2014-07-27, 18:13
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Men hur kunde han köra in i vänstra sidan om du låg i vänsterfilen?
Jag var otydlig. Han körde in i vänstra sidan av baken. Tänk dig vänster bromsljus.

Citat:
Ursprungligen postat av ankdammen1
hur hittade du tråden glassbilen?
Varför undrar du och vad spelar det för roll? Jag råkade helt enkelt bara se den, och då tänkte jag att jag skulle skapa ett nytt konto för att svara på frågor om det inträffade.
Citat:
och ingen admin har aktiverat ditt konto, du skickade ett sms.
Fan till att vara patetisk. Inte för att jag har något att bevisa för dig, men men.
(FB) SMS-aktivering fungerade inte!?
Senast redigerad av hemglassgubben 2014-07-27 kl. 18:19.
Citera
2014-07-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemglassgubben
Självfallet bör man inte svälja min historia med hull och hår. Å andra sidan är det tyvärr enbart den som jag kan berätta.

Men oavsett om jag såg bilen eller inte så låg jag i vänsterfilen en bra stund innan smällen. Fullt tillräckligt för att vem som helst ska hinna bromsa. Och då jag körde i 110 är det också helt uppenbart att den andre föraren låg en bra bit över den tillåtna gränsen.

Det är ju också något som bara kommer från ena parten.
Blir väl en summering på den här olyckan om några månader och då får vi se hur rätt du har.
Som sagt har jag svårt att lita på allt när man bara hör den ena parten i en olycka eftersom den då oftast pratar i egen favör.
Citera
2014-07-27, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Blir väl en summering på den här olyckan om några månader och då får vi se hur rätt du har.
Som sagt har jag svårt att lita på allt när man bara hör den ena parten i en olycka eftersom den då oftast pratar i egen favör.

Om det stämmer att glassbilen blev påkörd bakifrån, så ska det mycket till för att föraren av denna ska bedömas som ansvarig. Jag kan bara tänka mig två sådana situationer:

* Att glassbils-föraren inte höll uppsikt bakåt när han gick ut i vänsterfilen. Inte att förväxla med att densamme lämnar vänsterfilen efter omkörning.
* Att glassbilsföraren tvärnitar på "pin kiv" för att "uppfostra" bakomliggande fordon.

OT: En äldre farbror blev för flera år sedan blev påkörd bakifrån. Eftersom det blev personskador kopplades polisen in och förhör hölls. Gubben erkänner då (han tillhörde den äldre och ärliga generationen!):
Citat:
Den jävla idioten låg bara en billängd bakom, i 90 km/h, så jag bromsade för att lära honom en läxa!
Ridå - han ansågs med rätta som ansvarig för olyckan! Hade han sagt att han såg en älg vid sidan av vägen, eller att han råkade få i fel växel så att bilen närmast tvärnitade - då hade den andra föraren fått ta hela skulden. Grundregeln är att den som kör på ett annat fordon bakifrån är skyldig.
Citera
2014-07-28, 00:08
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Detta är helt sant, men jag kan ju av förståeliga skäl inte berätta någon annan version än min egen. Men oavsett vilket är det som oirutetuieort65 säger. Det ska till oerhört mycket för att man ska få skulden när man blir påkörd bakifrån.

Blir ju svårt att få någon version av den andre föraren. Han har ju uppenbarligen inte sett någonting alls.
Citera
2014-07-28, 23:05
Medlem
Citat:
Detta är helt sant, men jag kan ju av förståeliga skäl inte berätta någon annan version än min egen. Men oavsett vilket är det som oirutetuieort65 säger. Det ska till oerhört mycket för att man ska få skulden när man blir påkörd bakifrån.

Blir ju svårt att få någon version av den andre föraren. Han har ju uppenbarligen inte sett någonting alls.
Är inte min mening att på något sett anklaga dej. Ville bara säga att det är lätt att ta parti för ena sidan när man bara hört en sida av saken. Och just den typen av olycka är ju ganska vanlig med just att bilen byter till vänsterfil utan att se sig för. ( menar inte att det var så i det här fallet) det får utredningen visa.
Citera
2014-07-28, 23:37
Medlem
Citat:

Om du sköter förhöret rätt så kommer du att gå helt fri. Det kommer att ske en teknisk undersökning också, men (som jag sa) påkörning bakifrån är "no-no". Var saklig, och håll fast vid samma (= rätt) version. Det KAN gå till rättegång, men jag gissar på åtalsförläggande för han som körde på dig.

Hoppas att skadorna läkt!
Citera
2014-07-29, 10:50
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Är inte min mening att på något sett anklaga dej. Ville bara säga att det är lätt att ta parti för ena sidan när man bara hört en sida av saken. Och just den typen av olycka är ju ganska vanlig med just att bilen byter till vänsterfil utan att se sig för. ( menar inte att det var så i det här fallet) det får utredningen visa.
Ja, jag vet, och jag kan fortfarande bara berätta min version, dvs att jag såg den aktuella bilen i backspegeln flera hundra meter bakom innan jag bytte fil. Filbytet gick heller inte speciellt fort. Jag kan lova att du inte vill göra snabba knyckar med ratten på en motorväg när du kör glassbil. Färdigtjafsat om det nu. Jag har gett min version.

Citat:
Ursprungligen postat av oirutetuieort65
Om du sköter förhöret rätt så kommer du att gå helt fri. Det kommer att ske en teknisk undersökning också, men (som jag sa) påkörning bakifrån är "no-no". Var saklig, och håll fast vid samma (= rätt) version. Det KAN gå till rättegång, men jag gissar på åtalsförläggande för han som körde på dig.

Hoppas att skadorna läkt!
Ja, jag känner inte någon oro för undersökningen, men tack ändå.

Skadorna har inte läkt, men det verkar inte bli något bestående heller.
Citera
2014-07-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ja, jag vet, och jag kan fortfarande bara berätta min version, dvs att jag såg den aktuella bilen i backspegeln flera hundra meter bakom innan jag bytte fil. Filbytet gick heller inte speciellt fort. Jag kan lova att du inte vill göra snabba knyckar med ratten på en motorväg när du kör glassbil. Färdigtjafsat om det nu. Jag har gett min version.

Ja, jag känner inte någon oro för undersökningen, men tack ändå.

Skadorna har inte läkt, men det verkar inte bli något bestående heller.

Håller dig på dig, men gillar inte "truddelutten": "Percy borrar sönder bildäck och skrämmer en 20-årig kvinna som bara gjorde sitt jobb".
Senast redigerad av oirutetuieort65 2014-07-29 kl. 16:09.
Citera
2014-07-29, 22:03
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Jag var otydlig. Han körde in i vänstra sidan av baken. Tänk dig vänster bromsljus.

Var det du som försökte gira höger, eller påkörande som girade vänster? Om du kommer ihåg..
Citera
2014-07-29, 22:37
Medlem
Du skriver "jag såg den aktuella bilen i backspegeln flera hundra meter bakom innan jag bytte fil.".
Hur säker är du på att det verkligen var bilen du såg i backspegeln som körde på dig? Kan det inte varit en annan bil som du aldrig såg?

Om det trots allt var den bilen och du låg "en stund" i vänsterfilen innan det smällde så är det nog troligt att han missbedömde din omkörning och kanske trodde du skulle svänga tillbaka till högerfilen efter omkörning. Sedan hann han inte bromsa.

Vad hände förresten med den bilen du körde om? Hur kunde den undvika att bli indragen i olyckan?
Citera
2014-07-30, 04:15
Medlem
hemglassgubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Var det du som försökte gira höger, eller påkörande som girade vänster? Om du kommer ihåg..
Jag hade legat i vänsterfilen ett bra tag, så det var egentligen ingen som behövde gira. Så som jag uppfattade det försökte bilen bakom gira vänster när han såg att han var på väg att köra in i mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Du skriver "jag såg den aktuella bilen i backspegeln flera hundra meter bakom innan jag bytte fil.".
Hur säker är du på att det verkligen var bilen du såg i backspegeln som körde på dig? Kan det inte varit en annan bil som du aldrig såg?

Om det trots allt var den bilen och du låg "en stund" i vänsterfilen innan det smällde så är det nog troligt att han missbedömde din omkörning och kanske trodde du skulle svänga tillbaka till högerfilen efter omkörning. Sedan hann han inte bromsa.

Vad hände förresten med den bilen du körde om? Hur kunde den undvika att bli indragen i olyckan?
Jag är i princip helt säker på att det var samma bil, men oavsett vilket låg jag tillräckligt länge i vänsterfilen för att vem som helst som inte kör i 400km/h ska hinna bromsa. Att någon tror att jag ska svänga tillbaka är absolut inget argument för att köra in i mig.
Citera
2014-07-30, 19:15
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Jag hade legat i vänsterfilen ett bra tag, så det var egentligen ingen som behövde gira. Så som jag uppfattade det försökte bilen bakom gira vänster när han såg att han var på väg att köra in i mig.

Jag är i princip helt säker på att det var samma bil, men oavsett vilket låg jag tillräckligt länge i vänsterfilen för att vem som helst som inte kör i 400km/h ska hinna bromsa. Att någon tror att jag ska svänga tillbaka är absolut inget argument för att köra in i mig.
Nu börjar man bli osäker på att du är helt oskyldig....
Ytterfilen är omkörningsfil som man ska lämna direkt efter omkörningen är avslutad....
Kör likvärdiga eller långsammare fordon som dig, jag ger alltid vänsterblinkers hela tiden jag ligger i omkörningsfilen eftersom jag kör saktare än vad som är tillåtet för det var en 120 km/tim väg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in