2014-08-13, 02:27
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
"Rapporten som legges fram i formiddag, konkluderer ikke om hvorvidt voldsbruk i forbindelse med prostitusjon har økt eller ikke."

Vad betyder det här? Att våldet varken ökat eller minskat eller att dom bara inte undersökt detta tillräckligt för att kunna dra en slutsats? Det här borde väl vara den absolut viktigaste delen av undersökning då det är just det som sexarbetarna klagar på och är anledningen till att så många organisationer för sexarbetare vill att lagen ska ändras. Om man inte har kunnat komma fram till en slutsats här förstår jag inte hur man kan ska kunna basera ett seriöst beslut på den här undersökningen.

"Lavere priser får man ikke til i et marked uten at etterspørselen er redusert"

Va? Lägre priser kan man såklart även få av ett större utbud, eller av insourcing från fattigare länder som gärna säljer sex för en mycket mindre peng. Förstår inte hur dom tänkt där...

Skulle till om med kunna vara så att efterfrågan har ökat men utbudet har ökat ännu mer, alternativt insourcing. Att dra en sådan slutsats är ju minst sagt korkat. Eller har jag helt missat något här?

Exakt. Så där låter det på punkt efter punkt. Utredningen är absolut inte seriöst utförd. Frågan är också om man har skaffat sig röntgenblick, då man tydligen kan se igenom neddragna persinenner på tjogtals med illegala bordeller som man inte ens vet adressen till...
Citera
2014-08-13, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollydexter
Men man kan väl inte jämföra en svart marknad på något som man vill ska förekomma vitt och en svart marknad på något man inte vill ska existera. För man får ju utgå från att sexköpslagen inte är till för att sexköp ska förekomma. På det sättet man vill att bilmekanikerna inte ska jobba svart utan vitt och betala skatt. Man är ju inte ute efter att på något sätt få till att ingen lagar bilar. Så det går ju inte att jämföra på så sätt för de som är emot prostitution. (för de som är för blir det ett annat läge).

Förstår inte riktigt vad du menar här. Skulle du kunna förklara igen?

Jag håller med om att man ska gå åt det hållet som orsakar minst lidande, eller kanske till och med tar bort lidandet helt. Och då håller jag nog med WW i frågan, tycker han förklarar bra hur man skulle kunna göra så att sexarbetare har det så bra som möjligt. Kan även tillägga att jag inte är en sexköpare så jag har inte den här åsikten för min egen skull, för mig personligen har det ingen betydelse hur lagarna ser ut kring sexköp. Tycker även att man som medborgare i ett demokratiskt land ska få lov att göra vad man vill med sin egen kropp, så länge man inte skadar någon annan. Annars kan man knappast säga att man bor i ett fritt land imo.
Senast redigerad av Skyldig1 2014-08-13 kl. 02:59.
Citera
2014-08-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyldig1
Förstår inte riktigt vad du menar här. Skulle du kunna förklara igen?

Jag håller med om att man ska gå åt det hållet som orsakar minst lidande, eller kanske till och med tar bort lidandet helt. Och då håller jag nog med WW i frågan, tycker han förklarar bra hur man skulle kunna göra så att sexarbetare har det så bra som möjligt. Kan även tillägga att jag inte är en sexköpare så jag har inte den här åsikten för min egen skull, för mig personligen har det ingen betydelse hur lagarna ser ut kring sexköp. Tycker även att man som medborgare i ett demokratiskt land ska få lov att göra vad man vill med sin egen kropp, så länge man inte skadar någon annan. Annars kan man knappast säga att man bor i ett fritt land imo.

Vad jag menar är att man tänker annorlunda om den svarta marknaden om det är en företeelse man helst vill ha bort eller om det är en företeelse man vill ska fungera vitt.

Du skrev:

Citat:
En svart marknad kommer alltid att föra med sig en massa skit, oavsett vad man säljer. Det är därför jag blir väldigt förvånad över den här "undersökningen". Det verkar som dom inte hittat någonting dåligt med sexköpslagen och den svarta marknaden som den för med sig. Väldigt märkligt.

Jag tänker om man ser skit med den svarta marknaden kanske man tycker att polisen bör ingripa mer och att rättsväsendet åtalar fler sexköpare som lösning om man är emot att sexköp ska förekomma.

Om man ser skit med den svarta marknaden och vill att sexköp ska vara lagligt så ser man det inte som en lösning att ordningsmakten och domstolsväsendet blandas in.

Man ser olika på den svarta marknadens problem beroende på om man anser att sexhandel ska få förekomma eller försvinna helst.

Så om de som vill att det ska i alla fall ska minskas ser annorlunda på problemen kring en svart marknad.
Citera
2014-08-13, 09:35
Medlem
Citat:
Det är ganska kraftigt att det minskat 60% sen lagen infördes.

Hur ska de formulera sig om de väljer att skrota sexköpslagen? Vad kan man säga för att den bör tas bort när det påstås ha minskat så stort?

Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Detta gäller den synliga gatuprostitutionen. Denna utgör den minsta delen av den totala sexhandeln. Men var har den tagit vägen tror du? Med kriminalisering går handeln givetvis under jord. Den sköts via nätet, på nattklubbar, massagesalonger, och i lägenheter. Varför stå på en gata i norskt klimat när det finns datorer och mobiler?

Citat:
Nätet, på nattklubbar, massagesalonger, och i lägenheter är vad du skrev att den norska gatuprostitutionen nu tagit vägen.

Nu tar du upp att lägenheterna då mer troligen är fixade av skrupellösa kopplare. Varför tror du det? Vad får dig att tro att inte prostituerade kan skaffa lägenheter men skrupellösa kopplare kan det?

Citat:
Ja, om du kommer från Nigeria och saknar uppehållstillstånd, arbete och ett större kapital, hur skaffar du en lägenhet? Etaberade kriminella MC-gäng däremot har både resurser och lokaler.

Det är uppenbart att det finns en moraliströrelse i delar av västvärlden just nu, som vill kasta sexarbetarna till vargarna. Man offrar människor för nymoralism.

Citat:
Om du kommer från Nigeria så tar du dig nog hellre till Tyskland. Så Norge slipper denna nigerianska förmodligen. Finns ingen anledning för henne att harva i det kalla landet. Oavsett mobiler och nattklubbar och lägenheter. Nigerianskan väljer inte Norge helt enkelt.

Citat:
Det är bevisligen så att Nigerianskorna valt Oslo före exempelvis Berlin. Det har varit många reportage om detta. Att de säljs av sina landsmän är lite väl förenklat. Men de får hjälp med att komma dit och etablera sig. Mot att de avstår en del av sin vinst förstås.

Vinsten med att avkriminalisera är förstås att marknaden blir mer transparent. När sexarbetarna försvinner från gatan så blir de också svårare för socialarbetare och andra att få kontakt med dem. Istället sitter de kanske i en lägenhet som ägs av en kriminell knarkhandlare. Fick de arbeta i egna lokaler så skulle mycket vara vunnet. Men då räcker det inte med att ta bort sexköpslagen. Man måste revidera kopplerilagen också.

Du lyckas fortfarande inte förklara vad ett borttagande av sexköpslagen gör för de nigerianska kvinnorna som du tog upp och förklarade inte gick på gatan längre utan sålde i lägenheter.

Du säger att gatuprostitutionen nu förekommer på Nätet, på nattklubbar, massagesalonger, och i lägenheter i Norge på grund av sexköpslagen. Är det dåligt anser du att sälja sex på nätet, på nattklubbar, i massagesalonger eller i lägenheter?

Jag vill att du förklarar varför nigerianska kvinnor kan skaffa egna lägenheter när det är lagligt att köpa sex men att lägenheterna är någon annans när det är olagligt att köpa sex. Du verkar påstå det men jag kanske har missuppfattat.

Ditt prat om gatuprostitutionens försvinnande till lägenheter och nattklubbar och nätet är förvirrande. Är det något dåligt detta?
Senast redigerad av mollydexter 2014-08-13 kl. 09:45.
Citera
2014-08-13, 09:51
Medlem
WordWarriors avatar
@mollydexter:

Jag har besvarat din fråga. Läs innan du postar.

(FB) Artikel: Norge överväger att avskaffa sexköpslagen (flashback.se)
Citera
2014-08-13, 10:03
Medlem
Citat:
@mollydexter:

Jag har besvarat din fråga. Läs innan du postar.

(FB) Artikel: Norge överväger att avskaffa sexköpslagen (flashback.se)

Nej jag tycker inte att du svarar på mina frågor. Du glider undan de uttalanden du gjort.

Du tog upp att det var dåligt att gatuprostitution flyttat till nattklubbar. Varför skulle det vara dåligt för?
Citera
2014-08-13, 10:51
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej jag tycker inte att du svarar på mina frågor. Du glider undan de uttalanden du gjort.

Du tog upp att det var dåligt att gatuprostitution flyttat till nattklubbar. Varför skulle det vara dåligt för?

Jag har givit ett väldigt tydligt och utförligt svar på din fråga. Om du inte förstår vad jag säger så kanske du bör läsa det länkade inlägget noggrannt en gång till.

Att ragga kunder i en miljö där folk är berusade, befinner sig i en stimmig miljö, för att sedan ensam följa med kunden hem, är givetvis att inbjuda till trubbel. Det ökar riskerna. Risken finns att vissa inbillar sig att de ska få gratis sex i det läget, då deras intention då de gick ut på krogen inte var att köpa sex. Liknande resonemang gäller på massagesalonger, där sextjänster är kamouflerade bland vanliga massagetjänster (mycket vanligt i Sverige, minst 50 % av thaihaken utgör dolda bordeller).
Citera
2014-08-13, 10:54
Medlem
Citat:
Jag har givit ett väldigt tydligt och utförligt svar på din fråga. Om du inte förstår vad jag säger så kanske du bör läsa det länkade inlägget noggrannt en gång till.

Att ragga kunder i en miljö där folk är berusade, befinner sig i en stimmig miljö, för att sedan ensam följa med kunden hem, är givetvis att inbjuda till trubbel. Det ökar riskerna. Risken finns att vissa inbillar sig att de ska få gratis sex i det läget, då deras intention då de gick ut på krogen inte var att köpa sex. Liknande resonemang gäller på massagesalonger, där sextjänster är kamouflerade bland vanliga massagetjänster (mycket vanligt i Sverige, minst 50 % av thaihaken utgör dolda bordeller).

Så sälja på gatan är bättre än på nattklubbarna?

Och du tror alltså att kvinnor skulle mer sällan sälja på nattklubbar än på gatan som du anser är bättre alternativ om det blev lagligt att köpa sex?
Citera
2014-08-13, 11:12
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Så sälja på gatan är bättre än på nattklubbarna?

Och du tror alltså att kvinnor skulle mer sällan sälja på nattklubbar än på gatan som du anser är bättre alternativ om det blev lagligt att köpa sex?

Molly lyssna nu:

1) Sexköps- och kopplerilagen driver hela prostitutionen till alternativa och mer riskabla arenor. En del av gatuprostitutionen sker då på nattklubbar, illegala okontrollerade bordeller och massagesalonger. Detta vill säga från en riskabel arena med dåliga arbetsvillkor till en annan. Orsaken till detta är att kvinnorna måste dra sig undan myndigheternas granskande ögon för att skydda sina kunder.

2) Sälja sex på gatan är det mest riskabla sättet att sälja sex på oavsett lagstiftning (källa: danska SFI-studien, mm). Men det är ännu mer riskabelt vid kriminalisering (se de fem punkterna i mitt länkade inlägg).

3) Syftet med avkriminalisering är att prostitutionen bedrivs i så transparenta miljöer som möjligt så att:

A) Myndigheterna vet var prostitutionens aktörer befinner sig, och;
B) Man kan utöva kontroll över dessa.
C) Så att tjejerna tillsammans kan hyra egna lägenheter och anilta seriösa livvakter utan att själva åtalas för koppleri.

Denna transparens finns inte på nattklubbar, massagesalonger och illegala bordeller.

Sedan gav jag även ett annat alternativ: att sexarbete kan drivas i lokaler som står under statlig kontroll (ej statligt ägande) och där tjejerna kan hyra in sig per timme eller dylikt, och där de rekryterar kunder som enskilda oberoende företagare. De får då marknadsföring, säkerhetslösningar, och kundunderlag på köpet. Just så fungerar tyska FKK-klubbar.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-08-13 kl. 11:21.
Citera
2014-08-13, 11:32
Medlem
Citat:
Molly lyssna nu:

1) Sexköps- och kopplerilagen driver hela prostitutionen till alternativa och mer riskabla arenor. En del av gatuprostitutionen sker då på nattklubbar, illegala okontrollerade bordeller och massagesalonger. Detta vill säga från en riskabel arena med dåliga arbetsvillkor till en annan. Orsaken till detta är att kvinnorna måste dra sig undan myndigheternas granskande ögon för att skydda sina kunder.

2) Sälja sex på gatan är det mest riskabla sättet att sälja sex på oavsett lagstiftning (källa: danska SFI-studien, mm). Men det är ännu mer riskabelt vid kriminalisering (se de fem punkterna i mitt länkade inlägg).

3) Syftet med avkriminalisering är att prostitutionen bedrivs i så transparenta miljöer som möjligt så att:

A) Myndigheterna vet var prostitutionens aktörer befinner sig, och;
B) Man kan utöva kontroll över dessa.
C) Så att tjejerna tillsammans kan hyra egna lägenheter och anilta seriösa livvakter utan att själva åtalas för koppleri.

Denna transparens finns inte på nattklubbar, massagesalonger och illegala bordeller.

Sedan gav jag även ett annat alternativ: att sexarbete kan drivas i lokaler som står under statlig kontroll (ej statligt ägande) och där tjejerna kan hyra in sig per timme eller dylikt, och där de rekryterar kunder som enskilda oberoende företagare. De får då marknadsföring, säkerhetslösningar, och kundunderlag på köpet. Just så fungerar tyska FKK-klubbar.

På vilket sätt skulle de nigerianska kvinnorna som tas in i Norge av sina släktingar som "hjälper" dem att få lägenheter och tar en del av deras vinst få det bättre med om det var lagligt att köpa sex? Det är vad jag undrar över.

Du tog upp dessa nigerianska kvinnor som du sa fick två till fyra gånger så mycket betalt som i Norge än i Tyskland och att de då valde Norge före Tyskland.

Om det nu blir lagligt att köpa sex i Norge så kommer det att fungera som i Tyskland och nigerianskorna kommer att tjäna mindre om sexköp görs lagligt.

Varför skulle dessa nigerianskor vilja tjäna mindre?

Sen säger du att nigerianskorna tas hit av släktingar och får hjälp med lägenheter mot att de ger bort en del av vinsten till sina hjälpsamma släktingar. Kommer de inte att tas hit och ges hjälp till nigerianskor på detta sätt om sexköp blir lagligt?

Ser fram emot att du förklarar de påstående du har gjort i detta. Hur förändras situationen för de nigerianskor som du menar får det bättre om sexköp blir lagliga? Hur förändras deras situation?
Citera
2014-08-13, 11:40
Medlem
Citat:
Detta gäller den synliga gatuprostitutionen. Denna utgör den minsta delen av den totala sexhandeln. Men var har den tagit vägen tror du? Med kriminalisering går handeln givetvis under jord. Den sköts via nätet, på nattklubbar, massagesalonger, och i lägenheter. Varför stå på en gata i norskt klimat när det finns datorer och mobiler?

Citat:
Håll dig till Norge nu, som är topic.

Nej, gatuprostituerade blir inte mindre utsatta för att de flyttar in på illegala bordeller. Vem fixar lokal åt dem tror du? Ganske skrupellösa kopplare. Är en verksamheten illegal och underjordisk så är det ju en no-brainer att kriminella element kan dra nytta av den besvärliga situationen för aktörerna.

Citat:
Ja, om du kommer från Nigeria och saknar uppehållstillstånd, arbete och ett större kapital, hur skaffar du en lägenhet? Etaberade kriminella MC-gäng däremot har både resurser och lokaler.

Det är uppenbart att det finns en moraliströrelse i delar av västvärlden just nu, som vill kasta sexarbetarna till vargarna. Man offrar människor för nymoralism.

Citat:
Där har du dessvärre fel. Du får två till fyra gånger högre betalt på gatan i Norge, jämfört med i Tyskland. Det har kommit otroligt många nigerianska prostituerade till Oslo senaste åren.

Citat:
Att förtjänsterna är potentiellt högre utesluter inte att riskerna är högre. Särskilt riskerna att hamna i klorna på den organiserade brottsligheten. Den finns där illegala varor och tjänster säljes, och förtjänsterna är höga. Sannolikt beror också tillströmningen av just nigerianskor till Oslo på att Norge har en ganska stor invandring av den gruppen. Kriminella personer tar hit sina landsmaninnor för att sälja sex, sedan tar de procent på detta. Det är ett ganska trovärdigt scenario.

Citat:
Det är bevisligen så att Nigerianskorna valt Oslo före exempelvis Berlin. Det har varit många reportage om detta. Att de säljs av sina landsmän är lite väl förenklat. Men de får hjälp med att komma dit och etablera sig. Mot att de avstår en del av sin vinst förstås.

Vinsten med att avkriminalisera är förstås att marknaden blir mer transparent. När sexarbetarna försvinner från gatan så blir de också svårare för socialarbetare och andra att få kontakt med dem. Istället sitter de kanske i en lägenhet som ägs av en kriminell knarkhandlare. Fick de arbeta i egna lokaler så skulle mycket vara vunnet. Men då räcker det inte med att ta bort sexköpslagen. Man måste revidera kopplerilagen också.

Det här är dina påståenden som jag skulle vilja att du gick till botten med. Du verkar vilja väja undan det du sagt i detta. Varför? Håller inte det du tänker kring prostitutionen i Norge eller?

Du anser att det är negativt att nigerianskorna försvinner från gatorna. För då kan inte socialarbetarna få kontakt med dem.

Du säger att nigerianskorna väljer Norge för att de får två till fyra gånger så mycket betalt i Norge än i Tyskland.

Sen så säger du att nigerianskorna är traffickingoffer.

Något stämmer inte i hur du framställer sexsäljande nigerianskors sexsäljande.

Hur menar du att legalisering av sexköp skulle hjälpa dessa nigerianskor?

Skulle deras släktingar som "hjälper" dem med lägenheter plötsligt sluta med det och inte vilja ha del i deras inkomster om det blev lagligt att köpa sex? Hur fungerar de här släktingarna då?

Observera att det var du som tog upp nigerianskorna i debatten för att visa något. Vad var det du ville visa med att prata om nigerianskorna?
Senast redigerad av mollydexter 2014-08-13 kl. 11:44.
Citera
2014-08-13, 12:03
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Det här är dina påståenden som jag skulle vilja att du gick till botten med. Du verkar vilja väja undan det du sagt i detta. Varför? Håller inte det du tänker kring prostitutionen i Norge eller?

Du anser att det är negativt att nigerianskorna försvinner från gatorna. För då kan inte socialarbetarna få kontakt med dem.

Du säger att nigerianskorna väljer Norge för att de får två till fyra gånger så mycket betalt i Norge än i Tyskland.

Sen så säger du att nigerianskorna är traffickingoffer.

Något stämmer inte i hur du framställer sexsäljande nigerianskors sexsäljande.

Hur menar du att legalisering av sexköp skulle hjälpa dessa nigerianskor?

Skulle deras släktingar som "hjälper" dem med lägenheter plötsligt sluta med det och inte vilja ha del i deras inkomster om det blev lagligt att köpa sex? Hur fungerar de här släktingarna då?

Observera att det var du som tog upp nigerianskorna i debatten för att visa något. Vad var det du ville visa med att prata om nigerianskorna?

I så fall måste du specificera exakt vad som du inte tycker stämmer. Annars är det omöjligt att bemöta ditt påstående. Inget av det du räknar upp står ju på något sätt i motsatsförhållande till varandra.

Bemödade du dig ens att läsa de fem punkter jag räknade upp om varför gatuprostitution är farligare på en marknad med kundkriminalisering? Det står ju svart på vitt. Hur kunde du missa det?

Anledningen att jag tog upp nigerianskorna var att det var just en stor tillströmning av dessa till gatuprostitutionen i Oslo som hade stor betydelse för att sexköpslagen infördes. Nu är en del av dem borta från gatan. Vad tror du har hänt med dem? Att de åkt hem och inte vill tjäna pengar längre? Knappast. Dem har sökt sig till andra ställen att sälja sex på där myndigheterna inte kan nå dem. De som fortfarande är kvar på gatan får nu ta större risker än innan kriminaliseringen (mina fem punkter igen).

Jag har inte påstått att de flesta nigerianskorna är offer för människohandel. Vad jag sa var att de tas hit av landsmaninnor, och får betala en del av sina intäkter till dem som tack för hjälpen. De hamnar därmed i skuld och riskerar att hamna i trubbel. Särskilt efter kriminaliseringen, då många behöver lokaler för att sälja sex. På gatan är det ju lättare för polisen att haffa kunderna. Detta kan de flesta inte skaffa själva. De riskerar därför att hamna i beroendeställning till kriminella element. Samt att den transparens jag tidigare nämnde till stor del gått förlorad efter kriminaliseringen.

Var det fortfarande för svårt? Jag tror de flesta andra förstår nu.
Senast redigerad av WordWarrior 2014-08-13 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in