2014-08-24, 20:53
Medlem
RuneRusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Här tror jag också att förklaringen troligen kan ligga ang. hennes försvinnande. Tiden strax efter kl. 10.00 och fram till 14.00, eller strax därefter, är mycket intressant. Här är tiden något osäker. I någon artikel står det att Rakel besökte Gullbergshallen mellan 14.00 - 15.00.

Jag har erhållit mycket intressant information från UL ang. detta. Vill emellertid vänta med att lägga ut denna tills jag har fått mer detaljerade upplysningar.

Vad gjorde hon? Var fanns hon? Någonting måste ju hon ha varit sysselsatt med under dessa timmar. Den fetstilsmarkerade i din text tycker jag låter fullt möjligt. Detta scenario kan mycket väl ha varit det som inträffade den här eftermiddagen.

Andra upplysningar jag har erhållit är att dessa krampanfall den försvunna led av, troligtvis inte var orsakade av epilepsi.

Rakel kunde både läsa och skriva. Vad jag förstår så pass bra att detta inte var något problem för henne. Hon hade en förmyndare. Kanske var h*n boende på Rakels mantalsskrivningsadress i Hjo?

Vi har diskuterat en del om hennes bussresor här i tråden. Dessa skall Rakel alltid ha gjort, enligt UL, tillsammans med personal från vårdhemmet. Rakel tog små promenader runt Aspö. Om hon alltid gjorde dessa ensam eller med personal vet jag inte. P g a personalbrist på boendet så tror jag att en del av dessa promenader kan hon ha gjort på egen hand.

Om man betraktar Rakel som lätt utvecklingsstörd eller med liknande beteende är några timmars bortavaro inte speciellt märkligt. Tidsuppfattning kräver en god verklighetsuppfattning vilket är tveksamt i Rakels fall. Beroende på vad som hände givetvis kan hon ha stått och väntat på någon, gått en morgonpromenad eller vad som helst egentligen.

Jag kan givetvis inte uttala mig om vad Rakels krampanfall berodde på men det är vanligt att personer med psykiska åkommor som ha epilepsi får krampanfall pga av just detta. Det har dock förmodligen ingen avgörande betydelse i det här fallet.

Bra att veta att hon kunde läsa, det underlättar när man spekulerar i vad som hänt. Likaså att hon hade med sig personal på bussresorna, vilket var det troliga med beaktande av Rakels rädslor och att hon inte hittade i annat än närområdet.
Enligt tidningsartiklarna fanns inte tillräckligt med personal för att ha koll på vad patienterna gjorde på Aspö. Därför kan man dra slutsatsen att det inte fanns personal som följde med på promenader. Det torde ha varit det vanligaste, därmed inte sagt att det alltid var så.
Citera
2014-08-24, 20:53
Medlem
Återigen ett intressant fall du hittat skaraborg. Jag har ingen kunskap om detta försvinnande men jag läste att Rakel led av diabetes. Detta kan jag mycket om. Vidare stod det att hon tagit sig 4 timmar från 10-14 att ta sig till butiken. Samt att hon verkat pigg och fräsch då. Om hon gått i fyra timmar utan ät-pause och verkat pigg vid ankomst ja då led hon inte av diabetes i alla fall. Enda undantaget är om hon medicinerat men jag läste att hon hanterade sjukdomarna numera utan medicinering. Det innebär att man reglerar sin diabetes med kost och diet. Man reglerar själv sin blodsocker nivå genom intag av föda med andra ord. Det betyder att hon måste ha gjort minst ett mat-stopp under dessa fyra timmar.
Kanske hon hade mat med sig? Saft eller frukt eller liknande.
Då kan hon ha sett pigg ut vid butiken. Men inte om hon inte ätit. Eller var det så att iakttagelsen av henne som pigg gjordes efter hon handlat? Då kan hon ju hunnit få i sig något av det hon köpt?

Men om hon hade varit utan kost i fyra timmar så är det omöjligt att hon sett pigg ut. Förmodligen hadr hon sett slö ut, kanske vacklat svettas, varit yr och sluddrat. För att så småningom hamna i koma.
Nej jag tror att hon har antingen ätit med/hos någon under dessa timmar. Det förklarar också varför det tog så lång tid från det hon lämnade hemmet till hon dök upp vid affären.
Citera
2014-08-24, 21:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den omtalade kiosken i media. Var låg den?

Citat:
Ursprungligen postat av RuneRusk
Om man betraktar Rakel som lätt utvecklingsstörd eller med liknande beteende är några timmars bortavaro inte speciellt märkligt. Tidsuppfattning kräver en god verklighetsuppfattning vilket är tveksamt i Rakels fall. Beroende på vad som hände givetvis kan hon ha stått och väntat på någon, gått en morgonpromenad eller vad som helst egentligen.

Jag kan givetvis inte uttala mig om vad Rakels krampanfall berodde på men det är vanligt att personer med psykiska åkommor som ha epilepsi får krampanfall pga av just detta. Det har dock förmodligen ingen avgörande betydelse i det här fallet.

Bra att veta att hon kunde läsa, det underlättar när man spekulerar i vad som hänt. Likaså att hon hade med sig personal på bussresorna, vilket var det troliga med beaktande av Rakels rädslor och att hon inte hittade i annat än närområdet.
Enligt tidningsartiklarna fanns inte tillräckligt med personal för att ha koll på vad patienterna gjorde på Aspö. Därför kan man dra slutsatsen att det inte fanns personal som följde med på promenader. Det torde ha varit det vanligaste, därmed inte sagt att det alltid var så.

Ja, Rakel lär ha varit lätt utvecklingsstörd. Hur hennes verklighetsuppfattning var vet jag inte, men är också tveksam till att den var speciellt god. Hur var hennes tidsuppfattning? Hoppas även här kunna få hjälp från UL.

Att hon alltid hade med sig personal på sina bussresor tyder på att hon hade svårt att klara av dessa på egen hand. En skribent har berättat att hon alltid var osäker t ex vid betalning av bussavgiften. När vi nu har kommit in på pengar, så undrar jag om hon förstod pengars värde?

Har dragit samma slutsatser som dig ang. dessa promenader som Rakel företog runt Aspö vårdhem.

Det har omnämnts i artiklar att hon brukade handla i "kiosken"? Vilken kiosk? Fanns det en kiosk alldeles i närheten av vårdhemmet? Skulle vara intressant att få reda på hur långt denna låg från Aspö?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-24 kl. 21:37.
Citera
2014-08-24, 21:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel SLA den 31 juli 1980.

Artikel hämtad från första sidan av SLA torsdagen den 31 juli 1980.

Vid sidan av fotot i artikeln står följande: "Täta snår och buskage genomsöktes, men utan resultat."

"Skallgång efter Rakel gav inget resultat."

"Skövdepolisen inledde på onsdagen skallgången efter Rakel Börjesson som försvann från Aspö sjukhem i början av juli. Med hjälp av ett 80-tal värnpliktiga från T2 och K3 genomsöktes området mellan Aspö och Gullbergshallen, men utan resultat.

Enligt ett vittne skulle Rakel Börjesson ha varit synlig i just det området, men trots de intensiva spaningarna är gåtan kring hennes försvinnande fortfarande olöst."
Citera
2014-08-25, 02:20
Medlem
Skojgruppens avatar
Kiosken som nämns är troligtvis det som nu är pizzeria prego. Den ligger närmare aspö än ica lunden.
Senast redigerad av Skojgruppen 2014-08-25 kl. 02:23.
Citera
2014-08-25, 02:35
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Det har omnämnts i artiklar att hon brukade handla i "kiosken"? Vilken kiosk? Fanns det en kiosk alldeles i närheten av vårdhemmet? Skulle vara intressant att få reda på hur långt denna låg från Aspö?
Nej, Aspö låg/ligger lite utanför annan bebyggelse. Nu för tiden är det lite mer urbaniserat runtomkring men 1980 så tror jag att närmaste handelställe var ICA Lunden. Ett annat alternativ skulle vara Rydshallen. Båda dessa kräver dock en liten promenad, kanske en kvart till Lunden. Förmodligen det dubbla till Rydshallen. Fortfarande i dag så är det hyfsat stora grönområden kring den gamla vackra byggnaden Aspö.

För det fanns väl ingen annan ställe att handla på närmare? Nej, det tror jag inte. OBS kan man ju också gå till om man följer Mariestadsvägen och sen går under vägen i gångtunneln, det blir ju dock längre än till ICA Lunden. Fanns det en cykelväg längs med Mariestadsvägen 1980 så som det ser ut i dag?

Jag tror att GM hade jobb. Han hade också bil. Han var över 20 men under 50. Han bodde ensam i lägenhet. Han bodde i Skövde eller i någon ort i snar anslutning till denna stad. Han var av nordeuropeisk härstamning. Han var tidigare tagen för åtminstone något brott.

De anställda vid Gullbergshallen bör 1980 ha kunnat identifierat honom om de blev förevisade ett foto. Han bör efter mordet ha slutat handlat där, åtminstone för en tid. Eventuell sjukskrivning på måndagen. Han kan ha gjort sig av med bilen hyfsat snart efter mordet, inom 6 månader.

Kan ha begravt kroppen i snar anslutning till föräldrahemmet. Detta föräldrahem kan ha varit lantligt beläget.

Ej haft frivillig kontakt med psykvård. Alkoholproblem. Eventuell förtidspensionering senare i livet när arbetsmarknaden hårdnade. Förmodligen död i dag. Kan ha varit självmord.

Vart kan han ha bott då om man tänker på geografisk profilering? Ryd, Havstena, Lunden?

Tänkbart yrke för att ha kommit i kontakt med Rakel? Taxichaufför? Hon åkte nämligen en del taxi. Han kanske jobbade natt på Volvo och på dagarna kan han ha handlat på ICA Lunden och där kommit i kontakt med Rakel. Tankarna och planerna på det hela kan ha smidits under relativt lång tid. Han kan ha "känt in" offret för att försäkra sig om att hans akt skulle kunna gå igenom.

Som tidigare har skrivits så kan han ju ha frågat om hon inte brukade handla på Gullbergshallen. Han kan ha föreslagit att skjutsa henne dit. Han kanske skrämde henne den aktuella dagen och drog till med någon lögn i stil med att "ryssarna har invaderat".

Spekulationerna om GM är just spekulationer. Andra får gärna dra bort eller lägga till saker i profilen. Jag föreställer mig en GM som lika gärna kunde ha valt ett barn som måltavla. Han är den typen som vill ha värnlösa offer och är lite harig av sig, vill gärna kunna kontrollera händelseförloppet. Självförnekelse och pedantisk personlighet. Lite kall och distanserad i kontakten med andra, spårar ur av alkohol. Misslyckade kontaktförsök till kvinnor. Ja, fyll gärna på med mer - särskilt om ni minns någon typ som bodde ensam i Skövde 1980.
Citera
2014-08-25, 02:44
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojgruppen
Kiosken som nämns är troligtvis det som nu är pizzeria prego. Den ligger närmare aspö än ica lunden.
Just det, den glömde jag. Undra hur det såg ut 1980? Var det inte något form utav gatukök där på 90-talet samt en liten livsbutik? Denna lokal kan ju mycket väl ha hyst en kiosk 1980. Någon från det gamla gardet borde kunna svara på det.

Man kunde ju dock inte passera över vägen från Aspö direkt till Lunden, eller? Något övergångsställe fanns ju inte där. Då måste man gå ner mot Volvex och sen genom gångtunneln för att kunna komma till Lunden.
Citera
2014-08-25, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Just det, den glömde jag. Undra hur det såg ut 1980? Var det inte något form utav gatukök där på 90-talet samt en liten livsbutik? Denna lokal kan ju mycket väl ha hyst en kiosk 1980. Någon från det gamla gardet borde kunna svara på det.

Man kunde ju dock inte passera över vägen från Aspö direkt till Lunden, eller? Något övergångsställe fanns ju inte där. Då måste man gå ner mot Volvex och sen genom gångtunneln för att kunna komma till Lunden.

Detta var en regelrätt kiosk ända till någon gång på 90-talet. Jag skulle tro att Rakel använde gångtunneln varje gång hon skulle till OBS! eller Lunden - eller kiosken. Att gå över Vadsboleden skulle varit både farligt och förvirrande.
Citera
2014-08-25, 15:26
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Detta var en regelrätt kiosk ända till någon gång på 90-talet. Jag skulle tro att Rakel använde gångtunneln varje gång hon skulle till OBS! eller Lunden - eller kiosken. Att gå över Vadsboleden skulle varit både farligt och förvirrande.
Jaha, det är Vadsboleden det heter - den vägen som går förbi Aspö? Jag skrev Mariestadsvägen här ovan, men det är fel då eller?
Citera
2014-08-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Jaha, det är Vadsboleden det heter - den vägen som går förbi Aspö? Jag skrev Mariestadsvägen här ovan, men det är fel då eller?

Mariestadsvägen är den vägen som går förbi Lunden och fram till högskolan. Vadsboleden eller Vadsbovägen heter vägen som går förbi Aspö och till nuvarande Karstorpsrondellen. Kilbackskiosken hette väl kiosken förresten?
Citera
2014-08-25, 16:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gångtunneln till bl a kiosken.

Citat:
Ursprungligen postat av lentil

Tack alla ni som har tagit upp detta med den här kiosken som Rakel brukade handla i. Den här kiosken var med andra ord det närmaste ställe där hon kunde göra sina inköp.

Hon använde sig säkert av den här gångtunneln. Att gå över Vadsboleden var troligtvis för henne både farligt och förvirrande.

Hette den här kiosken 1980 Kilbackskiosken?
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-25 kl. 17:01.
Citera
2014-08-25, 17:24
Medlem
Citat:
Hon använde sig säkert av den här gångtunneln. Att gå över Vadsboleden var troligtvis för henne både farligt och förvirrande.

Hette den här kiosken 1980 Kilbackskiosken?

De flesta använder gångtunneln även om en del från Aspö genat över vägen för att lätt komma till busshållplatsen vid Mariestadsvägen. I folkmun har kiosken hetat Kilbackskiosken så länge jag kan minnas och kallas fortfarande så av många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in