• 1
  • 2
2014-07-27, 12:45
Bannlyst
http://www.expressen.se/kronikorer/l...fick-fakturan/

Citat:
Där har han legitimerat sig som "Leif Persson" och eftersom jag aldrig förlorat ett ID-kort i hela mitt liv så återstår nu endast tre möjligheter. Att han faktiskt heter så och har använt sin egen legitimation, att han förfalskat en legitimation med mitt namn, eller att jag blivit spritt, språngande galen och börjat göra saker som jag inte har en aning om.

Så funkar det väl normalt inte? Turken i kiosken scannar ju körkortet för att se att det stämmer. Annars vore det ju hur lätt som helst att utföra detta bedrägeri. Börjar GW bli gaggig?
Citera
2014-07-27, 12:48
Medlem
Xiztecs avatar
För de som ej vill ge Expressen klick: http://unvis.it/www.expressen.se/kro...fick-fakturan/

OT: Att GW Persson på senare tid blir mer och mer gaggig och förvirrad är ingen hemlighet, säkerligen han själv som gjort det på något höger för att sedan testa hur långt han gå för att jävlas med den stackars pöbeln.
Citera
2014-07-27, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertJudenAchberg

Så funkar det väl normalt inte? Turken i kiosken scannar ju körkortet för att se att det stämmer. Annars vore det ju hur lätt som helst att utföra detta bedrägeri. Börjar GW bli gaggig?

Ja, det är hur lätt som helst att utföra dessa bedrägerier. Har släkting som blivit utsatt för i princip samma sak. Då användes en hittad/stulen legitimation där efternamnet och ett förnamn (ett mellannamn räckte i detta fall) stämde med paketet för att hämta ut en dyr telefon på posten (två till var beställda men hann inte hämtas av bedragaren).

Polisen gjorde inte mycket, och ifrågasatte även hur någon annan skulle få tag på personnummer och så vidare (se upplysning.se eller vad som helst). Så att, det är bara och köra på, bedragare där ute.
Senast redigerad av riverend 2014-07-27 kl. 13:40.
Citera
2014-07-27, 13:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riverend
Ja, det är hur lätt som helst att utföra dessa bedrägerier. Har släkting som blivit utsatt för i princip samma sak. Då användes en hittad/stulen legitimation där efternamnet och ett förnamn (ett mellannamn räckte i detta fall) stämde med paketet för att hämta ut en dyr telefon på posten (två till var beställda men hann inte hämtas av bedragaren).

Men vänta lite nu. Det skulle ju i så fall vara EXTREMT lätt. Är du pundare med ett vanligt namn skulle man ju kunna sätta detta i system. Tror inte på detta - legitimationen måste scannas i butiken.
Citera
2014-07-27, 14:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Skannar de körkortet för att se att det stämmer (hur skulle de kunna veta det, jämförs namn och personnummer eller annat?) eller för att veta vem som verkligen hämtar ut paketet?
Om Leif GW säger att han skulle kunna plocka fram den skyldige på en timme så verkar det som om han tror att det är någon med samma namn som har lurat honom och inte någon som har förfalskat hans id.
Samma namn men annat personnummer får man då anta.
Citera
2014-07-27, 14:44
Medlem
Det de scannar är endast personnummret. Alltså koden är inte för att se om det är äkta eller inte.. Hur enkelt som helst att göra dessa bedrägerier om man har datorkunskaper och kan fixa ett bra falsklegg. Går och tjäna stora pengar på detta.

Och vanliga idkort har ingen kod, mitt national id så tittar de bara så namnen stämmer överens, samt slår in personnummer.

Vet hur du kan tjäna 50-100k per falsklegg du har, du behöver endast besöka posten en gång..
Senast redigerad av divadude 2014-07-27 kl. 14:47.
Citera
2014-07-27, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Det de scannar är endast personnummret. Alltså koden är inte för att se om det är äkta eller inte.. Hur enkelt som helst att göra dessa bedrägerier om man har datorkunskaper och kan fixa ett bra falsklegg. Går och tjäna stora pengar på detta.

Och vanliga idkort har ingen kod, mitt national id så tittar de bara så namnen stämmer överens, samt slår in personnummer.

Vet hur du kan tjäna 50-100k per falsklegg du har, du behöver endast besöka posten en gång..

Man skulle förstås kunna skriva ut rätt personnummer och klistra på baksidan av sitt egna körkort. Ingen skulle kolla det.
Citera
2014-07-27, 16:43
Medlem
Firewaias avatar
Citat:

Aldrig i mina 32 år varit med om att få någon identifikation kontrollerad närmare än en snabb titt. Och då har jag också hämtat ut paket och handlat på min arbetsgivares i.d (personlig assistent). Vi är inte ens lika... Du överskattar nog ganska gravt hur mycket folk bryr sig...
Citera
2014-07-27, 16:45
Medlem
GW vet ju alltid bäst. Synd att han inte ville berätta för oss vanliga dödliga om hur han skulle lösa brottet på en timme.

För övrigt är det sjukt att man kan handla på faktura utan att t.ex. identifiera sig med e-id. Näthandelsbranschen offrar konsumenternas säkerhet för några ynka promille mer i försäljning. Samtidigt verkar politikerna nöjda med att se det som ett polisiärt problem.
Citera
2014-07-27, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
GW vet ju alltid bäst. Synd att han inte ville berätta för oss vanliga dödliga om hur han skulle lösa brottet på en timme.

För övrigt är det sjukt att man kan handla på faktura utan att t.ex. identifiera sig med e-id. Näthandelsbranschen offrar konsumenternas säkerhet för några ynka promille mer i försäljning. Samtidigt verkar politikerna nöjda med att se det som ett polisiärt problem.

Det bästa vore ju att alla uthämtningsställens datorer har tillgång till alla fotoregister och personnr som kollar om det är rätt person som hämtar ut paketet eller brevet, man får köra in id-kortet i en form av apparat, typ bankomatprincip och på skärmen får man upp matchande personnr och bild till det instoppade id-kortet, om det är fejk lämnar maskinen inte tillbaka id-kortet utan det slås automatiskt larm och personen blir plåtad vid automaten, till och med fingeravtrycksscanning eller ögonscanning skulle man kunna använda på id-korten, bedragarna skulle väldigt snart åka fast och förfarandet skulle vara nog så avskräckande, detta skulle även kunna användas till terrorbekämpning och jakt på eftersökta brottslingar om systemet är uppjopplat mot hela världens olika databaser
Citera
2014-07-27, 18:05
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Aldrig i mina 32 år varit med om att få någon identifikation kontrollerad närmare än en snabb titt. Och då har jag också hämtat ut paket och handlat på min arbetsgivares i.d (personlig assistent). Vi är inte ens lika... Du överskattar nog ganska gravt hur mycket folk bryr sig...

ja, ungefär hälften av försändelserna där jag hämtar ut grejer kollar dom ID på. känns inte direkt som ett stabilt system.

men om man är känd under det vanliga förnamnet leif och det lika vanliga efternamnet persson borde man kunna fatta att såna här grejer kan komma att drabba en. att kräva e-leg vid webbhandel mot faktura kanske är framtidens melodi men det skulle krångla till beställningsproceduren och sen har inte alla e-leg heller.
Citera
2014-07-27, 18:16
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
ja, ungefär hälften av försändelserna där jag hämtar ut grejer kollar dom ID på. känns inte direkt som ett stabilt system.

men om man är känd under det vanliga förnamnet leif och det lika vanliga efternamnet persson borde man kunna fatta att såna här grejer kan komma att drabba en. att kräva e-leg vid webbhandel mot faktura kanske är framtidens melodi men det skulle krångla till beställningsproceduren och sen har inte alla e-leg heller.
Ja eller så kan man ju kanske kräva att alla som tar emot ett kreditkort eller liknande faktiskt ALLTID kontrollerar att den som handlar med kortet har rätten till det också? Som det ju faktiskt är lag på?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in