Norge överväger att avskaffa sexköpslagen

flashback.se

Om inte utvärderingen av den norska sexköpslagen bjuder på positiva överraskningar så är liberala Venstre, som samarbetar med den sittande högerregeringen, nu redo att avskaffa den.

Läs hela artikeln
2014-06-11, 15:31
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonnybg
Samma gäller för övrigt det parti som öppet går ut med avskaffandet av fra.
FRA? Är du helt galen eller? Vill du lägga ner flygvapnet också?

Däremot borde FRA inte få spana på svenska medborgare, förutom om de misstänks för spionage.

OnT: Norge verkar vara ett bra land, detta är det första jag läser om deras inställning till sexköpslag, läste även idag att de förbjuder tiggeri. Man kanske borde flytta dit.
Citera
2014-06-11, 15:36
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Det är ganska glädjande hur debatten förs i Norge. Undra vad chansen är att svensk media kommer rapportera nåt. Tycker nog Sverige i allra högsta grad borde vara intresserade vad Norge kommer fram till men det är huvudet i sanden som gäller och arslet i skyn.

I slutet av juni kommer rapporten. Kan bli spännande. Verkar ju som att KD är dom enda som är emot. En slopad sexköpslag i Norge efter några misslyckade år skulle vara nådastöten för lagen. Blir ytterst svårt för Sverige att motivera en sexköpslag när Norge tagit bort sin.

Skulle nåt sånt ske blir det att korka nån modell dyrare spritflaska och läsa svensk media.

Ja, du vet ju hur svenska politiker är: om det visar sig att medicinen är fel så ökar de dosen av rena prestigeskäl istället för att byta medicin... Om Norge river upp lagen så kommer man att trycka ännu hårdare på moralaspekten, och att det anses "osvenskt" att köpa sex, och att det är "ojämställt". Mer moralism och inga riktiga argument. De kan dock inte fortsätta hävda att lagen finns för sexarbetarnas skull. Men internationellt tror jag Norges eventuella skrotande av lagen kommer att få stort genomslag även på kort sikt.
Citera
2014-06-12, 00:00
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
med tanke på var media har sina sympatier och F!s framgångar i det senaste Europaparlamentsvalet har jag inga större förhoppningar på någon kursändring i den här frågan i Sverige

Om F! får större framgångar kanske övriga partier till sist slipper huka under rädslan att förlora kvinnliga väljare? Fast följer de sin normala logik kommer de väl bara att föreslå något ännu värre för att locka tillbaks dem.
Citera
2014-06-12, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Ja, du vet ju hur svenska politiker är: om det visar sig att medicinen är fel så ökar de dosen av rena prestigeskäl istället för att byta medicin... Om Norge river upp lagen så kommer man att trycka ännu hårdare på moralaspekten, och att det anses "osvenskt" att köpa sex, och att det är "ojämställt". Mer moralism och inga riktiga argument. De kan dock inte fortsätta hävda att lagen finns för sexarbetarnas skull. Men internationellt tror jag Norges eventuella skrotande av lagen kommer att få stort genomslag även på kort sikt.

Fördelen med om Norge bestämmer sig för att skrota sin lag är att det blir en prestigeförlust för svenska "exportförsök" och att officiella svenska påståenden om lagens förträfflighet kommer att skärskådas.

Det kan också göra att frågan kan komma upp till debatt på ett annat sätt. Problemet är att i frågor som denna är att debatten inte är baserad på logik och fakta utan på känslor och moral samt framförallt att anhängarna av lagen är mer engagerade än motståndarna. Anhängarna gör ju karriär på sitt motstånd medan faktiskt de flesta motståndare riskerar sina karriärer. Även många eskorter riskerar ju sina framtida karriärer om det skulle komma ut att de har prostituerat sig under t ex studenttiden.

Jag får erkänna själv att jag är feg och inte tar debatten i den utsträckning som jag borde för jag riskerar min egen ställning och heder. Men ibland så har jag lust att dels att avslöja att jag har köpt sex och den bild som beskrivs inte stämmer med verkligheten och framförallt att den inte stämmer med den bild som de tjejer som jag känner och har sålt sex beskriver och som anhängarna av lagen påstår sig vilja skydda (men i verkligheten föraktar). Som högutbildad och välskolad akademiker skulle jag kunna bidra till att lyfta fram den forskning som faktiskt finns och sticka hål på myter.

En anledning till att jag är feg är att lagen på sätt och vis egentligen inte berör mig direkt. Risken för mig att åka fast är minimal om jag är försiktig och sköter mina kort rätt. Detsamma gäller för de ministrar (att en minister "åkt fast" beror sannolikt på att några ville bli av med honom), riksdagsmän, verkställande direktörer, professorer, journalister, opinionsbildare och andra som har köpt sex (eller inte köpt sex men anser att lagen är fel) och som i normala fall skulle ta debatten. När lagen infördes så var majoriteten ursprungligen väldigt knapp. Det värsta med min och andras feghet är att de som lagen påstås skydda drabbas mer än om lagen inte fanns ...

Med en skrotad lag i Norge så finns det en förevändning i Sverige att föra upp frågan på dagordningen samt att ta debatten. Jag kan se att anhängarna ser hotet eftersom man har blivit mer aktiv med att skriva debattinlägg och t ex förespråka att lagen även ska gälla utomlands.
Citera
2014-06-12, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover

Med en skrotad lag i Norge så finns det en förevändning i Sverige att föra upp frågan på dagordningen samt att ta debatten. Jag kan se att anhängarna ser hotet eftersom man har blivit mer aktiv med att skriva debattinlägg och t ex förespråka att lagen även ska gälla utomlands.

Ja verkligen. Skrotar man lagen i Norge så påverkar ju det andra länder. Det ska bli intressant att se hur Norge gör.
Citera
2014-06-12, 18:49
Medlem
WordWarriors avatar
@KHL:

Bra analys! Däremot tror jag att svenska politikers prestige är så djupt rotad att de i princip måste förgöras politiskt innan de ändrar ståndpunkt. Sverige som moralisk stormakt är en bluff från början till slut. Bara kolla till vilka svensk vapenindustri säljer vapen. Kanske är det det dåliga samvetet som spökar innerst inne hos våra politiker, där de projicerar sina problem på en tacksam slagpåse: prostitution?
Senast redigerad av WordWarrior 2014-06-12 kl. 19:32.
Citera
2014-06-12, 19:29
Medlem
Bystskuggas avatar
I Sverige kan förändring antagligen inte ske förrän något parti gått till val med detta som en av frågorna. De närmaste fyra åren är därmed körda.

Citat:
Detsamma gäller för de ministrar (att en minister "åkt fast" beror sannolikt på att några ville bli av med honom), riksdagsmän, verkställande direktörer, professorer, journalister, opinionsbildare och andra som har köpt sex (eller inte köpt sex men anser att lagen är fel) och som i normala fall skulle ta debatten.

En intressant sidoeffekt av sådana här förbudslagar är just att de är användbara för personliga maktkanmper och svartmålning. På sikt bidrar det till ett mer korrupt och oseriöst politiskt landskap.
Citera
2014-06-12, 19:37
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
I Sverige kan förändring antagligen inte ske förrän något parti gått till val med detta som en av frågorna. De närmaste fyra åren är därmed körda.

Tyvärr krävs minst ett generationsskifte för att Sverige ska nyktra till. De marxistiska och relativistiska ideologierna är så djupt rotade, och har infiltrerat i stort sett varenda myndighet, varenda NGO, samtliga politiska partier och all media. Talet om ett DDR 2.0 är alltså fullt motiverat. I Norge är inte detta problem lika stort.
Citera
2014-06-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
En intressant sidoeffekt av sådana här förbudslagar är just att de är användbara för personliga maktkanmper och svartmålning. På sikt bidrar det till ett mer korrupt och oseriöst politiskt landskap.

Helt rätt och det är faktiskt ganska otäckt! Med dagens debattklimat i Sverige så skulle kan man bli av med en politiker, någon som konkurrerar med en om en åtråvärd post eller sabotera för ett konkurrerande företag genom att komma med anklagelser om sexköp. Fastän straffvärdet motsvarar snatteri så behandlas en sexköpande politiker i pressen värre än om han hade misshandlat sin fru!

Jag är övertygad om att det var någon som hade ett horn i sidan till Littorin som tipsade AB. Och Littorin är inte den enda politikern som har fått avgå. Lite efter Littorins avgång var det en annan ledande moderat som åkte fast för sexköp och avgick. Ingen som jag skulle ha röstat på av andra skäl, men som jag uppfattade vara stridbar och stå för sina åsikter. Sådana personer skaffar sig också fiender, men är sådana som jag vill ha som politiker istället för mähän som vänder kappan efter vinden ... Även i det fallet är jag övertygad om att någon fiende tipsade ...

Jag vill att valrörelser ska bli som i USA där det handlar om att gräva fram smuts om motkandidater och där ett vänsterprassel för tjugo år sedan är en black om foten ...

Jag är övertygad om att Littorin inte är den enda ministern (nuvarande, före detta eller blivande) som har köpt sex. Även ett antal riksdagsmän har nog gjort det. I riksdagen sitter för närvarande (enligt Wikipedia) 192 män och 157 kvinnor. Jag har varit politiskt aktiv och vet att politiker när det gäller sexvanor inte är "bättre" än vanliga människor. Därmed så borde det rent statistiskt finnas åtminstone en 20-40 män i riksdagen som någon gång har köpt sex samt några kvinnor som har gjort detsamma.
Citera
2014-06-13, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Tyvärr krävs minst ett generationsskifte för att Sverige ska nyktra till. De marxistiska och relativistiska ideologierna är så djupt rotade, och har infiltrerat i stort sett varenda myndighet, varenda NGO, samtliga politiska partier och all media. Talet om ett DDR 2.0 är alltså fullt motiverat. I Norge är inte detta problem lika stort.

Jag är inte säker på att jag håller med dig om att vi har ett DDR 2.0 i Sverige. Min förståelse av situationen som den var i det forna Östtyskland är att det var mycket större risk att åka fast som dissident där än det är att vara sexköpsdissident i Sverige. Jag har köpt sex flitigt i Sverige under senare år och aldrig känt mig orolig för att åka dit. Det faktum att sexköpandet troligtvis har ökat i Sverige bevisar att sexköpslagen inte har så genomträngande effekt på samhället som faktiskt såväl en del motståndare till som en del anhängare av lagen hävdar.

Häri ligger också lite av problemet. Eftersom repressionen i DDR var mer omfattande och verkligen påverkade det dagliga livet så blev det också till slut en revolt och muren kom att falla fortare än vad jag trodde var möjligt. I Sverige finns för det stora flertalet inte samma behov av någon revolt för sexköpslagen är för de flesta sexköpare en lag som man bara kan strunta i om man sköter det hela väl.
Citera
2014-06-13, 03:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kopenhamnlover
Jag är inte säker på att jag håller med dig om att vi har ett DDR 2.0 i Sverige. Min förståelse av situationen som den var i det forna Östtyskland är att det var mycket större risk att åka fast som dissident där än det är att vara sexköpsdissident i Sverige. Jag har köpt sex flitigt i Sverige under senare år och aldrig känt mig orolig för att åka dit. Det faktum att sexköpandet troligtvis har ökat i Sverige bevisar att sexköpslagen inte har så genomträngande effekt på samhället som faktiskt såväl en del motståndare till som en del anhängare av lagen hävdar.

Häri ligger också lite av problemet. Eftersom repressionen i DDR var mer omfattande och verkligen påverkade det dagliga livet så blev det också till slut en revolt och muren kom att falla fortare än vad jag trodde var möjligt. I Sverige finns för det stora flertalet inte samma behov av någon revolt för sexköpslagen är för de flesta sexköpare en lag som man bara kan strunta i om man sköter det hela väl.

Live in a dream and strangle to death... Jag talar naturligtvis inte bara om sexköpslagen, utom om hela debattklimatet, media, och politiken. Jag har givit upp på Sverige. Förändring är inte möjlig. Påverkan med sunda tankar är inte möjligt. 2010 tänkte jag inte så, men nu gör jag det... För egen del handlar det bara om att kasta så mycket grus jag kan i maskineriet innan jag sticker. Sverige är fucking dead. Så känner jag. Tyvärr.
Citera
2014-06-13, 21:31
Medlem
Man ska minnas att saker förändras över tid.

På 1930-talet fanns bred politiskt enighet om att rasbiologisk forskning var nåt lämpligt att syssla med, och bara enskilda som talade emot. På 1960-talet skulle man nog fått leta länge för att hitta en politiker som öppet stödde homosexuellas rättigheter. Osv,

Just idag är det bara enskilda röster som höjs mot sexköpslagen, men det kan komma att ändras. Dock lär det väl krävas minst nån generation fören ett värderingsskifte kan komma till stånd.

Men det ska bli intressant att följa debatten i Norge efter utvärderingen kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in