Citat:
Ursprungligen postat av
WordWarrior
Ja, du vet ju hur svenska politiker är: om det visar sig att medicinen är fel så ökar de dosen av rena prestigeskäl istället för att byta medicin... Om Norge river upp lagen så kommer man att trycka ännu hårdare på moralaspekten, och att det anses "osvenskt" att köpa sex, och att det är "ojämställt". Mer moralism och inga riktiga argument. De kan dock inte fortsätta hävda att lagen finns för sexarbetarnas skull. Men internationellt tror jag Norges eventuella skrotande av lagen kommer att få stort genomslag även på kort sikt.
Fördelen med om Norge bestämmer sig för att skrota sin lag är att det blir en prestigeförlust för svenska "exportförsök" och att officiella svenska påståenden om lagens förträfflighet kommer att skärskådas.
Det kan också göra att frågan kan komma upp till debatt på ett annat sätt. Problemet är att i frågor som denna är att debatten inte är baserad på logik och fakta utan på känslor och moral samt framförallt att anhängarna av lagen är mer engagerade än motståndarna. Anhängarna gör ju karriär på sitt motstånd medan faktiskt de flesta motståndare riskerar sina karriärer. Även många eskorter riskerar ju sina framtida karriärer om det skulle komma ut att de har prostituerat sig under t ex studenttiden.
Jag får erkänna själv att jag är feg och inte tar debatten i den utsträckning som jag borde för jag riskerar min egen ställning och heder. Men ibland så har jag lust att dels att avslöja att jag har köpt sex och den bild som beskrivs inte stämmer med verkligheten och framförallt att den inte stämmer med den bild som de tjejer som jag känner och har sålt sex beskriver och som anhängarna av lagen påstår sig vilja skydda (men i verkligheten föraktar). Som högutbildad och välskolad akademiker skulle jag kunna bidra till att lyfta fram den forskning som faktiskt finns och sticka hål på myter.
En anledning till att jag är feg är att lagen på sätt och vis egentligen inte berör mig direkt. Risken för mig att åka fast är minimal om jag är försiktig och sköter mina kort rätt. Detsamma gäller för de ministrar (att en minister "åkt fast" beror sannolikt på att några ville bli av med honom), riksdagsmän, verkställande direktörer, professorer, journalister, opinionsbildare och andra som har köpt sex (eller inte köpt sex men anser att lagen är fel) och som i normala fall skulle ta debatten. När lagen infördes så var majoriteten ursprungligen väldigt knapp. Det värsta med min och andras feghet är att de som lagen påstås skydda drabbas mer än om lagen inte fanns ...
Med en skrotad lag i Norge så finns det en förevändning i Sverige att föra upp frågan på dagordningen samt att ta debatten. Jag kan se att anhängarna ser hotet eftersom man har blivit mer aktiv med att skriva debattinlägg och t ex förespråka att lagen även ska gälla utomlands.