2014-08-06, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dageby
Metadon är väl den opioiden jag inte testat, men jag har både CT:at effexor och skyhöga doser lyrica. Det är en baggis om man verkligen vill sluta. Avtändningen är inte jobbig, inte alls i jämförelse med den långa rehabiliteringsprocessen som kommer efteråt. Du kanske är repad om säg 5-10 år, låter det kul rockdoll? Du tänker för mycket med lilltån istället för att använda skallen och dina trådstartar har gått förbi stadiet patetiskt, nu är du bara riktigt jävla dryg och funkar i bästa fall som ett skolexempel på varför man ALDRIG ska börja knarka. Jag tänker inte ge dig några sympatier alls, du har inte ens nöjt dig med mettat bevisligen om man tittar på dina trådar/poster, antingen är du ett hopplöst fall som man inte bör lägga energi på överhuvudtaget (din hjärna är helt enkelt fucked for life) eller så är det detta du bör höra, att du ska skita i dina efterforskningar på ett värdelöst "drogrehabiliteringsforum" där större delen av svaren är från folk som antingen själv är på grejer eller folk som rekommenderar att byta ut tunga droger mot en pipa brajj.

Det finns gott om idioter här som man aldrig som heroinist eller rehabiliterande narkoman ska ta lärdom av. lägg in dig på avgiftning och genomlid abstinensen steg för steg. Misslyckas du, ja du vet nog själv vad du ska ta till då. Jag vill ge dig en hint, en snara i lampkroken. Det är inte värdigt att vara en ständigt substansfixerad, söndertrasad själ. Utan bara sorgligt och patetiskt och aldrig coolt, häftigt eller djupt. Bara äckligt. Det beror inte på samhället att du misslyckas, det beror inte på läkaren, nedtrappningen eller mig eller någon annan flashbackare för den delen heller. Det beror endast på dig och illusionen av att ha en vilja att lyckas med det enda som ger dig tillbaka din värdighet.

Livet är ingen kick.

Kan hålla med dig till stor del dageby, men att skriva det där om lampkroken är slag under bältet oavsett. Men lite OnT.. TS ta och ryck upp dig för helvete, många narkomaner som verkligen vill sluta blir nekade. Du har världens jävla chans, men du väljer att ta på dig offerkoftan. Att sluta med droger som opiater är svårt men det går! det viktigaste är att kämpa och stå ut..oavsett hur skit ditt liv är. Vet många som verkligen...VERKLIGEN vill sluta men dem får inte möjligheten delvis pga. resurser, så sluta klaga och kämpa och framförallt tro på dig själv!
Citera
2014-08-06, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Kan hålla med dig till stor del dageby, men att skriva det där om lampkroken är slag under bältet oavsett. Men lite OnT.. TS ta och ryck upp dig för helvete, många narkomaner som verkligen vill sluta blir nekade. Du har världens jävla chans, men du väljer att ta på dig offerkoftan. Att sluta med droger som opiater är svårt men det går! det viktigaste är att kämpa och stå ut..oavsett hur skit ditt liv är. Vet många som verkligen...VERKLIGEN vill sluta men dem får inte möjligheten delvis pga. resurser, så sluta klaga och kämpa och framförallt tro på dig själv!
Menar du att det är metadonet som är världens chans, och att jag ska vara glad att jag har fått det? För det är jag. Jävligt glad. Om jag inte hade fått det så hade jag antagligen inte levt idag. Så jag har metadonet att tacka för mitt liv. OM det framstod som att jag klagade så är det inte meningen, jag är medveten om att jag har fått en chans som majoriteten av narkomaner världen över inte får, iom metadonet. Men man kan väl ändå få ha en vilja att sluta med det också någon gång? Att jag vill sluta med metadon betyder inte att jag inte är tacksam över att jag en gång fick det. Men jag har en massa år kvar att leva (till stor del tack vare metadon) och jag skulle vilja sluta med det också. Det kan du väl ändå inte tycka är "att gnälla"?
Citera
2014-08-06, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Menar du att det är metadonet som är världens chans, och att jag ska vara glad att jag har fått det? För det är jag. Jävligt glad. Om jag inte hade fått det så hade jag antagligen inte levt idag. Så jag har metadonet att tacka för mitt liv. OM det framstod som att jag klagade så är det inte meningen, jag är medveten om att jag har fått en chans som majoriteten av narkomaner världen över inte får, iom metadonet. Men man kan väl ändå få ha en vilja att sluta med det också någon gång? Att jag vill sluta med metadon betyder inte att jag inte är tacksam över att jag en gång fick det. Men jag har en massa år kvar att leva (till stor del tack vare metadon) och jag skulle vilja sluta med det också. Det kan du väl ändå inte tycka är "att gnälla"?

Nej metadonet är inte världens chans. Det är väl ok om man inte klarar sig utan det antar jag. Inte mig emot att du går på metadon. Klart det är bra att ha vilja och framtidsplaner men FB att helt fel väg att gå. Har du inga riktiga kontakter i verkligheten? Gå på ett NA möte, där kan du diskutera och få bättre respons om du hittar en "real deal" heroinist så att säga. De flesta är ju inte ens nyktra/drogfria på den här forumdelen därav betyder deras tips lika mycket som en liten flugskit.
Citera
2014-08-06, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dageby
Nej metadonet är inte världens chans. Det är väl ok om man inte klarar sig utan det antar jag. Inte mig emot att du går på metadon. Klart det är bra att ha vilja och framtidsplaner men FB att helt fel väg att gå. Har du inga riktiga kontakter i verkligheten? Gå på ett NA möte, där kan du diskutera och få bättre respons om du hittar en "real deal" heroinist så att säga. De flesta är ju inte ens nyktra/drogfria på den här forumdelen därav betyder deras tips lika mycket som en liten flugskit.
Om du inte visste det så kan jag berätta för dig att jag inte är välkommen på NA. Eftersom jag går på metadon så räknar dom mig som aktiv. Eller gå dit får jag väl iof, men jag får inte prata efersom jag är "aktiv" så diskutera kommer inte på fråga. Trångsynt enligt min mening då man per definition INTE missbrukar om man tar en medicin som man får utskriven, enligt ordination och i rätt dos. Men det fattar inte NA. Samma sak om man tar ADHD-medicin, då är man "aktiv".

Och jo, jag har gott om verkliga kontakter och riktiga vänner IRL, som jag har diskuterat detta med. Men det skadar ju inte att samla så mycket "info" man kan från folk som har erfarenhet av metadon och att sluta med det. Jag har fått flera bra svar här, både i tråden och via PM, så jag håller inte med om att det är "helt fel väg" att diskutera saken på FB. Det är ju det forum är till för. Sen får man självklart se svaren i en sån här tråd för vad det är, folks åsikter och personliga upplevelser. Sålla bland svaren och ha i bakhuvudet att det är folks egna upplevelser man tar del av, inte fakta eller att det nödvändigtvis kommer att vara så för mig.
Citera
2014-08-06, 15:54
Medlem
ultrasunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d1ana
Det ar ju du som skrev den beromda heroinrapporten. Du fortjanar att vara drogfri. Hur du ska jag gora vet jag inte. Tror arligt talat att du aldrig kommer bli nykter.

den handlar ju ändå om en grej som hände för femton jävla år sen, tror nog saker har förändrats till det bättre efter det...

TS: håller med metacognition, trappa ut lyrican först, gå sen på metadonet i ett halvår el liknande efter det tills du helt vant dej, sen trappa ut as-sakta! mitt råd! för jag menar, vad är ett halvår i förhållande till alla år du varit igenom?

styrkekramar från en brud i samma ålder!
Citera
2014-08-08, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
den handlar ju ändå om en grej som hände för femton jävla år sen, tror nog saker har förändrats till det bättre efter det...
Word! Jag är ändå dubbelt så gammal nu och i alla fall lite klokare!
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
TS: håller med metacognition, trappa ut lyrican först, gå sen på metadonet i ett halvår el liknande efter det tills du helt vant dej, sen trappa ut as-sakta! mitt råd! för jag menar, vad är ett halvår i förhållande till alla år du varit igenom?!
Jag har funderat en del på olika alternativ och kommit fram till att jag har tre vägar att gå som jag kan tänka mig.
1. Trappa ut Lyrica först, sen metadon.
2. Behålla Lyrican och hoppas att den hjälper lite när jag trappar ut metadon. Efter det är Lyrican förhoppningsvis, om inte en baggis, så i vart fall lättare att sluta med än metadonet var.
3. Och till sist ett förslag jag fått på mottagningen som går ut på att använda Subutex för att slippa den värsta abstinensen. Det går ut på att man gör så här ungefär;
Trappar ner Metadonet under någon månad till säg 30 mg, efter det är man helt utan Metadon 72 timmar, dvs tre (förmodligen vidriga) dygn, innan man börjar ta Subutex några milligram åt gången tills man hävt abstinensen. Sen trappar man ut Subutexen i lämplig takt. Lyrican kan man trappa ut innan eller efter Subutexen.
Fördelen är att Subutexen då kväver metadonabstinensen (och kanske även abstinensen från Lyrican om man fortsätter ta Sub medan man trappar ut Lyrican). Kruxet är väl bara hur svårt det sen är att trappa ut Subutexen? Jag har ingen aning om man hinner bli fysiskt beroende av Sub under de veckor/månader(?) det tar att bli av med metadonabstinensen respektive trappa ut Lyrica? Resultatet blir i princip att man byter preparat från Metadon till Subutex, med förhoppning om att Subutex sen är lättare att sluta med än Metadon, om det nu stämmer? Kan detta vara ett bra förslag???

Jag har faktiskt börjat så smått denna vecka med att gå ner i dos på Metadon från 110 till 90 mg. Nästa vecka sänker jag till 70 mg osv. Denna första lilla sänkning har jag i vart fall inte känt av än. Lång väg kvar, men känns i alla fall bra att komma igång!
Senast redigerad av rockdoll 2014-08-08 kl. 14:41.
Citera
2014-08-08, 16:22
Medlem
Macgarvers avatar
Vad händer när du inte vill trappa ner mer och ha tillbaka de doser du ligger på då?
Du har två starkt ångestdämpande mediciner, vad gör du när ångesten kommer tillbaka?
Förmodar att du missbrukat för att ta kål på ångesten och den har knappast försvunnit genom och ta lyrica och metadon, endast maskerat den.

Detta känner du naturligtvis till ville bara uppmärksamma dig.
Du lär behöva läggas in på avgiftning om du ska klara det, men det kanske du har räknat med?
Visst avgiftningen är tuff men när den är över så börjar det riktiga arbetet. Något jag tyvärr inte klarat så jättebra själv.
Jag åt benso varje dag i 7-8 år och även lyrica 3-4 år
Kanske får du försöka nöja dig med det du har trots allt, jag vet inte.
Citera
2014-08-08, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Vad händer när du inte vill trappa ner mer och ha tillbaka de doser du ligger på då?
Du har två starkt ångestdämpande mediciner, vad gör du när ångesten kommer tillbaka?
Förmodar att du missbrukat för att ta kål på ångesten och den har knappast försvunnit genom och ta lyrica och metadon, endast maskerat den.

Detta känner du naturligtvis till ville bara uppmärksamma dig.
Du lär behöva läggas in på avgiftning om du ska klara det, men det kanske du har räknat med?
Visst avgiftningen är tuff men när den är över så börjar det riktiga arbetet. Något jag tyvärr inte klarat så jättebra själv.
Jag åt benso varje dag i 7-8 år och även lyrica 3-4 år
Kanske får du försöka nöja dig med det du har trots allt, jag vet inte.
Det är bra frågor och påpekanden du tagit upp!
Om jag ångrar mig och inte vill trappa ner mer, eller ha tillbaka den medicin jag trappat ut sen, så är det bara att säga till så får jag direkt gå tillbaka till min gamla dos. Man har ett "ångerår" så det känns tryggt och är ärligt talat en förutsättning för att jag skulle våga försöka sluta!

Ja ångest är en stor anledning till att jag har missbrukat, ångest över saker som hänt tidigare i livet, personer som dött tex, och ångest över att jag skadat så många, och förstört mitt liv så mycket. Ja det finns en del att välja på som allt ger ångest... det blir en utmaning att inte dämpa den med mediciner. Utöver Metadon och Lyrica så äter jag antidepressiva, Efexor, vilket jag tänker fortsätta med under hela nedtrappningen, vågar inte ta bort alla "skyddslager" på samma gång. Sen får jag väl börja ta tag i ångesten istället för att döva den, terapi, psykolog, nåt sånt?

Vad gäller avgiftningen så är den stängd i Malmö nu. Helt vansinnigt, är jättemånga som bara väntar på sina behandlingsplatser för att dom inte klarar att tända av hemma själva. Men för någon månad sen dog en ung kille hemma när han försökte tända av själv, så nu blev det väl åtminstone lite debatt om saken. Hoppas dom öppnar igen, då har man iaf dom bästa förutsättnignarna för att klara av att tända av.
Senast redigerad av rockdoll 2014-08-08 kl. 18:51.
Citera
2014-08-09, 14:27
Bannlyst
Jag tycker du ska göra dig av med din bild och din signatur. Så länge du har de kvar så känns det som du fortfarande är drogromantisk. Jag tror inte man kan sluta med droger så länge man är sån.
Om du är seriös i djupet så tror jag du vill göra dig av med din drogromantiska persona så fort som möjligt.
Citera
2014-08-09, 18:18
Medlem
bilens avatar
otroligt att se hur brutala vissa kan vara mot någon som faktiskt verkligen vill sluta... lyssna inte på idioterna, dom har antagligen ingen aning om hur det är. Det är väldigt svårt och tufft, speciellt för någon som gått på det 15 år.. ha lite respekt för fan.

iaf: PM!
Citera
2014-08-09, 18:59
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eirene88
Jag tycker du ska göra dig av med din bild och din signatur. Så länge du har de kvar så känns det som du fortfarande är drogromantisk. Jag tror inte man kan sluta med droger så länge man är sån.
Om du är seriös i djupet så tror jag du vill göra dig av med din drogromantiska persona så fort som möjligt.

Var i dessa kan du se någon romantik till droger? Tror inte heller att ts klarar att sluta med metadon, det grundar jag dock på att de flesta opiatmissbrukare som står på metadon inte klarar att sluta.
Rätta mig om jag har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av bilen
otroligt att se hur brutala vissa kan vara mot någon som faktiskt verkligen vill sluta... lyssna inte på idioterna, dom har antagligen ingen aning om hur det är. Det är väldigt svårt och tufft, speciellt för någon som gått på det 15 år.. ha lite respekt för fan.

iaf: PM!

Så, vilka är idioterna? Som sagt vet ingen här hur det är att sluta med metadon, visst det är sant, ska man inte skiva då menar du?
Senast redigerad av Macgarver 2014-08-09 kl. 19:37.
Citera
2014-08-09, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Var i dessa kan du se någon romantik till droger? Tror inte heller att ts klarar att sluta med metadon, det grundar jag dock på att de flesta opiatmissbrukare som står på metadon inte klarar att sluta.
Rätta mig om jag har fel.

Ja jag rättar dig. Titta på hennes avatar som föreställer en fix.

Hennes signatur:

"Helt plötsligt stannar tiden, du ligger tyst och stilla i min famn. Med tårar längs med kinden, jag smeker ömt en ärrad arm. När dina steg har tystnat, finns ekot ändå kvar. När dina ögon slocknat, jag alla minnen har. R.I.P, L - 1981 - 1999

En vanlig dag på heroin http://envanligdagpaheroin.bloggsida.se/

Alla dom där dagarna som kom och gick, inte visste jag att det var livet.".

Jag tolkar det som en drogromantik och drognostalgi som hon verkligen inte behöver hålla sig fast vid. Skippa allt sånt. Det är patetiskt och barnsligt. Att bli vuxen är lite att lämna sånt bakom sig. Hon är ju 30 år och hålla på älta och frossa i det. Det är dags att glömma och gå framåt. Jaja någon måste säga det tycker jag. Hoppas det tas emot positivt. Jag är inte heller Guds bästa barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in