Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-02, 19:48
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare!

Jag är snart 24 år och har funderat ett tag o lämna Sverige för nya äventyr utomlands.
Tanken är att flytta till Lyon o hitta kock jobb där.
Jag har ingen utbildning inom restaurang. Jag började en vuxen utbildning men hoppade av efter 3 veckor på grund av att jag fick jobb på min praktik som var på Melanders i Stockholm.
Efter det började jag som kökslärling på en restaurang där jag jobbade i 7 månader.
Gjorde allt från att baka, luckan, kallis, de varma och produktion, fick göra det mesta och jag utvecklades väldigt mycket o fick mer ansvar ju tiden gick. Anser jag mig som en kock? absolut inte det tar många år tills man är där. Men jag vet att detta är det jag vill göra o leva på, det är min passion. Jag vet att denna bransch är jobbig som fan men jag är beredd på det, o just att jag vill dra utomlands o jobba så är jag beredd på att börja från noll igen.

Varför just lyon är för att jag har familj där, så boende är fixad men vill så klart fixa eget efter en tid. Men just frankrike är för matkulturen o att jag har alltid velat jobba där, allt började ju där.
Jag kan ingen franska och jag har hört att det skulle vara bra o kunna lite innan man drar dit, men som sagt så kommer jag få lite hjälp med språket av min släkt där. Jag planerar att åka dit o vara där minst ett år vill inte åka dit och komma tillbaka för att det är svårt att hitta jobb eller att det inte går min väg, jag vet att det kommer vara jobbigt o är inställd på det.

Det jag undrar nu är om nån bor/bott där som kan ge tips behöver inte vara just lyon men frankrike liksom. Information om det är lätt o hitta jobb tips om hur man ska gå till väga, nån kanske jobbar där o vill ha hjälp o lära en hungrig blivande kock. Hur är det med boende behövs det några speciella papper o fixa innan man drar. Viktig information som är bra o veta frankrike är med i eu så borde inte vara problem men jag kanske har missat nått.
All information om att leva framförallt att jobba/hitta köks jobb, jag kan inte tänka mig jobba med annat bara i ett kök.

Finns det nån musikant i Lyon som vill jama lite under tiden man är där så pma gitarren förljer med! =)

Tanken är att jag ska åka iväg i mitten av augusti.
So bring it on flashbackare help me
Citera
2014-07-02, 20:09
  #2
Medlem
Adam211s avatar
Du kan väl försöka hitta lärlingsplatser i lyon? Det ska inte vara så lätt har jag hört.
Citera
2014-07-02, 20:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Du kan väl försöka hitta lärlingsplatser i lyon? Det ska inte vara så lätt har jag hört.

Aa det är tanken
Citera
2014-07-03, 18:44
  #4
Medlem
"bump"
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback