• 1
  • 2
2014-08-06, 20:18
Medlem
Verkar vara känsligt det här med stor åldersskillnad i förhållanden så därför undrar jag hur stor åldersskillnad som anses vara "okej", vart går gränsen? Har det någon betydelse om det är en äldre man och en yngre kvinna än om det är tvärtom? Skulle ni kunna tänka er att vara tillsammans med någon som är mycket äldre eller mycket yngre? Tycker ni att åldersskillnaden blir mindre viktig ju äldre man själv blir? Om tex. en tjej under 20 är tillsammans med en kille som är över 35, är det accepterat eller är det enbart konstigt? Tänker ni mycket på det här med ålder när ni träffar någon? Blev visst många frågor men är lite nyfiken på detta.
2014-08-06, 20:30
Medlem
Spyrrans avatar
Beror ju på åldern. Du nämner en tjej under 20 (utan att ange en specifik ålder) och en kille över 35 år. Om tjejen till exempel är 13 år, och han är 56 år, så kommer flickans föräldrar troligen bli skogstokiga, och andra kommer att reagera negativt också. Extremfall kanske, men ändå. Är hon däremot 19 och han är 35 så är det mer okej - rent generellt.

Sedan är det generellt mer accepterat att män har yngre kvinnor än att kvinnor har yngre män.

Svårt att dra en gräns dock. Men folk under 20 år brukar inte ha mycket gemensamt med någon som är 40+. Medan det inte är lika illa om personerna är 70 och 90 år exempelvis. Jag personligen har inget emot åldersskillnader, men personerna bör vara på samma stadie i livet, och ha vissa saker gemensamt.
2014-08-06, 20:31
Medlem
Ja du..

När det gäller vuxna åldrar så bör det väl kvitta men när det gäller en vuxen med en yngre i tonåren så kan det vara lite konstigt.
2014-08-06, 20:34
Medlem
Ålder/2 + 7
2014-08-06, 20:36
Moderator
tobess avatar
Jag är själv snart 30 och har nog svårt att se att jag skulle kunna tänka mig att vara tillsammans med någon som är under 25.

Men det beror ju helt på var man är i livet också. Om jag bara skulle vara ute efter att knulla så skulle jag kanske kunna justera gränserna lite, men snackar vi nu förhållande så är det nog absolut minimi.

Har svårt att se att jag skulle kunna ha någon form av intellektuellt utbyte med en 18 åring t.ex.
2014-08-06, 20:41
Medlem
Ja men om tex. en tjej på 17 år är tillsammans med en kille som är 35, verkar det då väldigt udda och "äckligt"? Ska man ta hänsyn till vad omgivningen ev. kommer tycka? Eller ska man strunta i allt sådant och bara köra på och göra som man själv vill?
2014-08-06, 20:44
Medlem
Självklart ska du göra vad du vill, det är ju ditt liv.

Men om en man är över 35 och vill vara tillsammans med en tonåring har han något fel på sig.
2014-08-06, 20:45
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Ja men om tex. en tjej på 17 år är tillsammans med en kille som är 35, verkar det då väldigt udda och "äckligt"? Ska man ta hänsyn till vad omgivningen ev. kommer tycka? Eller ska man strunta i allt sådant och bara köra på och göra som man själv vill?

Jag har svårt att se att 35-åringen har annat än ett intresse för kvinnan i fråga.

Om man vill ha ett riktigt förhållande så letar man ju i allmänhet efter någon som är på samma nivå som en själv, speciellt mentalt. En 17-åring och en 35-åring kommer aldrig att vara på samma våglängd, såvida inte 35-åringen är efterbliven.
2014-08-06, 20:49
Medlem
Ja men tänk om en 17 åring och en 35 åring pluggar på samma utbildning och vill vara tillsammans, är det då klokast att avstå från att inleda ett förhållande och enbart umgås som vänner? Men kan det inte finnas 17 åringar som är mogna för sin ålder och som inte finner något intresse i att träffa någon i samma ålder? Eller visar det mest att det är något fel på personerna i fråga?
2014-08-06, 20:51
Medlem
talgoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malyza
Ålder/2 + 7

Lyssna på det här TS, det här är den vedertagna och fastställda formeln. (Ålder/2)+7 = Yngsta person du får vara i relation med.

Tex.

20 får vara med 17
30 får vara med 22
40 får vara med 27
50 får vara med 32
80 får vara med 47
2014-08-06, 20:52
Medlem
Risken att det är ett destruktivt förhållande är nog stor. Själv har jag inga problem som vissa andra har, med att exempelvis kvinnan är äldre än mannen. Men jag tycker att +\- 5 år är generellt sett normalast. Vid 10 år i skillnad - då börjar jag tycka det är skumt.
2014-08-06, 20:57
Medlem
Då var det som jag trodde då... Alltså inte okej med stor åldersskillnad i ett förhållande.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in