Citat:
Ursprungligen postat av
mollydexter
Nigerianskorna har alltså valt men de har fått hjälp att bli av med en del av sin vinst.
Så det är alltså bättre att vara gatuprostituerad säger du nu. Det är det bästa sättet att sälja sex på alltså.
Eller jag förstår inte varför de skulle få egna lägenheter om det blev lagligt att köpa sex av dem? Skulle deras landsmän då sluta "hjälpa" dem för att få del i deras vinst? Hur går det riktigt till? Jag fattar inte hur du menar att dessa nigerianskor som tas till Norge skulle få hjälp av sina nigerianska släktingar med lägenheter?
Och hur ska soc få tag på dem på gatorna om de är i egna lägenheter som de plötsligt inte skulle få "hjälp" med om det blev lagligt att köpa sex av dem?
Nej, jag har inte sagt att gatuprostitution är det säkraste eller "bästa" sättet att sälja sex på. Du försöker blanda bort korten. Du kan inte heller påstå ens enligt den här bristfälliga och vinklade rapporten att prostitutionen på något sätt försvunnit. 75-80 % är ju kvar. Nu kan de inte dra dessa slutsatser, men för att exemplifiera.
Jag säger att det bästa och bevisligen säkraste sättet (som jag visat i evidenstråden) är att sälja sex på legala och kontrollerade bordeller. Dit har både socialtjänst och polis tillträde för att göra kontroller.
Detta är säkrare än gatuprostitution. En lägenhet som hyrs av flera sexarbetare i syfte är då en legal bordell med känd adress, och kända arbetsförhållanden.
Avkriminalisering skapar inga incitament för kriminella grupper att tillhandahålla lokaler på samma sätt. Om sexarbetare måste vända sig till kriminella grupper för att skaffa lokaler, kunder eller annonsera, så skapar det grogrund för debt-bondage och utpressning. Kan de göra detta på egen hand så minskar den risken. Därför måste inte bara sexköpslagen bort, kopplerilagen måste som sagt revideras. I dagsläget kan nämligen sexarbetare som hyr en lägenhet tillsammans åtalas för koppleri. Av varandra.
Ett utmärkt sätt att ordna detta är att låta tjejerna hyra in sig i en statligt kontrollerad lokal per inträdesbasis. Man binder då inte upp sig för något utan kan lämna när man önskar. Där finns trygghet, renlighet, säkerhet och kundunderlag. Där kan de verka som självständiga företagare.
Den värsta kombinationen är en marknad med kriminalisering, där gatprostituerade drivs till illegala bordeller och/eller undanskymda platser. Men om en prostituerad ändå väljer att gå på gatan så är det bättre att göra det vid avkriminalisering. Varför?
1) De slipper slarva med kondom eftersom det är bevismaterial för polisen.
2) De får mer tid att förhandla med och granska sina kunder innan de hoppar in i en bil.
3) Kunderna blir mer benägna att rapportera misstänkt människohandel.
4) De slipper stämma träff på skumma platser utan kan hålla sig till ordinarie prostitutionsstråk. Där kan både vänninor, och socialtjänst samt polis hålla bättre koll på vad som försigår.
5) Det leder till större förtroende och ökad dialog mellan sexarbetare och myndigheter.
Läs nu mitt inlägg noga innan du postar igen.