Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-21, 01:05
  #1
Medlem
cavalls avatar
ponera att man får 135 på provtestet, hur stor är chansen att man får det eller liknande på det riktiga?

dvs, är det stor skillnad på dessa två?
Citera
2014-07-21, 01:13
  #2
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
ponera att man får 135 på provtestet, hur stor är chansen att man får det eller liknande på det riktiga?

dvs, är det stor skillnad på dessa två?

Beror väl främst på om du gjort liknande test förut.
Om detta var första gången du gjorde ett sådant test och fick 135 så är ju chansen ganska stor att du åtminstone kommer få nästan lika bra även på det riktiga testet. Dock kan man ju göra Mensas onlinetest flera gånger så var det på säg ditt fjärde försök så har du ju inte lika stor chans direkt.
Detsamma gäller om du gjort liknande test tidigare och kanske kände igen några uppgifter.
Med det sagt borde du dock nöta så många liknande test du kan innan du sticker iväg och skriver riktiga testet då det säkerligen kommer förbättra ditt resultat ytterligare.
Citera
2014-07-21, 01:13
  #3
Medlem
Provtestet, menar du online-testet då?

Testen följer ju samma princip. Bara de att om du fick rätt på några av frågorna av ren tur, så kan det fysiska (riktiga) testet bli totalt annorlunda.
Citera
2014-07-21, 01:49
  #4
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Beror väl främst på om du gjort liknande test förut.
Om detta var första gången du gjorde ett sådant test och fick 135 så är ju chansen ganska stor att du åtminstone kommer få nästan lika bra även på det riktiga testet. Dock kan man ju göra Mensas onlinetest flera gånger så var det på säg ditt fjärde försök så har du ju inte lika stor chans direkt.
Detsamma gäller om du gjort liknande test tidigare och kanske kände igen några uppgifter.
Med det sagt borde du dock nöta så många liknande test du kan innan du sticker iväg och skriver riktiga testet då det säkerligen kommer förbättra ditt resultat ytterligare.
vi är ett par som funderar på att betala det riktiga testet åt en kompis som fyller år.

så vitt vi vet har han bara gjort provtestet på nätet en gång, han fick runt 135 den gången.

vi är väl, elakt nog, mest ute att se om han misslyckas eller inte...

skadeglädjen ni vet...
Citera
2014-07-21, 03:52
  #5
Medlem
F.B.Dases avatar
Har för mig att man inte kan få 136 så jag gjorde det för att verifiera och resultatet blev:

Citat:
Din IQ beräknas vara: 126, eller mer


Grattis! Det här är det högsta resultat som går att uppnå på provtestet.

Endast 4% av befolkningen har en IQ på 126 eller mer.

För medlemskap i Mensa krävs en IQ på 131 eller mer, vilket uppnås av 2% av befolkningen, alltså 98:e percentilen.

Du har goda chanser att kvalificera dig för medlemskap i Mensa. Anmäl dig gärna till vårt antagningstest så får du veta säkert!
Citera
2014-07-21, 06:02
  #6
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.B.Dase
Har för mig att man inte kan få 136 så jag gjorde det för att verifiera och resultatet blev:
Han kan ju mena t.ex. mensa.dk's test. Min kompis fick 126 i det testet och skrev senare 135 i ett övervakat test. Jobbigast med det övervakade testet är imo den hårda tidspressen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback