Citat:
Ursprungligen postat av
rockdoll
Jag hade nästan börjat tycka att du verkade vettig tills jag såg det här inlägget! Vad är det för fel på dig??? Varför skulle man inte respektera narkomaner??? Och tiggare och alla bärplockare? Alla människor förtjänar väl samma respekt, eller är vissa inte värda din respekt? Och då menar jag givetvis inte att man ska repektera knarket, utan människan bakom! Särskilt dom som vill bli drogfria!''
Och vad är det för skitsnack om att "djävulen" framträder när folk blir drogfria? Det är precis tvärtom, en påverkad människa är inte särskilt trevlig och ingen som normala människor vill vara nära, men det är ju för att droger gör människor till monster. När man sen blir drogfri däremot, då märker man att det egentigen är schyssta vanliga människor bakom drogerna. Det är då den sanna personligheten träder fram! Givetvis blir folk inte normala på droger, man blir normal utan droger!
Och en gång för alla. Jag är inte drogromantiker. Längre. Jag har definitivt drogromantiserat mycket i mina dar, jag förnekar inte att jag verkligen har älskat droger. Men newsflash, man kan ändras! Det kallas att man blir vuxen och får mer insikt ju äldre man blir och ju längre tid man har drogat. Det är givetvis skillnad på vad jag tyckte om heroin när jag var 20 och hur jag ser på heroin nu...
Och att folk misslyckas beror inte på att dom är misslyckade utan på att det är så inihelvete svårt att sluta, både fysiskt och psykiskt. Man ska genomlida en helvetisk abstinens, och sen har man kanske ingenting att komma tillbaka till ändå efter det då man har knarkat bort allt, hem, familj, vänner, pengar, hälsa... jag allt. Att folk trots detta vill bli drogfria och kämpar vidare säger mycket om hur stark viljan är! Och vet du inte hur svårt det är, så säg ingenting om det, du har ingen aning om hur hemskt det är, hur dåligt man mår och hur det känns att förlora precis allt, från saker och personer till sitt värde som människa. Dom som klarar det, dom är sanna hjältar, för att vara heroinist och sen bli drogfri, det kräver mer än du någonsin kan ana.
Nej, alla människor förtjänar inte att bli bemötta med respekt och alla människor är definitivt inte lika mycket värda, det är kulturmarxistiskt hokuspokus trams, det är klart man värderar och bemöter personer olika. En knarkare har inte plockat många poäng i min bok i alla fall. Inte för att jag själv är någon ängel och är verkligen ingen trevlig och tillmötesgående "gulligullperson" här på flashback, vad ni tycker om mig ger jag blanka fan i.
Jag kan gärna vara den där "idioten" och behöver ingen sympati från människor som tyvärr pissat bort större delen av sitt liv. Och nja.. Givetvis ser man en positiv personlighetsutveckling om man fokuserar på helheten när någon blir drogfri men de flesta blir aggressiva, deprimerade och allmänt labila till och från. Det är lätt att anamma en pessimistisk syn på allt när det man förväntade sig visade sig vara återkommande gråa svenssonvardagar. Att sedan känna sig malplacerad (som en utomjording) när man tar in nya intryck i sitt drogfria liv är nog mer än garanterat. Men man repar sig sakta, tids nog går det fort och man mår bäst, sen undrar man vad fan som hände när allt har tagit stopp och så håller det på. Att gå på vita knogar helhjärtat för att hålla sig drogfri är det ultimata testet för en narkoman, inte att kicka en substans eller två.
Även om jag bara småduttat h genom IV administrationer har ju en hel del sub, oxy och dolc åkt upp i armvecket. Men å andra sidan, det du påpekar på, "hjältarna" är ju bara folk som rätat på ryggen och slängt nappen för sista gången. Ser inte riktigt hjältemodet i det. För det är ju oftast förknippat med offervilja, mod och ett oegoistiskt tankesätt som genomsyrar personen. Inget jag vill applicera på en narkoman precis. Det vore ovärdigt och en direkt nedsmutsning av ordet.
Ja, jag har väl aldrig mått speciellt bra här i livet. Lidande är inget jag är obekant med. Men jag behöver inte rida på lidandets häst som dig och använda det som ett retoriskt slagträ i någon kukmätartävling. Jag står på andra sidan ån med helt andra intressen än när jag var aktiv, ute på arbetsplatsen och i "civilisationen" är blomplantning ett mer intressant ämne. Så kul är narkotika och hjältemodiga narkomaner.