Ekonomibloggen Cornucopia har tydligen ägnat en hel del energi åt att argumentera mot Romsons VHM-hetsande.
Idag skrivs
ett inlägg om saken, där den gyllene regeln att aldrig klandra någon för en grupptillhörighet man fötts in i, propageras för.
En hel rad andra inlägg berör Romsons utspel och beskriver mansrollen i positiva ordalag och uppmanar till anmälan om hets mot folkgrupp gentemot VHM-minoriteten. Ett vi som bloggaren för övrigt självklart förstår sig tillhöra.
Det kan vara intressant att ta del av dessa analyser (även ett försök att beräkna hur relativt få - 1,3 miljoner - de vita, medelålders, heterosexuella faktiskt är).
Som framgått delar jag inte alls upprördheten utan anser att det är bättre att se framåt och inte skåda given häst i mun.
När partiledaren för ett framtida regeringsparti tog sig orådet att utpeka VHM (eller VHMM, snarare) som en klandervärd minoritet så gav hon ju också möjligheten att berömma och bejaka.
Jag tror att också Cornucopia dröjer sig kvar i det flydda homogena folkhemmets illusion av universalitet, istället för att inse att vi framgent lever i en mångkultur, med allt vad det innebär av separatism och särintressen.
Att tillhöra en självidentifierande och -hävdande grupp är i ett fragmenterat samhälle en
konkurrensfördel för individen - även om det spenderade sociala kapitalet på makronivå är skadligt för landet.
Men så ser nu den mångetniska staten erfarenhetsmässigt ut i Europa och Mellanöstern. Jag anser att det är lika bra att förhålla sig till detta faktum, istället för att VHM i det längsta projicerar den egna naiviteten på andra kollektiv, som har levande erfarenheter i grupplojalitetens praktik och värde.
För detta verkar ju vara en gruppmarkör, precis som användaren PK-trollet påpekade - att VHM har svårt att se värdet med att tänka på sig själv som del av ett etniskt, medfött kollektiv?