Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Okej att man kan kritisera Tinder som fenomen, men vissa av trådens medlemmar har en argumentation som är totalt bristfällig. Någon menar att man inte kan känna av en personkemi via bilder, vilket såklart är sant. Grejen är att ingen förespråkar att man just kan lära känna en person via chat och att titta på bilder; Tinder är en förenkling av att träffa människor, där man vid en träff irl får tillfälle att connecta. Fortsätt slåss mot väderkvarnar liksom...
Att någon annan även hävdar att det är att göra det svårt för sig att använda Tinder är fullkomligt barockt. Något har sällan, genom tiderna, förenklat dejtingmarknaden såsom Tinder har gjort. Precis som i verkligheten kan jag i ett första läge sålla efter utseende, för att sedan hoppas connecta på det personliga planet. Den bakomliggande principen är ingen nyhet; Tinder är bara en förenkling hur det alltid har varit; dvs att man lockas till attraktiva personer och hoppas att de har en fin personlighet. Visst finns det undantagspersoner som i ett första läge attraheras av en personlighet, men så funkar inte majoriteten av befolkningen.
Likaså är min erfarenhet, både av bekantas och eget brukande, att Tinder i lika hög grad är en seriös dejtingapp som en sexmatchningsapp. Jag har ingen anledning att ljuga eftersom jag använder appen för båda ändamålen.
Håller med RealFtalkNY, bra skrivet. Precis vad jag tänkte skriva själv.
De flesta som dissar appen verkar vara de som aldrig använt den. Men för er kan jag berätta att Tinder är precis vad man gör den till, en liggapp (ett gammalt, oftast oförtjänt rykte från dess begynnelse om detta exklusiva rykte), eller som seriös dejtingapp, likt vilken nätdejtingsida som helst. Eller både och. Eller mittemellan.
Det traditionella sättet att träffas på, jobbet, skolan, krogen, bekanta, random ställen, ja det fungerar inte för alla helt enkelt. Begränsad umgängeskrets gör utbudet begränsat. Särskilt på landsbygden, men även i städer. Tekniken har möjliggjort att man kan se andra människor i ens geografiska närhet, som alla är i en liknande situation där man vill uppfylla någon form av fysisk närhet, ett grundläggande behov som finns inprogrammerat i vårt dna. Något som är extra komplicerat i ett så ensamt och introvert samhälle som Sverige har blivit.
Tinder är inte för alla, men det har en styrka i för de som initialt lockas av det yttre, vilket är något en absolut majoritet har varit med om i sitt liv, kan man få till en matchning så är det en grogrund för något mer, precis som att man spanar in en snygg kollega på avstånd först osv! Tinders stora fördel är också dess nackdel; det oftast stora utbudet är bra i teorin, men ibland kan det göra att man får för många valmöjligheter, och för många valmöjligheter är människan inte bra på att hantera, vilket gör kan man bli onödigt kräsen och undersöker möjligheterna mindre noggrant, eller så drabbas man bara av apati.
Men i regel överväger fördelarna nackdelarna, och för dem som är mer bekväm och fortfarande har sin tilltro till det traditionella sättet att träffa människor är så klart ny teknik och appar så som Tinder läskiga och kanske till och med ett hot.