Citat:
Här tror jag också att förklaringen troligen kan ligga ang. hennes försvinnande. Tiden strax efter kl. 10.00 och fram till 14.00, eller strax därefter, är mycket intressant. Här är tiden något osäker. I någon artikel står det att Rakel besökte Gullbergshallen mellan 14.00 - 15.00.
Jag har erhållit mycket intressant information från UL ang. detta. Vill emellertid vänta med att lägga ut denna tills jag har fått mer detaljerade upplysningar.
Vad gjorde hon? Var fanns hon? Någonting måste ju hon ha varit sysselsatt med under dessa timmar. Den fetstilsmarkerade i din text tycker jag låter fullt möjligt. Detta scenario kan mycket väl ha varit det som inträffade den här eftermiddagen.
Andra upplysningar jag har erhållit är att dessa krampanfall den försvunna led av, troligtvis inte var orsakade av epilepsi.
Rakel kunde både läsa och skriva. Vad jag förstår så pass bra att detta inte var något problem för henne. Hon hade en förmyndare. Kanske var h*n boende på Rakels mantalsskrivningsadress i Hjo?
Vi har diskuterat en del om hennes bussresor här i tråden. Dessa skall Rakel alltid ha gjort, enligt UL, tillsammans med personal från vårdhemmet. Rakel tog små promenader runt Aspö. Om hon alltid gjorde dessa ensam eller med personal vet jag inte. P g a personalbrist på boendet så tror jag att en del av dessa promenader kan hon ha gjort på egen hand.
Jag har erhållit mycket intressant information från UL ang. detta. Vill emellertid vänta med att lägga ut denna tills jag har fått mer detaljerade upplysningar.
Vad gjorde hon? Var fanns hon? Någonting måste ju hon ha varit sysselsatt med under dessa timmar. Den fetstilsmarkerade i din text tycker jag låter fullt möjligt. Detta scenario kan mycket väl ha varit det som inträffade den här eftermiddagen.
Andra upplysningar jag har erhållit är att dessa krampanfall den försvunna led av, troligtvis inte var orsakade av epilepsi.
Rakel kunde både läsa och skriva. Vad jag förstår så pass bra att detta inte var något problem för henne. Hon hade en förmyndare. Kanske var h*n boende på Rakels mantalsskrivningsadress i Hjo?
Vi har diskuterat en del om hennes bussresor här i tråden. Dessa skall Rakel alltid ha gjort, enligt UL, tillsammans med personal från vårdhemmet. Rakel tog små promenader runt Aspö. Om hon alltid gjorde dessa ensam eller med personal vet jag inte. P g a personalbrist på boendet så tror jag att en del av dessa promenader kan hon ha gjort på egen hand.
Om man betraktar Rakel som lätt utvecklingsstörd eller med liknande beteende är några timmars bortavaro inte speciellt märkligt. Tidsuppfattning kräver en god verklighetsuppfattning vilket är tveksamt i Rakels fall. Beroende på vad som hände givetvis kan hon ha stått och väntat på någon, gått en morgonpromenad eller vad som helst egentligen.
Jag kan givetvis inte uttala mig om vad Rakels krampanfall berodde på men det är vanligt att personer med psykiska åkommor som ha epilepsi får krampanfall pga av just detta. Det har dock förmodligen ingen avgörande betydelse i det här fallet.
Bra att veta att hon kunde läsa, det underlättar när man spekulerar i vad som hänt. Likaså att hon hade med sig personal på bussresorna, vilket var det troliga med beaktande av Rakels rädslor och att hon inte hittade i annat än närområdet.
Enligt tidningsartiklarna fanns inte tillräckligt med personal för att ha koll på vad patienterna gjorde på Aspö. Därför kan man dra slutsatsen att det inte fanns personal som följde med på promenader. Det torde ha varit det vanligaste, därmed inte sagt att det alltid var så.