• 1
  • 2
2014-08-01, 11:38
Medlem
Cameltotems avatar
Det är är väl inte python utan CMD men kanske ni kan hjälpa mig endå?

http://i.imgur.com/DlQ63w1.png

Har verkligen ingen aning om hur det är tänkt uppbyggnaden av frasen ska va? Fattar exakt hur jag gör i CMD men i denna miljö går det inte! Ska jag skriva / ? Hur mycket ska med i ett argument. Ska det va med ett filnamn? Har varit fil.py i de andra exempel.

Detta ska va inne idag så är OTROLIGT tacksam för hjälp.
Senast redigerad av Cameltotem 2014-08-01 kl. 11:42.
Citera
2014-08-01, 11:51
Medlem
blackadder1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Det är är väl inte python utan CMD men kanske ni kan hjälpa mig endå?

http://i.imgur.com/DlQ63w1.png

Har verkligen ingen aning om hur det är tänkt uppbyggnaden av frasen ska va? Fattar exakt hur jag gör i CMD men i denna miljö går det inte! Ska jag skriva / ? Hur mycket ska med i ett argument. Ska det va med ett filnamn? Har varit fil.py i de andra exempel.

Detta ska va inne idag så är OTROLIGT tacksam för hjälp.
http://www.computerhope.com/unix/umv.htm
För att flytta en fil:
Kod:
mv sourcefile destination 
Sökvägen till filen Kimera när du står i "Kläder":
Kod:
Barn/Kjolar/Kimera 
Sökvägen till Herr är "Herr".

Edit: Visst heter tråden Sommarprogrammering men frågan borde ändå inte ligga i det här forumet.
Senast redigerad av blackadder1 2014-08-01 kl. 11:53.
Citera
2014-08-01, 12:07
Medlem
Cameltotems avatar
http://i.imgur.com/6sudoEG.png

Tänker jag rätt?

MV är kanske endast kommandot? Vet inte om sökvägen ska finnas i samma ruta, sen ska jag inte behöva någon flagga om jag förstått rätt.

Destination mappen är också rätt?

Jag ska väl inte behöva 2 argument?

Ok till försök.

Mv + Barn/Kjolar/Kimera + Kläder/Herr

Funkade inte heller.
Senast redigerad av Cameltotem 2014-08-01 kl. 12:09.
Citera
2014-08-01, 12:42
Medlem
blackadder1s avatar
Om du tar det jag skrev i mitt föregående inlägg och sätter ihop det så fungerar det utmärkt.

För att flytta en fil använder du "mv" kommandot.
Kod:

Din sourcefile är:
Kod:
Barn/Kjolar/Kimera 

Din destination är:
Kod:
Herr 

Jag kan inte förklara det enklare utan att ge dig svaret.
Senast redigerad av blackadder1 2014-08-01 kl. 13:39.
Citera
2014-08-01, 15:32
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackadder1
Om du tar det jag skrev i mitt föregående inlägg och sätter ihop det så fungerar det utmärkt.

För att flytta en fil använder du "mv" kommandot.
Kod:

Din sourcefile är:
Kod:
Barn/Kjolar/Kimera 

Din destination är:
Kod:
Herr 

Jag kan inte förklara det enklare utan att ge dig svaret.

Tack så himla mycket! Respekterar att ni inte ger mig svaret utan hjälper en förstå.

Har löst alla liknande uppgifter men jag vet inte hur man rör sig uppåt i ett träd!

http://i.imgur.com/UALl2Yl.png
Denna förstår jag då man börjar högst upp.

Men denna kan jag verkligen inte lösa.
http://i.imgur.com/N1xrpw6.png
Citera
2014-08-01, 15:40
Moderator
vhes avatar
Utbruten från (FB) Sommarprogrammering

/Moderator
Citera
2014-08-01, 16:39
Medlem
blackadder1s avatar
För att vandra i hierarkin så finns det i varje mapp två speciella "genvägar".
Den ena är en ensam punkt och representerar den mapp du är i för tillfället.
Sen så har du även två punkter och det representerar "föräldern" till den mapp du befinner dig i.
Kod:
blackadder@arch:/home/desktop$ touch myFile
blackadder@arch:/home/desktop$ cd games
blackadder@arch:/home/desktop/games$ ls ..
myFile
blackadder@arch:/home/desktop/games$ 
Som du ser så när jag står inne i min mapp "games" och anropar ls med två punkter så visas det som är i den mapp som är ovanför.

Så för att komma in i en mapp som är "förälder" till den du befinner dig i så skriver du:
Kod:
blackadder@arch:/home$ cd ..
För att radera en fil i "syskonmappen" folder2:
Kod:
blackadder@arch:/home$ rm ../folder2/myFile
Citera
2014-08-01, 17:02
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackadder1
För att vandra i hierarkin så finns det i varje mapp två speciella "genvägar".
Den ena är en ensam punkt och representerar den mapp du är i för tillfället.
Sen så har du även två punkter och det representerar "föräldern" till den mapp du befinner dig i.
Kod:
blackadder@arch:/home/desktop$ touch myFile
blackadder@arch:/home/desktop$ cd games
blackadder@arch:/home/desktop/games$ ls ..
myFile
blackadder@arch:/home/desktop/games$ 
Som du ser så när jag står inne i min mapp "games" och anropar ls med två punkter så visas det som är i den mapp som är ovanför.

Så för att komma in i en mapp som är "förälder" till den du befinner dig i så skriver du:
Kod:
blackadder@arch:/home$ cd ..
För att radera en fil i "syskonmappen" folder2:
Kod:
blackadder@arch:/home$ rm ../folder2/myFile

Tack!! Hänger med nu
Citera
2014-08-04, 12:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Tack!! Hänger med nu

Om du vill ta bort en hel katalog så rm -r /katalog. Om du inte vill sitta och bekräfta varje borttagning så rm -rf men vara försiktig så du inte raderar något du inte tänkt ta bort, kolla med ls var du är i strukturen. Du kan också skriva rm - rf * om du vill ta bort allting inne i en katalog du befinner dig i men det är ännu mer riskabelt som nybörjare antar jag. Du vet också att du kan trycka TAB för att inte behöva skriva hela namnet på fil eller katalog? ls -al visar allt i katalogen och sen kan du skriva "man ls" eller "man chmod", "man" som i manual. Tar lite tid lära sig manualer dock! Om du skriver script för att utföra borttagning så måste du ha med if-satser för att kolla om kataloger finns innan du försöker ta bort dom och inte skriva typ
Cd katalog/
Rm -rf *

Om katalogen inte finns så raderar du allt annat, typ.
Citera
2017-07-20, 21:08
Medlem
Hej skulle behöva snabb hjälp

Vilket kommando flyttar katalogen timer och alla underliggande filer till katalogen armbandsur?

Aktuell katalog är digital.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=i...9#.WXD_I9OLSRs

Mitt svar är:
mv ../timer armbandsur

är det rätt? Har testat 2 olika svar innan men de var fel så stämmer detta? Tacksam för svar
Citera
2017-07-20, 21:18
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Hej skulle behöva snabb hjälp

Vilket kommando flyttar katalogen timer och alla underliggande filer till katalogen armbandsur?

Aktuell katalog är digital.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=i...9#.WXD_I9OLSRs

Mitt svar är:
mv ../timer armbandsur

är det rätt? Har testat 2 olika svar innan men de var fel så stämmer detta? Tacksam för svar

Om du står i katalogen digital så kommer ../timer leta en katalog som ligger ett steg upp, och som heter timer, med andra ord kommer den leta i katalogen armbandsur efter timer. Där finns det ingen sådan katalog, så nej, det blir inte bra. Du behöver gå två steg upp för att hamna rätt för att kunna addresera timer. Detta gör du genom att skriva ../../timer som första argument.

På samma sätt så är sista argumentet dit du vill flytta katalogen. Men du vill inte flytta den till armbandsur där du står. Då kommer du ju skapa en underkatalog till digital som heter armbandsur. Så även här behöver du tala om målkatalogen genom att addressera den, men den här gången räcker det med ../ eftersom du bara vill ett steg upp i hierarkin.
Citera
2017-07-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Om du står i katalogen digital så kommer ../timer leta en katalog som ligger ett steg upp, och som heter timer, med andra ord kommer den leta i katalogen armbandsur efter timer. Där finns det ingen sådan katalog, så nej, det blir inte bra. Du behöver gå två steg upp för att hamna rätt för att kunna addresera timer. Detta gör du genom att skriva ../../timer som första argument.

På samma sätt så är sista argumentet dit du vill flytta katalogen. Men du vill inte flytta den till armbandsur där du står. Då kommer du ju skapa en underkatalog till digital som heter armbandsur. Så även här behöver du tala om målkatalogen genom att addressera den, men den här gången räcker det med ../ eftersom du bara vill ett steg upp i hierarkin.

Svaret är alltså
mv ../../timer ../armbandsur ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här