Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-19, 00:10
  #1
Medlem
latexxxsss avatar
Hejsan.

Jag kör Ubuntu 12.04, och har VLC.
Det har uppståt något drygt med programmet. VLC "hackar" på filmer med formatet .mp4
Bilden rullar, men bilden halkar efter. Ibland ser jag bara en sekund av filmen, sen fryser bilden och ljudet fortsätter normalt.
Jag har provat den spelare som finns med i ubuntu, men det hjälper inte. Där tappar den både ljud och bild efter fem sekunder.
Stört irriterande! Vad ska jag göra för att få det att fungera fint?
Citera
2014-07-19, 00:23
  #2
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Hejsan.

Jag kör Ubuntu 12.04, och har VLC.
Det har uppståt något drygt med programmet. VLC "hackar" på filmer med formatet .mp4
Bilden rullar, men bilden halkar efter. Ibland ser jag bara en sekund av filmen, sen fryser bilden och ljudet fortsätter normalt.
Jag har provat den spelare som finns med i ubuntu, men det hjälper inte. Där tappar den både ljud och bild efter fem sekunder.
Stört irriterande! Vad ska jag göra för att få det att fungera fint?

Jag har inte haft samma men liknande problem när jag kört VLC i Ubuntu, även att datorn fryser i samband med VLC och Ubuntu. Visserligen var min dator krånglig med Windows och andra operativ men VLC och Ubuntu är helt klart något som inte kommer överens.

Edit: Lösning på detta? Nej, jag har inte kommit fram till någon lösning mer än att jag inte använder VLC längre...
__________________
Senast redigerad av njeks 2014-07-19 kl. 00:26.
Citera
2014-07-19, 00:45
  #3
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Jag har inte haft samma men liknande problem när jag kört VLC i Ubuntu, även att datorn fryser i samband med VLC och Ubuntu. Visserligen var min dator krånglig med Windows och andra operativ men VLC och Ubuntu är helt klart något som inte kommer överens.

Edit: Lösning på detta? Nej, jag har inte kommit fram till någon lösning mer än att jag inte använder VLC längre...

Tack. Men nu var det inte det jag ville höra, bara hur jag kan lösa det.
Citera
2014-07-19, 00:50
  #4
Medlem
194.18.169.38s avatar
12.04; ligger närmast till hands att det är just det som är problemet.

Bärbar eller stationär?
Kolla om VLC beter sig likadant i Manjaro linux som har nyare paketversioner.
Kolla tempen i bios/uefi.
Har du nvidia-kort är det inte det minsta förvånande. Nvidia fick långfingret av Torvalds.
Att ha senaste bios/uefi kan lösa många långsökta problem. Med moderna moderkort kan det nästan bara skita sig vid uppdatering vid strömavbrott under flash om ens det.
Provat ubuntu-forums? Sannolikheten är större att det finns betydligt mer kompetens än här. Har sällan stött på problem vars lösning inte funnits där.
__________________
Senast redigerad av 194.18.169.38 2014-07-19 kl. 00:53. Anledning: komplettering
Citera
2014-07-19, 01:07
  #5
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 194.18.169.38
12.04; ligger närmast till hands att det är just det som är problemet.

Bärbar eller stationär?
Kolla om VLC beter sig likadant i Manjaro linux som har nyare paketversioner.
Kolla tempen i bios/uefi.
Har du nvidia-kort är det inte det minsta förvånande. Nvidia fick långfingret av Torvalds.
Att ha senaste bios/uefi kan lösa många långsökta problem. Med moderna moderkort kan det nästan bara skita sig vid uppdatering vid strömavbrott under flash om ens det.
Provat ubuntu-forums? Sannolikheten är större att det finns betydligt mer kompetens än här. Har sällan stött på problem vars lösning inte funnits där.

Men det måste ju finnas något ANNAT program som kan spela upp mp4 formatet.
Citera
2014-07-19, 01:16
  #6
Medlem
194.18.169.38s avatar
Om gstreamer är en gammal version i repositoriet kan man leta efter andra program tills man blir gråhårig. Ubuntu är kass på media och codecs. 12.04 uppdateras inte, så det är en dålig idé av säkerhetsskäl i vilket fall som helst. Vill man absolut inte lämna ubuntu-sfären går det bra att byta till linux mint som är ubuntu men i min smak fulare. Dock betydligt mer funktionellt per default.
Citera
2014-07-19, 04:52
  #7
Medlem
mplayer fungerar utmärkt i alla operativsystem
Citera
2014-07-19, 10:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 194.18.169.38
Om gstreamer är en gammal version i repositoriet kan man leta efter andra program tills man blir gråhårig. Ubuntu är kass på media och codecs. 12.04 uppdateras inte, så det är en dålig idé av säkerhetsskäl i vilket fall som helst. Vill man absolut inte lämna ubuntu-sfären går det bra att byta till linux mint som är ubuntu men i min smak fulare. Dock betydligt mer funktionellt per default.

12.04 är en LTS release och uppdateras till 2017.

TS har du provat att byta till Nvidias "proprietary drivers" eller kör du med x.org?
Du kan byta under software&updates - additional drivers.
Citera
2014-07-19, 11:17
  #9
Medlem
Nu finns Ubuntu 14.04 LTS

Testat att uppdatera Ubuntu?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback