2014-07-20, 21:39
Medlem
r shr att jag rvde ngra tusen spnn fr ngra r sedan nr jag var minderrig och satte sjlvklart in det p banken. Min plan r att anvnda de pengarna till nr jag flyttar hemifrn (kanske t.o.m utomlands frhoppningsvis).
Nu r det shr att vi kommer antagligen f problem med ekonomin under det kommande ret/ren pga mindre bidrag (bostadsbidrag, studiebidrag etc) s vi kanske mste vnda oss till socialen fr att kunna betala hyran. r vldigt orolig att de i s fall vgrar hjlpa till pga mina pengar. Fr ngra r sen nr morsan skulle ha nya glasgon s ville de ta av mina pengar. Drfr undrar jag nu om det gr att lsa de pengarna p nt stt s att de inte kan ta av dem men nd hjlpa oss? Jag vet jag vet, det r sjlviskt blabla men p lng sikt s tnker jag ju anvnda de pengarna till att ge mig en knuff s att jag kan skaffa ett jobb och frsrja mig sjlv...
2014-07-20, 21:42
Kp guld fr pengarna?
2014-07-20, 21:45
Medlem
Ulvinnans avatar
Det jag skulle rda dig till att gra r att du stter in dessa pengar p ett annat konto exempelvis sparkonto p forexbank..och sen bara hller kften om dessa pengar dom fr inte kolla rundor p dina konton..dom fr bara kolla det konto som du ger dom fullmakt att kolla p...fr till ett konto mste du ge dom fullmakt att kolla...s r problemet lst...fr dom fr bara g tre mnader bakt i tiden fr att kolla ditt konto...s bara du kan hlla din kft om pengarna s funkar det..
2014-07-20, 21:51
Bannlyst
Ta ut pengarna frn kontot och lgg dem i ett bankfack. Om din bank inte har sdana, byt till en bank som har.
2014-07-20, 22:02
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvinnan
Det jag skulle rda dig till att gra r att du stter in dessa pengar p ett annat konto exempelvis sparkonto p forexbank..och sen bara hller kften om dessa pengar dom fr inte kolla rundor p dina konton..dom fr bara kolla det konto som du ger dom fullmakt att kolla p...fr till ett konto mste du ge dom fullmakt att kolla...s r problemet lst...fr dom fr bara g tre mnader bakt i tiden fr att kolla ditt konto...s bara du kan hlla din kft om pengarna s funkar det..

Det finns ett krux som ny skande: Senaste uppgifter frn skatteverket. Dr finns alla konton man har uppgivna, med uppgifter om saldo och rnta. Och det kontot man uppger till soc kollar de tre mnader tillbaka i tiden. Men det r klart...i och fr sig..om TS sker nu s kanske inte den uppgiften finns med nnu frsts. Men dremot vill det till att TS och hans mors inte behver soc i januari vid drklarationsdags. D blir det snrigt.

Drfr, TS finns bara tv valmligheter: Flytta ut hemifrn nu s r det bara din morsas ekonomi som r intressant fr soc. Eller ta ut pengarna och ha dem nnstans och sk frn soc i oktober.

Jafan....snrigt, men det verkar vara vad du kan vlja att gra.
2014-07-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvinnan

S funkar det INTE. Du mste visa kontoutdrag alternativt ge en fullmakt fr dem att kolla sjlva. Visst kan du neka detta men d fr du inte heller ngra pengar av dem.
Ett r innan tar du ut pengarna och stoppar dem i madrassen. Sedan nr du sker frsrjningsstd s kommer de att frga efter kontoutdrag men s lngt tillbaka i tiden bryr de sig inte om s d r det lugnt.
Upp till ett halvr tillbaka kollar de ibland men oftast bara fr den/de senaste mnaderna. Om dr inte blir en omfattande utredning av ngon orsak d kan de g lngt tillbaka i tiden.
2014-07-20, 22:11
Medlem
Ulvinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundkräks
S funkar det INTE. Du mste visa kontoutdrag alternativt ge en fullmakt fr dem att kolla sjlva. Visst kan du neka detta men d fr du inte heller ngra pengar av dem.
Ett r innan tar du ut pengarna och stoppar dem i madrassen. Sedan nr du sker frsrjningsstd s kommer de att frga efter kontoutdrag men s lngt tillbaka i tiden bryr de sig inte om s d r det lugnt.
Upp till ett halvr tillbaka kollar de ibland men oftast bara fr den/de senaste mnaderna. Om dr inte blir en omfattande utredning av ngon orsak d kan de g lngt tillbaka i tiden.
Det r ju det jag skrev..det r drfr han ska flytta pengarna till ett konto i en annan bank..jag har erfarenhet..jag vet vad jag skriver om...dom har ingen anledning att g lngre tillbaka med honom..och fullmakten man skriver p str det klart och tydligt tre alternativ..en mnad den kan dom kryssa i...tre mnader den kan dom kryssa i..eller alla konton i just den banken...det r dom tre alternativen han behver oroa sig fr..s byter han bank nu..s r det nog grnt ska du se...
2014-07-20, 22:15
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundkräks

Det funkar visst.

De flesta och speciellt personer i behov av frsrjningsstd har ofta bara en bank. Du kan ordna bde kontoutdrag och fullmakter till dina konto i den banken. Vljer man att vara tyst om den andra kan de inte upptcka detta om de inte gr en mer noggrann kontroll. (som de bara kan gra i efterhand)
Ts kommer sannolikt ocks f lmna deklarationen men om man inte var kund i den "nya" banken innan 2014 s syns den inte.

Till TS: Om du har pengar s ska du anvnda dem frst och det r ruttet att frska lura till sig pengar som man inte har rtt till.
Det r dock s att man medvetet frsker fuska till sig ett bidrag och kan f problem om man blir pkommen.
2014-07-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
r shr att jag rvde ngra tusen spnn fr ngra r sedan nr jag var minderrig och satte sjlvklart in det p banken. Min plan r att anvnda de pengarna till nr jag flyttar hemifrn (kanske t.o.m utomlands frhoppningsvis).
Nu r det shr att vi kommer antagligen f problem med ekonomin under det kommande ret/ren pga mindre bidrag (bostadsbidrag, studiebidrag etc) s vi kanske mste vnda oss till socialen fr att kunna betala hyran. r vldigt orolig att de i s fall vgrar hjlpa till pga mina pengar. Fr ngra r sen nr morsan skulle ha nya glasgon s ville de ta av mina pengar. Drfr undrar jag nu om det gr att lsa de pengarna p nt stt s att de inte kan ta av dem men nd hjlpa oss? Jag vet jag vet, det r sjlviskt blabla men p lng sikt s tnker jag ju anvnda de pengarna till att ge mig en knuff s att jag kan skaffa ett jobb och frsrja mig sjlv...

s lnge du har pengar p ngot spar konto eller bt eller liknande s mste du slja av dom och leva slut p pengarna innan du fr hjlp frn socialen...

drfr jag alldrig stter ngot i mitt namn fr d kan dom f syn p det och tvinga mig att gra mig av med det

lika dant med kronofogden om man har skulder dr d kan dom g in och ta dom ifrn dig och slja det och f in pengar

s jag har nstan aldrig ngot i mitt namn altid pappas namn i sdana fall
2014-07-20, 22:54
Medlem
Impalers avatar
Citat:

Hur gammal r du? sker du ensam eller med dina frldrar?
2014-07-20, 23:00
Medlem
Tack fr svaren, men tyvrr skulle det inte funka att fra ver det till en annan bank och bara hlla tyst om det. Min mamma har tyvrr redan berttat att vi har pengarna frut vi flera tillfllen. Var bara 15 r nr jag rvde det s var rtt mycket sthej och frgor och papper som skulle fyllas i, skulle vara omjligt fr dem att inte veta.
Har hrt att man kan lsa kontot s INGEN kan n pengarna, knappt jag sjlv, stmmer det och isf hur funkar det? Eller gllde det bara tills man blev 18?
2014-07-20, 23:11
Medlem
Ulvinnans avatar
Citat:
Tack fr svaren, men tyvrr skulle det inte funka att fra ver det till en annan bank och bara hlla tyst om det. Min mamma har tyvrr redan berttat att vi har pengarna frut vi flera tillfllen. Var bara 15 r nr jag rvde det s var rtt mycket sthej och frgor och papper som skulle fyllas i, skulle vara omjligt fr dem att inte veta.
Har hrt att man kan lsa kontot s INGEN kan n pengarna, knappt jag sjlv, stmmer det och isf hur funkar det? Eller gllde det bara tills man blev 18?
Vad synd...och det med att lsa pengarna gller nog bara tills man blir 18..men kolla fr skerhetsskull upp det..fr det finns nog ngot som kan lsa dina pengar om du hr med din bank....det finns ju olika typer av sparkonton..s ring din bank och hr efter s hjlper dom dig nog..lycka till..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in