasifierade nisse? Hoppas polisen får 100000-tals anmälningar om dylikt fjant!
Citera
2014-08-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Lagtexten skiljer inte på etniciteter, så du vet fel. Det du pratar om är ett uttalande Justitiekanslern har gjort. (Om du nu känner till det, jag antar att du bara kastar ur dig något du hört någon gång. Eller antar, med tanke på din signatur.)

TS:
Appropå själva uttalande "Jävla svenne" så är det inte direkt hets mot folkgrupps-material eftersom det inte är så kränkande, det är helt enkelt ett mer personligt påhopp skulle jag vilja påstå.

Att säga "Jävla iranier" bara sådär, personligt, till en enskild iranier är inte heller hets mot folkgrupp eftersom det inte syftar på att nedvärdera den folkgrupp som personen tillhör, det är helt enkelt inget missaktande i uttrycket.
Att däremot säga "Alla svenskar är så jävla blåsta" skulle kunna gå som hets mot folkgrupp då det uppenbart syftar på svenskar i allmänhet och inte på en enskild person.

Neger är däremot ett gammalt nedvärderande namn som är hyfsat negativt laddat. "Svenne" har ingen sådan historia.

Sen beror det självklart på hur man agerar med uttrycken också. Det är inte bara ordvalet som har betydelse.

Moderator i juridik och du vet inte att HMF bara gäller minoriteter? Snyggt jobbat, finns en uppsjö av prejudikat där.

Jävla iranier, även om du menar det personligt men säger det i ett "öppet" sammanhang är också HMF.
Citera
2014-08-07, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamnkaka
Dum jömförelse. "Svenne" är inte särskilt kränkande (jag skulle iaf inte ta illa upp) medan "neger" är det. Det står det t.o.m. och ja, det är som att kalla någon "hora". Man kan polisanmälas. Känner en som blev polisanmäld och fick en "prick" i registret och fick böta en klasskamrat efter han kallade henne för "hora". :-)

Dumt svar.

Jag blir krænkt varje gång nån næmner Svenne oavsett ursprung.
Citera
2014-08-07, 01:56
Medlem
Hur kan det vara kränkande att bli kallad neger om man nu är en?
Är det fult att vara neger? Är det därför man inte får säga jävla neger?

Iofs skulle jag själv inte vilja vara en neger, men tycker det är konstigt att man kan bli kallad jävla svenne, men inte jävla neger.
Citera
2014-08-07, 02:06
Medlem
Avskaffa hycklerilagen HMF. Tycker att det kan vara nog med sånt här trams nu
Citera
2014-08-07, 02:25
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Huruvida något är HMF eller inte bör vara OT i den här tråden. Att förolämpa någon är ett brott, helt enkelt (5 kap 3 § BrB). Jävla svenne bör kunna räknas som en sådan förolämpning.
Det är en solklar förolämpning båda två såklart, det tänkte jag också när jag satt och skrev mitt inlägg! Jag blev dock förvirrad av HMF-diskussionsinläggen och kom ifrån ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av kallbrand
Moderator i juridik och du vet inte att HMF bara gäller minoriteter? Snyggt jobbat, finns en uppsjö av prejudikat där.

Jävla iranier, även om du menar det personligt men säger det i ett "öppet" sammanhang är också HMF.

Läs gärna (FB) Hur skall lagen om HMF tolkas? framför allt inlägg # 32. Jag är självklart medveten om att det är därför lagen tillkom från början, men det har förändrats, även om JK har en lite sne uppfattning om det hela och strävar bakåt.
Citera
2014-08-07, 02:30
Medlem
jerkjamjAms avatar
Vilket skämt, släpp henne fri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in