Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-27, 17:42
  #1
Medlem
Hitta den här fantastiska videon i mitt FB feed precis.

Om vi nu bortser ifrån att de här är nått av de bästa förfest tricken jag sett, vilka regler bryts de mot här egentligen? Vad hade farbror blå sagt om de stannat dessa grabbar?

https://www.facebook.com/photo.php?v...type=2&theater

Tror hans fb ska vara öppen så vem som helst kan se, hojta annars så får ja försöka fixa upp den på annat sätt åt er.
Citera
2014-07-27, 17:48
  #2
Medlem
Mr.Shadows avatar
Min första tanke är att dom inte bryter mot några regler förutom möjligen vårdslöshet i trafik vid svängarna samt övervikten som vattnet skapar.
Citera
2014-07-27, 17:56
  #3
Medlem
Diamondgrits avatar
Ser inte ut som dom har säkerhetsbälten på sig? Sen vet jag inte om han har gjort något med bilen för att ska hålla vatten, så att säga, men om han gjort det måste den ombesiktigas.
Citera
2014-07-27, 17:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ser inte ut som dom har säkerhetsbälten på sig? Sen vet jag inte om han har gjort något med bilen för att ska hålla vatten, så att säga, men om han gjort det måste den ombesiktigas.

Detta är de som är gjorts innan vad jag kan se från hans profil då. Inget som jag tror skulle göra att de måste ombesikta bilen faktiskt

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Citera
2014-07-27, 18:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shadow
Min första tanke är att dom inte bryter mot några regler förutom möjligen vårdslöshet i trafik vid svängarna samt övervikten som vattnet skapar.

Ja övervikt skulle de ju åka dit på, men i övrigt om man hållt koll på det (hur nu de skulle gå till). Skulle detta då egentligen kunna vara fullt lagligt?
Citera
2014-07-27, 18:09
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Vad hade farbror blå sagt om de stannat dessa grabbar?

Gissningsvis att de hade osäkrad last i bilen.

Det var väl iallafall vad som sades när Chalmeristernas motoriserade badkar stoppades (om man väljer att tro att det inte var en skröna)

Sen kanske man skall kika på max tjänstevikt etc.
Citera
2014-07-27, 18:31
  #7
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Ja övervikt skulle de ju åka dit på, men i övrigt om man hållt koll på det (hur nu de skulle gå till). Skulle detta då egentligen kunna vara fullt lagligt?


Troligen inte. Vid en krock skulle denna eventuella kubik med vatten göra en väldig massa skada.
Dels blir bilen skittung, dels kommer den vid stark kurvtagning i olika riktningar efter varandra göra att bilen blir i det närmaste okontrollerbar.

Gissar jag på...
Citera
2014-07-27, 19:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shadow
Troligen inte. Vid en krock skulle denna eventuella kubik med vatten göra en väldig massa skada.
Dels blir bilen skittung, dels kommer den vid stark kurvtagning i olika riktningar efter varandra göra att bilen blir i det närmaste okontrollerbar.

Gissar jag på...

Fast de ja tänker på är om man håller sig under viktgränsen så skulle de kunna vara lagligt alltså? Stora frågan är väl egentligen hur mycket vatten de krävs för att fylla upp en bil. Dessa är ju utan tvekan överlastade men hur mycket överlastade är de mån tro?
Citera
2014-07-27, 21:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iowa88
Fast de ja tänker på är om man håller sig under viktgränsen så skulle de kunna vara lagligt alltså? Stora frågan är väl egentligen hur mycket vatten de krävs för att fylla upp en bil. Dessa är ju utan tvekan överlastade men hur mycket överlastade är de mån tro?
det där var ju flera kubik. Tror inte att den där bilen kan lasta äns en kubik lagligt utan passargerarna. Och grabbarna väger säkert 450-500 kg plus några kubik vatten går lasten upp till över 2,5 ton ganska snabbt.
Brottnen de begår blir således grov överlast. Lastsäkring ottilräcklig. Vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet för att framföra fordonet med de där svängarna med den typen utav last. såg inte ut som att de utnyttjade de lagstagade säkerhetsfunktioner bilen tillhandahöll. dvs säk bält. De gjorde dessutom en burnout i stan vilket ej heller är tillåtet. De kan ev också bli skadeståndsskyldiga för ev skada på väg de orsakar, vilket de säkert gjorde då bilen lär ha blivit rätt låg med några kubik vatten lastat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback