2014-07-20, 23:41
Medlem
Jasongenovas avatar
några tusen spänn låter inte så värst mycket(?) eller hur mycket snackar vi.. varför inte bara flytta över dem till morsans eller farsans konto och låta dom hålla i de ett tag? jag gjorde så när jag gick på soc, hade flera tusen spänn både i morsans och farsans konto som sparpengar.. paypal funkar säkert också
2014-07-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasongenova
några tusen spänn låter inte så värst mycket(?) eller hur mycket snackar vi.. varför inte bara flytta över dem till morsans eller farsans konto och låta dom hålla i de ett tag? jag gjorde så när jag gick på soc, hade flera tusen spänn både i morsans och farsans konto som sparpengar.. paypal funkar säkert också

Eftersom jag bor med min mamma så skulle vi ju söka hjälp för oss båda ihop antar jag så det skulle inte funka. Och det gäller cirka 90 000 så jodå är mycket pengar.
2014-07-21, 00:03
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvinnan
Det jag skulle råda dig till att göra är att du sätter in dessa pengar på ett annat konto exempelvis sparkonto på forexbank..och sen bara håller käften om dessa pengar dom får inte kolla rundor på dina konton..dom får bara kolla det konto som du ger dom fullmakt att kolla på...för till ett konto måste du ge dom fullmakt att kolla...så är problemet löst...för dom får bara gå tre månader bakåt i tiden för att kolla ditt konto...så bara du kan hålla din käft om pengarna så funkar det..
Dom får kolla din declaration. Innehav på bankkonto kommer automatiskt med i deklarationen.
2014-07-21, 00:32
Medlem
ja hade jag varit dig hade jag köpt konst eller antikviteter

tycke det är lite mycket att ta ut 90k och att ha hemma
2014-07-21, 00:41
Medlem
Ta ut dem kontant, sätt in på en annan bank eller lägg dem i bankfack. När soc undrar vad som hänt med dina 90k förklarar du bara att du i somras var på fyllan och gjorde ett besök på strippklubb...
2014-07-21, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Det finns ett krux som ny sökande: Senaste uppgifter från skatteverket. Där finns alla konton man har uppgivna, med uppgifter om saldo och ränta. Och det kontot man uppger till soc kollar de tre månader tillbaka i tiden. Men det är klart...i och för sig..om TS söker nu så kanske inte den uppgiften finns med ännu förstås. Men däremot vill det till att TS och hans mors inte behöver soc i januari vid drklarationsdags. Då blir det snårigt.

Citat:
Ursprungligen postat av curiamobilium
Dom får kolla din declaration. Innehav på bankkonto kommer automatiskt med i deklarationen.

Jag tror att ni har fel här.

Jag tror att det sedan något år tillbaka är enbart är enbart uppgiften om ränta som står på beskdet och hur mycket skatt som dras pga av den. Själva saldot (insatta beloppet) på kontot är jag nära 100% säker på ICKE står i beskedet längre.
2014-07-21, 06:04
Medlem
Luskans avatar
Köp Bitcoins?
2014-07-21, 07:34
Moderator
v50s avatar
Socialen kommer kräva att du använder upp dina sparpengar innan det blir aktuellt för dig att få ekonomiskt stöd från dem, jag skulle bli väldigt förvånad om det inte sker så du lär inte få någon hjälp från dem så länge dessa pengar finns registrerade på något konto.

Såvitt jag vet så kollar soc dina konton tre månader bak i tiden såvida det inte är ändrat så ska du föregå dem så ska du flytta pengarna så de inte finns på något konto som socialen kan se kontoutdragen från den dagen de kräver in dessa.

Vet inte hur de gör med kopior på deklaration och liknande men kräver de in dessa så lär de se att du har pengar sparat, i alla fall sist skatteverket tog ett utdrag från dem.
2014-07-21, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Eftersom jag bor med min mamma så skulle vi ju söka hjälp för oss båda ihop antar jag så det skulle inte funka. Och det gäller cirka 90 000 så jodå är mycket pengar.

Har du 90 lax på ditt konto så kommer Soc att kräva att du använder dessa pengar först innan du får försörjningsstöd. OAVSETT vad du har planerat använda pengarna till. Soc kommer att vilja se din deklaration och du skall lämna in kontoutdrag i datumordning för de senaste 3 månaderna. Om det senare kommer fram att du haft pengar så kan du bli dömd för bedrägeri.....
2014-07-21, 09:31
Medlem
Kaustis avatar
Varför drar du inte utomlands/skaffar dig ett jobb nu direkt?
2014-07-21, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskar_ericson
Eller betala för ditt liv med DINA sparpengar, istället för MINA skattepengar!
Parasit!

Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
Typisk svensk patasit, vad fan ska du ha Soc till när du redan har90k på ett sparkonto?? Soc är ju för dem som inte har några pengar alls. Som tur är kommer du inte bli beviljad ekonomiskbiståd för att dessa pengar du har SKA gå till din överlevnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajon
Som några redan påpekat, använd dina egna jävla penga, parasit!

Men sorry att jag tänkte långsiktigt då. Anledningen till att jag inte ville använda de pengarna är för att jag inte vill leva på era jäkla skattepengar resten av livet Jag vill använda dem för att flytta ur den här hålan och bo någonstans där jag faktiskt kan försörja mig själv. Om det slösas upp nu är jag rätt körd och kommer vara fast här och leva på socialen resten av mitt liv kanske istället för att bara behöva göra det 1-2 år...i längden skulle ni vinna på det.
2014-07-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det finns ingen anledning till att andra ska försörja dig när du har pengar själv!
Det är ju hans mamma som har problem med ekonomikn, tycker ni ungen på 15 bast ska försörja familjen? Är det inte föräldrarnas ansvar? Hen verka ju ha ambitioner för att inte hamna i samma situation själv, studera och dra utomlands.

Inte helt lätt att få jobb som 15 åring heller

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in