2014-08-12, 23:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydexter
Aha så nigerianska har det bättre i Norge där det är förbjudet. Då antar jag att nigerianskan vill fortsätta att ha det så bra då. Vore ju dumt av dem att vilja ha lika dåligt betalt som i Tyskland.

Så egentligen är sexköpslagen i Norge positiv för gatuprostituerade?

Att förtjänsterna är potentiellt högre utesluter inte att riskerna är högre. Särskilt riskerna att hamna i klorna på den organiserade brottsligheten. Den finns där illegala varor och tjänster säljes, och förtjänsterna är höga. Sannolikt beror också tillströmningen av just nigerianskor till Oslo på att Norge har en ganska stor invandring av den gruppen. Kriminella personer tar hit sina landsmaninnor för att sälja sex, sedan tar de procent på detta. Det är ett ganska trovärdigt scenario.
Citera
2014-08-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Att förtjänsterna är potentiellt högre utesluter inte att riskerna är högre. Särskilt riskerna att hamna i klorna på den organiserade brottsligheten. Den finns där illegala varor och tjänster säljes, och förtjänsterna är höga. Sannolikt beror också tillströmningen av just nigerianskor till Oslo på att Norge har en ganska stor invandring av den gruppen. Kriminella personer tar hit sina landsmaninnor för att sälja sex, sedan tar de procent på detta. Det är ett ganska trovärdigt scenario.

Men då väljer väl nigerianskorna Tyskland då för att riskerna är lägre. Så hamnar de i alla fall inte i Norge. För det vore ju dumt när det funkar så bra i Tyskland.

Men nigerianskorna tar sig alltså inte till Tyskland själv utan de säljs av landsmän. Och detta skulle alltså upphöra om det blev lagligt för män att köpa sex av nigerianskor? Hur då riktigt?
Citera
2014-08-12, 23:32
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Men då väljer väl nigerianskorna Tyskland då för att riskerna är lägre. Så hamnar de i alla fall inte i Norge. För det vore ju dumt när det funkar så bra i Tyskland.

Men nigerianskorna tar sig alltså inte till Tyskland själv utan de säljs av landsmän. Och detta skulle alltså upphöra om det blev lagligt för män att köpa sex av nigerianskor? Hur då riktigt?

Det är bevisligen så att Nigerianskorna valt Oslo före exempelvis Berlin. Det har varit många reportage om detta. Att de säljs av sina landsmän är lite väl förenklat. Men de får hjälp med att komma dit och etablera sig. Mot att de avstår en del av sin vinst förstås.

Vinsten med att avkriminalisera är förstås att marknaden blir mer transparent. När sexarbetarna försvinner från gatan så blir de också svårare för socialarbetare och andra att få kontakt med dem. Istället sitter de kanske i en lägenhet som ägs av en kriminell knarkhandlare. Fick de arbeta i egna lokaler så skulle mycket vara vunnet. Men då räcker det inte med att ta bort sexköpslagen. Man måste revidera kopplerilagen också.
Citera
2014-08-12, 23:42
Medlem
Citat:

Citat:
Det är bevisligen så att Nigerianskorna valt Oslo före exempelvis Berlin. Det har varit många reportage om detta. Att de säljs av sina landsmän är lite väl förenklat. Men de får hjälp med att komma dit och etablera sig. Mot att de avstår en del av sin vinst förstås.

Vinsten med att avkriminalisera är förstås att marknaden blir mer transparent. När sexarbetarna försvinner från gatan så blir de också svårare för socialarbetare och andra att få kontakt med dem. Istället sitter de kanske i en lägenhet som ägs av en kriminell knarkhandlare. Fick de arbeta i egna lokaler så skulle mycket vara vunnet. Men då räcker det inte med att ta bort sexköpslagen. Man måste revidera kopplerilagen också.

Nigerianskorna har alltså valt men de har fått hjälp att bli av med en del av sin vinst.

Så det är alltså bättre att vara gatuprostituerad säger du nu. Det är det bästa sättet att sälja sex på alltså.

Eller jag förstår inte varför de skulle få egna lägenheter om det blev lagligt att köpa sex av dem? Skulle deras landsmän då sluta "hjälpa" dem för att få del i deras vinst? Hur går det riktigt till? Jag fattar inte hur du menar att dessa nigerianskor som tas till Norge skulle få hjälp av sina nigerianska släktingar med lägenheter?

Och hur ska soc få tag på dem på gatorna om de är i egna lägenheter som de plötsligt inte skulle få "hjälp" med om det blev lagligt att köpa sex av dem?
Citera
2014-08-12, 23:48
Medlem
Citat:
Precis, rapporten kan tolkas olika. Men måste det betyda att man tolkar den som man vill?

Du verkar faktiskt anse att om de tolkar det att de vill ha kvar lagen så är det för att de vill, och tar de bort lagen så anser du att det är för att fakta talar för att det är bäst. Du verkar verkligen ha en uppfattning och den kommer inget att rubba!

Det är väl knappast något som är unikt för WW? Nästan alla i det här forumet är partiska. Dock tycker jag att radikalfeminister är dom som är värst där. Sura mulan tycker ju att den här nya undersökning är perfekt på alla sätt och vis, men om rapporten hade varit för en avskaffning av sexköpslagen är det ganska lätt att räkna ut att mulan hade varit mycket mer kritisk till den.
Citera
2014-08-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Det är väl knappast något som är unikt för WW? Nästan alla i det här forumet är partiska. Dock tycker jag att radikalfeminister är dom som är värst där. Sura mulan tycker ju att den här nya undersökning är perfekt på alla sätt och vis, men om rapporten hade varit för en avskaffning av sexköpslagen är det ganska lätt att räkna ut att mulan hade varit mycket mer kritisk till den.

Det är nog sant att många som diskuterar ämnet har en stark åsikt åt ena hållet. Själv är jag mest bara nyfiken på hur det kommer att gå. Finner det intressant att föra en diskussion och se hur argumenten håller när man granskar dem närmare.

Frågan som jag har nu är hur nigerianskor som tas till Norge där en del av deras vinst tas av dem förmodligen mot deras vilja och även att de har sex mot sin vilja skulle få det bättre om det var lagligt att köpa sex. Jag förstår inte det riktigt.
Citera
2014-08-13, 00:51
Medlem
Citat:
Det är nog sant att många som diskuterar ämnet har en stark åsikt åt ena hållet. Själv är jag mest bara nyfiken på hur det kommer att gå. Finner det intressant att föra en diskussion och se hur argumenten håller när man granskar dem närmare.

Frågan som jag har nu är hur nigerianskor som tas till Norge där en del av deras vinst tas av dem förmodligen mot deras vilja och även att de har sex mot sin vilja skulle få det bättre om det var lagligt att köpa sex. Jag förstår inte det riktigt.

Du menar trafficking? Trafficking och vanlig prostitution är två helt olika saker så detta hade varit lika olagligt oavsett vad som händer med sexköpslagen. Jag gissar på att det inte kommer att bli någon direkt skillnad. Möjligt att det blir svårare för dom att få kunder, med tanke på att dom antagligen är illegala invandrare så kan dom inte ha en legit business, och jag som kund hade hellre då gått till en riktig (laglig) bordell. Har svårt att tänka mig att det skulle förekomma mer iaf.

En svart marknad kommer alltid att föra med sig en massa skit, oavsett vad man säljer. Det är därför jag blir väldigt förvånad över den här "undersökningen". Det verkar som dom inte hittat någonting dåligt med sexköpslagen och den svarta marknaden som den för med sig. Väldigt märkligt.

Kan tänka mig att pimps som vi har nu i svarta marknaden (e.g. där hen är våldsam mot hororna, tar en orimligt stor del av deras inkomst etc), kommer bli väldigt ovanligt vid en full legalisering. För varför skulle en sexarbetare vilja arbeta med en sådan person när man kan välja fritt mellan antagligen flera professionella företag.

Blir lite nyfiken, och du behöver såklart inte svara om du vill, men vart står du i den här frågan? Är du för eller emot en legalisering av både sexköp/sälj? Har läst en del av dina inlägg och du verkar något kritisk till en legalisering men du är inte rabiat ang det, som vissa radikala feminister är här. Alltså ganska opartisk.
Citera
2014-08-13, 01:05
Medlem
Citat:
Du menar trafficking? Trafficking och vanlig prostitution är två helt olika saker så detta hade varit lika olagligt oavsett vad som händer med sexköpslagen. Jag gissar på att det inte kommer att bli någon direkt skillnad. Möjligt att det blir svårare för dom att få kunder, med tanke på att dom antagligen är illegala invandrare så kan dom inte ha en legit business, och jag som kund hade hellre då gått till en riktig (laglig) bordell. Har svårt att tänka mig att det skulle förekomma mer iaf.

En svart marknad kommer alltid att föra med sig en massa skit, oavsett vad man säljer. Det är därför jag blir väldigt förvånad över den här "undersökningen". Det verkar som dom inte hittat någonting dåligt med sexköpslagen och den svarta marknaden som den för med sig. Väldigt märkligt.

Kan tänka mig att pimps som vi har nu i svarta marknaden (e.g. där hen är våldsam mot hororna, tar en orimligt stor del av deras inkomst etc), kommer bli väldigt ovanligt vid en full legalisering. För varför skulle en sexarbetare vilja arbeta med en sådan person när man kan välja fritt mellan antagligen flera professionella företag.

Blir lite nyfiken, och du behöver såklart inte svara om du vill, men vart står du i den här frågan? Är du för eller emot en legalisering av både sexköp/sälj? Har läst en del av dina inlägg och du verkar något kritisk till en legalisering men du är inte rabiat ang det, som vissa radikala feminister är här. Alltså ganska opartisk.

Det är WW som tar upp detta med nigerianskor som på något sätt väljer Norge för de tjänar mer men ändå blir av med sina pengar till släktingar som har "hjälpt" dem att sälja sex. Samtidigt som de skulle hitta lägenheter lättare men ändå finnas på gatorna så att soc kan hitta dem och hjälpa dem. Jag förstår inte alls vad WW menar med det han skrivit i inläggen ovan.

Men man kan väl inte jämföra en svart marknad på något som man vill ska förekomma vitt och en svart marknad på något man inte vill ska existera. För man får ju utgå från att sexköpslagen inte är till för att sexköp ska förekomma. På det sättet man vill att bilmekanikerna inte ska jobba svart utan vitt och betala skatt. Man är ju inte ute efter att på något sätt få till att ingen lagar bilar. Så det går ju inte att jämföra på så sätt för de som är emot prostitution. (för de som är för blir det ett annat läge).

Jag kan inte säga att jag hatar prostitution men det är många som har det svårt i detta. Vad minskar lidandet för folk mest i detta är min undran.

Och där började WW prata om att nigerianskor väljer Norge för de tjänar mer men sen så var nigerianskorna utsatta för trafficking verkade det som. Verkligen rörigt må jag säga.
Citera
2014-08-13, 01:52
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nigerianskorna har alltså valt men de har fått hjälp att bli av med en del av sin vinst.

Så det är alltså bättre att vara gatuprostituerad säger du nu. Det är det bästa sättet att sälja sex på alltså.

Eller jag förstår inte varför de skulle få egna lägenheter om det blev lagligt att köpa sex av dem? Skulle deras landsmän då sluta "hjälpa" dem för att få del i deras vinst? Hur går det riktigt till? Jag fattar inte hur du menar att dessa nigerianskor som tas till Norge skulle få hjälp av sina nigerianska släktingar med lägenheter?

Och hur ska soc få tag på dem på gatorna om de är i egna lägenheter som de plötsligt inte skulle få "hjälp" med om det blev lagligt att köpa sex av dem?

Nej, jag har inte sagt att gatuprostitution är det säkraste eller "bästa" sättet att sälja sex på. Du försöker blanda bort korten. Du kan inte heller påstå ens enligt den här bristfälliga och vinklade rapporten att prostitutionen på något sätt försvunnit. 75-80 % är ju kvar. Nu kan de inte dra dessa slutsatser, men för att exemplifiera.

Jag säger att det bästa och bevisligen säkraste sättet (som jag visat i evidenstråden) är att sälja sex på legala och kontrollerade bordeller. Dit har både socialtjänst och polis tillträde för att göra kontroller.

Detta är säkrare än gatuprostitution. En lägenhet som hyrs av flera sexarbetare i syfte är då en legal bordell med känd adress, och kända arbetsförhållanden.

Avkriminalisering skapar inga incitament för kriminella grupper att tillhandahålla lokaler på samma sätt. Om sexarbetare måste vända sig till kriminella grupper för att skaffa lokaler, kunder eller annonsera, så skapar det grogrund för debt-bondage och utpressning. Kan de göra detta på egen hand så minskar den risken. Därför måste inte bara sexköpslagen bort, kopplerilagen måste som sagt revideras. I dagsläget kan nämligen sexarbetare som hyr en lägenhet tillsammans åtalas för koppleri. Av varandra.

Ett utmärkt sätt att ordna detta är att låta tjejerna hyra in sig i en statligt kontrollerad lokal per inträdesbasis. Man binder då inte upp sig för något utan kan lämna när man önskar. Där finns trygghet, renlighet, säkerhet och kundunderlag. Där kan de verka som självständiga företagare.

Den värsta kombinationen är en marknad med kriminalisering, där gatprostituerade drivs till illegala bordeller och/eller undanskymda platser. Men om en prostituerad ändå väljer att gå på gatan så är det bättre att göra det vid avkriminalisering. Varför?

1) De slipper slarva med kondom eftersom det är bevismaterial för polisen.
2) De får mer tid att förhandla med och granska sina kunder innan de hoppar in i en bil.
3) Kunderna blir mer benägna att rapportera misstänkt människohandel.
4) De slipper stämma träff på skumma platser utan kan hålla sig till ordinarie prostitutionsstråk. Där kan både vänninor, och socialtjänst samt polis hålla bättre koll på vad som försigår.
5) Det leder till större förtroende och ökad dialog mellan sexarbetare och myndigheter.

Läs nu mitt inlägg noga innan du postar igen.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-08-13 kl. 02:19.
Citera
2014-08-13, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med evidens för att sexköpslagen gör de prostituerade mer utsatta för våld. Precis som jag framhärdade i annan tråd.

Du tror inte att mörkertalet är väldigt stort för våld i samband med sexarbete? Med tanke på att det är så tabubelagt och så stigmatiserat så kan man väl dra en logisk slutsats att många sexsäljare inte vill anmäla våldet då det innebär mycket problem för dom själva om dom gör det. Sen att en svart marknad inte skulle föra med sig mer våld och elände än en legal marknad är väl inte så troligt?

Tycker det är märkligt att det inte har kommit fram fler negativa aspekter kring sexköpslagen. Å andra sidan känns inte den här rapporten så objektiv, vilket är väldigt tråkigt... Det är många många liv som blir påverkade av en sån här undersökning (då den kommer ha stor betydelse för beslutet ang legalisering) så jag hoppas verkligen inte att den är gjord i syfte att försköna sexköpslagen, i.e. partisk i frågan.
Senast redigerad av Skyldig1 2014-08-13 kl. 03:01.
Citera
2014-08-13, 02:23
Medlem
"Rapporten som legges fram i formiddag, konkluderer ikke om hvorvidt voldsbruk i forbindelse med prostitusjon har økt eller ikke."

Vad betyder det här? Att våldet varken ökat eller minskat eller att dom bara inte undersökt detta tillräckligt för att kunna dra en slutsats? Det här borde väl vara den absolut viktigaste delen av undersökning då det är just det som sexarbetarna klagar på och är anledningen till att så många organisationer för sexarbetare vill att lagen ska ändras. Om man inte har kunnat komma fram till en slutsats här förstår jag inte hur man kan ska kunna basera ett seriöst beslut på den här undersökningen.

"Lavere priser får man ikke til i et marked uten at etterspørselen er redusert"

Va? Lägre priser kan man såklart även få av ett större utbud, eller av insourcing från fattigare länder som gärna säljer sex för en mycket mindre peng. Förstår inte hur dom tänkt där...

Skulle till om med kunna vara så att efterfrågan har ökat men utbudet har ökat ännu mer, alternativt insourcing. Att dra en sådan slutsats är ju minst sagt korkat. Eller har jag helt missat något här?
Citera
2014-08-13, 02:23
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Du tror inte att mörkertalet är väldigt stort för våld i samband med sexarbete? Med tanke på att det är så tabubelagt och så stigmatiserat så kan man väl dra en logisk slutsats att många sexsäljare inte vill anmäla våldet då det innebär mycket problem för dom själva om dom gör det. Sen att en svart marknad inte skulle föra med sig mer våld och elände än en legal marknad är väl inte så troligt?

Tycker det är märkligt att det inte har kommit fram fler negativa aspekter till sexköpslagen. Å andra sidan känns inte den här rapporten så objektiv, vilket är väldigt tråkigt... Det är många många liv som blir påverkade av en sån här undersökning (då den kommer ha stor betydelse för beslutet ang legalisering) så jag hoppas verkligen inte att den är gjord i syfte att försköna sexköpslagen, i.e. partisk i frågan.

Anledningen är enkel: de har skitit i att fråga sexarbetarna. Eftersom de inte inhämtat fakta från dem i tillräcklig utsträckning så saknar undersökningen legitimitet. Det är samma ideologiska skräp som Skarheds utredning i Sverige 2010.

http://www.lauraagustin.com/behind-t...ostitution-law
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in