2014-09-03, 22:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Måste bara säga hur usla längd.se och sweski.com (mindre usla) är på att skriva någonting intressant under sommaren/hösten. Jag vet (antar) att bägge ansvariga utgivare gör detta på sin fritid men att knappt producera en enda egen intervjuartikel med aktiva skidåkare, såväl elit, som B-lag eller J-lag är rätt värdelöst tycker jag. langd.se blir man nästan deprimerad av att surfa in på. Är väl bara pressmeddelanden från förbundet de lägger upp. Inte en enda egen artikel om någon aktiv, en klassisk "stämma av läget under sommaren"-intervju. Eller är det verkligen mest intressant att läsa om långloppskläder och långlopp på rullskidor?

Jag har iaf noll koll på hur det ligger till för majoriteten av våra, säg 30 bästa skidåkare under träningssäsongen och så dålig är jag inte på internet.

Ja, nu när sommaren är slut börjar man verkligen längta tills längdsäsongen skall starta och då vill man ha så mycket försäsongsinformation som möjligt. Till de uppräknade sweski.com och längd.se (och jag håller med om hur trist det är när de bara återpublicerar pressmeddelanden) kanska man måste lägga skidzonen.se som i alla fall har en riktig snygg layout. För mer matnyttig information om de svenska skidåkarna får man nog skanna av de lokaltidningar som är högst profilerade mot skidsporten.
2014-09-04, 20:33
Medlem
Citat:
Måste bara säga hur usla längd.se och sweski.com (mindre usla) är på att skriva någonting intressant under sommaren/hösten. Jag vet (antar) att bägge ansvariga utgivare gör detta på sin fritid men att knappt producera en enda egen intervjuartikel med aktiva skidåkare, såväl elit, som B-lag eller J-lag är rätt värdelöst tycker jag. langd.se blir man nästan deprimerad av att surfa in på. Är väl bara pressmeddelanden från förbundet de lägger upp. Inte en enda egen artikel om någon aktiv, en klassisk "stämma av läget under sommaren"-intervju. Eller är det verkligen mest intressant att läsa om långloppskläder och långlopp på rullskidor?

Jag har iaf noll koll på hur det ligger till för majoriteten av våra, säg 30 bästa skidåkare under träningssäsongen och så dålig är jag inte på internet.

Och bara för det levererar längd.se någonting vettigt: http://www.langd.se/jens-och-jerry-m...379-86106.html

Men det skulle till en dubbelsatsande långloppare för att få med någon med Skid-VM i sikte
2014-09-05, 15:36
Medlem
Apropå det har Ski Classics släppt sitt program för någon vecka sedan.
http://www.swixskiclassics.com
Det schweiziska loppet som stoppades n som ersättning ifjol är med från start, även en sprint i sammanhanget 35kn i Italien tror jag inte varit med förut. Lagtempo är nu med och avgörs i Italien och även en helg som inte krockar med norska utagningslopp till hemma-VC.

Vet inte om det är fler förändringar, men brukar inte Tartu ski marathon vara med? det är inte nu i vart fall.

Noterar även att de två längsta loppen går av stapeln i Sverige.
2014-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Mest extrema överoddset hittills är dock Niskanen plats på TdS. Gick in stenhårt på det till 30 ggr pengarna på Unibet redan i våras. Nu är det nere i 8. 1 unit på vinnare också till 125 (nu 50). Bara hoppas att hon ställer. Även bra att Kalla avstår ur den aspekten
Jag spelade också det då. Dock gick jag inte in stenhårt utan bara 1,5 units. Alldeles för mesigt inser jag nu, för nu är det närmare än nånsin att spelet går in. Kalla avstår alltså. Kvarstår då endast tre med högre kapacitet; Björgen, Johaug och Kowa. Av dem har Kowa meddelat att hon inte satsar fullt ut på VC i år, vad det betyder för TdS är dock inte klart än. Betyder det att hon skippar touren så är vägen till pallen i TdS vidöppen för K Niskanen. Lägger man därtill in det faktum att Björgen brukar ha problem att komma i mål i tävlingen finns det till och med utrymme för att en ur gruppen Weng, Jacobsen, Lähteenmäki* slinker förbi och tipset ändå går in .

*Edit: Pärmäkoski heter hon.
Senast redigerad av carbonlite 2014-09-06 kl. 12:06.
2014-09-06, 16:44
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Jag spelade också det då. Dock gick jag inte in stenhårt utan bara 1,5 units. Alldeles för mesigt inser jag nu, för nu är det närmare än nånsin att spelet går in. Kalla avstår alltså. Kvarstår då endast tre med högre kapacitet; Björgen, Johaug och Kowa. Av dem har Kowa meddelat att hon inte satsar fullt ut på VC i år, vad det betyder för TdS är dock inte klart än. Betyder det att hon skippar touren så är vägen till pallen i TdS vidöppen för K Niskanen. Lägger man därtill in det faktum att Björgen brukar ha problem att komma i mål i tävlingen finns det till och med utrymme för att en ur gruppen Weng, Jacobsen, Lähteenmäki* slinker förbi och tipset ändå går in .

Vill du spela mer så finns 81ggr på Niskanen på Marathon, E/W terms 1/4 på plats 1,2,3, dvs dryga 20x på plats, men då måste man ju tyvärr spela vinnarspelet för en lika stor summa som platsspelet. Tänk på att använda en e-wallet eftersom att Marathon inte är ett europeiskt spelbolag.
2014-09-06, 17:40
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Vill du spela mer så finns 81ggr på Niskanen på Marathon, E/W terms 1/4 på plats 1,2,3, dvs dryga 20x på plats, men då måste man ju tyvärr spela vinnarspelet för en lika stor summa som platsspelet. Tänk på att använda en e-wallet eftersom att Marathon inte är ett europeiskt spelbolag.

Ja, gillar inte E/W av den anledningen, men just i detta fall kan det vara värt att offra då det stora värdet finns i just platsspelet. Dryga 20 på plats är fortfarande ett löjligt överodds. Skulle spela plats ner till 10. Och 80 på seger är säkert inte dåligt det med.

Hade annars hoppats och trott att bolagen skulle erbjuda högre odds på Ustjugov och plats i totalen. Nu verkar man inte få mer än 7-9 nånting, vilket får anses ganska korrekt satt.
2014-09-06, 18:02
Medlem
Tack för tipset, men tror jag avstår. Orkar inte ha konto på många olika ställen även om jag vet att det är vad man borde ha.
2014-09-06, 19:11
Medlem
Citat:
Tack för tipset, men tror jag avstår. Orkar inte ha konto på många olika ställen även om jag vet att det är vad man borde ha.

Ja det borde man Pinnacle är ett måste när det kommer till H2H.

Men iaf, tror inte alla uppskattar bettingsnack bara. Hur ser det ut i Finland och TdS-deltagande i år? Vad är sagt? Känns som att finnarna är flitiga TdS-deltagare som sällan avstår, rent generellt.

Några träningsrapporter i övrigt? Anne Kyllönen t.ex. hur har hon tagit hennes mediokra säsong?
2014-09-06, 19:49
Medlem
Citat:
Hur ser det ut i Finland och TdS-deltagande i år? Vad är sagt? Känns som att finnarna är flitiga TdS-deltagare som sällan avstår, rent generellt.

Några träningsrapporter i övrigt? Anne Kyllönen t.ex. hur har hon tagit hennes mediokra säsong?
Alltså jag har tagit en rejäl paus från stalkandet av längdskidåkarna i sommar. Så jag vet inte. Men som tur hinner man ännu läsa ifatt innan säsongen börjar. Uppdaterar då jag vet mer. Det är ju november först efter nästa månad.

Men jag har inte hört om nån som planerar att avstå TdS. Som du skriver så brukar det inte vara finländarnas stil att göra det.

Även om jag inte följt med hur träningen gått så har jag haft ett öga på ett par testtävlingar. Niskanen har varit stabil som vanligt, Saarinen var bra i det första testet och sämre i det andra. Kyllönen har sett seg ut också i testtävlingarna under sommaren, men hon brukar heller inte lysa i de tävlingarna. Samma gäller Lähteenmäki. Mononen har som vanligt kört bra i tester, för henne gäller det att prestera på snö sen också.

På herrsidan skall det bli intressant att se vad Strandvall och Pentsinen kan få till. Tycker de kört bra på längre uthållighetstester och kanske börjar de vara mogna för att knipa nån VC poäng i nåt distanslopp också. Annars Heikkinen före Lehtonen före Nousiainen i senaste testet. Sen kom de två förstnämnda sprintrarna klart före Sami Lähdemäki (spännande namn som kan få åka VC) och Jauhojärvi. Niskanen körde inte det testet.

Ett frågetecken för Finland till vintern är att man bytt ut mycket folk i vallateamet. Magnar hade antagligen en del fingrar med i besluten som gjordes bland fluorångorna och han är nu borta. Vallachefen Steffi Storvall har också slutat. Krista Pärmäkoskis personliga tränare är ny vallachef. Får se hur det går. Gillar inte heller att nu också Lehtonen har gått i Jauhojärvi och Heikkinens fotspår och bytt skidor från stabila Fischer till mer osäkra märken. Både Sami och Matti har haft sämre skidor sen bytet.
2014-09-06, 20:23
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Stör mig på att Lähteenmäki bytt till ett mindre coolare efternamn. Jaja, bara att vänja sig.

Annars tycker jag att intervjuerna under sommaren är ganska meningslösa. Samma trams varje år. Björgen och Johaug fortsätter med sina tråkiga uttalande och säger att de andra kommer närma sig nästa säsong, bara massa saker om att man ligger helt i plan med träningen och att det fungerat bra hela sommaren. Den här intervjuserien med Kalla på Aftonbladet har inte gett mig någonting och knappt sett intervjuer med andra utövare. Men ingen sticker ut ändå.

Jag är inte intresserad av de största stjärnorna, vill se intervjuer med de kommande stjärnorna. Jag har knappt läst något om Stina, Jonna eller andra framtida skidåkare. Förutom Stinas blogg där hon dock bara skriver om mat känns det som.

Känns i alla fall att det blir en mycket roligare säsong än förra året nu när alla de bästa åkarna verkar tränat på bra under sommaren. Cologna, Olsson och Northug verkar vara i bra slag av vad jag hört. Kowalczyk sliter fortsatt med sin fristil så tror hon får fokusera på klassiskt som förra året. Blir norsk dominans på damsidan med Kalla, Kowa och Niskanen som utmanare. Tror den sistnämnda kan ta flera pallplatser i vinter. Hoppas på det i alla fall, bra timing om Finland får fram en superstjärna lagom till Lahti 2017.
2014-09-06, 20:47
Medlem
Haha, håller med om att intervjuerna med Johaug o Björgen är typ det minst givande man kan läsa. Läste en av dem idag och ja, det var bortkastad tid.

Annars, såg nåt om att det strulat för Hellner i sommar. Nån som har mer detaljer om det?
2014-09-07, 14:28
Medlem
Elwisps avatar
Tror ingen länkat denna tidigare, Bryntesson spexar runt på den tänkta sprintbanan i Östersund. Trenden med i första hand tv-mässiga banor fortsätter, och tvåvarvsbanor är generellt någonting jag inte vill se i världscupen även om t.ex Davos och Drammen fungerar.

http://www.svt.se/sport/vintersport/ny-sprintbana

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in