Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-20, 21:30
  #13
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Svaret är alltså
mv ../../timer ../armbandsur ?

Nej, då skapar du en ny katalog i armbandsur som heter... armbandsur. Du kan skriva på följande två sätt:
mv ../../timer ../
eller
mv ../../timer ../timer

Det första kommer helt enkelt flytta katalogen till en katalog upp från där du befinner dig, vilket ju är till armbandsur eftersom du står i en underkatalog till armbandsur). Den andra varianten kommer göra samma sak, men dessutom specificera vilket namn katalogen kommer få. I det här fallet är det dock helt onödigt, eftersom du inte vill döpa om katalogen, utan endast flytta den.
__________________
Senast redigerad av vhe 2017-07-20 kl. 21:33.
Citera
2017-07-20, 21:45
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Nej, då skapar du en ny katalog i armbandsur som heter... armbandsur. Du kan skriva på följande två sätt:
mv ../../timer ../
eller
mv ../../timer ../timer

Det första kommer helt enkelt flytta katalogen till en katalog upp från där du befinner dig, vilket ju är till armbandsur eftersom du står i en underkatalog till armbandsur). Den andra varianten kommer göra samma sak, men dessutom specificera vilket namn katalogen kommer få. I det här fallet är det dock helt onödigt, eftersom du inte vill döpa om katalogen, utan endast flytta den.

Men om jag går upp ett steg så borde jag väl hamna på klockor alltså den högsta och inte armbandsur? :S jisses vad det är förvirrande eller är jag bara jävligt trög.

På denna
Vilket kommando flyttar filen Mexx till katalogen Dam?
Aktuella katalogen är Dam.



http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.WXEHPdOLSRs

Svaret jag vill skriva på den är
mv ../herr/byxor/mexx ../../Dam

Jag är helt ute och cyklar?
Citera
2017-07-22, 04:28
  #15
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niNjagoat
Men om jag går upp ett steg så borde jag väl hamna på klockor alltså den högsta och inte armbandsur? :S jisses vad det är förvirrande eller är jag bara jävligt trög.

På denna
Vilket kommando flyttar filen Mexx till katalogen Dam?
Aktuella katalogen är Dam.



http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...9#.WXEHPdOLSRs

Svaret jag vill skriva på den är
mv ../herr/byxor/mexx ../../Dam

Jag är helt ute och cyklar?

Kod:
$ mv ../herr/byxor/mexx .

"." motsvarar katalogen du befinner dig i (dam) som även är målkatalogen (alternativt kan du använda "./").
Citera
2017-08-23, 22:28
  #16
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med 2 uppgifter.
Skulle vara jättetacksam om ni kunde hjälpa.
Frågorna hittar ni i bifogade bilderna och även mina svar. Kolla gärna om jag har gjort fel och isåfall vad som är fel. Har gjort rätt på resten, men dessa två har jag fastnat på.

TACK PÅ FÖRHAND!

1. file:///Users/levons/Desktop/Ska%CC%88rmavbild%202017-08-23%20kl.%2022.24.10.png

2. file:///Users/levons/Desktop/Ska%CC%88rmavbild%202017-08-23%20kl.%2022.27.43.png
Citera
2017-08-24, 21:31
  #17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av levonsargsyan
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med 2 uppgifter.
Skulle vara jättetacksam om ni kunde hjälpa.
Frågorna hittar ni i bifogade bilderna och även mina svar. Kolla gärna om jag har gjort fel och isåfall vad som är fel. Har gjort rätt på resten, men dessa två har jag fastnat på.

TACK PÅ FÖRHAND!

1. file:///Users/levons/Desktop/Ska%CC%88rmavbild%202017-08-23%20kl.%2022.24.10.png

2. file:///Users/levons/Desktop/Ska%CC%88rmavbild%202017-08-23%20kl.%2022.27.43.png

Det blir lite svårt att ta del av dina bilder eftersom dina länkar pekar på din lokala hårddisk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback