2014-08-11, 14:55
Medlem
Självklart har det det men ni alla envisas så jävla mycket om det här monopolet så skyll er själva, personligen tycker jag att ni kan alla ha en affisch på systemet i era rum så ni kan runka av er, men den behöver faktiskt inte finnas.
Citera
2014-08-11, 23:48
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drevokocour
Att Tjeckisk öl skulle ses likvärdigt med Svensk öl säger mer om dig än något annat. Tjeckisk öl tillsammans med tysk och belgisk toppar sedan länge popularitetsligan bland ölvärlden över och är väl erkända. Att jämföra dessa med svenskt öl som nästan oavsett märke är vattnigt och pissfärgat är absurt.

Pratar vi dessutom pilsner lager så är ju Urquell originalet. Att då tycka prippsblå eller annat obskyrt svenskt öl är likvärdigt är som att säga att ICA-cola är på samman nivå som Coca-Cola.

Sen märks det klart och tydligt att du inte kan varit i Tjeckien då de märken som exporteras till Sverige hör till storexport märkena. Öl som Krusovice, Kozel, Gambrinus, Pilsner Urquell, Budvar mm tillverkar offantliga tusental hektoliter varje år. Skillnad och variation hittar du framförallt på de lokala pubar sombrygger och kryddar sin egen öl samt framförallt dricker de stora märkenas opastoriserade och färska öl på plats. Detta är såklart långt ifrån den öl som exporteras hit till Sverige. Åk till Tjeckien och testa allahundratals ölsorter innan du anser att variationen är obefintlig.

Där har du helt fel enligt mig. Har du druckit något från Oppigårds till exempel? Något från Dugges? Nynäshamns Ångbryggeri? Nils-Oscar?
Sen vet jag inte om tjeckisk öl är så prisat i ölvärlden, och inte tysk heller (med undantag för några veteöl). Bland lagerdrickare brukar det vara det, men inte i "finare" ölkretsar.
Och angående variationen, görs det annan öl i Tjeckien än pilsner/lager?
Citera
2014-08-13, 23:16
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scallion
Där har du helt fel enligt mig. Har du druckit något från Oppigårds till exempel? Något från Dugges? Nynäshamns Ångbryggeri? Nils-Oscar?
Sen vet jag inte om tjeckisk öl är så prisat i ölvärlden, och inte tysk heller (med undantag för några veteöl). Bland lagerdrickare brukar det vara det, men inte i "finare" ölkretsar.
Och angående variationen, görs det annan öl i Tjeckien än pilsner/lager?

Har inte druckit samtliga du nämnt men har druckit Nils-oscar och andra öl från mindre svenska bryggerier. Nu menade jag svensk öl generellt utifrån de större bryggerierna med märken som pripps och åbro.

Tjeckisk öl är mycket väl ansedd runtom i världen, bla. så är Pilsner Urquell kanske världens mest kända lager (iaf den första lager som tillverkats). Sen förstår jag inte vad du menar med "finare"? Mer exklusiv till priset eller att den vunnit många priser i diverse öltävlingar?

Bland pilsner öl (ljus lager) är och anses Tjeckisk öl definitivt höra till de bästa. Bara namnet Pilsner kommer från att ölen tillverkats ursprungligen i staden Pilsen (Plzen) i Tjeckien. Däremot om vi pratar ale och andra variationer som fruktöl mm är Tjeckisk öl inte speciellt stor då det inte hör till deras kultur att dricka den sorten av öl. Men att jämföra detta är som att jämföra Coca-Cola med Sprite och Fanta, allt är läsk men olika typer av dryck. Det jag pratar om är motsvarande en jämförelse med Coca-Cola, Pepsi och Lidls Freeway-cola. I detta sammanhang är Pilsner Urquell motsvarande Coca-Cola och svensk blasköl motsvarande freeway colan.

Och vad gäller variation i Tjeckisk öl så finns det i oändliga former. Tjeckien har hundratals öl-märken, varav kqnske max hundra bryggs och säljs i butik i landet och max ett tiotal exporteras utomlands. De är dessa som ni fått äran att smaka på via systemet. Men åker du till en mindre by någonstans på landsbygden är det vanligt att den lokala puben också har aitt eget öl. Drack ett otorligt gott sådant nu i somras som var en blandning av lager, mörköl och veteöl, opastoriserat och kryddat av krögaren själv.
Citera
2014-08-13, 23:44
Medlem
heinos avatar
Vafan är en fin ölkrets. jag vill inte vara med i en sådan. tysk och tjeckisk ljus lager går fint.
Citera
2014-08-16, 21:20
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Har inte druckit samtliga du nämnt men har druckit Nils-oscar och andra öl från mindre svenska bryggerier. Nu menade jag svensk öl generellt utifrån de större bryggerierna med märken som pripps och åbro.

Tjeckisk öl är mycket väl ansedd runtom i världen, bla. så är Pilsner Urquell kanske världens mest kända lager (iaf den första lager som tillverkats). Sen förstår jag inte vad du menar med "finare"? Mer exklusiv till priset eller att den vunnit många priser i diverse öltävlingar?

Bland pilsner öl (ljus lager) är och anses Tjeckisk öl definitivt höra till de bästa. Bara namnet Pilsner kommer från att ölen tillverkats ursprungligen i staden Pilsen (Plzen) i Tjeckien. Däremot om vi pratar ale och andra variationer som fruktöl mm är Tjeckisk öl inte speciellt stor då det inte hör till deras kultur att dricka den sorten av öl. Men att jämföra detta är som att jämföra Coca-Cola med Sprite och Fanta, allt är läsk men olika typer av dryck. Det jag pratar om är motsvarande en jämförelse med Coca-Cola, Pepsi och Lidls Freeway-cola. I detta sammanhang är Pilsner Urquell motsvarande Coca-Cola och svensk blasköl motsvarande freeway colan.

Och vad gäller variation i Tjeckisk öl så finns det i oändliga former. Tjeckien har hundratals öl-märken, varav kqnske max hundra bryggs och säljs i butik i landet och max ett tiotal exporteras utomlands. De är dessa som ni fått äran att smaka på via systemet. Men åker du till en mindre by någonstans på landsbygden är det vanligt att den lokala puben också har aitt eget öl. Drack ett otorligt gott sådant nu i somras som var en blandning av lager, mörköl och veteöl, opastoriserat och kryddat av krögaren själv.

Utforska mer, du har mycket att upptäcka av de svenska bryggerierna. Prova gärna tex Thurbo Double IPA från Oppigårds, ett kanonöl.

Det jag menar med "finare ölkretsar" är folk som är insatta i öl och inte bara dricker pilsner/lager för att det är det enda de känner till alternativt det som de räknar som "riktig öl som smakar öl". Tjeckisk öl är uppskattat i min bekantskapskrets av de som inte upptäck resten av ölvärlden, medan jag och ett par andra som dricker även andra öltyper från mikrobryggerier mest tycker tjeckisk öl är tråkig.
Jag tvivlar absolut inte på det du säger om att det är bättre nere på plats i Tjeckien, men variationen verkar inte vara den bästa precis. Görs det barley wines i tjeckien? Imperial stout/porter? India Pale Ales? Saisons? Det är detta jag menar med dålig variation, det verkar bara vara pilsner som gäller. Alla sorter jag räknade upp nu görs i Sverige, med bra resultat om man frågar mig. Detta trots att Sverige också traditionellt är ett lagerland.
Citera
2014-08-17, 12:05
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Utforska mer, du har mycket att upptäcka av de svenska bryggerierna. Prova gärna tex Thurbo Double IPA från Oppigårds, ett kanonöl.

Det jag menar med "finare ölkretsar" är folk som är insatta i öl och inte bara dricker pilsner/lager för att det är det enda de känner till alternativt det som de räknar som "riktig öl som smakar öl". Tjeckisk öl är uppskattat i min bekantskapskrets av de som inte upptäck resten av ölvärlden, medan jag och ett par andra som dricker även andra öltyper från mikrobryggerier mest tycker tjeckisk öl är tråkig.
Jag tvivlar absolut inte på det du säger om att det är bättre nere på plats i Tjeckien, men variationen verkar inte vara den bästa precis. Görs det barley wines i tjeckien? Imperial stout/porter? India Pale Ales? Saisons? Det är detta jag menar med dålig variation, det verkar bara vara pilsner som gäller. Alla sorter jag räknade upp nu görs i Sverige, med bra resultat om man frågar mig. Detta trots att Sverige också traditionellt är ett lagerland.

Jag förstår vad du menar, och det är ju subjektivt huruvida det är tråkigt eller inte. Har full förståelse för att du tycker om olika varianter och sorter inom ölpanoramat men den ljusa lagern är globalt sett ändå mest populär och dominant enligt mig och förmodligen också den stereotyp som vi pratar om när vi menar öl. I denna kategori så är Tjeckisk öl bland de bästa i världen enligt mig och även många andra.

Jag anser dock inte att den ska jämföras med andra ölsorter som ale mm. Då det blir fel eftersom det i praktiken är en annan genre av öl. Att jämföra en Guiness med Urquell är enligt mig lika illa som att jämföra en Kopparbergs cider med Corona.
Citera
2014-08-18, 00:41
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar, och det är ju subjektivt huruvida det är tråkigt eller inte. Har full förståelse för att du tycker om olika varianter och sorter inom ölpanoramat men den ljusa lagern är globalt sett ändå mest populär och dominant enligt mig och förmodligen också den stereotyp som vi pratar om när vi menar öl. I denna kategori så är Tjeckisk öl bland de bästa i världen enligt mig och även många andra.

Jag anser dock inte att den ska jämföras med andra ölsorter som ale mm. Då det blir fel eftersom det i praktiken är en annan genre av öl. Att jämföra en Guiness med Urquell är enligt mig lika illa som att jämföra en Kopparbergs cider med Corona.

Ja du har helt rätt i att lager är den dominerande typen av öl sett över världen. 90% (eller om det till och med var 95%) av all öl som produceras är lageröl har jag läst.
Detta beror dock inte på att det håller någon bra kvalitè, utan för att lager ofta är lättdrucket och billigt. Sen tror jag också att det beror på, som du också skriver, att lager för många är stereotypen av öl, många känner inte ens till att det finns andra typer av öl än lager. Det är dessa personer jag syftar på när jag skrev ”lagerdrickarna” i nåt tidigare inlägg i denna tråd. Och ”findrickarna” är de som upptäckt resten av ölvärlden och bland dessa brukar inte pilsner generellt stå så högt i kurs, även om det såklart finns bra pilsners också

Jag lovar dig att om jag befinner mig i Tjeckien någon gång så ska jag definitivt kolla upp de lokala ölen
Citera
2014-08-24, 01:13
Medlem
Drevokocours avatar
Citat:
Ja du har helt rätt i att lager är den dominerande typen av öl sett över världen. 90% (eller om det till och med var 95%) av all öl som produceras är lageröl har jag läst.
Detta beror dock inte på att det håller någon bra kvalitè, utan för att lager ofta är lättdrucket och billigt. Sen tror jag också att det beror på, som du också skriver, att lager för många är stereotypen av öl, många känner inte ens till att det finns andra typer av öl än lager. Det är dessa personer jag syftar på när jag skrev ”lagerdrickarna” i nåt tidigare inlägg i denna tråd. Och ”findrickarna” är de som upptäckt resten av ölvärlden och bland dessa brukar inte pilsner generellt stå så högt i kurs, även om det såklart finns bra pilsners också

Jag lovar dig att om jag befinner mig i Tjeckien någon gång så ska jag definitivt kolla upp de lokala ölen

Självklart finns det betydligt fler sorter och varianter än lager i dess olika former. Men jag står fast vid att öl inte klassas som finare än annan när den jämförs på det viset. En Guiness och en pilsner urquell är för mig helt olika drycker och bör ej jämföras. Men för mig som Tjeck kommer ordet Öl alltid vara synonymt med en kall god lager, än någon "exklusiv" ale.
Citera
2014-08-24, 10:27
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Jag fortsätter på din jämförelse med läsk.
Varför skulle Coca-cola på något sätt vara bättre än Pepsi och Freeway-cola? Annorlunda, ja, men bättre? Alla tre består av vatten socker och smakämnen och tillverkas på liknande sätt. Att någon av dem är bättre än den andra är skitsnack, det är helt och hållet den individuella smaken som styr och givetvis den massiva reklamen.

Vad gäller smak så är många funtade så att det de är vana och uppvuxna med är lika med gott, allt annat är lika med äckligt. Exakt på samma sätt är det med öl, de flesta lageröl innehåller samma saker och smakerna varierar inte extremt mycket, det är vanan och reklamen som styr smaken väldigt mycket.

Vet inte om du sett TV-serien "Den stora ölresan" där det bl.a. gjordes helt ovetenskapliga tester på diverse slumpvis utvalda personer. Testet gick iaf. ut på att det fanns två stora märken, Urquell och något annat som jag inte minns, men var ungefär lika populärt. Man frågade helt enkelt folk om de om de kunde smaka på en öl och säga om det var det ena eller det andra.
Jodå, många var riktigt tvärsäkra på att det var deras favoritöl, trots att det var Åbro Millennium i glasen!
Enligt dig så är det ju ett "Svenskt blasköl", men inte ens tjeckiska öldrickare reagerade på att det var särskilt blaskigt utan en del tog det som sagt för att vara sitt eget favoritöl.

Man berättade också historien om hur Staropramen, som är ett så fantastiskt och gott öl enligt många, kom till Sverige. Vad man gjorde var att köpa ett mediokert öl som tjeckerna knappast själva drack och sålde det för några kronor mer än motsvarande svensktillverkad öl. Men det var ju Tjeckiskt och alltså mycket bättre än svenskt öl!

Vad jag vill säga med detta är att tron, hype och marknadsföring är mäktigt och att smaken kanske inte alltid är den egentligen avgörande faktorn.
Citera
2014-10-10, 11:30
Medlem
Farbror Fazers avatar
Så kan man beställa Zubr genom systemet? Min far kom hem med ett flak för länge sedan efter en resa och det var en av de enda ölen jag tyckt var okej. Ogillar i princip all öl annars.

Är väldigt sugen på att få tag på det igen!
Citera
2014-10-10, 14:45
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Så kan man beställa Zubr genom systemet? Min far kom hem med ett flak för länge sedan efter en resa och det var en av de enda ölen jag tyckt var okej. Ogillar i princip all öl annars.

Är väldigt sugen på att få tag på det igen!
Så väldigt sugen kan du väl knappast vara eftersom du inte ens försökt att söka hos systembolaget.
www.systembolaget.se ->skriv "zubr" i sökfältet ->klicka på sök -> kontrollera sökresultat.
Citera
2014-10-10, 19:35
Medlem
ekerilars avatar
Jag sitter just nu med en Kozel som mina tyska jaktkompisar hade med till mig. Ett underbart Bocköl. Att föra den till munnen är nästan som att kyssa en kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in