2014-12-01, 19:40
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Ja, jag är verkligen överraskad över de framsteg Henriksson har gjort till denna säsong och att hennes jämnåriga konkurrenter inte alls har gjort så stora framsteg (visserligen baserat på ett lopp men ändå). Framför allt kanske att ryska tjejerna inte alls har gjort så stora framsteg, de har ju dominerat på JVM de senaste åren och borde vara tillräckligt talangfulla (men det kanske finns något systemfel i det ryska systemet när det inte händer mer).
Zhukova var ju sjua (7:a) på distansen på OS senast. Måste väl vara det bästa resultat någon nuvarande U23 har gjort på damsidan. Samtidigt håller jag med dig, känns som ryssarna har lite problem att få utvecklingen att fortsätta efter junioråldern. Möjligen lite för tidigt att helt slå fast det dock.

Sen har jag funderat på att inte steget junior>senior håller på att normaliseras, eller snarare "herrifieras" på damsidan också. Dvs det blir större. Varför det skulle ske just nu eller ens om det sker just nu orkar jag dock inte utveckla eller försöka belägga. Det hoppas jag någon annan gör åt mig
Kan också vara så att nuvarande kullar inte är lika talangfulla som för några år sedan. Går väl i vågor...
2014-12-01, 20:11
Medlem
Alkibiadess avatar
Franska laget till Lillehammer

Damer
Célia AYMONIER
Marion BUILLET - bara sprinten
Anouk FAIVRE PICON
Aurore JEAN
Coraline THOMAS HUGUE

Herrar:
Robin DUVILLARD
Jean-Marc GAILLARD
Paul GOALABRE
Maurice MANIFICAT
Clément PARISSE
Damien TARANTOLA
Baptiste GROS - bara sprinten
Renaud JAY - bara sprinten

Fransmännen åkte inte speciellt bra i Ruka, men nu så handlar det också om två fristilslopp tlll helgen.
2014-12-01, 21:51
Medlem
BraidsMammas avatar
Jag vet inte om jag är den enda som ofta ser eftersändningarna på svt-play (ofta uppbokad på förmiddagarna) men nu har svt den dåliga vanan att ha en stillbild från tävlingen som visningsbild för eftersändningen.

Exempel från i söndags där visningsbilden var en komplett resultatlista från första mellantiden.

http://www.svtplay.se/video/2507173/...en/30-11-12-00

Det har hänt flera gånger att jag har blivit spoilad på utvecklingen i loppen av de här thumbnailsen. Så nu har jag skrivit och klagat på svtsport på facebook.
Jag skulle bli överlycklig om fler av er som tycker att svt borde kunna skärpa sig och bara lägga upp en neutral thumbnail för alla ländtävlingar kunde gå in på https://www.facebook.com/SVTSport och uttrycka detta.
Strength in numers and all that =)
2014-12-01, 21:55
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21

Sen har jag funderat på att inte steget junior>senior håller på att normaliseras, eller snarare "herrifieras" på damsidan också. Dvs det blir större. Varför det skulle ske just nu eller ens om det sker just nu orkar jag dock inte utveckla eller försöka belägga. Det hoppas jag någon annan gör åt mig
Kan också vara så att nuvarande kullar inte är lika talangfulla som för några år sedan. Går väl i vågor...

Jag skulle gissa på att eliten håller högre kvalité högre upp i åldern. Det är en liten tendens i damdisciplinen för flera sporter. Jag vågar påstå att det beror på att det har blivit mer ekonomiskt lönsamt för kvinnliga idrottare att hålla på längre. De behöver inte sluta tidigare för att satsa på civil karriär eller familjen. De ekonomiska förutsättningarna för längdskidåkning har ju också ökat på senare år. Prispengarna är större och det finns mer pengar i sponsring.
2014-12-02, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Tror loppen i bruks och Ruka var rätt likvärdiga, lite längre igår vilket ökar differenser ned till de andra svenskorna.

Weng var 13:e vid motsvarande tidpunkt på 10 skejt, dvs Sjusjöen tre år sedan. Hon hade dessförinnan kört VC på slutet av säsongen innan med fint resultat. Zkukhova kom 10:a i sin första VC start, men det var senare på första årsseniorsäsongen. Och dessutom i Sotji så motståndet var inte lika tufft.

Sen har vi ju Kalla, Jacobsen och Johaug som alla presenterade fantastiskt redan som juniorer. Kalla kom väl sjua i Gällivare sin sista juniorsäsong, och hade även tagit sprintpoäng i Asien säsongen innan. Johaug debuterade som andra års junior i Otepää och kom typ åtta. Jacobsen vann ju sprintguld som junior. Kristofersen skall också nämnas hon presterade väldigt bra i ung ålder också.

Jag tolkad utagningskriterierna för sprint att de gäller för nästa VC-sprint och inte för diverse tourer.

Tycker utan tvekan loppet i Ruka var mer imponerande. Därför att dubbla distansen inte verkar missgynnat henne. Bruksloppet bör motsvarat topp-8 minst på 5 km på VC för att imponerat lika mycket på mig. För att dra det till sin spets med distans tycker jag fortfarande Northugs 15:e plats på 50 km skidor, intervallstart, i kollen 2006 är bland det bästa han presterat, relativt.

Kalla sjua i Gällivare och femma och sjua på VM 2007. Johaug brons på tremilen.
2014-12-02, 09:07
Medlem
Har FIS uppgraderat etappsegrar till riktiga världscupsegrar? Verkar så.

Kolla t.ex. Sara Lindborg: http://data.fis-ski.com/dynamic/athl...35&type=sum-WC

Marit har 89 individuella VC segrar enligt denna statistik http://data.fis-ski.com/dynamic/athl...23&type=sum-WC

Enligt wikipediasidan, som uppdaterades efter segern i sprinten i lördags, har hon 67 individuella segrar i världscupen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Marit_Bj%C3%B8rgen
2014-12-02, 15:59
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Lite OT, men ni här i tråden minns vilken svensk det var som spurtade galet i OS 2006 eller 2010. Han flög fram på skidorna, hoppandes typ.
Någon snäll själ som kan hjälpa mig eller rent av länka?
2014-12-02, 16:05
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrumanBurbank
Lite OT, men ni här i tråden minns vilken svensk det var som spurtade galet i OS 2006 eller 2010. Han flög fram på skidorna, hoppandes typ.
Någon snäll själ som kan hjälpa mig eller rent av länka?

Björn Lind...2006.
2014-12-02, 22:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag tycker det skall bli riktigt intressant att se vad Stina Nilsson kan göra i helgen, inte bara i sprinten utan även i de två distansloppen.
2014-12-03, 11:34
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag tycker det skall bli riktigt intressant att se vad Stina Nilsson kan göra i helgen, inte bara i sprinten utan även i de två distansloppen.
Verkligen! I sprint vill jag se en finalplats, att hon tar vid där hon slutade förra säsongen, nu även i fristil. Distansen som du säger, skulle inte vara fel med ett rejält kliv framåt. Lite frågetecken för hur pass mycket överbelastningen i foten har stört henne dock, och att det känns som första riktiga tävlingarna (Jo, hon åkte 10km skate i Bruks, men det är liksom inte samma sak).

Mest intressant blir nog ändå (som vanligt?) Kalla. Den här gången vilken slutplacering hon kan få i touren och hur det kommer funka för henne med jaktstart i klassiskt. Vad jag kan minnas körde hon ingen sådan ifjol, ingen masstart heller (bara skiathlon va?). Vad händer tex om hon och Björgen går ut någorlunda lika i ledning sista dagen, kan Kalla hänga på? Lyfter hon sig likt hon ibland gör i fristilsjaktstarter, eller spänner hon sig och tappar tekniken om Björgen trycker på ordentligt? Eller om Kalla ska jaga, kan hon plocka tid? Hur håller hon undan från Johaug och Kowa?
2014-12-03, 11:57
Medlem
Läser på Moa Höjers blogg att VC tävlingarna i Davos flyttas till annan ort i Schwiez pga snöbrist. Tråkigt. Davos är ju en favorit. Fanns vissa förhoppningar att Gällivare skulle rycka in som reservort men så blev det inte.

Har dock inte sett något officiellt uttalande från FIS om detta.
2014-12-03, 11:59
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Läser på Moa Höjers blogg att VC tävlingarna i Davos flyttas till annan ort i Schwiez pga snöbrist. Tråkigt. Davos är ju en favorit. Fanns vissa förhoppningar att Gällivare skulle rycka in som reservort men så blev det inte.

Har dock inte sett något officiellt uttalande från FIS om detta.

Det var som fan. Höjer brukar ha koll. Hoppas det inte innebär att distanserna kortas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in