• 1
  • 2
2014-07-04, 02:01
Bannlyst
Tidigare i beställningssortimentet fanns det många olika sorts öl. Men nu finns det bara Bogesund på flaska kvar. Håller det på att hända negativa saker i tjeckisk bryggerinäring?
Citera
2014-07-04, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GILFlover
Tidigare i beställningssortimentet fanns det många olika sorts öl. Men nu finns det bara Bogesund på flaska kvar. Håller det på att hända negativa saker i tjeckisk bryggerinäring?
Tjeckiska bryggerier är i allmänhet väldigt tråkiga och utvecklas inte i huvudtaget. I och med dålig efterfrågan på tjeckisk öl åker de ut standard/beställningssortimentet. Vad för tjeckisk öl är du egentligen ute efter?
Citera
2014-07-04, 02:21
Medlem
ManJuices avatar
Staropramen finns väl överallt.

Budvar kan man även hitta i de flesta system-butikerna.
Citera
2014-07-04, 08:25
Medlem
Tjeckisk öl är nog inte tillräckligt spännande enligt Systembolaget, precis som tysk. Det är roligare att ta in en Kenyansk eller Colombiansk dussinöl.
Citera
2014-07-04, 09:07
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K
Tjeckisk öl är nog inte tillräckligt spännande enligt Systembolaget, precis som tysk. Det är roligare att ta in en Kenyansk eller Colombiansk dussinöl.

Mångfald till varje pris, i alla saker och sammanhang, amen. Ju längre bort från det avskyvärda Sverige, desto bättre.
Citera
2014-07-04, 09:53
Medlem
rayraviolis avatar
Det finns ju ett antal tjeckiska: Urquell, Staropramen, Krusovice, Breznak, Budvar, Gambrinus osv. Vad saknar du?
Citera
2014-07-04, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Tjeckiska bryggerier är i allmänhet väldigt tråkiga och utvecklas inte i huvudtaget. I och med dålig efterfrågan på tjeckisk öl åker de ut standard/beställningssortimentet. Vad för tjeckisk öl är du egentligen ute efter?

Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Staropramen finns väl överallt.

Budvar kan man även hitta i de flesta system-butikerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicke-K

Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Mångfald till varje pris, i alla saker och sammanhang, amen. Ju längre bort från det avskyvärda Sverige, desto bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det finns ju ett antal tjeckiska: Urquell, Staropramen, Krusovice, Breznak, Budvar, Gambrinus osv. Vad saknar du?

Tack för alla svar! Jag har varit storkonsument av tjeckisk öl och konsumerar friskt de märken rayravioli nämner i tråden. Men jag har beställt en hel del från beställningssortimentet genom åren och varit van med att det finns importörer av andra märken. Men nu tycks de flesta vara borta från marknaden. Holba, Praga, Zubr, Konrad etc. Finns inte att beställa längre alls på bolaget. En negativ utveckling för tjeck-öls drinkare som jag.

Undrade allmänt om det hänger ihop med svenskarnas konsumtionsmönster eller en negativ utveckling för tjeckisk öl-industri?
Citera
2014-07-04, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GILFlover
Tack för alla svar! Jag har varit storkonsument av tjeckisk öl och konsumerar friskt de märken rayravioli nämner i tråden. Men jag har beställt en hel del från beställningssortimentet genom åren och varit van med att det finns importörer av andra märken. Men nu tycks de flesta vara borta från marknaden. Holba, Praga, Zubr, Konrad etc. Finns inte att beställa längre alls på bolaget. En negativ utveckling för tjeck-öls drinkare som jag.

Undrade allmänt om det hänger ihop med svenskarnas konsumtionsmönster eller en negativ utveckling för tjeckisk öl-industri?

Både och, vad är poängen liksom. En tjeckisk pilsner är vad det är, och är en så jävla stor varians. Tjeckerna utvecklas noll och ses knappast som att göra bättre öl än Sverige idag. Deras topp öl är ju trots allt en SMaSH, en malt sort, en humlesort - det är ju i princip samma recept på absolut alla tjeckisk pils, Saaz och Pilsnermalt.
Citera
2014-07-04, 12:08
Medlem
zepofans avatar
En snabb sökning visar att systembolaget distribuerar 58 tjeckiska öl och som sagts tidigare så skiljer det inte så förbannat mycket mellan dem.
Hur TS söker vet jag inte heller, de sorter som räknades upp finns alla i beställningssortimentet.
Citera
2014-07-04, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En snabb sökning visar att systembolaget distribuerar 58 tjeckiska öl och som sagts tidigare så skiljer det inte så förbannat mycket mellan dem.
Hur TS söker vet jag inte heller, de sorter som räknades upp finns alla i beställningssortimentet.

uj då.

Jag får fan inte hemsidan att funka på min padda. Aj aj. Ber om ursäkt till sällskapet.

Ha en god dag och trevlig helg med kall härlig öl.
Citera
2014-07-04, 16:39
Medlem
ekerilars avatar
Tjeckerna gör överlag bra öl.

Problemet är att de tenderar att marknadsföra sin massproducerade dussinöl hårt utomlands och får därför ett försämrat rykte.
Citera
2014-08-10, 22:07
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Både och, vad är poängen liksom. En tjeckisk pilsner är vad det är, och är en så jävla stor varians. Tjeckerna utvecklas noll och ses knappast som att göra bättre öl än Sverige idag. Deras topp öl är ju trots allt en SMaSH, en malt sort, en humlesort - det är ju i princip samma recept på absolut alla tjeckisk pils, Saaz och Pilsnermalt.

Att Tjeckisk öl skulle ses likvärdigt med Svensk öl säger mer om dig än något annat. Tjeckisk öl tillsammans med tysk och belgisk toppar sedan länge popularitetsligan bland ölvärlden över och är väl erkända. Att jämföra dessa med svenskt öl som nästan oavsett märke är vattnigt och pissfärgat är absurt.

Pratar vi dessutom pilsner lager så är ju Urquell originalet. Att då tycka prippsblå eller annat obskyrt svenskt öl är likvärdigt är som att säga att ICA-cola är på samman nivå som Coca-Cola.

Sen märks det klart och tydligt att du inte kan varit i Tjeckien då de märken som exporteras till Sverige hör till storexport märkena. Öl som Krusovice, Kozel, Gambrinus, Pilsner Urquell, Budvar mm tillverkar offantliga tusental hektoliter varje år. Skillnad och variation hittar du framförallt på de lokala pubar sombrygger och kryddar sin egen öl samt framförallt dricker de stora märkenas opastoriserade och färska öl på plats. Detta är såklart långt ifrån den öl som exporteras hit till Sverige. Åk till Tjeckien och testa allahundratals ölsorter innan du anser att variationen är obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in