Citat:
Ursprungligen postat av
Drevokocour
Har inte druckit samtliga du nämnt men har druckit Nils-oscar och andra öl från mindre svenska bryggerier. Nu menade jag svensk öl generellt utifrån de större bryggerierna med märken som pripps och åbro.
Tjeckisk öl är mycket väl ansedd runtom i världen, bla. så är Pilsner Urquell kanske världens mest kända lager (iaf den första lager som tillverkats). Sen förstår jag inte vad du menar med "finare"? Mer exklusiv till priset eller att den vunnit många priser i diverse öltävlingar?
Bland pilsner öl (ljus lager) är och anses Tjeckisk öl definitivt höra till de bästa. Bara namnet Pilsner kommer från att ölen tillverkats ursprungligen i staden Pilsen (Plzen) i Tjeckien. Däremot om vi pratar ale och andra variationer som fruktöl mm är Tjeckisk öl inte speciellt stor då det inte hör till deras kultur att dricka den sorten av öl. Men att jämföra detta är som att jämföra Coca-Cola med Sprite och Fanta, allt är läsk men olika typer av dryck. Det jag pratar om är motsvarande en jämförelse med Coca-Cola, Pepsi och Lidls Freeway-cola. I detta sammanhang är Pilsner Urquell motsvarande Coca-Cola och svensk blasköl motsvarande freeway colan.
Och vad gäller variation i Tjeckisk öl så finns det i oändliga former. Tjeckien har hundratals öl-märken, varav kqnske max hundra bryggs och säljs i butik i landet och max ett tiotal exporteras utomlands. De är dessa som ni fått äran att smaka på via systemet. Men åker du till en mindre by någonstans på landsbygden är det vanligt att den lokala puben också har aitt eget öl. Drack ett otorligt gott sådant nu i somras som var en blandning av lager, mörköl och veteöl, opastoriserat och kryddat av krögaren själv.
Jag fortsätter på din jämförelse med läsk.
Varför skulle Coca-cola på något sätt vara
bättre än Pepsi och Freeway-cola? Annorlunda, ja, men bättre? Alla tre består av vatten socker och smakämnen och tillverkas på liknande sätt. Att någon av dem är bättre än den andra är skitsnack, det är helt och hållet den individuella smaken som styr och givetvis den massiva reklamen.
Vad gäller smak så är många funtade så att det de är vana och uppvuxna med är lika med gott, allt annat är lika med äckligt. Exakt på samma sätt är det med öl, de flesta lageröl innehåller samma saker och smakerna varierar inte extremt mycket, det är vanan och reklamen som styr smaken väldigt mycket.
Vet inte om du sett TV-serien "Den stora ölresan" där det bl.a. gjordes helt ovetenskapliga tester på diverse slumpvis utvalda personer. Testet gick iaf. ut på att det fanns två stora märken, Urquell och något annat som jag inte minns, men var ungefär lika populärt. Man frågade helt enkelt folk om de om de kunde smaka på en öl och säga om det var det ena eller det andra.
Jodå, många var riktigt tvärsäkra på att det var deras favoritöl, trots att det var Åbro Millennium i glasen!
Enligt dig så är det ju ett "Svenskt blasköl", men inte ens tjeckiska öldrickare reagerade på att det var särskilt blaskigt utan en del tog det som sagt för att vara sitt eget favoritöl.
Man berättade också historien om hur Staropramen, som är ett så fantastiskt och gott öl enligt många, kom till Sverige. Vad man gjorde var att köpa ett mediokert öl som tjeckerna knappast själva drack och sålde det för några kronor mer än motsvarande svensktillverkad öl. Men det var ju Tjeckiskt och alltså mycket bättre än svenskt öl!
Vad jag vill säga med detta är att tron, hype och marknadsföring är mäktigt och att smaken kanske inte alltid är den egentligen avgörande faktorn.