2014-11-08, 11:27
Medlem
ShogunAssasins avatar
Rubrikändring:
Klassisk stil för yngre kvinnor: nybörjare → Klassisk stil för kvinnor

/Moderator
Citera
2014-11-08, 15:52
Medlem
Om jag inte hinner hitta någon "Chanel"-dräkt så kom jag på att jag har en röd Busnelkofta som jag bara använder vid juletid. Denna typ: http://www.nobodesign.se/koftor-troj...moleblack.html

Skulle jag kunna ha den över en svart FilippaK-klänning jag köpte häromdagen inför en begravning nästa vecka http://www.filippa-k.com/se/woman/dr...d-jersey-dress.
Kan man inte ha det som backup-outfit tillsammans med svarta nylonstrumpor och svarta pumps (Eller ska jag ta upp det röda i koftan med ett par röda lackpumps, det är ju ändå jul. Eller blir det too much?)
Citera
2014-11-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamma-Mini-Myra
Om jag inte hinner hitta någon "Chanel"-dräkt så kom jag på att jag har en röd Busnelkofta som jag bara använder vid juletid. Denna typ: http://www.nobodesign.se/koftor-troj...moleblack.html

Skulle jag kunna ha den över en svart FilippaK-klänning jag köpte häromdagen inför en begravning nästa vecka http://www.filippa-k.com/se/woman/dr...d-jersey-dress.
Kan man inte ha det som backup-outfit tillsammans med svarta nylonstrumpor och svarta pumps (Eller ska jag ta upp det röda i koftan med ett par röda lackpumps, det är ju ändå jul. Eller blir det too much?)

Eller mina svarta lackpumps kanske? Kan bli fint... http://pinterest.com/pin/A4ffHAAQwL4FLvGJWT0AAAA/
Citera
2014-11-08, 18:28
Medlem
masterpalms avatar
Busnelplaggen är inte särskilt chaneliga då de inte är gjorda i bouclé vilket är lite av ett krav på en chaneljacka i mitt tycke (och i chanels tycke också skall tilläggas).
Citera
2014-11-08, 19:02
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Busnelplaggen är inte särskilt chaneliga då de inte är gjorda i bouclé vilket är lite av ett krav på en chaneljacka i mitt tycke (och i chanels tycke också skall tilläggas).

De är "Chaneliga" till utseende, då designen är liknande. Att bouclé skulle vara ett krav för en Chanelinspirerad jacka låter lite väl smalt, man ser ju varifrån inspirationen kommer även om tyget är ett annat. Ingen har heller sagt att att de ÄR Chaneljackor, för det är de uppenbarligen inte, så vad Chanel tycker är i detta fall ganska ointressant.

Dessutom var det väl inte endast bouclé som eftersöktes i detta fall. Om jag inte helt har missförstått saken.
Citera
2014-11-08, 19:23
Medlem
Citat:

Jag håller med dig. Busnel är inte så chanelig, även om vissa modeller påminner om den i snittet. Men tyget ställer ju till det för att få den känslan.

Dock så gällde min fråga lämplig klädsel till en julshow med cheferna och jsg undrade vad ni kunde tänkas tycka om denna outfiten som jag redan har hemma. Om jag inte hinner hitta en fin dräkt tills dess (som isåfall absolut ska vara i boucle)

Så vad säger ni, funkar det eller är en Busnel för vardaglig att ha över en enkel svart FilippaK-klänning till detta tillfälle? (Min lite längre marinblå har jsg ju närsomhelst till vardags)
Senast redigerad av Mamma-Mini-Myra 2014-11-08 kl. 19:29.
Citera
2014-11-08, 19:26
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Jag håller med dig. Busnel är inte så chanelig, även om vissa modeller påminner om den i snittet. Men tyget ställer ju till det för att dåden känslan.
Dock så gällde min fråga lämplig klädsel till en julshow med cheferna och jsg undrade vad ni kunde tänkas tycka om denna outfiten som jag redan har hemma. Om jag inte hinner hitta en fin dräkt tills dess (som isåfall absolut ska vara i boucle)

Jag tycker de är lite för tråkiga, den blå klänningen och koftan i alla fall. Jackan var däremot snygg.
Citera
2014-11-08, 19:36
Medlem
Citat:
Jag tycker de är lite för tråkiga, den blå klänningen och koftan i alla fall. Jackan var däremot snygg.

Ja, det är det jag är lite rädd för. Klänningen köpte jag (i svart, inte i blått som är på bilden) till en begravning. Det säger ju endel om hur kul den är. Men sen vet man ju att "den lilla svarta" aldrig är fel. Så tänkte jag om jag piffar upp med lite färg, med den röda jackan, så kunde det bli lite roligare. Men sen är jag ju som sagt sjukt osäker på hur pass uppklädd/vardaglig man ska vara vid ett sådant tillfälle.
Citera
2014-11-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Skulle du anta att jag är en skön person, en knarkare, en galen feminist?

Är ingen man, men...

Om jag skulle vara riktigt inskränkt och fördomsfull skulle din beskrivning säga mig att du kanske inte bor i någon storstad, har ett jobb du trivs med, (som inte kräver någon högskole-utbildning) skön avslappnad tjej som gillar bilar (eller åtminstone har en kille/dras till killar som gör det) tatueringar. Du spottar inte i glaset och har en rätt så stor sexuell sexuellt. Kanske lite kurvigare än genomsnittet?

Jag hoppas verkligen att jag inte förnärmat dig, jag har bara spånat fritt och låtit mina fördomar få sväva iväg vart de vill, så detta bör läsas med glimten i ögat. 😉

Det skulle verkligen vara roligt att bli överbevisad med en liten kort beskrivning av dig själv och såå gärna en postad bild på dig i tråden!
Senast redigerad av Mamma-Mini-Myra 2014-11-08 kl. 22:57.
Citera
2014-11-08, 23:24
Medlem
masterpalms avatar
Citat:
Hoppas jag är i rätt tråd, som jag förstår det så är det för både killar och tjejer som klär sig klassiskt va? Jag klär mig alltid i kläder a la 50-talet och jag har alltid klänning eller kjol.

Här är några exempel på kläder som finns i min ägo:

1. Prickig klänning
2. Rosa klänning
3. Småprickig med knappar
4. Sailorklänning
5. Mönstrad klänning

Jag försöker köra hela linjen ut och ha lämpliga frisyrer så ofta jag hinner, ser ut ungefär så här. I värsta fall blir det en knut eller en hästsvans.

Min fråga är helt enkelt: Vad tycker ni? Folk jag känner berömmer mig för klädstilen (men jag vet inte om det är för att dom är snälla eller ärliga) och jag brukar få positiv respons från tanter som klädde sig likadant då det begav sig, men jag vet inte hur gemene man (och ja, särskilt män) tycker att det ser ut? Skulle du anta att jag är en skön person, en knarkare, en galen feminist?

Nja, de där kläderna representerar ett väldigt litet utbud av allt som var mode på 50-talet, snarare skulle jag kalla det lättillgängligt innefemtiotal. Lite som när nittiotalistkidsen försöker imitera 80-tal. Jag hade nog tänkt "ännu en i raden som skaffat en stil som är inne".

Femtiotalsmode var långt från billiga bomullsklänningar. Kolla gärna upp fotografen Liliane Bassman (helst boken om henne, svårt att uppskatta hennes foton via en skärm) eller varför inte modellen Dovima (gjorde mycket jobb för balenciaga, cardin, dior etc). Eller försök hitta harpers bazaar eller vogue från eran. Finns sjukt mycket snyggt. Och en hel del fult. Men det var ofta en helt annan kvalitet (och ett annat pris) än vad vi är vana vid idag.
Citera
2014-11-09, 15:00
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Ja, det är det jag är lite rädd för. Klänningen köpte jag (i svart, inte i blått som är på bilden) till en begravning. Det säger ju endel om hur kul den är. Men sen vet man ju att "den lilla svarta" aldrig är fel. Så tänkte jag om jag piffar upp med lite färg, med den röda jackan, så kunde det bli lite roligare. Men sen är jag ju som sagt sjukt osäker på hur pass uppklädd/vardaglig man ska vara vid ett sådant tillfälle.

Jag skulle nog inte ta lackpumps.. då tänker jag mer fest med vänner än julshow med kollegorna. Tänk dig vad du skulle ha på jobbet, men lite finare. Men det beror ju givetvis på vad du brukar ha på dig på jobbet. Skulle inte heller ta röd kofta OCH röda skor, det skulle vara för julnisse för mig.

Personligen gillar jag smala bälten i midjehöjd, på raka, enkla klänningar, och tycker de ger lite extra dimension. Tänk Victoria Beckham, som numera lyckas bära upp liknande. Oklart om de passar just till modellen från Filippa K, dock. Beror lite på hur pass lös/tight klänningen sitter, och hur tyget ser ut i verkligheten. Är den alltför "vardag" kan det bli lite snurrigt. Är tyget matt eller med lite lyster? Jag har inte tittat på klänningen själv.

Exempel från VB:s egna line: http://www.iravalkowitz.com/victoria...belt-p-12.html

... enkel styling i övrigt, tillsammans med ett statement-halsband skulle också kunna funka, för mig. Beroende på hur pass bekväm du är i sådant och vilken stil du normalt sett har gällande accessoarer. Rosantica gör fantastiska halsband, om man verkligen vill dra på! Bland annat otroligt vackra tolkningar av det vanliga pärlhalsbandet. De La Renta och Marni gör också modiga halsband, men i lite andra stilar. Hervé Van Der Straeten är ett annat tips, om man inte är rädd för guld.

(Givetvis säger jag inte att du ska köpa dessa på studs, då alla dessa märken är tämligen dyra, men du kan inspireras lite.)
Senast redigerad av doedko 2014-11-09 kl. 15:52.
Citera
2014-11-09, 15:13
Medlem
doedkos avatar
Citat:
Hoppas jag är i rätt tråd, som jag förstår det så är det för både killar och tjejer som klär sig klassiskt va? Jag klär mig alltid i kläder a la 50-talet och jag har alltid klänning eller kjol.

Här är några exempel på kläder som finns i min ägo:

1. Prickig klänning
2. Rosa klänning
3. Småprickig med knappar
4. Sailorklänning
5. Mönstrad klänning

Jag försöker köra hela linjen ut och ha lämpliga frisyrer så ofta jag hinner, ser ut ungefär så här. I värsta fall blir det en knut eller en hästsvans.

Min fråga är helt enkelt: Vad tycker ni? Folk jag känner berömmer mig för klädstilen (men jag vet inte om det är för att dom är snälla eller ärliga) och jag brukar få positiv respons från tanter som klädde sig likadant då det begav sig, men jag vet inte hur gemene man (och ja, särskilt män) tycker att det ser ut? Skulle du anta att jag är en skön person, en knarkare, en galen feminist?

Jag skulle tänka att du bor söder om söder (Midsommarkransen, Telefonplan idealt), inte är över 25, och att du pluggar humaniora. Du har en blommig tapet på åtminstone en vägg hemma, och en gammal Stringhylla du har ärvt. Du gillar riktiga, blommiga tekoppar och röstar troligtvis FI eller MP. Antagligen gillar du gamla LP-skivor och tycker att Så mycket bättre är ett superprogram, speciellt när Lill Lindfors och Amanda Jensen är med. Och du älskar loppisar, samt hänger på Landet, Debaser Strand och Under Bron, och köper Kravmärkt mat. Ungefär.
Senast redigerad av doedko 2014-11-09 kl. 15:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in