• 1
  • 2
2014-07-29, 23:13
Bannlyst
"En 23-årig kvinna från Gävle har häktats misstänkt för 64 fall av grova bedrägerier på nätet. Hon misstänks också för ytterligare tre fall av grova bedrägerier, skriver arbetarbladet.se.
Kvinnan har manipulerat annonser på auktionssajter, exempelvis Blocket, och fått köpare att sätta in pengar på hennes konto i stället för den egentliga säljarens."

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/ Moderator

Vem är detta? Känd i Gävle? Någon som blivit drabbad?
Senast redigerad av v50 2014-07-30 kl. 06:53.
Citera
2014-07-29, 23:13
Moderator
v50s avatar
Länk till artikeln

http://www.expressen.se/nyheter/gavl...atbedragerier/
Citera
2014-07-29, 23:25
Medlem
23 åring Lurade av pengar av människor/Gävle

http://www.arbetarbladet.se/gastrikl...-i-tva-manader

"En 23 år gammal kvinna från Gävle har häktats för 64 fall av grova bedrägerier över internet.

Efter nära två månaders flykt greps kvinnan som kapat annonser på till exempel Blocket.

[------]

Manipulationen av annonserna har bland annat gått till så att kvinnan ändrat vem som är säljaren.

– Hon har kapat annonser på hemsidorna och fått folk att sätta in pengar på hennes konto i stället, berättar Mikael Hedström hos Gävlepolisen.

[------]

Kvinnan greps i fredags i Stockholm efter en tids flykt, sedan 5 juni har hon varit anhållen i sin frånvaro.

De grova internetbedrägerierna pågick enligt häktningsframställan mellan 20 oktober 2013 och 3 juli 2014. Kvinnan har alltså fortsatt bedra folk medan hon varit på rymmen."

Delar av artikeln bortredigerad enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/ Moderator

Vem är dennna människa???
Senast redigerad av v50 2014-07-30 kl. 07:13.
Citera
2014-07-29, 23:48
Medlem
TattooedFuckers avatar
Gränsen går vid 250k för grovt bedrägeri

Åklagarn kommer lägga fram det som grovt men kommer bli bedrägeri ( under 250k )

6 mån på anstalt eller skyddstillsyn kommer straffet bli
Citera
2014-07-29, 23:49
Medlem
Ostkroks avatar
Jag är mer intresserad av vad för prylar hon har fokuserat på.
Snackar vi iPhones eller nya bilar?
Vart går gränsen (ett visst belopp pengar?) för att det ska räknas som grovt bedrägeri?

Edit: Där fick man svar innan man hann posta!
Citera
2014-07-29, 23:58
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Jag är mer intresserad av vad för prylar hon har fokuserat på.
Snackar vi iPhones eller nya bilar?
Vart går gränsen (ett visst belopp pengar?) för att det ska räknas som grovt bedrägeri?

Edit: Där fick man svar innan man hann posta!

Ingen jävel köper nya bilar och sätter över pengar på blocket (gjort det via swish en gång vid bilköp när jag sett bilen men de gills inte ) så ja gissar på elektronik bara främst mobiler och surfplattor

" stort mörkertal finns nog även " ja det är väl självklart om denna tjej satt det i system

Ja uppskattar 2-4500 kr / annons och jag kommer upp till runt 150.000 kr för o runda av det lite
Citera
2014-07-30, 00:12
Medlem
Bror.s avatar
Vad jag inte förstår överhuvudtaget är varför inte Blocket har liknande system som Ebay. Där går det som köpare att ge säljare feedback och tvärtom.
Vad jag inte heller fattar är hur hon blivit påkommen?! Fått sin ip-address spårad eller? Är väl förmodligen garanterat ändrad med en proxyserver.
Citera
2014-07-30, 00:18
Medlem
TattooedFuckers avatar
Och ja det vore bra. Men närjag köper / säljer nåt på tradera så brukar ja inte ens ge omdömmen

Säg hon använde mobilt bredband och bytte nummer rätt ofta . Man kan ju kolla vilka telefoner ett simkort har suttit i så ja antar hon har skiftat telefoner pga det och haft en "privat" telefon

Betalsystemet på blocket är via att ringa in eller betala med Visakort

Antar då hon greps i Stockholm så va det på en centralen/city termininalen när hon väntade på buss/tåg med biljett hon köpt med sitt kort eller internetbank
Citera
2014-07-30, 06:58
Moderator
v50s avatar
Trådar sammanfogade och rubrik justerad

/ Moderator
Senast redigerad av v50 2014-07-30 kl. 07:17.
Citera
2014-07-30, 11:11
Medlem
gunsofbrixtons avatar
Någon som kan tänkas veta vem denna kvinna är? Sjukt nyfiken!
Citera
2014-08-11, 20:55
Medlem
mmas avatar
http://www.gd.se/blaljus/brott/trade...st-69-personer

Ja vem är hon?
Citera
2014-08-11, 23:38
Medlem
Letat som en tok efter ett namn, vem är Hon?!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in