Citat:
Ursprungligen postat av
FrankBuck
Vad jag menar med fobi är att det är inte kostnaden som är det stora hela utan det är just att den är fast, den löper hela tiden. Om jag köper en bil skulle jag hellre vilja att man betalade mer och så var det typ "Skatten är nu betald livet ut" istället för att den ska betalas varje år, jag ser lixom inte kostnaden som 1 000 kr om året eller något sånt utan jag ser det som kostnaden för om jag skulle köpa bilen nu och aldrig sälja den och ha med mig den in till graven, så om jag lever i 75 år till ser jag kostnaden som 75 000 ungefär...
Det som är lustigt är att folk verkar se på sakerna tvärt om, snarare att folk har fobi mot att betala för saker direkt utan hellre vill skjuta på det.
Jag känner verkligen igen mig! Skönt att höra att det finns fler.
Har tänkt många gånger att jag skulle vilja betala saker och ting i förskott, för att täcka resten av livet. T.ex. hyra, el etc.
Nu fungerar det ju såklart inte eftersom man flyttar och allt vad det är.
Men däremot betalar jag så mycket jag kan i förskott:
- Betalar alla räkningar så fort de kommer
- Betalar alltid direkt med kort istället för på faktura
- Måste jag låna pengar av någon får den oftast tillbaka det så fort det bara går
- Väljer alltid årsvis betalning på försäkringar o dyl.
Dessutom räknar jag alltid väldigt negativt när jag ser över mina tillgångar.
”Sen ska jag säkert köpa det och det om en månad, då blir det minus 5000 kr” och liknande.
Det intressanta är väl varför man är så här, när ”alla” (nåja, bevisligen inte) andra gillar att vänta till sista minuten med räkningarna och köpa på avbetalning.
En förutsättning som gäller för mig är att jag ganska länge har haft ett kapital och pengar över. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att om jag skulle leva mer ”på gränsen” varje månad, skulle det vara lättare att betala lite i taget, i efterskott etc om det är något man vill ha.
En hypotes skulle väl vara att det rör sig om någon form av kontrollbehov. Jag vill gärna veta exakt hur mycket pengar jag har, och inte behöva tänka i förväg att det minskar lite här och där, då och då. Även om det är regelbundet och jag vet ungefär hur mycket det är. Kanske är jag lite över-ekonomiskt sinnad, vilket i kombination med att man alltid kan kolla internetbanken gör att det går åt en massa energi till att hålla koll.
Eller är det kanske rädslan för att stå i skuld. Har man betalt i förväg har man ju inget som kan bita en i nacken. Man har garderat på ett sätt.
Vore kanske något för psykologi-delen det här