11 013 besökare online
1 082 193 medlemmar • 56 579 510 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum Kultur & Media Medier och journalistik
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Anonymflashbackare
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Är han verkligen död eller är det ytterligare ett trick från folket bakom PI?

Läs mer nedan. Jag har gjort lite efterforskningar.

PI har ju alltid hävdat att de inte alls är anonyma och att det visst finns medarbetare på bloggen som står för PI har de ju återkommit till gång på gång, "Gustaf Janson är en riktig person" och nu senast detta högljudda snyftande:
Citat:
Innan vi går vidare i denna hyllningspost vill vi först rikta oss till alla er som kommenterar på andra bloggar och forum där ni kallat Gustaf för fejk, pseudonym för någon annan, med mera. Till er vill vi säga: Skäms på er!

Gustaf var i allra högsta grad en verklig person, och hans nu förtvivlade anhöriga som både läser PI och annat på nätet ska inte behöva se era förolämpande kommentarer och spekulationer om fiktiv person. Visa tillbörlig respekt! 5

"Gustaf Janson" ville försöka bevisa att han inte var någon pseudonym genom att hänvisa till sina artiklar på Newsmill - vilket är som att påstå att man inte är en pseudonym för att man har ett hotmailkonto! Vem som helst kan nämligen registrera ett konto på Newsmill under ett påhittat namn och publicera artiklar.
Citat:
Mitt namn är Gustaf Janson och jag kommer från och med nu fungera som Politiskt Inkorrekts redaktör, kontaktperson och ”ansikte utåt”. Den som inte tror att jag heller ”finns” kan ju med fördel ta del av mina tidigare artiklar på Newsmill. 4

Det är nämligen så...att det finns ingen "Gustaf Janson" (med dess olika varianter av stavningar) skriven utomlands. 1 Det finns ingen heller som registrerats som nyligen avliden (trots att detta sker jävligt snabbt även vid dödsfall utomlands eftersom ambassaden meddelas direkt av det inhemska landet) vid namn Gustaf Janson (och dess varianter av stavningar). 2 Med detta torde det vara en gång för alla bevisat att "Gustaf Janson" är/var en pseudonym. Huruvida mannen bakom aliaset verkligen är död vet jag däremot inget om.

PI har också hävdat att namnet Isabelle Reimoret, som fungerat som taleskvinna för PI i bland annat intervjuer, inte är en pseudonym. 3 Jag undersökte den saken också när jag ändå talade med Skatteverket.

PI har nämligen hävdat som svar på att Realtid i en granskande artikel uppgivit att det inte finns någon som heter Isabelle Reimoret 3 följande:
Citat:
Oaktat att redaktionsmedlemmar gått ut med sitt namn och att man hela tiden har kunnat kontakta oss via mail så har denna orättvisa och felaktiga kritik fortsatt. Man har t ex argumenterat att ”det finns ingen i Sverige som heter Isabelle Reimoret”, alltså är det ”ljusskygga” individer bakom PI. Att det skulle finnas en svensk person med det namnet folkbokförd i ett annat land verkar liksom aldrig ha gått upp för folk.4

Jag kollade också hur det stod till med den saken. Det finns ingen person som heter Isabelle Reimoret som är utskriven ur Sverige. 1 Nu skulle man ju kunna tänka sig att denna "Isabelle Reimoret" hetat tex Isabelle Andersson och sedan utvandrat från Sverige, gift sig utomlands och sedan underlåtit att rapportera giftermålet och eventuella barn till myndigheterna i Sverige. Ganska unikt då Sverige är väldigt generöst med sociala förmåner och det finns egentligen bara nackdelar med att inte rapportera in sådant. Så jag kollade om det fanns någon med förnamnet Isabelle i lämplig åldersgrupp som utvandrat och inte hörts av med uppdateringar. Det fanns ingen. 1 Enda möjligheten är att denna "Isabelle Reimoret" hetat något helt annat i både förnamn och efternamn och därefter utvandrat till annat land, fått medborgarskap där och sedan bytt namnen i det nya landet och inte meddelat Sverige. Alternativt att "Isabelle Reimoret" aldrig funnits i svensk folkbokföring, tex född utomlands av svenska föräldrar/förälder som sedan aldrig meddelat detta till svenska myndigheter. Väldigt osannolikt scenario alltså.

Googlar man namnet Reimoret så är i princip samtliga träffar av relevans sådant som berör Politiskt Inkorrekt.

Det kan därför slås fast att både Janson och Reimoret är pseudonymer. Därför kan det ej heller med säkerhet sägas att personen bakom pseudonymen "Gustaf Janson" har dött.

Källor:
1. Skatteverket/Folkbokföringen
2. Utrikesdepartementet
3. http://www.realtid.se/ArticlePages/2...asp?sAction=lk
4. http://politisktinkorrekt.info/2010/...skt-inkorrekt/
5. http://politisktinkorrekt.info/2011/...-svar-forlust/
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-03-22 kl. 18:50.

Straybullet
Avstängd
Straybullets avatar
Vissa har ju envist hävdat att Gustaf Jansson är en pseudonym som används av en viss P**l L*****ark.
Finns det några belägg för att detta skulle stämma? Har någon sådan person avlidit nyligen?

Roback
Medlem
Robacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare
Är han verkligen död eller är det ytterligare ett trick från folket bakom PI?

Läs mer nedan. Jag har gjort lite efterforskningar.

PI har ju alltid hävdat att de inte alls är anonyma och att det visst finns medarbetare på bloggen som står för PI har de ju återkommit till gång på gång, "Gustaf Janson är en riktig person" och nu senast detta högljudda snyftande:

"Gustaf Janson" ville försöka bevisa att han inte var någon pseudonym genom att hänvisa till sina artiklar på Newsmill - vilket är som att påstå att man inte är en pseudonym för att man har ett hotmailkonto! Vem som helst kan nämligen registrera ett konto på Newsmill under ett påhittat namn och publicera artiklar.

Det är nämligen så...att det finns ingen "Gustaf Janson" (med dess olika varianter av stavningar) skriven utomlands. 1 Det finns ingen heller som registrerats som nyligen avliden (trots att detta sker jävligt snabbt även vid dödsfall utomlands eftersom ambassaden meddelas direkt av det inhemska landet) vid namn Gustaf Janson (och dess varianter av stavningar). 2 Med detta torde det vara en gång för alla bevisat att "Gustaf Janson" är/var en pseudonym. Huruvida mannen bakom aliaset verkligen är död vet jag däremot inget om.

PI har också hävdat att namnet Isabelle Reimoret, som fungerat som taleskvinna för PI i bland annat intervjuer, inte är en pseudonym. 3 Jag undersökte den saken också när jag ändå talade med Skatteverket.

PI har nämligen hävdat som svar på att Realtid i en granskande artikel uppgivit att det inte finns någon som heter Isabelle Reimoret 3 följande:

Jag kollade också hur det stod till med den saken. Det finns ingen person som heter Isabelle Reimoret som är utskriven ur Sverige. 1 Nu skulle man ju kunna tänka sig att denna "Isabelle Reimoret" hetat tex Isabelle Andersson och sedan utvandrat från Sverige, gift sig utomlands och sedan underlåtit att rapportera giftermålet och eventuella barn till myndigheterna i Sverige. Ganska unikt då Sverige är väldigt generöst med sociala förmåner och det finns egentligen bara nackdelar med att inte rapportera in sådant. Så jag kollade om det fanns någon med förnamnet Isabelle i lämplig åldersgrupp som utvandrat och inte hörts av med uppdateringar. Det fanns ingen. 1 Enda möjligheten är att denna "Isabelle Reimoret" hetat något helt annat i både förnamn och efternamn och därefter utvandrat till annat land, fått medborgarskap där och sedan bytt namnen i det nya landet och inte meddelat Sverige. Alternativt att "Isabelle Reimoret" aldrig funnits i svensk folkbokföring, tex född utomlands av svenska föräldrar/förälder som sedan aldrig meddelat detta till svenska myndigheter. Väldigt osannolikt scenario alltså.

Googlar man namnet Reimoret så är i princip samtliga träffar av relevans sådant som berör Politiskt Inkorrekt.

Det kan därför slås fast att både Janson och Reimoret är pseudonymer. Därför kan det ej heller med säkerhet sägas att personen bakom pseudonymen "Gustaf Janson" har dött.

Källor:
1. Skatteverket/Folkbokföringen
2. Utrikesdepartementet
3. http://www.realtid.se/ArticlePages/2...asp?sAction=lk
4. http://politisktinkorrekt.info/2010/...skt-inkorrekt/
5. http://politisktinkorrekt.info/2011/...-svar-forlust/

Kan väl bidra med ytterligare indicier för att GJ är en fejk. Han, och PI, stavar namnet Gustaf Janson. Dvs. med "f" istället för "v" samt ett "s" istället för två dito.

Någon "Gustaf Janson" född 1953/1954 har inte varit skriven i Sverige enligt folkbokföringen 1970 och 1980. I folkbokföringen 1980 återfinns fyra "Gustaf Jansson" (Jansson stavat med två s). Samtliga dessa är dock enligt ratsit idag bosatta i Sverige. Om någon har riksarkivets senaste utgåva av folkbokföringen 1990 så skulle det vara intressant att se hur det ser ut då.

idapida
Medlem
Förmodligen har nån kvällstidning tröttnat på PI;s raljerande och lyckats koppla ihop donationskontot med någon i verkliga livet!

vinoveritas
Medlem
han kann ju vara en turk som gillade det sverige han flyttade till en gång
och inte det som är på g nu

svampdamp
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinoveritas
han kann ju vara en turk som gillade det sverige han flyttade till en gång
och inte det som är på g nu

Gustaf Jansson, född 1954 och turk.

Låter inte speciellt trovärdigt?

zatzy
Medlem
Jag tror att allt är påhittat faktiskt. En maskirovka i syfte att vilseleda Expo.

Jag tror att denna "Gustaf Jansson" skrattar gott åt denna uppståndelse nu. Tillsammans med Isabelle Reimoret förstås.

Ådärkomdenja
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Jag tror att allt är påhittat faktiskt. En maskirovka i syfte att vilseleda Expo.

Jag tror att denna "Gustaf Jansson" skrattar gott åt denna uppståndelse nu. Tillsammans med Isabelle Reimoret förstås.

Du har fel, kanske tror du dig samla ironiska poäng? Huruvida identiteten är äkta eller ej spelar de facto ingen roll. Ju mer ospårbar man gör sig på nätet, desto smartare. Varför skulle detta inte gälla PI:s högste ansvarige, en i högsta grad kontroversiell sajt?

Han är tyvärr inte i livet längre. Du får tro vad du vill, jag vet.

Herostratos
Medlem
Herostratoss avatar
Tycker artiklarna som släppts på PI sen Jansson dog har hållit en märkbart lägre standard. Hoppas de hittar någon som kan fylla tomrummet som uppenbarligen uppstått.

Hometown
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Du har fel, kanske tror du dig samla ironiska poäng? Huruvida identiteten är äkta eller ej spelar de facto ingen roll. Ju mer ospårbar man gör sig på nätet, desto smartare. Varför skulle detta inte gälla PI:s högste ansvarige, en i högsta grad kontroversiell sajt?

Han är tyvärr inte i livet längre. Du får tro vad du vill, jag vet.

Det är ytterst relevant om det är en äkta person bakom eller inte. PI vill gärna lämna ut personer som begår brott. Det känns som de bakom sajten vill att man ska stå för sina åsikter osv.

Atlantean
Medlem
Atlanteans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hometown
Det är ytterst relevant om det är en äkta person bakom eller inte. PI vill gärna lämna ut personer som begår brott.

Ingen dubbelmoral här. PI begår inte några brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Hometown
Det känns som de bakom sajten vill att man ska stå för sina åsikter osv.

Nej, men däremot sina brott.

Ankdammsman
Medlem
Ankdammsmans avatar
PI har förändrat det svenska medielandskapet och Gustaf Jansson (om han existerade, vilket jag föredrar att tro) är därmed en viktigare publicist än både Jan Helin och Thomas Mattson.

Av sin samtid lär han dock inte få något erkännande.

Svara på ämne
Svara Topp Dela