2021-12-03, 13:47
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Du har inga vetenskapliga bevis för det du säger, nej. Och SCB håller inte med dig om att det finns "massa" män som får barn vid 50.

Det är oerhört många fler män som får barn vid 50 än kvinnor som får barn vid 50.
Citera
2021-12-03, 13:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
Okej då kan du förklara för mig varför så många ur mitt förflutna ändå försöker få en chans med mig när jag dyker upp på dejtingsidor. Uppenbarligen måste det du säger utan tvekan stämma in mycket bättre på män. För det ser då verkligen ut som att män slutar ensamma de med. Och väljs bort av då ensamma singelkvinnor som mig

Klart marknaden minskar med åren när fler äldre har relationer (även om folk definitivt inte tycks satsa på livslånga sådana) men gissa, den växer knappast för män med åren.

Ni är så löjliga med ert "Män söker yngre..." De kanske de gör, det innebär för helvete inte att de lyckas. Unga kvinnor tycker inte att män med gubbmage och flint är heta. Utöver det har vi mansöverskott på unga män vilket innebär att det är lättare för unga kvinnor och äldre kvinnor att få unga män. Sug på den istället. Om jag är fyrtio finns det absolut en trettioåring som mer än gärna skulle vilja ha ett förhållande med mig. En trettioårig kvinna däremot, har större marknad än den jämngamla mannen.

Citat:
Ursprungligen postat av braless
Jag håller med. Jag vill ogärna tro att det är något generellt kvinnohat som lever och frodas på denna sajt men man börjar ju fundera... jag har aldrig irl upplevt mig själv, (kvinna 30-35 år) som "förbrukad", ett ord jag sett dykt upp i diskussioner här. Inte ens i närheten. Alla mina pojkvänner har uteslutande varit betydligt yngre än mig. Utöver det har jag en väldig stor krets killkompisar och ingen av dem ser på kvinnor på det viset som beskrivs på Flashback. Tvärtom är äldre tjejer likt mig själv väldigt eftertraktade av yngre killar. Faktiskt både på tinder och irl. Varför vet jag inte. Har det någonsin slagit er att alla killar kanske inte heller är intresserade av att skaffa barn? Hoppade rakt in i er konversation nu, ville bara spontant dela med mig av min personliga uppfattning! Trevlig helg!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexas
Håller med dig om mycket. Att använda ordet "förbrukad" om 35+ kvinnor ger ju visst sken av en generellt skev kvinnosyn. Också tankarna som flera ovan uttrycker om att kvinnor måste ha män för stabilitet och säkerhet. Det är roligare att vara två- men vad det har med säkerhet att göra förstår jag inte riktigt.

Jag är mellan 35-40 år och upplever mig inte som förbrukad. Har varit singel ett tag och trivts bra med det. Nu är jag inte ute efter endast något seriöst. Jag tar det mer som det kommer och skulle jag träffa någon jag gillar så kan det ju såklart bli något mer. En ganska avslappnad inställning och inte desperat på det sätt tjejer i min ålder ofta framställs i den här tråden.

Skaffade nyligen tinder med gold och fick flera tusen likes på en dag. Men killar kanske likear väldigt många? Jag är väldigt selektiv och likear bara de jag "fastnar" för på något sätt. Men det är de jag får bra känsla av- oftast inte de "modellsnygga". Aldrig killar som inte har någon text. Alla tjejer är inte så ytliga som de framställs här. Fastnar jag för någon kan det vara något i blicken, leende, text osv. Träffas man är det inre såklart viktigast även om det måste finnas en attraktion.

Med risk att ni nu kommer tro att jag är en kvinnohatande incel (vilket är så långt ifrån sanningen det kan bli men vill ni tro det, varsågoda) vill jag ändå skriva ett par saker som jag tror ni tre bör reflektera över. Säger inte att det är sanningen men fundera lite kring det.

1) Kvinnor kommer aldrig att ha problem med att få uppmärksamhet eller att få killar som vill ha dem. Spelar ingen roll om du är 110 år, tandlös och genomskrynklig. Du kommer att ha killar efter dig.

2) Att ha ett stort gäng killar efter sig är inte samma sak som att de är den typ av kille du själv vill ha. Om du har 1 000 killar efter dig och ingen är intressant, då spelar det ingen roll. Bättre att i så fall bara ha 1 kille efter sig och han är intressant.

3) Desto äldre en kvinna blir, desto större bagage hon har, desto mindre kommer urvalet av bra killar att bli för henne. Hon kommer dock alltid att ha ett urval (se punkt 1) men urvalets kvalité kommer att bli sämre. Dels för att bra män kommer bli upptagna och försvinna från marknaden och dels för att bra män kommer vara tuffare i sitt egna urval.

4) En kvinna kommer alltid att ha ett gäng killar som vill ligga med henne. Vill hon ha sex kommer det aldrig att vara ett problem, oavsett hur gammal hon är eller hur hon ser ut. Vill hon däremot ha en seriös relation med en bra man, kommer den möjligheten att minska (inte samma sak som omöjlig, eller bli jättesvårt - bäst att tillägga) men antalet intresserade bra män kommer inte vara detsamma som när kvinnan var mellan 20 och 30.

5) Det finns ingen skarp åldersgräns men svårigheten börjar oftast (betonar "oftast") när kvinnan är 30+. Den blir svårare desto äldre hon blir och talar vi 40+ har det blivit svårt för många. Gränsen varierar från kvinna till kvinna. Tolka inte detta som om att svårigheten bara en dag dyker upp. Den kan bäst jämföras med att långsamt få sämre syn. Man märker först inte av det. Sedan får man lite indikationer, sedan allt fler och tydligare signaler för att till sist komma till insikt. Min syn är dålig.

// CC
Citera
2021-12-03, 14:10
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Det är oerhört många fler män som får barn vid 50 än kvinnor som får barn vid 50.

Givetvis. Vad det nu har med saken att göra?
Citera
2021-12-03, 14:11
Medlem
Citat:
Du har inga vetenskapliga bevis för det du säger, nej. Och SCB håller inte med dig om att det finns "massa" män som får barn vid 50.

Jag tror inte att de yngre åren är mer kaotiska för män än för kvinnor, jag tror att det är ytterst individuellt. Det här med att män skulle "blomma ut" senare håller jag heller inte med om. De män som är attraktiva när de är äldre var attraktiva även som unga. Läser man för mycket här på Flashan så kan man lätt tro att det händer något magiskt när mannen fyller 35. Han blir då plötsligt manlig, snygg och saker faller på plats. Det är emellertid inte sant.

Givetvis är det så att den som vill skaffa barn inte primärt kommer att söka sig till någon som är på sluttampen av sin fertilitet. Men det är inte detsamma som att kvinnor 40+ skulle vara förbrukade. Se dig omkring, se hur det verkligen fungerar. Jag tycker att det verkar som att kvinnor runt 40 har ett sjukt stort åldersspann att jobba i. Män mellan 20 och 80. Typ.

Kvinnor kommer alltid att locka till sig män. Oavsett om det är på Tinder, vid en bardisk, på en kurs i litteraturvetenskap eller när de köper kompressionsstrumpor. Det är så verkligheten ser ut. Män springer efter kvinnor. Tinder synliggör det på ett ganska brutalt sätt. Jag har diskuterat det här till leda och orkar inte dra om samma saker igen.

Läser du ens vad jag skriver? Jag skrev att varför män peakar senare har ingenting med looks att göra, det handlar om att klossarna faller på plats, de hittar rätt, livet är i ordning och de har och kan erbjuda stabilitet och säkerhet och som resultat blir de mer åtråvärda inom dating. Tar man dessutom hand som sig fysiskt så har man nu ett stort övertag.

Sen så är det betydligt fler män som skaffar barn vid eller efter 50 än kvinnor av uppenbara orsaker.
Att kvinnor efter en viss ålder inte kan erbjuda barn gör att deras värde på marknaden minskar och detta är något många män lägger vikt vid, dock inte alla.
Senast redigerad av Rouchs 2021-12-03 kl. 14:14.
Citera
2021-12-03, 14:13
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Givetvis. Vad det nu har med saken att göra?

Det var en schysst oneliner.
Citera
2021-12-03, 14:17
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Läser du ens vad jag skriver? Jag skrev att varför män peakar senare har ingenting med looks att göra, det handlar om att klossarna faller på plats, de hittar rätt, livet är i ordning och de har och kan erbjuda stabilitet och säkerhet och som resultat blir de mer åtråvärda inom dating. Tar man dessutom hand som sig fysiskt så har man nu ett stort övertag.

Jag läste vad du skrev. Jag påstod heller inte att det är du som menade att män blir snyggare med åren. Det är däremot tankegods som har lyfts x antal gånger i den här tråden och andra.

Det här med att hitta rätt plats i livet är något som kommer med åldern. Så är det. Dock könet oaktat. Det är samma sak för kvinnor.

Jag tror mest att det är en skön snuttrfilt många sitter och luktar på. Det här med att det med stigande ålder blir lättare och lättare för en man på dejtingmarknaden.

Citat:

Sen så är det betydligt fler män som skaffar barn vid eller efter 50 än kvinnor av uppenbara orsaker.

Ja, givetvis. Och med det vill du säga? Att en "massa" män blir fäder vid 50?
Senast redigerad av empoisonne 2021-12-03 kl. 14:19.
Citera
2021-12-03, 14:18
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Det var en schysst oneliner.

Som inte tillförde diskussionen särskilt mycket.
Citera
2021-12-03, 14:20
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Jag läste vad du skrev. Jag påstod heller inte att det är du som menade att män blir snyggare med åren. Det är däremot tankegods som har lyfts x antal gånger i den här tråden och andra.

Det här med att hitta rätt plats i livet är något som kommer med åldern. Så är det. Dock könet oaktat. Det är samma sak för kvinnor. Att en "massa" män blir fäder vid 50?

Jag tror mest att det är en skön snuttrfilt många sitter och luktar på. Det här med att det med stigande ålder blir lättare och lättare för en man på dejtingmarknaden.

Ja, givetvis. Och med det vill du säga?

Ja, jag tycker att jag hade fan så mycket lättare på dejtingmarknaden för ca 10 år sedan när jag var 30. Och då skulle jag säga att jag tycker att jag är mer ett kap idag än då.

Möjligtvis att jag är lite mer kräsen idag, men det är inte bara det.
Citera
2021-12-03, 14:27
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Det tror jag inte. Finns massa män där ute som får barn vid 50 t.om. Idealet är väl att få barn vid 27-35 kanske som man, men som jag sa tidigare så har män rent generellt tuffare 20-30s än kvinnor och många har svårt att hitta sitt syfte, sin plats och en karriär samtidigt som man brottas med livets motgångar. Varför man brukar säga att män peakar senare än kvinnor har ingenting med utseendet att göra, det har att göra med att män brukar hitta stabilitet och balans vid 40 (med undantag såklart, för vissa kommer det betydligt tidigare). Detta leder i sin tur till ökat självförtroende och att dejting blir enklare. Generellt så är dom yngre åren mer kaotiska för män än för kvinnor.

Å klart som fan att 'äldre' kvinnor kan locka till sig män, jag utgick ifrån att män som är vid 40 och har som mål att bilda familj kommer med största sannolikhet söka sig till en kvinna runt 22-29. Det är för dessa män som äldre kvinnor förlorat sitt värde, inte för alla män. Jag kanske var otydlig med det.

Och kvinnor kommer, i alla åldrar, alltid locka till sig män på Tinder. Du måste förstå att Tinder för män & kvinnor är två helt olika världar. Jag ogillar att rangordna utseende då det är extremt subjektivt, men en 5/10 tjej på Tinder har ett betydligt högre värde än en kille som är 7/10. En mullig medelmåttig brud kommer hitta killar mycket lättare än en fit kille som är något över medel.

Och detta är bara min åsikt och min erfarenhet, så det finns inget vetenskapligt belägg för detta: Men jag tror att män lider mest i tidiga åren medan man blommar ut senare, medan kvinnor blommar ut tidigare och "lider" senare inom dating (återigen, med undantag).

Lär ändå vara en minoritet av singelmännen 40+ som är ute efter någon att bilda familj med. Majoriteten har redan barn vid den åldern, och bland dem som inte har så är det nog ofta ett medvetet val som man tänkt fortsätta att hålla fast vid. Men absolut, för en 40+ man som gärna vill ha biologiska barn så är det logiskt att söka kvinnor som är yngre. Låter dock på somliga som att alla singelmän är barnfria och vill bilda familj, vilket väl aldrig är sant och ännu mindre rimligt antagande 40+
Citera
2021-12-03, 14:31
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Ja, jag tycker att jag hade fan så mycket lättare på dejtingmarknaden för ca 10 år sedan när jag var 30. Och då skulle jag säga att jag tycker att jag är mer ett kap idag än då.

Möjligtvis att jag är lite mer kräsen idag, men det är inte bara det.

Äldre är ofta kräsnare, eller så här, det ska mer till för att man ska bli intresserad. Eller snarare för att man ska orka engagera sig. Man har varit runt kvarteret ett par varv, blir bekväm i sitt eget liv etc. Det tycks gälla både män och kvinnor. Ser samma tendenser även bland homosexuella.
Citera
2021-12-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Med risk att ni nu kommer tro att jag är en kvinnohatande incel (vilket är så långt ifrån sanningen det kan bli men vill ni tro det, varsågoda) vill jag ändå skriva ett par saker som jag tror ni tre bör reflektera över. Säger inte att det är sanningen men fundera lite kring det.

1) Kvinnor kommer aldrig att ha problem med att få uppmärksamhet eller att få killar som vill ha dem. Spelar ingen roll om du är 110 år, tandlös och genomskrynklig. Du kommer att ha killar efter dig.

2) Att ha ett stort gäng killar efter sig är inte samma sak som att de är den typ av kille du själv vill ha. Om du har 1 000 killar efter dig och ingen är intressant, då spelar det ingen roll. Bättre att i så fall bara ha 1 kille efter sig och han är intressant.

3) Desto äldre en kvinna blir, desto större bagage hon har, desto mindre kommer urvalet av bra killar att bli för henne. Hon kommer dock alltid att ha ett urval (se punkt 1) men urvalets kvalité kommer att bli sämre. Dels för att bra män kommer bli upptagna och försvinna från marknaden och dels för att bra män kommer vara tuffare i sitt egna urval.

4) En kvinna kommer alltid att ha ett gäng killar som vill ligga med henne. Vill hon ha sex kommer det aldrig att vara ett problem, oavsett hur gammal hon är eller hur hon ser ut. Vill hon däremot ha en seriös relation med en bra man, kommer den möjligheten att minska (inte samma sak som omöjlig, eller bli jättesvårt - bäst att tillägga) men antalet intresserade bra män kommer inte vara detsamma som när kvinnan var mellan 20 och 30.

5) Det finns ingen skarp åldersgräns men svårigheten börjar oftast (betonar "oftast") när kvinnan är 30+. Den blir svårare desto äldre hon blir och talar vi 40+ har det blivit svårt för många. Gränsen varierar från kvinna till kvinna. Tolka inte detta som om att svårigheten bara en dag dyker upp. Den kan bäst jämföras med att långsamt få sämre syn. Man märker först inte av det. Sedan får man lite indikationer, sedan allt fler och tydligare signaler för att till sist komma till insikt. Min syn är dålig.

// CC

1. Varför kan man fråga sig?
2. Det finns många av de flera tusen som jag kan tänka mig att likea. Menade inte att alla är ointressanta- bara att jag bara skulle likea om mitt intresse fångas. Som i vanliga livet skulle jag inte visa ngt intresse/ligga om jag inte verkligen "fastnat" för killen på ngt sätt.
3. "Bra mäns" relationer tar också slut. Allt går i cykler. Det är inte så att de flesta är tillsammans för evigt.
4/5. Har inte märkt att jag eller mina singelvänner har svårt att hitta något mer seriöst. Men det kanske kommer, vad vet jag... Dystra hårda tider kanske väntar haha. Men nu ser jag inte detta som något problem alls faktiskt. Men söker som sagt inget jätteseriöst ändå just nu. Händer det så händer det. Tror många tjejer resonerar så.

Killar blir ju också äldre och blir med tiden mer och mer mogna och går inte efter utseende eller fertilitet på samma sätt som yngre killar. Hittar man den rätta tror jag inte man lämnar den om det av någon anledning inte går att få barn.

Angående fertilitet minskar kvaliteten på mäns spermier med åldern och risken att barnet får neuropsykiatrisk problematik ökar. Man måste se det från bådas håll. Kvinnor 20-30 år kanske vill ha någon i deras ålder?

När jag sitter där på hemmet 110 år gammal, skallig med enstaka hårtofsar, skrynklig och utan tänder är nog män det sista jag tänker på. Men om jag har någon syn kvar kanske det finns någon att spana in där också vem vet
Citera
2021-12-03, 14:48
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75

// CC
Det är okej. Däremot håller jag inte med. Killar blir seriösare med åldern. Stor skillnad på en kille på 20 mot en som är 30 och en som är 40.

Upplever inte att mitt seriösa utbud minskat utan det oseriösa. Sedan är jag inte jättehypad på tanken på att ha en seriös relation som inte inkluderar barn. Fan, jag kan ha en oseriös om det innebär barn.

Med mig ska man minnas att jag inte orkar leta efter någon. Det är självklart som så att vi kvinnor som inte jagar efter män, inte heller kommer hitta någon. Om man inte har tur och snubblar över någon på väg till biblioteket.

Däremot är ju givetvis evighetssinglar bland män, ibland likadana och ibland tillhör de ett skikt som inte är bra. Vi bör även minnas alla män med flickvänner och sambos som stöter på singlar. För de är jäkligt många och har alltid funnits. Inte som att man vill se dem som världens kap heller.

Går jag ut nu på Tinder är det förhoppningsvis en och samma snubbe, annars är det otroligt vanligt med män som inte bara har en partner utan är gifta, som jagar efter kvinnor. Du och andra pratar mycket om kvinnors åldrar, aldrig om kvaliteten på män. För vissa män gör det värt att vara singel och är en pinsam börda för ovetandes flickvänner/sambos/fruar. Ränderna går sällan ur...

Sluta hitta på att män har ett större värde än kvinnor. Det har de inte. Vi kvinnor sorterar bort killar och män hela våra liv och det är skitlätt att fånga en kille. Men ingen karl kommer få blommor och choklad av mig för att han har vanföreställningar om att jag är så mycket mindre värd. Jag har säkerligen en bättre marknad än vad de flesta killar på 25 har, om jag anstränger mig. Skulle jag anstränga mig såsom män jagar, tvivlar jag på att det finns män i någon ålder som får fler brudar än vad jag får snubbar

Och gissa, även jag som kvinna kan dumpa. Män tror däremot att de aldrig kommer dumpas och blir lika chockade varje gång när man konstaterar att de inte håller måttet och säger hejdå. För en sak ska du inte tro, nämligen att jag vill ha tillbaka forna misstag. Livet går vidare och världen är full av män. Att slå mig ner med någon baserat på hans kön det kommer aldrig hända.

Det finns alltid orsaker till att kvinnor fortsätter vara singlar. Det enda jag är intresserad av är barnfrågan. Även trots att män vill ha barn sorterar jag bort dem eftersom de stör mig av olika orsaker som gör att jag ser dem som väldigt dåliga. Och då upplever jag mig som desperat.

Jag kommer aldrig att leva med någon eller tvinga mig själv under en relation om jag är barnlös. Jag anser att majoriteten av män absolut inte förtjänar en relation eller är värda. Jag tänker inte kompromissa med någon som inte gör mig lycklig genom att ge mig det enda jag vill ha. Karln kan dra åt helvete då vad jag anser. Inga barn=hejdå. Kom inte med egna ungar heller för att jag ska leka plastmamma.
Senast redigerad av AdMortem 2021-12-03 kl. 14:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in