31 494 besökare online
1 082 813 medlemmar • 56 615 050 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Medier och journalistik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
AgentJoyBoy
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Såg tråden om AP vs. FT och kom att tänka på skillnaderna mellan gamla Politiskt Inkorrekt (PI) och dess efterföljare Avpixlat.

Jag minns när jag av en slump hittade PI genom flashback. PI visade sig fylla en väldigt intressant lucka i medielandskapet före förra riksdagsvalet 2010. Givetvis fanns FT på den tiden också men FT var en väldigt tråkig och mossig blogg jämfört med PI.

Jag började att flitigt läsa PI. Det var lite som flashback, men i förkortade referat. I bland gjorde de några analyser och spekulationer om gärningsmännen. Men PI var från första början en opolitisk blogg. Jag kände invandrare av den mer kriminella sorten som pratade om den. Kommunister, vänsterpartister och sossar nämnde att de läste denna. Likaså moderater osv. Det märktes framförallt på kommentarerna.

Det var inte ett dugg skambelagt att läsa bloggen eller reagera med avsky visavi brotten oavsett politisk färg. PI började dock mer och mer diskutera problematiken med invandring och brottslighet. Minns att någon kommenterade med förtjusning att det var som att SD hade fått en egen dagstidning.

Medierna började försiktigt nämna bloggen, men inte som "hatsajt" eller "främlingsfientlig" utan att de kom undan med att publicera känsliga uppgifter (som Namn, personnummer, adress och domslut). Och att det genom att vara anonyma gjorde det omöjligt att fälla någon för förtal som annars hade blivit faktum.

En bit närmare valet började PI bli allt mer öppet sverigedemokratiskt. Det lockade nog väldigt många att rösta på SD som inte hade gjort det förr. SD kom ju till och med in i riksdagen från att tidigare varit en skugga av NyDemokrati (och ej att förglömma, deras dunderfiasko och allvarliga skada för invandringskritiken i Sverige med sitt tramsande och oseriösa politiker).

PI gick dock nu mot en trend från den breda massan till den betydligt mindre - frälsta massan.

Dock blev detta ännu mer tydligt i och med Avpixlats inträde på gott och ont. Faktiskt mest ont. Avpixlat började maskera adresser. Slutade skriva ut personnummer och bloggen började handla mer och mer om opinion. Detta kunde märkas tydligt när den började handla mer om SD och censuren hårdnade. Alla negativa kommentarer mot AP eller SD ledde till ban.

Man skulle kunna säga att AP tog över och blev mer något massproducerat och själlöst än PI som drevs mer av entusiaster.

Omvänt så har media nu lärt allmänheten att det är inte längre acceptabelt att läsa på Avpixlat eftersom att det är en rasistisk hatsajt. Det leder också till att fler vanliga svenskar avfärdar denna och konsumerar bara "ok" media.

Konsekvensen med avpixlats begränsning är att gruppen som står utanför avpixlats läsekrets blir mer och mer indoktrinerade av medias PK-propaganda som definitivt blivit mer extrem efter valet 2010. FI:s framgångar vittnar tydligt om detta.

Vad tycker ni? Är Avpixlat bättre eller var Politiskt Inkorrekt bättre?

Nyfiken på era åsikter.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-07-22 kl. 00:47.

OliverCromwell
Medlem
OliverCromwells avatar
Personligen tycker jag Avpixlat är mycket bättre än Politiskt Inkorrekt.

Dels har Avpixlat bättre design på sin sida, gillar verkligen det som de gjort med sidan sedan senaste stora DDOS från hackervänstern. De börjar likna Sveriges svar på Drudge Report.

Sen gillar jag att de har breddat sig ganska rejält med tiden. Politiskt Inkorrekt var en ganska enkel och enformig blogg. Ronny Hagström verkade ha ganska hårda kontroll över övriga redaktionen.

Den nya redaktionen verkar lite mer friare, och öppnare. Detta har sina för- och nackdelar. Vilket leder till variationen i kvalitén och bedömningar av artiklarna. Men det går framåt nu. Att Dagerlind nu tagit över som ansvarig utgivare visar även på mognad.

Avpixlat har nog framtiden för sig, till skillnad från Fria Tider som helt sabbat för sig själv sedan de startade med Plus. Vilken idiotisk idé. Har i stort sätt slutat läsa FT sen dess.
Senast redigerad av OliverCromwell 2014-07-22 kl. 01:58.

BoWassberg
Avstängd
Jag tyckte att turken (Hagstrom) som drev PI var en tråkmåns, Avpixlat är bättre. Fria Tider är ännu bättre - om man får kommentera på sidan. Exponerat är en BAJS-DÅLIG sida - den är helt utan värde.
Senast redigerad av BoWassberg 2014-07-22 kl. 05:02.

PsychoRastaSkinhed
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Politiskt inkorrekt från början kopierade ju bara information om brottslingar från flashback vilket gjorde det lättare att leta upp namnet på en lokal brottsling istället för att gräva bland trådarna här på flashback. Kände folk som kunde leta upp olika brottslingar på sidan men efter att den blev politisk så försvann ju typ alla de läsare jag känner och istället blev det de som var SDare som började snacka om sidan istället.

AgentJoyBoy
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Politiskt inkorrekt från början kopierade ju bara information om brottslingar från flashback vilket gjorde det lättare att leta upp namnet på en lokal brottsling istället för att gräva bland trådarna här på flashback. Kände folk som kunde leta upp olika brottslingar på sidan men efter att den blev politisk så försvann ju typ alla de läsare jag känner och istället blev det de som var SDare som började snacka om sidan istället.

Ja, den erfarenheten har jag också gjort. Den frälsta massan hänger fortfarande på Avpixlat där åsiktskorridoren har snävats åt betydligt. Den breda massan har i stor grad övergivit Avpixlat. De kanske går in då och då på AP ifall det inträffat något uppmärksammat brott och är nyfikna på gärningsmannens identitet. Men där är ju flashback mycket bättre.

Nesral
Medlem
Nesrals avatar
Bra men ändå icke politiskt korrekt nyhetstidning är väl ändå DN som gång på gång går rakt "emot strömmen" och publicerar artiklar som "står ut", t. ex denna gamla klassiker:

Citat:
Journalisterna mörklägger sanningen om invandrarna

"Den politiska korrektheten ligger som giftgas över debattklimatet i asyl- och flyktingfrågor. Drygt en miljon utländska medborgare har under ett kvarts sekel beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Av dessa är hela nio av tio varken klassade som flyktingar eller som skyddsbehövande. Det är alltså en lögn att Sveriges mottagande av utlänningar främst värnar om de mest utsatta flyktingarna."

Att läsa DN är en fröjd, den ger alltid något tillbaka. Antingen spelar den en komisk melodi på de sarkastiska satirsträngarna som i länkade artikeln ovan eller så ger den tillbaka en riktig tankeställare, speciellt som politisk vägledare anser jag att DN fyller den bästa icke mainstream och icke "politiskt korrekta" platsen.

sandmunken
Medlem
Jag hittade PI av en slump när jag letade mer information om något brott efter att ha läst något obegriplig i media. Jag lärde mig uppskatta PI även om det ofta var plågsam läsning. Jag läser aldrig AP.

Eoppoyz
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det fanns olika aspekter av det hela. Under en period anser jag att PI faktiskt är bättre än AP. Men efter grundaren dog, så spårade PI ur och började blockera folk till höger och vänster (jag själv råkade ut för det, utan att ens bryta mot en regel). Sedan kom AP och jag upplevde detta projekt är bättre än PI var på slutet. Dock anser jag att AP kan vara lite vulgära, och jag tycker upplägget på sidan, dvs hur de lägger upp nyheterna, så är det svårt att se och man måste nästan leta fram nyare artiklar. Därför föredrar jag FT.

firewolf
Medlem
firewolfs avatar
Avpixlat har spelat ut sin roll på nätet som fri oppositionell media! De börjar bli lika politiskt korrekta som sitt kära parti när det är som värst och kommentarerna påminner allt som oftast om en tillrättalagd bräkande fårskock som bräker ikapp, inget spännande eller lustigt där längre, endast humorbefriat, stelt och PK.
Tacka vet jag PI, där var det åtminstone lite humor och hån mot än det ena och det andra, numera kan man ju inte ens skratta åt en hånande artikel om raketforskarfolket Somalier på AP. Nä, tacka vet jag FT när man kan kommentera där, hoppas dom får igång kommentarsfälten snart.

Kulturmarxist
Medlem
Kulturmarxists avatar
AP kom från PI som kom från debattgruppen Exilen som var ett resultat av att Steig Larsson jagade "nazister" och satt och kopierade texter från passagen inrikes debatt och gjorde PD filer med texter helt tagna ur sitt sammanhang blandat med fjortisnazzar som skrev heja Hitler. Allt för att stänga ner debattgrupper på nätet. Larsson var helt hysterisk ett tag och 08-medierna hakade på till en början men insåg snart att Larsson bluffade och var paranoid, Dock fick han passagen nedstängd en tid.

Ett tag var Larsson inne på Exilen själv och jagade "nazister" och PMade folk. Själv var jag en av dem. Vi utväxlade några mail och allt Larsson ville ha var Hänt i Veckan skvaller om SD. När jag förklarade att jag inte var med i SD eller nåt så slutade han helt svara på mail. Allt Larsson ville ha var rent skvaller som skulle bekräfta hans UFO fantasier om "nazistiska nätverk". Oförskämd var han också. Han vägrade debattera redan då och ville bara ha skvaller som bekräftade hans egna "sanningar"

Eoppoyz
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
 Ursprungligen postat av Kulturmarxist
AP kom från PI som kom från debattgruppen Exilen som var ett resultat av att Steig Larsson jagade "nazister" och satt och kopierade texter från passagen inrikes debatt och gjorde PD filer med texter helt tagna ur sitt sammanhang blandat med fjortisnazzar som skrev heja Hitler. Allt för att stänga ner debattgrupper på nätet. Larsson var helt hysterisk ett tag och 08-medierna hakade på till en början men insåg snart att Larsson bluffade och var paranoid, Dock fick han passagen nedstängd en tid.

Ett tag var Larsson inne på Exilen själv och jagade "nazister" och PMade folk. Själv var jag en av dem. Vi utväxlade några mail och allt Larsson ville ha var Hänt i Veckan skvaller om SD. När jag förklarade att jag inte var med i SD eller nåt så slutade han helt svara på mail. Allt Larsson ville ha var rent skvaller som skulle bekräfta hans UFO fantasier om "nazistiska nätverk". Oförskämd var han också. Han vägrade debattera redan då och ville bara ha skvaller som bekräftade hans egna "sanningar"

Jag har hört talas om detta. Sedan har väl Exilen stängts ner ett antal gånger, och då misstänker jag att alla dessa kommentarer av Larsson är helt borta. Eller är det någon som sparade kommentarerna för att visa hans galenskaper?

GinaCaranoFan
Medlem
GinaCaranoFans avatar
PI drevs ju av en numer avliden man (Ronny Hagström) som kallade sig för Isabelle Reimoret. När det avslöjades att Isabelle Reimoret var ett påhittat namn så började han kalla sig för Gustaf Janson, också det en pseudonym.

Avslöjandet gjordes först på Flashback: (FB) Politiskt Inkorrekts chefredaktör Gustaf Jansson död.

En dedikerad blogg kring huvudmannen bakom PI finns här: http://politisktinkorekt.wordpress.com/

Svara på ämne
Svara Topp Dela