2015-03-08, 22:19
Medlem
Vet någon om Stina planerar att köra i Drammen eller om hon är krasslig fortfarande?
2015-03-09, 07:47
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Funderar lite vidare på landslagsgrupperna. På damsidan har vi Kalla, Bleckur, Haag, Wikén, Henriksson och kanske Rydqvist om hon vill fortsätta, hon har ju varit på väg mot långlopp ett bra tag. I sprint finns Nilsson, Ingemarsdotter, Sundling, Öberg och Falk. Redan där är vi uppe i 11 mot dagens 9. Dessutom finns två jokrar, superjunioren Ebba Andersson (som jag tror blir kvar i j-laget) och den ständigt olycksförföljde Hanna Erikson.

Bland herrarna finns Richardsson, Hellner, Halfvarsson och Nelson samt Jönsson och Peterson som givna. Dessutom vill jag ha in Oskar Svensson som nu lämnar junioråldern. Därefter Svanebo och Johansson bland de äldre mot Andersson och Burman bland de yngre. Dessutom några sprinters som Edin, Lindblad, Quicklund och Silfver.

Inte helt enkelt alltså. En sak har jag lärt: sammanfatta aldrig ett lopp förrän alla är i mål, sammanfatta aldrig ett mästerskap förrän sista loppet och sammanfatta aldrig en säsong förrän Eriksson och Modin tar guld och brons på SM-femmilen. Så jag håller mitt beslut ett tag till.
Citat:
Ursprungligen postat av ogge.p
Vet någon om Stina planerar att köra i Drammen eller om hon är krasslig fortfarande?
Planen är så, om hon fortsatt är sjuk vet jag inte. Mina lag:
Nilsson, Ingemarsdotter, Falk, Öberg, Pajala, Sundling (reserver Sömskar, Dahlqvist, Nordström)
Halfvarsson, Edin, Silfver, Peterson, Svensson, Quicklund (sista två är väldigt öppna, där finns Lindblad med flera att välja in. Dessutom kanske Halfvarsson vilar till Kollen och Svensson kör JSM)
2015-03-09, 08:14
Medlem
Tror Charlotte Kalla skall åka klassisk sprint i Drammen. Så här sa hon in en intervju i Lahtis i går: "Jag ser framemot de tävlingar som återstår i Drammen och Holmenkollen".

Källa: http://areena.yle.fi/radio/2655023?start=3h15m5s (intervjun börjar vid 03:15:05)
2015-03-09, 08:22
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tror Charlotte Kalla skall åka klassisk sprint i Drammen. Så här sa hon in en intervju i Lahtis i går: "Jag ser framemot de tävlingar som återstår i Drammen och Holmenkollen".

Källa: http://areena.yle.fi/radio/2655023?start=3h15m5s (intervjun börjar vid 03:15:05)

Hörde också att Kalla vill åka i Drammen men minns inte om det var i TV4 eller i NRK. Jag skulle låta Kalla, Stina, Ida, Falk och Sundling åka och så får någon av Öberg, Sömskar, Pajala och Dahlqvist sista platsen.
Senast redigerad av Alkibiades 2015-03-09 kl. 08:25.
2015-03-09, 08:30
Medlem
Nog borde väl Pajala och Öberg vara givna om dom är friska..märkligt annars..
2015-03-09, 08:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa

Öberg är ju betydligt bättre i fristil än i klassiskt så därför tycker jag inte att hon är given när det är så hård konkurrens. Vilka vill du peta för att få plats med Öberg och Pajala?
2015-03-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ingen av dem har en färsk semifinalplats att falla tillbaka på och är därmed inte givna. Öberg ligger dock riktigt bra till i sprintcupen (11:a) så hon lär få åka. Hon har en teoretisk chans till topp 6 i sprintcupen och bör tas ut på det kriteriet.
Citat:
Ursprungligen postat av skidor.com
Utövare som prioriteras är de som bedöms ha möjlighet till topp 6-placering i totala världscupen samt/eller totalt i de olika deltävlingarna inom världscupen.

Det som talar för Pajala är att hon riskerar ramla ur den röda gruppen om hon inte tävlar på onsdag. Hon ligger precis på gränsen där. Om man bedömer att Öbergs topp 6 chans inte finns i praktiken och prioriterar Pajalas röda grupp chans så kan jag tänka mig att Pajala går före.
Citat:
Ursprungligen postat av skidor.com
åkare med möjlighet att nå "röd grupp" primeras i slutet av vc-säsongen

Kalla är kvalificerad i och med att hon har en realistisk chans att nå topp 6 i den totala världscupen.

http://www.skidor.com/Grenar/Langdak...ingskriterier/

Edit: Nästan så att det faktiskt är Sundling som ligger sämst till om man lusläser uttagningskriterierna, trots semifinalplatsen senast. Eftersom det var "fel teknik" så kanske det inte håller till en uttagning för hennes del.
Senast redigerad av rcs 2015-03-09 kl. 09:28.
2015-03-09, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Öberg är ju betydligt bättre i fristil än i klassiskt så därför tycker jag inte att hon är given när det är så hård konkurrens. Vilka vill du peta för att få plats med Öberg och Pajala?

Öberg är väl knappt bättre i fritt enligt mig i distanslopp är hon enligt sig själv bättre i klassiskt...Öberg har två semi platser i klassiska WC sprintlopp i år en av gångerna nära final...
2015-03-09, 09:47
Medlem
Shane21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Bland herrarna finns Richardsson, Hellner, Halfvarsson och Nelson samt Jönsson och Peterson som givna. Dessutom vill jag ha in Oskar Svensson som nu lämnar junioråldern. Därefter Svanebo och Johansson bland de äldre mot Andersson och Burman bland de yngre. Dessutom några sprinters som Edin, Lindblad, Quicklund och Silfver.

Inte helt enkelt alltså. En sak har jag lärt: sammanfatta aldrig ett lopp förrän alla är i mål, sammanfatta aldrig ett mästerskap förrän sista loppet och sammanfatta aldrig en säsong förrän Eriksson och Modin tar guld och brons på SM-femmilen. Så jag håller mitt beslut ett tag till.
Simon Persson kom ju med i SOKs topp och talangprogram i juli 2014 och om man antar att han nominerades dit av skidförbundet för att de trodde på honom och sedan så lyckades han ta en plats i programmet i konkurrens med andra idrottare som inte fick plats, trots den usla säsongen bör platsen i detta fleråriga program göra att han få behålla en landslagsplats annat vore underligt för talangen de alla såg har ju inte försvunnit.

Längdåkare i topp och talang:
2015-03-09, 10:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Edit: Nästan så att det faktiskt är Sundling som ligger sämst till om man lusläser uttagningskriterierna, trots semifinalplatsen senast. Eftersom det var "fel teknik" så kanske det inte håller till en uttagning för hennes del.

Semifinalplats "garanterar" fortsatt uttagning (men det kanske du redan tagit hänsyn till)

Citat:
resultatkrav världscupen sprint – åkare som placerar sig som sämst i semifinal premieras vidare till nästa vc-tävling. Dessutom görs övrig bedömning av faktiska omständigheter under den aktuella tävlingen.

Det som också kan väga över till Sundlings fördel är att hon var tvåa i den klassiska sprinten i Skandinaviska cupens Baltic Tour (samtidigt med VM) och där var hon bästa svenska och slog VM-femman Gjeitnes.
2015-03-09, 10:16
Medlem
Nog kan Jonna komma med men dom håller inte riktigt på kriterierna då skulle Maja Dahlqvist varit given i Lahtis på hennes semi i Östersund
2015-03-09, 10:17
Medlem
Citat:
Nog kan Jonna komma med men dom håller inte riktigt på kriterierna då skulle Maja Dahlqvist varit given i Lahtis på hennes semi i Östersund

hon kom ju med men var inte uttagen på en gång utan kom med som reserv

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in