2016-11-11, 00:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Filmen gjordes av nån som var överklass och det där är hans bild av hur en lady ska se ut.

1) Ja men det är kvinnor som arbetar de är inte menade att vara ladies.

2) Det finns 100 olika saker som är snyggt det betyder inte att det är passande eller hur?

3) Poängen med klassisk stil för kvinnor är att man är passande klädd för tillfället. Det finns 0 tillfällen där passande klädsel är dräkt.

Vilken bild talar du om?

Bilderna, först Leizia och sedan chaneldräkten. Chaneldräkten kan ju vara fel i vissa sammanhang också.
Citera
2016-11-12, 22:22
Medlem
Pörrs avatar
Eftersom definitionen av klassisk stil för kvinnor uppenbarligen inte alls är vedertagen får ni gärna fortsätta att diskutera den. Inlägg som handlar om lack, läder och/eller porr hör, oavsett hur flytande gränsen är, knappast till ämnet klassisk stil och därför raderade.

/Moderator
Senast redigerad av Pörr 2016-11-13 kl. 13:30.
Citera
2016-11-13, 11:52
Medlem
Babianens avatar
Här är min korta guide till klassisk stil för kvinnor.

1) Te är det minst formella eventet som en kvinna går på. Här är "dresscode" för te, Proper Attire for Afternoon Tea

Citat:
The United Kingdom Tea Council calls dresses “the ultimate solution” for afternoon tea. The fitted, frocked tea dress with a densely detailed print, such as a paisley or nature print, will never go out of style in the tea room, and floral prints remain perennial. For a more contemporary look, mini-dresses -- such as long-sleeved and blouson styles, nothing too revealing for tea time -- and column dresses also work wonderfully, as do taffeta dresses for a more elegant and formal tea date, so long as the gathering is simple and subtle. For a middle-ground, try a simple, white, lace tea dress. There are no hard rules on colors, but keep them refined; pass on neons and primaries in favor of pastels, deep hues and jewel tones.

Citat:
Go Vintage

For either gender, vintage styles have stood the test of time in the tea room. Ladies should feel free to spring for '50s-style floral dresses and pearls with a dash of red lipstick -- or, choose a fitted blouse with a Peter Pan collar, a full skirt and a pair of ballet flats. Deep-navy, mint and dark-red colors evoke this era.

ni kan se att vintage klänningar är legit för te. Det "klassiska" valet är att man väljer en te-klänning för te.

2) Här är några exempel (förutom byxorna obviously), What to wear for Afternoon Tea - shop the perfect tea-time outfits on the high street

3) Alla informella event dagtid är te så man behöver inte sitta och dricka te men det är fortfarande samma dresscode som gäller. Te är ett informellt och privat event så var inte ett vulgo och drick te offentligt.

4) Nästa steg upp är Garden Party. Tänk midsommar som ett svenskt garden party. Garden Party Dresses

Citat:
Because that sort of frivolity could really only be indulged by the middle and upper classes, the dresses were made of elegant, expensive fabrics. Most vintage summer dresses will be beautifully cut and made of silk or chiffon with exquisite, but simple, details.

precis som jag skrev tidigare är fancier material mer formellt. Så klassisk stil är inte att dyka upp i dräkt på midsommar det är att man till exempel har en klassisk klänning i silke. Här är ett exempel på vad som är passande, http://cf.ltkcdn.net/womens-fashion/...g8_teacrop.jpg

5) Nästa steg är formal dinner, titta på det här klippet från 43 minuter, https://www.youtube.com/watch?v=z3REDVjOmns så ska det se ut. Man behöver inte bära en Edwardian dinner dress obviously men man ska ha en dinner dress + smycken + fancy hår.

6) Nästa steg upp är aftonklänning som ska vara fancier än dinner dress det är för saker som opera, teater, gala, etc.

7) Som ni kan se är klassisk stil inte att man går på lopp-marknad, köper typ en dräkt från 1940 och går runt i den. Det är att man följer de "traditionella" reglerna för hur man ska klä sig på olika events. Till exempel en dinner dress kan se ut på 100 olika sätt det som gör det till "klassisk stil" är att man bär det till middagen istället för vanliga kläder.

8) Ni kan se att saker som byxor, kontors-kläder, korta kjolar, sport-kläder, munktröja, t-shirt med tryck, och så vidare inte har någon plats här.

9) Det är inte heller okay att visa mage, urringing, axlar, ben, bar rygg, sina trosor, tatueringar, och så vidare om det inte redan framgår.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-13 kl. 12:06.
Citera
2016-11-13, 13:35
Medlem
Kurpatovs avatar
Jag har svårt att följa dina argument babianen. Du skriver konstigt. Men jag håller med om att man ska klä sig efter tillfället.

Mina fem cents i denna tråd är att oavsett hur ladylike en kvinna kan klä sig, har hon inte beteendet som följer med så leker man bara "dress up" för vuxna. Alltså detta har inte med utbildning eller pengar att göra (sorry babianen). Att vara riktigt elegant är en konstform. Det är för mig något som kommer inifrån. Hur man för sig och beter sig. Kanske ett dåligt exempel men om man svär som en pirat när man konverserar så är detta inte ladylike. Jag tycker att många glömmer denna del när man pratar om klassisk stil för kvinnor. Det är så mycket mera än att klä sig rätt för varje tillfälle.

Om vi nu pratar strikt om kläder. Så skulle jag säga att man borde klä sig så olikt från män för att accentuera sin kvinnlighet. Män har brukar ha manliga färger som marinblått, militärgrönt, brunt etc. Män bär inte klackar. De accentuerar inte sin midja. De bär inte kjol eller pärlor.Män brukar inte bära tröjor eller byxor med lace. Lace är ett kvinnligt tyg.

Genom att följa vissa stilregler och klä sig för att accentuera sin kvinnlighet tror jag är formulan för äkta klassiskt stil för KVINNOR.
Citera
2016-11-13, 13:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurpatov
Jag har svårt att följa dina argument babianen. Du skriver konstigt. Men jag håller med om att man ska klä sig efter tillfället.

Vad är det som är oklart? Man följer dresscode och lägger till sin egen touch.

Citat:
Mina fem cents i denna tråd är att oavsett hur ladylike en kvinna kan klä sig, har hon inte beteendet som följer med så leker man bara "dress up" för vuxna. Alltså detta har inte med utbildning eller pengar att göra (sorry babianen). Att vara riktigt elegant är en konstform. Det är för mig något som kommer inifrån. Hur man för sig och beter sig. Kanske ett dåligt exempel men om man svär som en pirat när man konverserar så är detta inte ladylike. Jag tycker att många glömmer denna del när man pratar om klassisk stil för kvinnor. Det är så mycket mera än att klä sig rätt för varje tillfälle.

Nej det enda som krävs är att man är snäll och trevlig.

Citat:
Genom att följa vissa stilregler och klä sig för att accentuera sin kvinnlighet tror jag är formulan för äkta klassiskt stil för KVINNOR.

Den enda stilregeln är att vara snygg och smal. Om kvinnan inte är det är det slöseri med tid att anstränga sig för att hon kommer att se ut som en påse sopor brevid en snygg och smal kvinna oavsett.
Citera
2016-11-13, 15:02
Medlem
Kurpatovs avatar
Citat:

Nej. Om någon tjej klär sig i dinner dress med en snus i läppen och en lättöl i handen samtidigt som hon svär medans hon pratar vad kallar du det, en lady? Vad kallar du någon som är helt blåst i huvudet men klär rätt enligt regler? klassisk stil =/ dress code.

Citat:
Den enda stilregeln är att vara snygg och smal. Om kvinnan inte är det är det slöseri med tid att anstränga sig för att hon kommer att se ut som en påse sopor brevid en snygg och smal kvinna oavsett.

1) var snygg
2) var inte ful

tack för tipset!

Att vara elegant är mer än yttre attribut som utseende och kläder.
Citera
2016-11-13, 15:52
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vad är det som är oklart? Man följer dresscode och lägger till sin egen touch.

Eeehh... nej... Du kanske ska hålla dig till beauty contests i PIG countries... Michael Douglas ser ut som en påse sopor bredvid sin egen fru på röda mattan, det finns dock de som ser bättre ut än hans fru både till klädstil och utseende även om de är större än henne trots att hon då inte exakt är mager.
Citera
2016-11-13, 16:36
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nej. Om någon tjej klär sig i dinner dress med en snus i läppen och en lättöl i handen samtidigt som hon svär medans hon pratar vad kallar du det, en lady? Vad kallar du någon som är helt blåst i huvudet men klär rätt enligt regler? klassisk stil =/ dress code.

1) Men sunt förnuft bro.

2) Jo klassisk stil är egentligen dress code som har tricklat ner till underklassen genom filmer, media, och dåliga förebilder.

3) Alla "klassiska plagg" är menade för en speciell tid och plats om man inte förstår det då gör man bort sig. Det är inte "klassisk stil" bara för att plagget är tillverkat 1940 om man bär det vid fel tillfälle.

4) Ett standard exempel är kvinnor som äter middag i kontors-kläder. Det är inte klassisk stil bara för att det är en pencil kjol från 1960 talet för att man äter inte i arbetskläder.

5) Ett annat exempel är att man inte går ut utan att täcka huvudet (hatt eller slöja). Det är som att en man går ut i kostym fast utan skor.

Citat:
1) var snygg
2) var inte ful

tack för tipset!

Att vara elegant är mer än yttre attribut som utseende och kläder.

Men meningen är inte att vara elegant det är att följa "protocol". Att vara snygg eller elegant är bara en bonus.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eeehh... nej... Du kanske ska hålla dig till beauty contests i PIG countries... Michael Douglas ser ut som en påse sopor bredvid sin egen fru på röda mattan, det finns dock de som ser bättre ut än hans fru både till klädstil och utseende även om de är större än henne trots att hon då inte exakt är mager.

Men standarden är inte Michael Douglas fru, standarden är typ Audrey Hepburn, https://www.youtube.com/watch?v=2gX3lPSd8Xc om du inte är liten och smal kan du lägga ner.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-13 kl. 17:03.
Citera
2016-11-13, 17:07
Medlem
Kurpatovs avatar
Citat:
1) Men sunt förnuft bro.

2) Jo klassisk stil är egentligen dress code som har tricklat ner till underklassen genom filmer, media, och dåliga förebilder.

3) Alla "klassiska plagg" är menade för en speciell tid och plats om man inte förstår det då gör man bort sig. Det är inte "klassisk stil" bara för att plagget är tillverkat 1940 om man bär det vid fel tillfälle.

4) Ett standard exempel är kvinnor som äter middag i kontors-kläder. Det är inte klassisk stil bara för att det är en pencil kjol från 1960 talet för att man äter inte i arbetskläder.

5) Ett annat exempel är att man inte går ut utan att täcka huvudet (hatt eller slöja). Det är som att en man går ut i kostym fast utan skor.

Men meningen är inte att vara elegant det är att följa "protocol". Att vara snygg eller elegant är bara en bonus.

Men standarden är inte Michael Douglas fru, standarden är typ Audrey Hepburn, https://www.youtube.com/watch?v=2gX3lPSd8Xc om du inte är liten och smal kan du lägga ner.

okej men då förstår jag dig bättre. Bra punkter.
Citera
2016-11-13, 23:05
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
4) Nästa steg upp är Garden Party. Tänk midsommar som ett svenskt garden party. Garden Party Dresses

9) Det är inte heller okay att visa mage, urringing, axlar, ben, bar rygg, sina trosor, tatueringar, och så vidare om det inte redan framgår.

Det verkar ju som att tjejerna på bilden bryter rätt rejält mot dina regler i så fall.

Eller fick man ha urringat till teet men inte till kaffet? Skippa hatten till vinet men inte till sherryn? Visa benen fick man alltså göra på cocktail-partyt men inte på garden-partyt?
Citera
2016-11-13, 23:20
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
3) Alla informella event dagtid är te så man behöver inte sitta och dricka te men det är fortfarande samma dresscode som gäller. Te är ett informellt och privat event så var inte ett vulgo och drick te offentligt.

Man får alltså inte dricka te offentligt heller. Kan man beställa en kopp kaffe på en uteservering iklädd en Chanel-dräkt då? Vilket kardinalfel begår man då? Är det att man dricker kaffe? Att man sitter på en uteservering? Att man bär dräkt? Eller är rent av alla tre grejerna uppåt väggarna fel?

Citat:
precis som jag skrev tidigare är fancier material mer formellt. Så klassisk stil är inte att dyka upp i dräkt på midsommar det är att man till exempel har en klassisk klänning i silke. Här är ett exempel på vad som är passande, http://cf.ltkcdn.net/womens-fashion/...g8_teacrop.jpg

Nämn en anledning till att detta härke skulle vara bättre att fira midsommar i än en välskräddad, snäv, elegant dräkt. Helt ärligt liknar klänningen det gamla lakan som jag tog ur tvättmaskinen tidigare idag. Ljusblått, urblekt, stort & skrynkligt utan minsta tillstymmelse till elegans. Ja, den har det mesta gemensamt med mitt lakan faktiskt.
Citera
2016-11-14, 09:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Här är min korta guide till klassisk stil för kvinnor.

Mest för att förtydliga. Din egen guide, som dessutom verkar ha rätt lite med verkligheten att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in