2014-07-05, 03:55
Medlem
God dag, kamrater!

Klassisk stil - denna fröjd för ögat. Det är rent, det är snyggt, det är propert och kvalitativt. Men det är inte jag. Inte i dagsläget - inte klädmässigt. Och det är precis det jag vill ändra på. Men frågan är: var ska man börja? Jag är inte riktigt säker på varken var eller vad jag bör införskaffa först.

Vad har ni för tanken kring saken, Flashback? Några idéer? Rekommendationer till återförsäljare eller andra tips och tricks?

När jag säger "klassisk stil" åsyftar jag:

http://i61.tinypic.com/2467z9j.jpg
http://i59.tinypic.com/2lc6yxv.jpg
http://i60.tinypic.com/4loux5.jpg
http://i57.tinypic.com/23szyn8.jpg
http://i59.tinypic.com/2qc35dt.jpg
Senast redigerad av RandomPandaEater 2014-07-05 kl. 03:58.
Citera
2014-07-05, 04:40
Medlem
larvenfs avatar
Vad har du för budget?
Citera
2014-07-05, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larvenf
Vad har du för budget?

Jag sparar till och planerar hellre mina inköp än köper sämre kvalitet i högre kvantitet. Finns det feminina motsvarigheter för exempelvis Charles Tyrwhitt är inte det fy skam (hyfsat god kvalitet för pengarna). Krävs det, kan jag dock gå upp i tre-fyra tusen per plagg - lite beroende på vad det är för plagg i fråga. Då blir det dock inga fler köp den shoppingrundan, so to speak.
Citera
2014-07-05, 12:15
Medlem
JanneKs avatar
Gabucci Donna är nog väl värt ett besök om du bor i Stockholm. Jag tror att priserna måhända ligger på den övre sidan av din budget, men så är det också väldigt bra produkter de tillhandahåller.

http://gabuccidonna.com/donna/
Citera
2014-07-06, 15:23
Medlem
Trakigtaliass avatar
Jag har köpt allt eftersom såklart, men det jag tycker gör ett plagg klassiskt är passformen och en tidlös färg som klär dig. Sedan är jag av den åsikten att en person som jag på 1.65 inte klär i en fodralklänning som når till vaden eller diverse pennkjolar som annars är klassiska. Jag klär mig nog ganska italienskt, lite edgy men fortfarande elegant och enkelt utan att bli en britt-tant.
Jag hade börjat titta på en snävare kostymbyxa för en ungdomlig look. Ett par snygga loafers som inte sträcker sig för högt upp på foten(tant). Kjolar och klänningar som inte är för korta eller för långa, kryptiskt men du kommer förstå. Bruna knähöga stövlar till hösten och en figursydd kappa. En grå polo i merinoull var mitt bästa inköp i år från J Lindeberg.

Nu på sommaren är jag klädd i en mörkblå skjortklänning som når lagom högt upp på låret med ett brunt bälte och loafers.
Jag hade börjat kika på Massimo Dutti om jag vore du, sen köper ju jag mycket budget i övrigt när det kommer till toppar, blusar, sjalar och sånt!
Klart flummigaste inlägget jag gjort på länge men vi kvinnor har betydligt mer svängrum när det kommer till den klassiska stilen!
Citera
2014-07-06, 17:46
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakigtalias
Jag har köpt allt eftersom såklart, men det jag tycker gör ett plagg klassiskt är passformen och en tidlös färg som klär dig. Sedan är jag av den åsikten att en person som jag på 1.65 inte klär i en fodralklänning som når till vaden eller diverse pennkjolar som annars är klassiska. Jag klär mig nog ganska italienskt, lite edgy men fortfarande elegant och enkelt utan att bli en britt-tant.
Jag hade börjat titta på en snävare kostymbyxa för en ungdomlig look. Ett par snygga loafers som inte sträcker sig för högt upp på foten(tant). Kjolar och klänningar som inte är för korta eller för långa, kryptiskt men du kommer förstå. Bruna knähöga stövlar till hösten och en figursydd kappa. En grå polo i merinoull var mitt bästa inköp i år från J Lindeberg.

Nu på sommaren är jag klädd i en mörkblå skjortklänning som når lagom högt upp på låret med ett brunt bälte och loafers.
Jag hade börjat kika på Massimo Dutti om jag vore du, sen köper ju jag mycket budget i övrigt när det kommer till toppar, blusar, sjalar och sånt!
Klart flummigaste inlägget jag gjort på länge men vi kvinnor har betydligt mer svängrum när det kommer till den klassiska stilen!
Det där måste kompletteras med bilder. Ta bilder på dig, alternativt låt någon ta bilder på dig i dina outfits. posta i bildtråden!
Citera
2014-07-06, 23:11
Medlem
Mitt hetaste tips: begagnat.

Bättre märken håller ofta längre än en ägare, och är du tveksam till använda kläder skulle jag bara råda dig att kemtvätta plagget innan du använder det.

Tips nr 2:

Lär dig Ebay. När det gäller märkesväskor kan du få hjälp att autentisera dem av My Poupette eller medlemmarna på the Purse Forum. Googla.

Kolla även Bukowskis, Bukowskis market, Kaplans och Lauritz. Finns även en radda butiker på Östermalm i stockholm. Tradera och Blocket är generellt kasst.

Tips nr 3:

Du kan komplettera från kedjorna, H&M har t.ex en helt ok businesslinje i bättre material.

Tips nr 4:

Var inte rädd för skräddare! Att ta in ett plagg i midjan eller korta det är små ingrepp som gör mycket för ett plagg. Akta dig för stora axelvaddar dock, det är sabla dyrt att ta in dem.

Tips nr 5:

Modernare modeskapare som gör otroligt kvinnliga kläder är Roland Mouret och Antonio Berardi. De är dock svindyra så jag brukar fynda begagnat på Ebay.

Ralph Lauren purple och black label gör fina grejer, särskilt skor och stövlar, har även ett par perfekta cashmerekavajer därifrån.

J Crew kan vara värt att ta en titt på.

Michael Kors gör en del snygga klassiska klänningar. (inte underlinjen, och låt bli väskorna!)

Återkommer om jag kommer på något mer vettigt. Men mitt bästa tips är ärligt talat Ebay, ett par snygga klackar i lagom höjd och en-två eleganta vardagsväskor att variera med, och snygga, genomtänkta ytterplagg.
Citera
2014-07-06, 23:34
Medlem
hobokens avatar
Stilen på bild 2 och 3 (och i viss mån 1) är fruktansvärt trist. Jag kan inte förstå varför man som ung kvinna vill ha Lee Radziwill som främsta stilförebild. Men min åsikt kanske inte är giltig då det inte direkt är prins Charles eller the Duke of Windsor jag vänder mig till när det kommer till herrkläder - jag dras mer åt det italienska hållet än åt en konservativ amerikansk eller brittisk stil.

Gabucci Donna verkar efter en snabb titt ha en del okej saker, från bevisligen riktigt bra tillverkare (åtminstone på herrsidan), men känns också som lite för mycket Anna Maria Corazza Bildt för min smak.

Då föredrar jag mycket hellre mindre klassiska märken, typ Michael Kors och Tory Burch.
Senast redigerad av hoboken 2014-07-06 kl. 23:42.
Citera
2014-07-08, 00:23
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Stilen på bild 2 och 3 (och i viss mån 1) är fruktansvärt trist. Jag kan inte förstå varför man som ung kvinna vill ha Lee Radziwill som främsta stilförebild. Men min åsikt kanske inte är giltig då det inte direkt är prins Charles eller the Duke of Windsor jag vänder mig till när det kommer till herrkläder - jag dras mer åt det italienska hållet än åt en konservativ amerikansk eller brittisk stil.

Gabucci Donna verkar efter en snabb titt ha en del okej saker, från bevisligen riktigt bra tillverkare (åtminstone på herrsidan), men känns också som lite för mycket Anna Maria Corazza Bildt för min smak.

Då föredrar jag mycket hellre mindre klassiska märken, typ Michael Kors och Tory Burch.

Jag tror det som gör en del är att bilderna verkar lite äldre, som gör att snitten och färgerna kanske inte är de som gäller riktigt nu också.

Ett bra tips kan nog vara att försöka undvika jeans så mycket som möjligt och ha snygga byxor som passar till en eventuell kavaj istället.
Citera
2014-07-16, 23:10
Medlem
Pilfinkens avatar
Mitt förslag är mamma, farmor och mormors garderober. Om de har gamla avlagda plagg som inte längre passar dem och du har samma kroppsform kan du få kläder som sitter bättre än alla moderna konfektionskläder.

Jag skulle vilja ha en tunn yllekofta gärna i en långsmal modell. Problemet är bara det att nästan alla damkläder ska bytas ut så fort att de inte görs i ren ull. Jag har letat både i affärer och på internet men inte hittat något bra, på herravdelningen kan man ju däremot hitta tunna prisvärda ylletröjor.
Det andra problemet är att jag är en lite slarvig student så min budget är bara tresiffrig, jag har redan slarvat bort flera bra bomullskoftor.
Citera
2014-07-18, 12:11
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilfinken
Jag skulle vilja ha en tunn yllekofta gärna i en långsmal modell. Problemet är bara det att nästan alla damkläder ska bytas ut så fort att de inte görs i ren ull. Jag har letat både i affärer och på internet men inte hittat något bra, på herravdelningen kan man ju däremot hitta tunna prisvärda ylletröjor.
Det andra problemet är att jag är en lite slarvig student så min budget är bara tresiffrig, jag har redan slarvat bort flera bra bomullskoftor.

Har du kollat på http://www.woolovers.com/womens/cardigans ? De har massor av prisvärda lammullströjor för damer, kvaliteten är dock ej toppen, men den passar ju åtminstone din budget. Jag har själv en slipover därifrån som är helt okej men knappast mer.
Citera
2014-07-18, 12:16
Medlem
Den kvinnliga garderoben: etiketter etc

Hej välklädda medmänniskor!

Jag har alltid klätt mig relativt klassiskt och tidslöst, men det är först nu på senare tid som jag lagt ner mer tankeverksamhet på att faktiskt fundera och framförallt lära mig om klassisk stil. Min fråga är därför kort: vart hittar jag material i form av bloggar, böcker etc som inriktar sig på kvinnlig klassisk stil (etiketter, "ramar och regler", historia, inspiration)? Den enda jag har koll på är Dairaux's Elegance i bokväg, men samtliga bloggar som berör ämnet klassisk stil är skrivna av män, för män.

Alla tips mottages med glädje,
ha det fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in