Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Kort om mig, har väldigt sunda finanser. Låga utgifter, höga intäkter - jobbar hårt, studerar vid sidan av. I dagsläget är jag god för runt 500.000, efter en ombildning i höst och med beräknad genomsnittlig aktieavkastning så blir jag miljonär innan 30. Jag är en anspråkslös person som inte behöver mycket pengar för att gå runt, efter ombildningen kommer jag ha fasta utgifter på runt 4.000. Bor centralt i en av Sveriges största städer så har inget behov av mer pengar i den bemärkelsen. Jag skulle kunna gå runt på att jobba 3-5 dagar i månaden. Förutom detta väntar miljonarv när jag blir äldre.
Jag har inga dyra hobbies så som bilar, resor (been there, done that). Jag gillar inte att slösa pengar - jag donerar en del pengar till välgörande ändamål. Min enda svaghet är god mat och tobak så mina utgifter är allt som allt runt 8.000 SEK. Jag äger allt jag vill, bra datorer och vitvaror, tv-apparat etc. Allt som allt kommer dessa inte behövas bytas ut förens om 5-10 år (behöver inte de senaste datorerna etc - det viktigaste är att de är bra, ligger och skriver på en retina mac).
Vad jag vill ha sagt är att jag har tappat gnistan till att tjäna pengar då jag hamnat i denna situation, jag är helt enkelt nöjd. Vad driver er som befinner sig i min situation? Är det ångest över att grannen har en fina bil? Är det prestige? Snälla förklara för mig varför jag ska eftersträva högre siffror på mitt bankkonto?
Jag är i nästan precis samma situation med låga utg. och stabila ink.
Varje månad för jag över allt överskott till ISK, så att jag bara har några tusen kvar på kontot. Det påminner mig om en situation jag har varit innan och aldrig vill tillbaka till. Såklart inte det enda, men ett av dem sätt jag motiverar sig själv på till vägen mot än mer frihet.
Kanske du kan sätta ett mål för dig själv? Tex hur mycket du behöver för att bli ek. oberoende?