Citat:
Ursprungligen postat av
MacReady
Hur ser det ut i Finland och TdS-deltagande i år? Vad är sagt? Känns som att finnarna är flitiga TdS-deltagare som sällan avstår, rent generellt.
Några träningsrapporter i övrigt? Anne Kyllönen t.ex. hur har hon tagit hennes mediokra säsong?
Alltså jag har tagit en rejäl paus från stalkandet av längdskidåkarna i sommar. Så jag vet inte. Men som tur hinner man ännu läsa ifatt innan säsongen börjar. Uppdaterar då jag vet mer. Det är ju november först efter nästa månad.
Men jag har inte hört om nån som planerar att avstå TdS. Som du skriver så brukar det inte vara finländarnas stil att göra det.
Även om jag inte följt med hur träningen gått så har jag haft ett öga på ett par testtävlingar. Niskanen har varit stabil som vanligt, Saarinen var bra i det första testet och sämre i det andra. Kyllönen har sett seg ut också i testtävlingarna under sommaren, men hon brukar heller inte lysa i de tävlingarna. Samma gäller Lähteenmäki. Mononen har som vanligt kört bra i tester, för henne gäller det att prestera på snö sen också.
På herrsidan skall det bli intressant att se vad Strandvall och Pentsinen kan få till. Tycker de kört bra på längre uthållighetstester och kanske börjar de vara mogna för att knipa nån VC poäng i nåt distanslopp också. Annars Heikkinen före Lehtonen före Nousiainen i senaste testet. Sen kom de två förstnämnda sprintrarna klart före Sami Lähdemäki (spännande namn som kan få åka VC) och Jauhojärvi. Niskanen körde inte det testet.
Ett frågetecken för Finland till vintern är att man bytt ut mycket folk i vallateamet. Magnar hade antagligen en del fingrar med i besluten som gjordes bland fluorångorna och han är nu borta. Vallachefen Steffi Storvall har också slutat. Krista Pärmäkoskis personliga tränare är ny vallachef. Får se hur det går. Gillar inte heller att nu också Lehtonen har gått i Jauhojärvi och Heikkinens fotspår och bytt skidor från stabila Fischer till mer osäkra märken. Både Sami och Matti har haft sämre skidor sen bytet.