• 1
  • 2
2014-06-14, 10:50
Medlem
Isnatts avatar
Halloj!

Jag har lite problem med min motivation till att spara just nu. Det knns trist och som att det inte hnder ngonting ven om nr jag tittar till kontona ser att det ju gr det.

Jag har dessutom ingenting srskilt att spara till. Min bostad r betald till drygt 75% och jag har ca 220 000:- p banken. Nr jag tidigare sparat har jag haft som ml 100 000:-, sen 150 000:- och drp 200 000:-. Jag var 'njd' med 100 000:- och hade det som nedre grns rtt lnge innan jag brjade jobba p med sparandet igen och kade. D var jag motiverad!
Nu r ju nsta ml en kvarts miljon i reda pengar men jag har lite dlig motivation som sagt.
Det jag kan komma p r att jag kanske vill kpa och flytta till ett litet hus p landet nr jag trttnat p att bo i stan. Men d vrdet p min bostadsrtt stigit ordentligt senaste ren s knns det inte heller som att det r ngot som motiverar mig att lgga undan pengar till. Dessutom ligger det ca 10 r framt i tiden, och om jag skulle slja min bostad idag skulle jag efter att betalat av lnet och s ha ca 1.4 ≈ 1.5 miljoner.

Jag har ingen tjej eller barn (och vill absolut inte ha barn), jag tycker inte om att resa, behver ingen bil, inga dyra hobbys. Mina pengar lggs i stort p mat och dryck vilket jag inte snlar p.
Jag trivs med mitt jobb, jag var smart nog att utbilda mig till det som r min hobby och vill jobba med det s lnge som mjligt och har drfr ingen ambition att g ner i arbetstid eller liknande.

Mitt yrke r inget man tjnar ngra imponerande summor p, jag fr ut ca 18 000:-/mn s om jag inte lever lite ekonomiskt s finns det helt enkelt inga pengar att lgga undan. Har jag ingen motivation r det ltt att kpa det dr 'ondiga' ngra gnger i mnaden s r sparmarginalen borta.
S r det ju fr dom flesta, och det gller att st emot att kpa 'ditt och datt' fr att inte halka in i en livsstil dr lnen alltid r slut 15 dagar innan ln.
Jag jobbar ju med mnniskor som har ungefr samma ln som mig sjlv och ser hur dom slarvar med sina pengar och kper nya mobiler trots att dom 'gamla' fungerar eller nya flgar till bilen, osv.
Dom gnller stndigt att dom inte har ngra pengar eller 'INTE HAR RD!' att g ut och ta ngra l en solig fredagseftermiddag.. och s kommer dom nd och visar upp en ny mobil p mndag.

Jag knner verkligen att jag haft tur som har det som jag har det, och att jag inte r intresserad av statusprylar eller en livsstil avsedd fr att imponera p andra.

Vad sparar ni vriga till?
Har ni nn grns dr ni knner att nr ni nt dit s drar ni ner p sparandet och brjar spendera mer?
Vad har ni fr ml fr erat sparande? Kunna g ner i tid? Knna frihet? Ha en buffert fr 'smre tider'? Kpa bostad? Sluta jobba vid 50?
Citera
2014-06-14, 11:02
Medlem
DrPretentiouss avatar
Jag knner igen mig allt fr vl i din beskrivning av dina kollegor. T.ex. mina frldrars familjevnner, ett par nrmare 60 som bda tjnar ca 100k i mnaden men nd r stndigt panka och har ln. De ker stndigt p resor och hller p, jag kan bara inte frst vart pengarna tar vgen.

Jag har mnga miljoner p banken men knner ven jag att jag behver spara. Ett schysst hus och lgenheter hr i Stockholm kostar runt 20-30 miljoner s det finns alltid ngot att spara till.

Men som du s lever jag ansprkslst utan bil (tar tunnelbanan) och ker alltid ekonomiklass. Varfr jag vill ha ett schyst hus r pga livskvalit. Jag vill grna ha ngonting med bra lge och nra vattnet fr att det r praktiskt och vackert, inte fr att det skulle vara ngon statussymbol.
Senast redigerad av DrPretentious 2014-06-14 kl. 11:05.
Citera
2014-06-14, 11:07
Medlem
Fopolls avatar
Sparar till en kontantinsats frst och frmst, vilket knns som en never ending story. I vrigt har jag en bil som kostar ofrutsedda pengar d och d, samt inte osannolikt kommer att behva bytas ut ngon gng i framtiden. Sparar annars just nu fr att kunna ha en s hndelserik semester som mjligt - det kostar ju en hel del att vara ledig!

Tycker rent allmnt att ln och krediter r av ondo och det motiverar mig att spara.

TS, du br satsa p att ha roligt och njuta av livet, oavsett om det r billiga eller dyrare njen.
Citera
2014-06-14, 11:46
Medlem
Jag sparar fr att kunna flytta utomlands en dag, inte samma trygghetssystem kommer finnas tillgngliga fr mig dr.

Om du inte kommer p ngot att gra med dina pengar kanske du br fundera p att ge bort lite, s att du tminstone fortfarande kan f knslan av att det r helt meningslst att konsumera? Men om inte annat kommer du tids nog p ntt ska du se.
Senast redigerad av tago 2014-06-14 kl. 11:50.
Citera
2014-06-14, 11:49
Medlem
Isnatts avatar
Stockholmspriserna r ju lite utver det vanliga. Dr jag bor rcker det med att ka 3 mil utanfr stan s kan man fynda hus. Och jag har tnkt mig ett hus p kanske 140 kvm med en okey tomt.

Fopoll, jag tycker att jag har det bra som det r r ofta sugen p att kpa ny kamera och ett par objektiv men d den gamla fortfarande fungerar och levererar bra bilder s..
Mitt boende har jag lagt mycket pengar p, dels bostaden och inredningen. Men det har ju tagit mig kanske 7-8 r att skaffa allt. Kpt i omgngar nr jag haft pengar ver mina nedre grnsniver s att sga. Nr jag hade 152 000:-, ja d kunde jag kpa den dr lampan fr 2000:-. Inte allt p en och samma gng. 'Karaktrsdanande', eller vad man kan kalla det
Och d och d har jag anvnt strre belopp, som nr jag renoverade balkongen och glasade in den och s. Men d fanns det ju pengar till det. S jag r ingen extremsnlis. Jag lever bra och gr vad jag vill, men jag lever inte huvudlst.
Citera
2014-06-14, 13:06
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrPretentious
Jag knner igen mig allt fr vl i din beskrivning av dina kollegor. T.ex. mina frldrars familjevnner, ett par nrmare 60 som bda tjnar ca 100k i mnaden men nd r stndigt panka och har ln. De ker stndigt p resor och hller p, jag kan bara inte frst vart pengarna tar vgen.

Jag har mnga miljoner p banken men knner ven jag att jag behver spara. Ett schysst hus och lgenheter hr i Stockholm kostar runt 20-30 miljoner s det finns alltid ngot att spara till.

Men som du s lever jag ansprkslst utan bil (tar tunnelbanan) och ker alltid ekonomiklass. Varfr jag vill ha ett schyst hus r pga livskvalit. Jag vill grna ha ngonting med bra lge och nra vattnet fr att det r praktiskt och vackert, inte fr att det skulle vara ngon statussymbol.

Kanske off-topic men undrar vad du jobbar med? (bara allmnt nyfiken)
Citera
2014-06-14, 13:11
Medlem
Jag sparar till framtida insatser, motorcyklar, krkort eller vad fan jag nu vill gra i framtiden.
Sparar fr att ha rd att g ner i arbetstid eller vara arbetsls och inte tvingas g till ett jobb dr chefen r skitdryg t.ex. Jag vill kunna spendera mycket tid med mina barn och inte behva jobba s mycket nr dom vl kommer till vrlden.

TS verkar vara skitdryg, om jag ska vara helt rlig. Du tycker inte om att gra ngot frutom jobba ta och dricka, gr det d? Ingen som tvingar dig att spara, t mer jobba mer drick mer om det r det som gr dig lycklig. Du kan spara till att kunna fortstta jobba p samma arbetsplats gratis i framtiden, om du skulle f sparken t.ex s kan du jobba utan ln men nd klarar du dig ..

Angende folk som "inte har rd" s r det en lttare urskt fr att dom inte vill, jag tnker vara modig nog att sga att majoritetn av folk tycker om att spendera tid med familj, barn och vnner.

Du verkar vara lite ensamvarg, inget fel med det men du fr skaffa dig vnner med liknande intresse, som gillar mat och dryck t.ex
Citera
2014-06-14, 13:44
Medlem
healthyasfucks avatar
Tycker allt handlar om att ha en hlsosam balansgng mellan att leva/spara. Knner mnga som tjnar multum men har utgifter utifrn det och drfr inte kan spara ngot nd, samtidigt som jag knner folk som tjnar "Ica-lner" och lever p blodpudding och grt och lyckas drmed spara ver 50% av sin ln hela tiden. Det sistnmnda r helt vrdelst i mina gon d jag anser att man ska leva medans man kan och r ung. Samtidigt som det frsta exemplet inte r optimalt heller.

Bsta motiveringen fr mig r framfrallt tryggheten som kommer av att kunna lgga undan iaf. minst 5k i mnaden men nd leva som jag vill, eller stta upp delml (saker du vill kpa, stllen du vill ka till).

Tycker man sllan ser folk i Sverige som kan hantera denna balansgng. Antingen r de ofta "spenderare" eller "sparare" i allra hgsta grad.
Citera
2014-06-14, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av healthyasfuck
Tycker allt handlar om att ha en hlsosam balansgng mellan att leva/spara. Knner mnga som tjnar multum men har utgifter utifrn det och drfr inte kan spara ngot nd, samtidigt som jag knner folk som tjnar "Ica-lner" och lever p blodpudding och grt och lyckas drmed spara ver 50% av sin ln hela tiden. Det sistnmnda r helt vrdelst i mina gon d jag anser att man ska leva medans man kan och r ung. Samtidigt som det frsta exemplet inte r optimalt heller.

Bsta motiveringen fr mig r framfrallt tryggheten som kommer av att kunna lgga undan iaf. minst 5k i mnaden men nd leva som jag vill, eller stta upp delml (saker du vill kpa, stllen du vill ka till).

Tycker man sllan ser folk i Sverige som kan hantera denna balansgng. Antingen r de ofta "spenderare" eller "sparare" i allra hgsta grad.

Jag tror det r mer att dessa mnniskor sticker ut. Den snle fr att han inte hnger med ut p lunchen utan gr till micro-rummet och vrmer sin matlda, eller vilken annan situation som n uppstr dr det mrks hur han/hon snlar. Den slsaktiga fr att dom alltid visa upp allt skit som kper eller gr runt och gnller p att dom r pank nr man ska hitta p ngot vettigt kul som kostar lite.

Vi i mittfran som skter oss, syns inte lika mycket, men det r klart att det r mnga som ligger dr och simmar.
Citera
2014-06-14, 14:41
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Jag sparar till framtida insatser, motorcyklar, krkort eller vad fan jag nu vill gra i framtiden.
Sparar fr att ha rd att g ner i arbetstid eller vara arbetsls och inte tvingas g till ett jobb dr chefen r skitdryg t.ex. Jag vill kunna spendera mycket tid med mina barn och inte behva jobba s mycket nr dom vl kommer till vrlden.

TS verkar vara skitdryg, om jag ska vara helt rlig. Du tycker inte om att gra ngot frutom jobba ta och dricka, gr det d? Ingen som tvingar dig att spara, t mer jobba mer drick mer om det r det som gr dig lycklig. Du kan spara till att kunna fortstta jobba p samma arbetsplats gratis i framtiden, om du skulle f sparken t.ex s kan du jobba utan ln men nd klarar du dig ..

Angende folk som "inte har rd" s r det en lttare urskt fr att dom inte vill, jag tnker vara modig nog att sga att majoritetn av folk tycker om att spendera tid med familj, barn och vnner.

Du verkar vara lite ensamvarg, inget fel med det men du fr skaffa dig vnner med liknande intresse, som gillar mat och dryck t.ex
Det r nog en av dom vanligaste orsakerna till att man sparar. Barnen. Men jag knner mnga som har barn och nd verkar ingen vara hemma mer n dom 'fr', hur mnga dagar det nu r.

Jag r lite ensamvarg ja men trffar kompisar ett par gnger i veckan vilket nog r normalt, och har ofta middagar hr hemma dr vi kkar och lagar mat tillsammans. Trist att du ftt uppfattningen av att jag r dryg fr det r jag inte, jag r rolig och geners. Jag har uppskattar mina vnner och dom mig.
Jag gillar att gra massor av saker, men har redan rest vldigt mycket och r inte intresserad av det lngre, men ker en del i Sverige och bor p bra hotell i stder som jag sen fotograferar i.
Klart jag inte kommer arbeta gratis, vem r det som r dryg hr egentligen..
Citera
2014-06-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det r nog en av dom vanligaste orsakerna till att man sparar. Barnen. Men jag knner mnga som har barn och nd verkar ingen vara hemma mer n dom 'fr', hur mnga dagar det nu r.

Jag r lite ensamvarg ja men trffar kompisar ett par gnger i veckan vilket nog r normalt, och har ofta middagar hr hemma dr vi kkar och lagar mat tillsammans. Trist att du ftt uppfattningen av att jag r dryg fr det r jag inte, jag r rolig och geners. Jag har uppskattar mina vnner och dom mig.
Jag gillar att gra massor av saker, men har redan rest vldigt mycket och r inte intresserad av det lngre, men ker en del i Sverige och bor p bra hotell i stder som jag sen fotograferar i.
Klart jag inte kommer arbeta gratis, vem r det som r dryg hr egentligen..

Inte meningen att lta arrogant och fittig, tycker bara inte du behver spara om du tycker om ditt arbete och vill arbeta lnge och trivs dr. Finns det absolut ingenting du vill ha, en fallskrm, dj set, en bil/skaffa krkort motorcykel? Du vill inte ha en lgenhet i hufudstaden eller ngot liknande. Det som borde motivera dig r att du har sparade pengar och om du en dag upptcker att helvette vad kul det r att samla p frimrken s kan du lgga ett par 100.000 p den dr geten frn gdansk frn 1834 s kan du kpa den utan att spara i massa r

Pengarna backar dig i allt du vill gra, vare sig om du blir av med jobbet till att du en dag upptcker en ny och intressant hobby. I vrsta fall du begrava dig i prostituerade, varfr inte om du har massa pengar

PS: missade att du fotograferade, det r vl en rtt dyr hobby? Du kan ju lgga massa pengar p att kpa photoshop och annat snt och sedan ta ngon kurs i fotografering, kpa dyra kameror/objektiv och resa lngre strckor med vernattning fr att ta fina bilder t.ex Det kan ju vara lite motivation
Citera
2014-06-14, 15:56
Medlem
Bbobis avatar
Jag slsade vldigt mycket nr jag var ung. Ush vilken ngest i efterhand. Frsker mest att inte tnka p hur bra dom pengarna varit att ha till hands idag.

Nr jag flyttade till min frsta lgenhet hade jag inte ens rd att kpa en soffa utan satt p golvet vid ett 199kr ikea bord i 2-3 mnader tills jag kpte en soffa av billigaste modell.

Det r inte roligt att vara pank. Sparar sen lnge 4.000 per mnad och lgger ungefr lika mycket p mat/nje vilket jag tycker r rimligt. Bra mnader sparar jag lite mer, dliga lite mindre. Ca 50.000 per r.

Shr i efterhand frstr man hur dumt det var att leva fr stunden. Det kommer alla "pengar ska man spendera nr man r ung" ocks frst....Att dom borde valt ett mellanting.

Det knns vldigt avslappnande och stressfritt att ha pengar, att inte behva oroa sig. S kan man unna sig lite extra resor ibland medan dom andra gr till lokala krogen fr att kpa 24kr l fr sina sista lnepengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in