Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-26, 12:33
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Såg att det inte fanns en tråd om denna "bok". Och det kan vara bra att ha en tråd, känner jag, nu när jag besviket inser att boken inte är en bok i en reflekterande anda likt Kirkegaard, utan boken består av flera noter, vill man kanske kalla det stilistiska greppet för. Tyvärr är noterna, enligt mig, väldigt långt ifrån intressanta. Huruvida de är värdefulla känner jag mig för närvarande inkompetent att bedöma, då jag inte kan ta till mig känslan i en bok som luktar välartikulerat nonsens samt tråkar ut mig och i förlängningen förvirrar mig.

Det tog fram till punkt 2.224 (tror jag) innan tanken sök mig: "när är alla dessa ointressanta punkter slut, och när börjar boken?" Så jag började bläddra, och till min förvåning och stora besvikelse så är bokens helhet just enbart dessa punkter! Usch!!

1. Antingen är jag på tok för dum för att förstå boken. 2. Eller så behöver jag läsa om den upprepade gånger för att få budskapet att sjunka in. 3. Eller så måste jag sätta in texterna i ett visst sammanhang för att förstå dem. 4. Eller så är jag för smart för boken, så att innehållet är för trivialt för mig att begripa. 5. Och/eller så är filosofi/n eller Wittgensteins filosofi helt enkelt medvetet eller omedvetet missvisande, på grund av sin högtidliga ton, som man kan missta för kunskap och rationella yttringar.

Jag tror faktiskt på punkt 4 och 5, just nu.

Så det bästa vi kan göra är att gå igenom boken, punkt för punkt, och verkligen dissikera innehållet, och sedan sätta ihop det igen, för att se om det passar. Eller om det just är ett märkligt bländverk, som inte kan diskuteras korrekt, just för att premissen i en kritik fallerar vid de inledande staplande och trevande stegen, just för att man inte förstår boken - och då tycks de första spela med, för det är säkrast, att boken visst är mycket bra.

Problem kanske är att man inte får diskutera hela boken, eftersom att då har man skrivit av hela boken. Vet inte. Eller så kanske bara man kan diskutera de punkter som är oklara.

Jag återkommer. Skriver nu från en otymplig mobil. Så återkommer imorgon när jag installerat min nya dator och anti-virus-program. Kände bara att det var viktigt att starta tråden nu, då jag blev så upprörd, besviken och arg vid läsning. Och så har jag läst klart "boken" till imorgon.
Citera
2014-07-26, 14:49
  #2
Medlem
Carobnjaks avatar
Den är omvittnat svårläst och skriven på ett väldigt annorlunda stil. Han skriver aforistiskt vilket kanske kan hjälpa dig att "läsa" boken. Han bryter upp prosan och koncentrerar den till korta stycken, låt oss kalla de observationer och slutsatser. Läs inte den som en vanlig bok, det lär knappat gå så bra. Läs den på dess villkor, sakta och eftertänksamt. Vad betyder varje påstående. Ta MYCKET tid på dig för att förstå vad han påstår. Jag rekommenderar att du läser en biografi först. Den lär nog vidga dina perspektiv angående Stein och sätta dig i rätt stämning för fortsatt läsande. ag gissar på att det är en kombination av alla fem punkterna du angav som förklaringar till misslyckandet. Mest tror jag på 2:an och 3:an följt av 1:an.
Citera
2014-07-26, 15:07
  #3
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
... välartikulerat nonsens ...
6.54 Mina satser förklarar genom att den, som förstår mig, till slut inser dem vara nonsens, när han stigit ut genom dem — på dem — bortom dem. (Han måste så att säga kasta bort stegen, sedan han klättrat upp på den.)
Citera
2014-07-26, 15:25
  #4
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carobnjak
ag gissar på att det är en kombination av alla fem punkterna du angav som förklaringar till misslyckandet. Mest tror jag på 2:an och 3:an följt av 1:an.

Så bra att du har en tro. Jag började med att läsa (inte klart) en svensk biografi. Annars hade jag nog inte köpt boken.

Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
6.54 Mina satser förklarar genom att den, som förstår mig, till slut inser dem vara nonsens, när han stigit ut genom dem — på dem — bortom dem. (Han måste så att säga kasta bort stegen, sedan han klättrat upp på den.)

Så skönt, då kommer jag ro detta i hamn.

Kommer läsa boken en totalt 3-5 gånger innan året är slut, och då skippar jag det långa ointressanta förordet. Och gå igenom punkt för punkt, för skoj skull.
Citera
2014-07-26, 15:37
  #5
Medlem
orrecrists avatar
Låter som mig när jag läste ut bibeln första gången..

Alla gör sina egna tolkningar av de dom läser, de gäller alla böcker!

Vad känner just du att du kommer få ut av att läsa & förstå denna bok?
Citera
2014-07-26, 16:36
  #6
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Låter som mig när jag läste ut bibeln första gången..

Alla gör sina egna tolkningar av de dom läser, de gäller alla böcker!

Vad känner just du att du kommer få ut av att läsa & förstå denna bok?


Jag klarar inte av sådana klyschiga frågor. De flesta brukar inte få frågan när de åker på semester, men tydligen är det befogat när man läser en bok.

Jo, jag känner att jag kommer bli lyckligare av att läsa denna bok. Är svaret tillfredställande?
Citera
2014-07-26, 17:36
  #7
Medlem
Som jag fattar det går det tillbaka på idén att språket reflekterar världen. När boken skrevs hade man fått stora framsteg i språkets logiska struktur, så Wittgenstein tittar på detta och drar slutsatsen att världens struktur är liknande. Han kallar det för bildteorin. Så språket modellerar världen. Ytterst består världen av objekt som kan ingå i större relationer, alla dessa sammantaget är vad som är fallet. Så om du skapar modeller av dessa får du sanna påståenden.

Nyckeln till det hela är alltså arbetet med språkets logiska struktur. Om du tittar på formeringsregler och logiska operatorer i något formellt språk och dess vokabulär får du en idé för hur objekt kan slås samman i relationer.

Vad är ett objekt? Det vet jag inte. Kanske är de stora saker som "den där bilen", eller så är det sinnesdata, alltså små punkter man kan koordinera i synbilden, ex "det där röda vid den koordinaten". Gör man det senare kommer det spåra ur fullständigt.

Är ingen expert på killen dock...
Citera
2014-07-26, 19:43
  #8
Medlem
Carobnjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Så bra att du har en tro.

Är du lite dryg eller vad är grejen...?
Citera
2014-07-26, 20:14
  #9
Medlem
D_V_Ss avatar
Väldigt jobbig bok att sträckläsa, är en av mina första och bestående intryck. Sedan gillar jag inte matematik-inslagen. Har tyvärr svårt för matematik. Och så fort jag stöter på ett prestigefyllt problem som jag inte kan lösa, så får jag panik. Hjärnan låser sig, jag får tunnelseende och blir paralyserad, och så drabbas jag av märkliga existentiella bryderier. Vilket avslutas med självmordstankar. Vilka inte avslutas. Vilket är konstigt, för jag läste natur, och borde gjort bättre ifrån mig. Men så är det om man drabbad av post-post-teen-retardation. Jag kanske är mer konstnärligt lagd, vem vet. Inte jag, så därför jobbar jag. Mer ekonomiskt lukrativt, men själen får sig en törn. Ja, tänkte bli filosof i framtiden. I brist på inspiration. Känns som ett vettigt val om man gillar att skriva, "tänka" och irritera människor. Har prövat på filmvetare, naturvetare, matematiker och lärare. Nu räcker det. Känns vettigare att satsa på det man bör göra. Och folk säger till mig att bli filosof eller psykolog, och betygen räcker inte till psykologi, just nu. Så...

Well, what's in a well? Well, in the end of the day, a well is just a well. Just as well.

Boken är väldigt snygg iaf. Alltid ngt. Snygga färger.

Återkommer imorgon när jag läst klart.
Citera
2014-07-26, 20:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Väldigt jobbig bok att sträckläsa, är en av mina första och bestående intryck. Sedan gillar jag inte matematik-inslagen. Har tyvärr svårt för matematik. Och så fort jag stöter på ett prestigefyllt problem som jag inte kan lösa, så får jag panik. Hjärnan låser sig, jag får tunnelseende och blir paralyserad, och så drabbas jag av märkliga existentiella bryderier. Vilket avslutas med självmordstankar. Vilka inte avslutas. Vilket är konstigt, för jag läste natur, och borde gjort bättre ifrån mig. Men så är det om man drabbad av post-post-teen-retardation. Jag kanske är mer konstnärligt lagd, vem vet. Inte jag, så därför jobbar jag. Mer ekonomiskt lukrativt, men själen får sig en törn. Ja, tänkte bli filosof i framtiden. I brist på inspiration. Känns som ett vettigt val om man gillar att skriva, "tänka" och irritera människor. Har prövat på filmvetare, naturvetare, matematiker och lärare. Nu räcker det. Känns vettigare att satsa på det man bör göra. Och folk säger till mig att bli filosof eller psykolog, och betygen räcker inte till psykologi, just nu. Så...

Well, what's in a well? Well, in the end of the day, a well is just a well. Just as well.

Boken är väldigt snygg iaf. Alltid ngt. Snygga färger.

Återkommer imorgon när jag läst klart.

Ja jag har läst din texter. Strunta i filosofi, du borde läsa Catullus istället. Låna Dikter om kärlek och hat från biblioteket.
__________________
Senast redigerad av HerrWarum 2014-07-26 kl. 20:43.
Citera
2014-07-27, 16:12
  #11
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag klarar inte av sådana klyschiga frågor. De flesta brukar inte få frågan när de åker på semester, men tydligen är det befogat när man läser en bok.

Jo, jag känner att jag kommer bli lyckligare av att läsa denna bok. Är svaret tillfredställande?

Om du verkligen lyckas bli lyckligare av att läsa den boken så är jag glad för din skull
Citera
2014-07-27, 18:22
  #12
Medlem
dokoalseleds avatar
Låter som en intressant bok. Tack för att du uppmärksammade den.

Citat:
A gramophone record, the musical idea, the written notes, and the sound-waves, all stand to one another in the same internal relation of depicting that holds between language and the world

Intressant. Det fick mig att tänka på Platon, Rumi och Kabbala. Alla dessa säger att det vi erfar, vår perception, inte är verkligheten. Alltså skulle man kunna säga att allt i vår perception av världen förhåller sig till verkligheten såsom en grammofonskiva, en musikalisk idé och notskrift förhåller sig till ljudvågorna. Det sorgliga är att det är så otroligt många människor som går omkring och tror att deras perception av världen och verkligheten är samma sak. Enligt min mening är "andligt uppvaknande" inget annat än en utvidgning av psyket, en öppning av sinnena, vilket är detsamma som att bilden blir en smula mer som verkligheten. När det händer fattar man att det man känner till inte är hela bilden, verkligheten. Sen börjar man arbeta för att förstå vad det är som ligger utanför ens perception, vad som ligger "i mörkret", dvs allt esoteriskt/ockult/konspirationer. Ett sökande som såklart har mycket gemensamt med vetenskap. Skillnaden är nog bara begäret bakom.

Det är rätt lustigt på ett sätt att du postade denna tråd i samma veva som jag postade tråden om Öst och Väst då jag ser en stark koppling. Jag hade inte sett din tråd när jag postade min. Detta med att försöka förstå världen med logik och vetenskap är ju det som jag pratar om när jag pratar om Väst i min tråd. Öst, i kontrast, är ju att man inte försöker förstå allt med egot, utan litar på det som flödar in utifrån, kreativitet, intuition. Brave New World/1984 vs aboriginerna. Men som jag skrev i tråden om att kritisera islam; utan Brave New World/1984 hade vi inte kunnat läsa på våra datorer om den kontrasten. Det är intressant hur människan hela tiden blir avtrubbad av denna utveckling; det behövs hela tiden mer och mer chockerande avantgarde signaler för att få den avtrubbade västerlänningens sinne att retas. Till slut måste ett 9/11 till för att väcka de sovande robotarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback