Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-04, 21:36
  #1
Medlem
Jag har nu haft halsont från och till i flera år. Lider också av extrema trötthetsattacker som kan sitta hela eftermiddagen och kvällen och först släppa på natten. Får även ett sug i magen ibland, typ katarrliknande.

Halsonten är inte väldigt stark, den är mest irriterande. Det känns svullet, torrt, strävt och irriterat när jag sväljer och tar djupa andetag. Det kan komma och gå som det vill men kommer nästan alltid när jag går på stan och handlar eller dammsuger. Eller som nu, när jag sitter ner. Det sitter ganska högt upp i halsen. Ovanför adamsäpplet. Obehaget kan skilja sig åt lite också men jag känner mer eller mindre av det varje dag.

Jag vet inte om tröttheten, katarren och halsont är kopplade till varandra men det här har jag testat hittills..

- Undersöking på vårdcentral: allt såg fint ut i halsen.
- Gastroskopi: Allt såg fint ut, diagnos dyspepsi.
- Undersökning på ÖNH: allt såg fint ut.
- Medeciner: Omeprazol och alla receptfria läkemedel emot reflux och sura uppstötningar som finns vilket bara har förvärrat katarren.
- Luftfuktare för att se om luften är torr: Hjälpte inte.
- Alternativ medicin: oljor, vitlök och honung, hjälpte inte.
- Dieter: LCHF, glutenfri kost och laktosfri kost, hjälpte inte.
- Sovit på olika platser, hjälpte inte.
- Knaprat massa antihistaminer, hjälpte inte.
- Tagit Sköldkörtelprov, såg bra ut.

Några fler förslag?
__________________
Senast redigerad av voXt 2014-07-04 kl. 21:45.
Citera
2014-07-04, 22:00
  #2
Medlem
quieenies avatar
Kanske ska be en läkare ta blodprov och titta på värdena på antikropparna: IgM,IgG,IgA,IgD och IgE.
Citera
2015-02-15, 10:46
  #3
Medlem
Liknande detta kanske?
https://www.flashback.org/showthread...ed=1#p52289876
Citera
2015-02-15, 11:46
  #4
Medlem
Plastbunkers avatar
Frisk förutom det du räknat upp?

Långvarig trötthet och halsont kan vara CMV. Vet inte vad de kollat på VC. Men att leta efter CMV om en patient har långvariga besvär är ibland värt mödan. Särskilt då det är en av de få virus som det faktiskt finns specifik medicin mot.

EBV och CMV bör man alltså leta efter via serologi eller PCR. Har detta gjorts?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback