Citat:
Ursprungligen postat av
MycketOintressant8
Jag menade att dina kompisar kunde ha varit i samma snygg-kategori, men att det slumpas vilka killar de får upp inom den kategorin. Dvs båda var i division 1, men de fick upp olika killar slumpmässigt ur division 1.
Det är givetvis rätt approach att se det som ett komplement till IRL. Personligen så är jag högst begränsad till att träffa någon IRL i de sammanhang jag umgås i, både under (totalt omöjligt) och innan corona, så om jag vill hitta någon är det nätdejting som gäller nuförtiden.
(Jag tror att du underskattar betydelsen av Tinder för detta generellt för folk, men den diskussionen har vi ju haft förr, den behöver vi inte dra igång igen.)
Så är det kanske? Men nä, jag tror ändå inte att det är slumpen som avgör vilka som visas. Ett fenomen jag märkte var att det helt plötsligt bara började visas folk som samtliga fanns en 1 km bort. Alltså, jag satt hemma och svepte och hade varken ändrat inställningar eller flyttat telefonen på länge och plötsligt så kom det upp typ mer än 30 profiler efter varandra som samtliga just då befann sig i mitt absoluta närområde. Det är klart att det hände att det fanns folk i mitt absoluta närområde annars också, men ibland körde Tinder ett race med enbart sådana profiler efter varandra. Kompisar till mig har varit med om samma sak.
Det här med algoritmerna, alltså. Inget vet riktigt hur de funkar.
Jo, vi har ju redan diskuterat betydelsen av Tinder och som jag sa då så beror det helt och hållet på vilken typ av liv man lever och vilka kontaktytor man har med andra. Nu har covid ställt till det för många som även i vanliga fall är ute och rör på sig. Så är det.
Fördelen med Tinder är att man kommer i kontakt med människor man kanske aldrig någonsin skulle ha träffat. En del tycker att det är enkelt och trevligt att träffa folk genom jobbet eller bekantskapskretsen men jag gillar inte det. Tar det roliga slut så är det mycket skönt att slippa träffa personen i fråga igen.
En annan bra sak med Tinder är ju att man vet ungefär vad folk har för intentioner. De har åtminstone ställt sig till dejtingmarknadens förfogande så att säga. Tre av de jag dejtade visste jag vilka de är sedan innan och våra vägar hade korsats tidigare och ömsesidigt intresse hade väckts då också. Men man har ingen koll på personens relationsstatus och har inga naturliga kontaktvägar. För all del, man kan creepa och kontakta på Messenger. Men det gör man liksom inte. Åtminstone inte jag - och uppenbarligen inte de heller.