2014-08-12, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Jo, jag håller med om att det skulle ge en vuxnare image att byta avatarbild, ska fundera över en ny.

Ja gör det. Men egentligen handlar det inte om vuxendom alls. Det handlar om verklig mognad och självinsikt. Den dagen du verkligen vill lägga ner skiten så är det otänkbart att ha en fix som avatar... Det är faktiskt patetiskt om du tänker efter.

Citat:
Fast signaturen är ju inte precis drogromantisk, det är ju en dikt för någon som är död, så långt från romantisk man kan komma i min mening, snarare tvärtom, en påminnelse om att droger inte bara är roligt och spännande, utan det är mycket skit med det också!

Men handlar den inte om kärlek? Å det finns väl nostalgi och sentimentalitet i den? För en som vill göra upp med sin forna persona och livsstil, för honom och för henne så finns det ingen plats just nu för sådan sentimentalitet längre i den situationen som du är nu t.ex. Alltså sentimentalitet, förnumstighet och allmänt "tycka synd om" är missbrukarens favoritgrepp för att manipulera omgivningen för att fortsätta sin livsstil. Vi vet det båda, jag och min kille. Dina erfarenheter är inte så unika. Det finns ett mönster precis som dageby säger. Den enda verkliga vägen ur missbruket är att missbrukaren börjar hata den manipulativa och hänsynslösa jäveln han de facto och vi är.

Om du hittar en verkligt schysst missbrukare. Rama in honom då. För så ovanlig är han. Innerst inne vet du det också och alla andra missbrukare.
Citera
2014-08-13, 02:13
Medlem
Citat:
Jag hade nästan börjat tycka att du verkade vettig tills jag såg det här inlägget! Vad är det för fel på dig??? Varför skulle man inte respektera narkomaner??? Och tiggare och alla bärplockare? Alla människor förtjänar väl samma respekt, eller är vissa inte värda din respekt? Och då menar jag givetvis inte att man ska repektera knarket, utan människan bakom! Särskilt dom som vill bli drogfria!''

Och vad är det för skitsnack om att "djävulen" framträder när folk blir drogfria? Det är precis tvärtom, en påverkad människa är inte särskilt trevlig och ingen som normala människor vill vara nära, men det är ju för att droger gör människor till monster. När man sen blir drogfri däremot, då märker man att det egentigen är schyssta vanliga människor bakom drogerna. Det är då den sanna personligheten träder fram! Givetvis blir folk inte normala på droger, man blir normal utan droger!

Och en gång för alla. Jag är inte drogromantiker. Längre. Jag har definitivt drogromantiserat mycket i mina dar, jag förnekar inte att jag verkligen har älskat droger. Men newsflash, man kan ändras! Det kallas att man blir vuxen och får mer insikt ju äldre man blir och ju längre tid man har drogat. Det är givetvis skillnad på vad jag tyckte om heroin när jag var 20 och hur jag ser på heroin nu...

Och att folk misslyckas beror inte på att dom är misslyckade utan på att det är så inihelvete svårt att sluta, både fysiskt och psykiskt. Man ska genomlida en helvetisk abstinens, och sen har man kanske ingenting att komma tillbaka till ändå efter det då man har knarkat bort allt, hem, familj, vänner, pengar, hälsa... jag allt. Att folk trots detta vill bli drogfria och kämpar vidare säger mycket om hur stark viljan är! Och vet du inte hur svårt det är, så säg ingenting om det, du har ingen aning om hur hemskt det är, hur dåligt man mår och hur det känns att förlora precis allt, från saker och personer till sitt värde som människa. Dom som klarar det, dom är sanna hjältar, för att vara heroinist och sen bli drogfri, det kräver mer än du någonsin kan ana.

Nej, alla människor förtjänar inte att bli bemötta med respekt och alla människor är definitivt inte lika mycket värda, det är kulturmarxistiskt hokuspokus trams, det är klart man värderar och bemöter personer olika. En knarkare har inte plockat många poäng i min bok i alla fall. Inte för att jag själv är någon ängel och är verkligen ingen trevlig och tillmötesgående "gulligullperson" här på flashback, vad ni tycker om mig ger jag blanka fan i.

Jag kan gärna vara den där "idioten" och behöver ingen sympati från människor som tyvärr pissat bort större delen av sitt liv. Och nja.. Givetvis ser man en positiv personlighetsutveckling om man fokuserar på helheten när någon blir drogfri men de flesta blir aggressiva, deprimerade och allmänt labila till och från. Det är lätt att anamma en pessimistisk syn på allt när det man förväntade sig visade sig vara återkommande gråa svenssonvardagar. Att sedan känna sig malplacerad (som en utomjording) när man tar in nya intryck i sitt drogfria liv är nog mer än garanterat. Men man repar sig sakta, tids nog går det fort och man mår bäst, sen undrar man vad fan som hände när allt har tagit stopp och så håller det på. Att gå på vita knogar helhjärtat för att hålla sig drogfri är det ultimata testet för en narkoman, inte att kicka en substans eller två.

Även om jag bara småduttat h genom IV administrationer har ju en hel del sub, oxy och dolc åkt upp i armvecket. Men å andra sidan, det du påpekar på, "hjältarna" är ju bara folk som rätat på ryggen och slängt nappen för sista gången. Ser inte riktigt hjältemodet i det. För det är ju oftast förknippat med offervilja, mod och ett oegoistiskt tankesätt som genomsyrar personen. Inget jag vill applicera på en narkoman precis. Det vore ovärdigt och en direkt nedsmutsning av ordet.

Ja, jag har väl aldrig mått speciellt bra här i livet. Lidande är inget jag är obekant med. Men jag behöver inte rida på lidandets häst som dig och använda det som ett retoriskt slagträ i någon kukmätartävling. Jag står på andra sidan ån med helt andra intressen än när jag var aktiv, ute på arbetsplatsen och i "civilisationen" är blomplantning ett mer intressant ämne. Så kul är narkotika och hjältemodiga narkomaner.
Citera
2014-08-13, 08:14
Medlem
Jungles avatar
Citat:
För att göra en lång historia kort så står det mig upp i halsen med allt vad knark heter numera och jag är så grymt sugen på att lägga av. Har ett hyfsat långvarigt missbruk bakom mig då jag har använt någon drog/droger i princip konstant sedan femtonårsåldern, allt från alkohol/hasch till heroin och allt däremmellan. När jag var 25 blev det tillslut ohållbart och jag hade ingen annan utväg än att börja med metadon då jag testat allt mellan himmel och jord i behandlingsväg och inte lyckats slut. Så de senaste åren har jag gått på metadon.

Mitt största problem har alltid varit opiater, även om andra droger gett mig sin beskärda del av problem och helvete. Mest pga den fysiska abstinensen som gör att man inte kan sluta hur gärna man än vill och hur trött man än är på drogen. Givetvis tänkte jag mig inte att jag skulle fastna så här hårt på heroin första gången jag testade det utan var bara nyfiken på ruset som jag såg min dåvarande pojkvän uppleva och ville testa det, bara en enda gång givetvis. Men så blev det ju (naturligtvis) inte. Inte heller tänkte jag mig att fastna i metadonprogrammet i en massa år utan tanken var bara att bli stabil och att sen trappa ut mig efter ett tag. Men så blev det ju inte (heller).

Nu är jag 30 och har använt droger i ganska exakt halva mitt liv (snart går antalet år med droger tom om antalet drogfria år, och det känns ju mindre proffsigt...), och efter att ha gått på metadon i mer än fyra år nu så känner jag mig väldigt väldigt färdig med det kapitlet... Man vill ju trots allt gå vidare i livet och göra nåt vettigt av tiden, som att jobba, skaffa familj och sånt där som ger livet mening. Det känns bara så otroligt hopplöst att ändå vara så pass ung och ändå känna sig så gammal, sliten och "förtappad". Som att det är kört nu, och att jag kommer vara fast där jag är nu resten av livet. Ett liv som jag aldrig riktigt ens hann börja med.

Vill så förbannat gärna, men är skitskraj inför tanken på att sluta med metadon. Man hör ju att metadon ska vara den absolut värsta av alla droger att sluta med. Förutom möjligen Lyrica då. Vilket jag för övrigt också är beroende av, sedan sju år tillbaka till råga på allt. Jag går även på antidepressiva (närmare bestämt Effexor, vilka även dom har typ sämst rykte av alla antidepp när det gäller att lyckas kicka dom).

Sammantaget så känns det som att jag sitter ungefär så hårt fast i beroende som man bara kan göra, verkar ju ha lyckats pricka in typ allt det som är som "det värsta" att kicka. Varför göra nåt halvhjärtat liksom, när man kan gå all in... Kasst utgångsläge med andra ord, men jag vill bara inte gå med på att jag skulle ha typ noll chans att lyckas bli drogfri. Lite i taget, en sak åt gången måste det väl fan gå!? På något sätt. I alla fall, så tänkte jag börja med att forska lite runt att sluta med metadon. Hur är det med uttrappning av metadon, är det möjligt utan svåra lidanden, hur svårt är det egentligen, finns det ens någon som har lyckats med det? Hur gjorde personen ifråga isåfall? Kan det vara ett bättre alternativ att byta till subutex och sen trappa ner det istället, eller är det same same, same shit? Likaså Lyrica, hur klarar ni andra det? jag undrar väl kort och gott hur man tar sig upp när man sitter i skiten och vill ha ett "på riktigt" liv?

Har typ samma bakgrund, har haft både meta o sub med och jag tyckte inte att det var så jobbigt att trappa ner metadonet men jag klippte ca 10 mg i månaden men sen blir det ju jobbigare men får ju byta ut mot sub eller nått annat.

Inte funderat på Ibogain? Ska själv köra en 2.a i höst hade jag tänkt.

Lycka till
Citera
2014-08-13, 09:24
Medlem
weirdbeatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dageby
Nej jag är fullt seriös. Jo precis, dessa "tiggare" i Sverige som kör med alla fulknep som finns tillgängliga för att blåsa naiva gamla pensionärer på den lilla pengen många har. Dessa hittar man någon gata bort med andra kläder och iPhones i handen. Det kallas organiserad brottslighet, att du är för trög för att förstå det är inget som förvånar mig dock. Skära halsen på nyfödda barn gör jag redan. Missbrukare föredrar oftast annan typ av verksamhet. Prostitution, stöld, droglangning och annat som berikar oss hör till många missbrukares leverbröd.
Det är bra, på dom bara!
Citera
2014-08-13, 21:57
Medlem
Jungles avatar
Ni som sitter och "hackar" som på t.ex heroinister: ni skulle inte klara en vecka i det träsket, jävligt lätt att fördöma och kolla dem/oss svaga (går inte på heroin längre) men ni har ingen aning.
Citera
2014-08-13, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Ni som sitter och "hackar" som på t.ex heroinister: ni skulle inte klara en vecka i det träsket, jävligt lätt att fördöma och kolla dem/oss svaga (går inte på heroin längre) men ni har ingen aning.

Känner en hel del drogfria heroinister i övre medelåldern, de är väl inte lika hårda i tonen som mig men har nästan exakt samma resonemang och lösning på problemet. How come? Jag skäms extremt mycket när jag tittar tillbaka på mig själv som missbrukare, vilket otroligt gnälligt fuckup man var, man insåg inte att man själv var den största idioten. Man har själv sått och planterat fröet. Men jag vet inte, morsan din kanske sydde igen munnen på dig och far gav dig kuk varje natt, vad vet jag. Det är väl en okej ursäkt för att pissa bort livet.
Citera
2014-08-14, 04:50
Medlem
Det är bara att sluta. Det låter hårt men så är det, efexxorn måste du trappa ut gradvis och även lyrican, men lyrican kan du trappa ut på 2-3 veckor effexorn cirka 2-3 månader. Metadonet vet jag inget om så det får någon annan svara på. jag rekomenderar att du först slutar med metadonet och sedan tar lyrican sist. Effexorn kan du trappa ut sakta under tiden för i realiteten så gör den varken till eller från förutom att den kan ge vissa utsättningssymptom.
Lyrican verkar vara väldigt väldigt individuell vad du kan vänta dig av avtändning/utsättning, vissa får inga bekymmer alls andra lider helvetets alla kval. det är omöjligt att veta på förhand men i vilket fall så är det över på några veckor.
Istället för att se det som något oöverstigligt som ligger framför dig se det som: om tre månader kan jag vara drogfri!!!! Du kan klara det, alla kan det bara viljan finns. Lyrican och effexorn är små problem i sammanhanget det är metadonet och opiaterna som är det stora problemet för dig. Där är det upp till dig själv.
Försök att avdramatisera hela processen och försök få distans till det hela. Lycka till.
Senast redigerad av Akvamarin 2014-08-14 kl. 05:10.
Citera
2014-08-14, 04:58
Medlem
Citat:
OnT:
Jag sänkte mig från 110 mg (som jag tagit i fyra år) till 90 mg förra veckan och efter en vecka på den lägre dosen så känner jag ingen skillnad direkt än så länge. Men det beror såklart på att 90 fortfarande är en ganska hög dos. I vart fall så sänker jag ytterligare till 70 mg imorgon och stannar där en vecka. förväntar mig inte att känna av det allt för mycket, möjligen att jag kommer känna mig lite abstinent på morgonen innan jag tar dosen då det börjar bli för liten dos för att täcka 24 timmar.

Planen är sen att sänka vidare till 50 mg nästa vecka igen och efter det 30 mg. Sen följer tre dygn utan något alls och efter det ska jag byta till subutex och trappa ner på det.

Jag har bestämt mig för att klippa metadon först och behålla lyrican tills vidare då jag tror att lyrican kan hjälpa mig att klara av abstinensen från metadonet. Förhoppningen är dock att trappa ut lyrican också i framtiden och bara behålla antideppressiva.
Tror inte det är någon bra ide att byta till subutex, det lär ska vara MER beroende framkallande än tom. heroin. Trappa du ut metadonet i rimlig takt men byt för guds skull inte ut det mot något ännu värre det är det dummaste du kan göra i det här läget. Men som du säger fortsätt med lyrican så länge istället.
Citera
2014-08-14, 17:33
Bannlyst
Citat:
För att göra en lång historia kort så står det mig upp i halsen med allt vad knark heter numera och jag är så grymt sugen på att lägga av. Har ett hyfsat långvarigt missbruk bakom mig då jag har använt någon drog/droger i princip konstant sedan femtonårsåldern, allt från alkohol/hasch till heroin och allt däremmellan. När jag var 25 blev det tillslut ohållbart och jag hade ingen annan utväg än att börja med metadon då jag testat allt mellan himmel och jord i behandlingsväg och inte lyckats slut. Så de senaste åren har jag gått på metadon.

Mitt största problem har alltid varit opiater, även om andra droger gett mig sin beskärda del av problem och helvete. Mest pga den fysiska abstinensen som gör att man inte kan sluta hur gärna man än vill och hur trött man än är på drogen. Givetvis tänkte jag mig inte att jag skulle fastna så här hårt på heroin första gången jag testade det utan var bara nyfiken på ruset som jag såg min dåvarande pojkvän uppleva och ville testa det, bara en enda gång givetvis. Men så blev det ju (naturligtvis) inte. Inte heller tänkte jag mig att fastna i metadonprogrammet i en massa år utan tanken var bara att bli stabil och att sen trappa ut mig efter ett tag. Men så blev det ju inte (heller).

Nu är jag 30 och har använt droger i ganska exakt halva mitt liv (snart går antalet år med droger tom om antalet drogfria år, och det känns ju mindre proffsigt...), och efter att ha gått på metadon i mer än fyra år nu så känner jag mig väldigt väldigt färdig med det kapitlet... Man vill ju trots allt gå vidare i livet och göra nåt vettigt av tiden, som att jobba, skaffa familj och sånt där som ger livet mening. Det känns bara så otroligt hopplöst att ändå vara så pass ung och ändå känna sig så gammal, sliten och "förtappad". Som att det är kört nu, och att jag kommer vara fast där jag är nu resten av livet. Ett liv som jag aldrig riktigt ens hann börja med.

Vill så förbannat gärna, men är skitskraj inför tanken på att sluta med metadon. Man hör ju att metadon ska vara den absolut värsta av alla droger att sluta med. Förutom möjligen Lyrica då. Vilket jag för övrigt också är beroende av, sedan sju år tillbaka till råga på allt. Jag går även på antidepressiva (närmare bestämt Effexor, vilka även dom har typ sämst rykte av alla antidepp när det gäller att lyckas kicka dom).

Sammantaget så känns det som att jag sitter ungefär så hårt fast i beroende som man bara kan göra, verkar ju ha lyckats pricka in typ allt det som är som "det värsta" att kicka. Varför göra nåt halvhjärtat liksom, när man kan gå all in... Kasst utgångsläge med andra ord, men jag vill bara inte gå med på att jag skulle ha typ noll chans att lyckas bli drogfri. Lite i taget, en sak åt gången måste det väl fan gå!? På något sätt. I alla fall, så tänkte jag börja med att forska lite runt att sluta med metadon. Hur är det med uttrappning av metadon, är det möjligt utan svåra lidanden, hur svårt är det egentligen, finns det ens någon som har lyckats med det? Hur gjorde personen ifråga isåfall? Kan det vara ett bättre alternativ att byta till subutex och sen trappa ner det istället, eller är det same same, same shit? Likaså Lyrica, hur klarar ni andra det? jag undrar väl kort och gott hur man tar sig upp när man sitter i skiten och vill ha ett "på riktigt" liv?

Jag har inte haft samma problematik som du men jag tror anda att jag med lugnt samvete kan rekommender yoga. Borja med yoga som bygger pa avslappning och kroppskannedom! Genom yogan kan du upptacka annan problematik. Alltsa mer djupgaende problem som har legat som grund till de nuvarande symtomatiska. Lycka till!

P.S Ja just det. Jag kan rekommendera sivandana yoga.
Citera
2014-08-15, 04:34
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dageby
Känner en hel del drogfria heroinister i övre medelåldern, de är väl inte lika hårda i tonen som mig men har nästan exakt samma resonemang och lösning på problemet. How come? Jag skäms extremt mycket när jag tittar tillbaka på mig själv som missbrukare, vilket otroligt gnälligt fuckup man var, man insåg inte att man själv var den största idioten. Man har själv sått och planterat fröet. Men jag vet inte, morsan din kanske sydde igen munnen på dig och far gav dig kuk varje natt, vad vet jag. Det är väl en okej ursäkt för att pissa bort livet.

Mina svar har raderats ser jag som väntat & att "FB" skyddar as är ingen nyhet, tänk på vad du skriver mer i framtiden......pissråtta.
Citera
2014-08-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag har inte haft samma problematik som du men jag tror anda att jag med lugnt samvete kan rekommender yoga. Borja med yoga som bygger pa avslappning och kroppskannedom! Genom yogan kan du upptacka annan problematik. Alltsa mer djupgaende problem som har legat som grund till de nuvarande symtomatiska. Lycka till!

P.S Ja just det. Jag kan rekommendera sivandana yoga.

Jag känner igen mej i mycket i vad Rockdoll Även om jag förstår att det är värre liv. Men sitter ju här i natt och fattar att det gått håt helvete.

Kan heller inte rekomendera Subutex av tändnin heller är hemsk även om jag inte vet vad heroin av tändning är. Och subb har jag låtit bli sen jag var på B-hem för 2 år sedan
Citera
2014-08-15, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jungle
Mina svar har raderats ser jag som väntat & att "FB" skyddar as är ingen nyhet, tänk på vad du skriver mer i framtiden......pissråtta.

Nej jag tror inte att FB är intresserade av att bedriva "hederskultur" här på flashback där de gnälligaste invandrarna får tag på exakta personuppgifter för att dessa blivit kränkta av någon "svenne". Dina inlägg raderades dels för att du gick OT men också för att du hotade och spred skitsnack om mig. Du behöver inte heller FB för att kontakta mig utanför flashback, du har redan fått mitt nummer men inte ett endaste samtal eller sms har jag fått från dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in