Citat:
Ursprungligen postat av
AdMortem
Jag vet inte. Gemensamma nämnaren för de män jag träffat har varit svagare begåvning och de är ofta lite omtalade för det. Eftersom jag ligger högre än den normala spannen märker jag ärligt talat inte så jättestor skillnad först när det gäller relationsproblem. Jag har testat de senaste killarna som ställt upp på att göra test och accepterat de resultat som kommit eftersom jag inte värderar dem lägre och även tycker att det är riktigt tufft och modigt. Men det ger en bra hint om hur svårt jag får det eftersom jag inte är perfekt själv. Det är svårare för män om de inte förstår basala saker som hör relationer och samspel till. Men jag pratar då om dem jag dejtat vidare. Jag har inte så mycket till övers för det tråkiga dejtinglandskapet och gissar på att majoriteten snittar lågt som jag träffat. Såklart har väl jag lärt känna mer intelligenta då Mensa eller forskarjobb funnits med bland alla de de mängder män jag pratat med och lärt känna under åren. Generellt tycker jag att det är trist och att den som inledningsvis inte får situationer att fungera inte kommer klara av det sedan heller.
Hur kommer man ens på tanken att gå på dejt med någon som är lite omtalad för svagare begåvning?

Men du menar kanske att du inte märker det i initialskedet?
Jag vet inte om begåvning (i betydelsen intelligens) spelar så stor roll för hur väl en relation fungerar. Visst, väger man in IQ och sociala färdigheter (EQ) så är det givetvis så. Men annars så tänker jag att lika barn leka bäst. Två sopprötter kan alldeles säkert ha en relation båda två är nöjda med och tycker är välfungerande.
Och jag vet inte, men kemi och hur man zoomar in på samma nivå är the shit när vi snackar relationer. Att man förstår varandra. Med en del funkar det, med andra inte. Funkar det inte kan man sällan skylla den ena parten för det, man är inte kompatibla helt enkelt.
Det är dessutom skillnad på att vara smart (tänka bra) och att vara påläst. Det bästa är givetvis en kombo av de tu. Jag känner en del personer som är smarta i den meningen att de kan se sammanhang och mönster men som har stora kunskapsluckor vilket gör att deras resonemang blir ganska ointressanta.
Om vi ska hålla oss till Tinder så träffade jag bara de vars profiler tilltalade mig. Bra utseende, bra bilder (välkomponerade, väl valda motiv) och bra bios och där sedan snacket flöt från första stund. Inga stolpiga artighetsfrågor och intervjuartade situationer. Män som liksom har game i skrift och vars sätt att kommunicera funkar med mitt. Det var min sållningsmekanism. Snabba och roliga repliker och förmåga att föra en bra dialog utan att behöva ställa direkta frågor. Det tilltalar mig. Och de flesta som är bra på det är brighta.